EricR zei:
Waar staat dan beschreven dat ze dat niet mag? Of is het weer een eigen interpretatie van een paar achtergestelden? Misschien dat Sport2000 wat kan toelichten.
En wanneer men jullie met een groet begroet, groet dan op een betere manier terug of beantwoordt de groet. God rekent over alles af." (Koran 4:86)
ik wil wel even 1 en ander opzoeken, maar ik zoek op wat de Islam zegt, of de topic-lezers het daarmee eens of oneens zijn kan verschillen, maar ik zeg wat de Islam zegt, of dit volgens jullie toepasbaar is in jullie straatje van normen en waarden praat ik dus niet over, wil wel proberen duidelijkheid te scheppen hierover, meningen verschillen ik zeg slechts wat de islam zegt(voor zover mijun kennis gaat).
de Moslim volgt 3 dingen, De Koran, De Sunnah en De selefie.
Koran is het (belangrijkste) heilige boek v/d moslims.
de sunnah is het voorbeeld van hoe de profeet Moehammad heeft geleefd, in de Koran word hij als de beste mens beschreven en dit is de reden dat moslims zijn leven als voorbeeld nemen.
de selefie zijn de vrome voorgangers, en daarmee word over het algemeen (wat ik weet althans) de eerste 3 generaties moslims mee bedoelt.
in de Koran staat dat de moslim, Allah en de Boodschapper moet gehoorzamen(3:132)
van de profeet is bekend dat hij nooit de handen van een "niet-mahram"(niet toegestaan) vrouw heeft aangeraakt.
met niet toegestaan worden de vrouwen bedoelt die niet je eigen vrouwen zijn, (zoals jullie weten is het in de islam toegestaan 4 vrouwen te huwen, mits je ze kan onderhouden, gelijk behandeld, goed behandeld etc.)
niet toegestane vrouwen zijn alle vrouwen behalve je moeder, je zussen, je eigen vrouw(en) (misschien ook je nichten maar volgens mij is het daarbij ook niet toegestaan ze aan te raken, dat houden jullie dus tegoed

)
wanneer iemand moslim werd, moest die persoon de eed van trouw afleggen, bij de mannen gaf hij een hand bij de vrouwen niet.
er is overgeleverd dat de profeet heeft gezegd;
"Er is voor de zonen van Adam (de gehele mensheid dus) bepaald dat een onderdeel v/d ontucht van iemand is[..hier volgt een lijstje..]de ontucht van de hand is datgene beetpakken wat verboden is.en het hart verlustigt zich en verlangr en de geslachtsdelen bevestigen of ontkennen het"
deze overlevering heeft de moslima in kwestie ook aangehaald en als reden gebruikt het schudden van de hand te weigeren.
er zijn meer overleveringen daarover, maar kan het zo snel niet vinden.
wat je tekst betreft eric; dit gaat over de groet van de vrede die een moslim de ander geeft; om een tekst, niet om een aanraking, voorbeeld;
ik; salam alaikum
jij; wa alaikum salam
wa rahmatullahi wa barakatuhu
als je wilt weten wat het betekend zeg je het maar, geef het slechts als voorbeeld om te tonen wat het verschil is. ik ga nu weg, misschien post ik later nog wat, mzzlz