MuscleMeat

Geloof jij in een god?

Peiling Peiling Geloof jij in een God?

• Ja ik geloof in een God, omdat:

Stemmen: 82 24,9%
  • Nee ik geloof niet, omdat:

Stemmen: 207 62,9%
  • ik weet het zo net nog niet.

Stemmen: 40 12,2%

• Totaal stemmers
    329
Status
Niet open voor verdere reacties.
Een stuk uit de Rig Veda uit het Hindoeisme. Gepaard met de teksten waarin staat dat iedere cyclus (Maha Yuga) 4,3 miljoen jaar duurt en het leven op aarde na 1.000 Maha Yugas vernietigt zal worden geeft het Hindoeisme nog blijk van enige binding met de wetenschappelijk kennis die we hebben van het heelal en de aarde.

Er is plaats voor een god, maar of die god de wereld en het heelal creerde laten ze open in dat stuk uit de Rig Veda. Zal er geen Hindoe door worden, dat kan zelfs niet eens. Maar het is wat aannemelijker dan wat er in de bijbel staat. 4,3 miljard jaar of 6.000 jaar, het is nogal een verschil.

Ik moet zeggen je bent goed op de hoogte!!!
Ben zelf ook hindoe en weet er ook het een en ander van af.

haha oke dan, die benoeming heb ik nog nooit gehoord, maar kan er in komen. Maar je noemt er in je laatste post overigens 3 (en tussen haakjes 5 waaronder een aantal isotopen naar mijn weten).
Waterstof + lithium + ****ing heet -> kernfusie -> lithium (voor zover mijn beperkte kennis hierover gaat)
Vanaf dat punt worden zwaardere elementen gevormd. Waterstof vormt toch dik 90% van ons helaal? (donkere materie niet meegerekend)

Wonderbaarlijk om dan weer te weten dat dat basale element lithium (of beter: de afwezigheid ervan) de oorzaak is van een bipolaire stoornis, beter bekend als manisch-depressiviteit.

Little thing, big difference. :D
again...

Nee, ik geloof niet in een god.
Omdat: Ik een realist ben.

Ik sta wel open voor nieuwe ervaringen en ik loop wel met de vragen maar tot nu toe geloof ik niet.
Tenzij het tegendeel word bewezen met wetenschappelijk onderlegd bewijs/eigen ogen meemaken.

ik heb er geen idee van ...

soms denk ik: ok, der is iets, maar als ik dan erop door denk, is het meestal: er zal wel niets zijn.

Mensen willen ook vaak geloven, het brengt steun etc...
Daarom dat in moeilijke tijden ook vaak het geloof terug komt ;)

ik weiger te geloven in een god en een godsdienst die afzien en lijden promoten en het als de enige weg der verlossing beschouwen.

Miljoenen zijn er gestorven in naam van God. En ik zou in zoiets moeten geloven? hell no

Vind ik wel een goede.
Leg idd maar eens een stapel hout neer met wat spijkers ernaast en wacht af hoelang chaos/randomness erover doet om er een tafel van te maken. Trek er gerust enige miljarden jaren voor uit, maar mijn voorspelling is dat er nooit vanzelf een tafel ontstaat.

Is toch gebeurd? Er zijn immers uit de oersoep uiteindelijk steeds ingewikkelder organismen ontstaan die uiteindelijk een stoel in elkaar hebben gezet. :D

Nee ff serieus, van niets naar stoel is een veel grotere stap dan uiterst kleine stapjes die de evolutie maakt. Bovendien waren er in de oersoep zoveel moleculen dat ook al was de kans één op een miljardxmiljardxmiljard het er vroeg of laat van moest komen, zo vergezocht is dat niet.

Als ik bv kijk naar hoe complex bijvoorbeeld spierweefsel in elkaar zit en hoe uiteindelijk actine en myosine voor beweging zorgen, dan is er no way in hell dat dat door random events veroorzaakt is. (Darwinism: Survival of de fittest geloof ik wel in maar slechts tot op zekere hoogte.) In mijn opinie is er "intelligent design".

In een paar miljoen stapjes van trial & error is het voorstelbaar dat er zoiets ontstaat. De mens heeft in een paar honderd jaar proberen ook dingen gemaakt die qua complexiteit in de buurt komen. Bovendien is evolutie een bewezen mechanisme, je ziet dat bacteriën door survival of the fittest zich aanpassen aan bijvoorbeeld antibiotica. Als je nagaat dat ze dat al een paar miljard jaar doen en je terugrekent kun je je goed voorstellen dat er in die tijd flink wat kan zijn gebeurd. Ingewikkeldere dieren evolueren langzamer doordat de generaties elkaar langzamer opvolgen maar het is hetzelfde principe.

Ander punt: sommigen zeggen dat een mens alleen een hoopje atomen en met de nodige chemische processen zijn. Mijn vraag: kan een hoopje atomen ervaren, kiezen, bang zijn, willen, haten en liefhebben?

Ja, zie ook uitleg Thomas, die gebieden in de hersenen zijn gewoon aan te wijzen.

Waarom staan er dan vrijwel overal ter wereld straffen op het doden van mensen? Je brengt dan immers slechts wat chemische processen tot stilstand. Who cares? Ja anders wordt het een chaos in de wereld als iedreeen iedereen mag afknallen. Nou en? Who cares, het zijn toch alleen maar chemische procesjes die gestopt worden? Bovendien lopen er 6 miljard van die die molecuulverzamelingen rond dus, who cares?

But we do care. Kortom: kennelijk is "leven" whatever that may be in de meeste culturen toch iets wat speciaal genoeg is om te beschermen.

Die straffen zijn er gewoon omdat het een puinhoop zou worden als iedereen elkaar de schedel in mocht slaan. Mensen willen nu eenmaal niet dood (anders waren ze al uitgestorven), en voelen zich veiliger met dit soort wetgeving.

Ik heb dus wel het idee dat er meer is, het is alleen geen man met een baard die God, Jaweh of Allah heet. Dat is door mensen verzonnen omdat ze dat "iets" concreter wilden maken (met alle gevolgen van dien).

Just my 2 eurocents.

Ik ben het er mee eens dat het niet uitgesloten is dat er meer is, en dat er geen letterlijke allah of god is, maar met je argumentatie ben ik het niet eens.

Waarom staan er dan vrijwel overal ter wereld straffen op het doden van mensen? Je brengt dan immers slechts wat chemische processen tot stilstand. Who cares? Ja anders wordt het een chaos in de wereld als iedreeen iedereen mag afknallen. Nou en? Who cares, het zijn toch alleen maar chemische procesjes die gestopt worden? Bovendien lopen er 6 miljard van die die molecuulverzamelingen rond dus, who cares?

Moreel is niet gecreert door religie. Moreel gedrag is tot stand gekomen en tot stand gebleven, omdat het positieve gevolgen heeft voor het overleven van groepen mensen. Moorden lijdt tot verzwakking van de groep, mensen die moorden worden daardoor verstoten van de groep. Gebeurd dit niet dan is het einde van de groep een feit. Evolutie beperkt zich niet alleen tot de snaveltjes en pootjes van dieren, maar gaat ook over gedrag.

Zie sig.

Ja ik geloof ik God omdat ik daar een deel van ben.

In het begin was er alleen duisternis, dat wil zeggen de afwezigheid van alles, het niets.
Er was de duisternis en de geest van god.
Het niets en god.
Dus in het begin was er het woord(geest van god)en de duisternis (het niets)door een daad van het woord heeft god de duisternis gescheiden in twee type licht.

De eerste gebeurtenis van het heelal zou dus een soort beschouwing van god geweest zijn.
Het zou de werking van het woord zijn geweest in die eerste daad.
God die per definitie en in de voorstelling die wij tegenwoordig van het heelal kunnen maken, de grootste en meest bewuste van allen en alles is.
God is de eeuwige, god is de oneindigheid.
De oneindigheid is mijn huis en het eeuwige is mijn herder.

Wij zijn allemaal een stukje van God.
Dat God een massa aan (verlichte) zielen is, met elk een eigen persoonlijkheid.

De wereld is niet als zodanig als wat wij ervan denken.
God als entiteit die noodzakelijk is voor de samenhang van ons heelalbeeld.
Laat de voorspellers van de liefde tot ons komen.
De eeuwigheid is mijn herder.
Leven betekend je psychisch met andere verbinden.
Het kwaad komt uit de cultuur voort.

Zolang er nog een bloem bestaat, kan de herinnering aan een hoger wezen niet worden weggevaagd.
De dood is in feite de grootste verrassing die de godheid de mens bereidt.

Ik geloof niet omdat ik zelf veel dingen heb meegemaakt waar ik met mijn hoofd niet bijkan en die absoluut niet wil verklaren met iets zoals een god of geloof, alleen omdat ik niet weet waarom ze gebeuren.

Ook bekijk ik alles heel weteschappelijk en zie dat veel dingen veranderen in de tijd en bijvoorbeeld de bijbel behoorlijk achterhaald is.

Dit is iig mijn mening.

Dat jij er niet met je hoofd bij kan, wil nog niet zeggen dat het niet bestaat.
De mens zal niet zo snel leren, om toe te geven, dat hij nog iets kan leren vooral die denken op de top van de wetenschap te staan.
Ze vinden het in strijd zijn met het verstand.
En dat het verstand niet kan bewijzen!
Het verstand kan in zijn geheel niets doen, dan feiten combineren en systematiseren.
Feiten kan men ervaren, maar niet met het verstand bewijzen.

Met het verstand kan men ook een walvis niet bewijzen.
Die moet men of zien, of door iemand laten beschrijven, die er een gezien heeft.
Zo is het ook met het bovenzinnelijke.
Als men nog niet zo ver is om ze zelf te zien, dan moet men ze laten beschrijven.
Ik kan iedereen de verzekering geven, dat de bovenzinnelijke feiten, voor hen, wiens hogere zintuigen geopend zijn, even feitelijk zijn als de walvis.

Heeeeeeeeeeeeeel oud !!!

ik weet het zo net nog niet. Ik ben vrij zeker dat veel dingen gewoon zijn ontstaan/ontwikkeld door evolutie die toevallig is gebeurd als gevolg van omstandigheden. Maar als je helemaal terug gaat naar het begin van alles blijft er ergens de vraag hoe iets spontaan kan ontstaan. Ik vind het moeilijk om in een god te geloven zoals die is afgebeeld door de mens, maar ik twijfel wel aan het bestaan van een hogere macht.

Mooi neergezet.
Ik twijfelde ook erg aan jou, als hogere macht.
Maar ben nu ook in jouw gaan geloven.... ;)

We kunnen alleen onszelf veranderen, niet een ander.

Laatst bewerkt door een moderator:
Moreel is niet gecreert door religie. Moreel gedrag is tot stand gekomen en tot stand gebleven, omdat het positieve gevolgen heeft voor het overleven van groepen mensen. Moorden lijdt tot verzwakking van de groep, mensen die moorden worden daardoor verstoten van de groep. Gebeurd dit niet dan is het einde van de groep een feit. Evolutie beperkt zich niet alleen tot de snaveltjes en pootjes van dieren, maar gaat ook over gedrag.

Buiten dat, een simpel instinct als de wil om te overleven alleen al is voldoende om de wetten tegen moord en doodslag te verklaren.

En de wil om te overleven is natuurlijk een noodzakelijke eigenschap om je genen door te kunnen geven, net als het voelen van liefde voor je kinderen bijvoorbeeld. Klinkt misschien allemaal niet zo romantisch, maar maakt het die gevoelens minder mooi als ze door evolutie zijn ingegeven in plaats van door een god die nog nooit iemand heeft gezien?

Sterker nog, ik vind het walgelijk als gelovigen niet moorden alleen omdat het niet mag van god (ze luisteren dan trouwens vaak niet echt). Ik en andere ongelovigen moorden niet omdat we het verwerpelijk vinden om iemand zijn levensgeluk te ontnemen (en omdat je er misschien de cel voor ingaat ;)).

Mooie basis om te beginnen...

eerlijk gezegd beginnen dergelijke discussies mijn strot uittekomen, er zijn genoeg argumenten tegen het bestaan van een christelijke en MoslimGod, maar het gaat er altijd het ene oor in en het andere uit :rolleyes:

Wat doe je dan in deze topic? :rolleyes:

Jezelf nog zieker maken..

En waar zijn de resten van die miljoen Israelieten die 40 jaar hebben rondgedoold in de Sinai-woestijn? Gedurende hun exodus moeten ze toch wel ergens kampementen hebben opgezet lijkt me, anders zouden ze het geen 40 jaar hebben volgehouden. Daar waar we van kleine nederzettingen die zijn opgetekend in historische geschriften vaak nog wel sporen vinden. Dat zijn dan nederzettingen met enkele honderden personen, maar wonder boven wonder vinden we geen spoor van die miljoenen Israelieten.

Dust to dust, ashes to ashes?

Waarom zijn er nog apen? :D

Ja ik geloof in een God, omdat: ik klusmier ben

Monster waar !!! :thumb:

lijkt mij genoeg tegen bewijs.. gewoon het feit al dat niemand hem persoonlijk ken ... vind ik al een beetje verdacht..

Dat komt omdat je nog nooit moeite hebt gedaan om hem te zoeken.
Ga eens diep in jezelf naar binnen en je zal hem vinden..

Ook niet nodig, er is ook geen bewijs dat het vliegend spaghettimonster niet bestaat. Zullen we daar maar een religie voor bedenken dan? De mens heeft zijn goden verzonnen, de kinderlijke beschrijving van de wereld die blijkt uit de geschriften maakt dat wel duidelijk.

De enige geschriften die enigzins dichtbij komen qua ontstaan van de wereld zijn de Hindoeistische geschriften, de rest van de geschriften zijn vreselijk inaccuraat. Alleen met kunst en vliegwerk zoals Michael Behe, Kent Hovind en andere dwazen dat doen kan je de bijbel nog enigzins wetenschappelijk verklaren.

In alle geschriften zit een kern van waarheid.
Ze zijn net als de Bijbel kortweg verkracht.
En als je al die waarheden voor jezelf op een hoop gooit, dan kom je al een aardig eind.

Dat komt omdat je nog nooit moeite hebt gedaan om hem te zoeken.
Ga eens diep in jezelf naar binnen en je zal hem vinden..

Waarom doet god niet wat meer moeite om duidelijk te maken dat hij bestaat? Hoe zeer ik mijn best ook doe, ik vind hem nergens, ook niet diep in mijn binnenste...

Als je geloofd in een soort hogere macht hoef je niet perse bij een godsdienst te horen. Ik geloof niet in een god zoals de gevestigde godsdiensten doen. En al helemaal niet in een boekje dat is geschreven om het volk te kunnen onderdrukken. Ik heb persoonlijk vele ervaringen waardoor ik weet dat er meer is dan hier op aarde. En nee ik hoef het niet zonodig te bewijzen......

Waarom doet god niet wat meer moeite om duidelijk te maken dat hij bestaat? Hoe zeer ik mijn best ook doe, ik vind hem nergens, ook niet diep in mijn binnenste...

Je doet je best maar je ziet het nog niet.
Komt wel op zijn tijd...

Een stuk uit de Rig Veda uit het Hindoeisme. Gepaard met de teksten waarin staat dat iedere cyclus (Maha Yuga) 4,3 miljoen jaar duurt en het leven op aarde na 1.000 Maha Yugas vernietigt zal worden geeft het Hindoeisme nog blijk van enige binding met de wetenschappelijk kennis die we hebben van het heelal en de aarde.

Er is plaats voor een god, maar of die god de wereld en het heelal creerde laten ze open in dat stuk uit de Rig Veda. Zal er geen Hindoe door worden, dat kan zelfs niet eens. Maar het is wat aannemelijker dan wat er in de bijbel staat. 4,3 miljard jaar of 6.000 jaar, het is nogal een verschil.

Op de eeuwigheid genomen is dat verschil niet zo groot, het zijn maar getallen..

Nee ik ben niet gelovig, omdat god een kl***zak is.

Dan zeg je dat ook overjezelf. :rolleyes:

:D Inderdaad, je vraagt je toch af waarom het hele heelal is geschapen door god. Eerst miljarden jaren de boel leeg laten, dan op een nietig planeetje wat leven scheppen en pas daar weer na miljarden jaren leven scheppen met een redelijk besef en intelligentie. Dat reden en intelligentie pas zeer laat is ontstaan geeft al te denken. Zou het niet eerder zou zijn dat die intelligentie een god heeft geschapen dan andersom? Of beter gezegd, we zijn zelf gewoon god. Jij, ik en een ieder die enig besef heeft wat er gebeurd om hem heen.

Agree !!

Zo als jij beschouwd, is het zoeken naar God tijdens ons lichamelijk/stoffelijk leven dan ook geen oppervlakkige taak meer.
Het is integendeel, net als het zoeken naar zelfverwerkelijking een levensroeping geworden, een stap die ook weer bestemd is om het bewustzijnsniveau van mijn zelf in mijn lichaam te verhogen.
Door me steeds meer te verbinden met het grotere, voel ik me zelf beter.
Mijn persoonlijkheid bevestigt zich met gedachten die haar verbindt met de totale kosmos.
Het kleine wezentje van ruimte en tijd dat ik even dacht te zijn, is niet bang meer voor de kosmische onmetelijkheid.
Ik weet dat het heelal ook mijn heelal is, dat mijn ziel tot het grotere behoort, die waakt over mij, zoals me eigen zelf dat doet over mij lichaam.
Ik weet dat ik een kind ben van iemand en dat die aan mij denkt.
Dus voel ik me goed, voel me geborgen in alles wat me omringt, ik heb vertrouwen, ik weet dat mij evolutionaire voortgang is gericht op; het meerdere op het licht.

Ja ik geloof wel in een God hoe komen we hier anders terecht he op deze aardkloot.

Hehe, idd !!! :D

Dus omdat jij niet weet hoe je (of de mensheid) op deze aarde totstand is gekomen kies je ervoor om te geloven in een god zodat je een gedegen verklaring hebt?

Nee door een geloof in God, of meer geloven in het algemeen.
Kom je daar juist achter.
Geloven wordt weten !

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven