AndroidHealthClinic

Gripkracht trainen

mark30049

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Waardering
115
Goedemiddag.

Bij het deadliften laat meestal de grip in mn linkerarm me in de steek (ik ben rechtshandig).

Wat voor oefeningen zijn goed om gripkracht te ontwikkelen? Liever geen fatgripz/handknijpers die ik moet aanschaffen aangezien ik weinig te besteden heb op 't moment. En op welke dag zou ik dat t beste kunnen doen?

Wat ik op het moment doe qua grip;

Woensdag - deadliften/rug+ biceps/onderarmen (wrist en reverse grip wrist curls)

Zaterdag schijvenknijpen, dumbbell hold, aantal sets.

Barbell hold?

farmer walks. 3x1min. 45-90sec rust. langzaam gewicht verhogen. (niet op deadlift dag)

Al ben je in de meeste gyms wel aardig beperkt, db's tot 40 is vaak de max

Farmers idd en RDL met barbell/dumbell , zware rows, DL hogere reps, shrugs etc. Dus zware gewichten een tijd lang vasthouden gewoon tijdens je normale training, simpel maar het werkt.

walking lunges met db's

Je kunt ook de hook grip leren. Dit is een manier van barbell vast pakken. Wordt gebruikt door Olympische weightlifters om de velen kilos te kunnen pakken.

Grip loopt vaak achter.

Ik heb geen idee met wel gewicht je grip begint te falen. Maar je hoeft je niet te schamen als dat boven de 200kg is.

Doe zoveel mogelijk zonder straps. Deadlift met 2 handen over de barbell, de normale grip. Er zijn wat video's op Youtube over de juiste manier van beetpakken.
Een soort schroefmethode.
Je doet al veel aan griptrainen.
Je moet nu gewoon zorgen dat je grip de gewichten van je Deadlift inhaalt.
Als het ware je grip sterker maken dan je rug/hamstrings etc.

Nogmaals, boven de 200kg-300kg zijn er weinig die hem vasthouden zonder straps.

Handoek over een pul up bar hangen en hieraan hangen. Hoe minder stof je beetpakt, hoe meer grapkracht er nodig is.

Ook kan je oefenen om aan een hand te hangen aan een stang. Doe nu zelf steeds 5 s een arm, 5 s andere en dat totdat ik niet meer kan.

Knijpkracht is heel wat anders dan grip. Doe zelf vaak uithangen aan één arm en dan om en om, dus telkens overpakken zonder dat je echt tot falen gaat. Met gewicht is nog beter.

Goedemiddag.

Bij het deadliften laat meestal de grip in mn linkerarm me in de steek (ik ben rechtshandig)..

Hoe voer je de oefening uit, Touch&Go of leg je de stang steeds "dood"?

Wanneer je de eerste manier doet is het meer en kwestie van spieruithoudingsvermogen trainen. In het tweede ga je meer richting knijpkracht (zoals Adon1s ook aangeeft zit hier verschil tussen)

• Topic Starter Topic Starter
Hoe voer je de oefening uit, Touch&Go of leg je de stang steeds "dood"?

Wanneer je de eerste manier doet is het meer en kwestie van spieruithoudingsvermogen trainen. In het tweede ga je meer richting knijpkracht (zoals Adon1s ook aangeeft zit hier verschil tussen)

Leg de stang steeds dood, maar probeer wel direct de volgende herhaling te pakken.

Hoe train je volgens jou je spieruithoudingsvermogen in je onderarmen en je knijpkracht?

Spieruithoudingsvermogen train je door met licht gewicht veel herhalingen te maken en/of isometrische waarbij je duur+gewicht geleidelijk verhoog.

Knijpkracht train je door oefeningen te doen waarbij je ergens in knijp :) (grippers ed), vinger curls ed, vasthouden van max. Gewichten voor een korte periode (dus echt reps maken), enz.

Volgens mij staan er meer topics specifiek gericht op griptraining.

Spieruithoudingsvermogen train je door met licht gewicht veel herhalingen te maken en/of isometrische waarbij je duur+gewicht geleidelijk verhoog.

Knijpkracht train je door oefeningen te doen waarbij je ergens in knijp :) (grippers ed), vinger curls ed, vasthouden van max. Gewichten voor een korte periode (dus echt reps maken), enz.

Volgens mij staan er meer topics specifiek gericht op griptraining.

Yep, we hebben er zelfs een aparte sectie voor https://forum.bodybuilding.nl/fora/grip.218/

• Like
Waarderingen: 3XL
Terug
Naar boven