Fitness Seller

Hebben mensen een vrije wil?

Peiling Peiling Hebben mensen een vrije wil?

• Totaal stemmers
    72
Ik kan doen wat ik wil, het is dat ik het $$$$$$$ nog wat tekort kom anders zou ik echt ALLES kunnen doen wat ik zou willen.

juist... want dat is waar we het hier over hebben:rolleyes:

@ BuilderB:

Dat hele ethisch/onetisch (goed/kwaad) is extreem subjectief, dat kun je nooit gebruiken om te pleiten voor of tegen vrije wil. Leuk voor sociologische vraagstukken maar niet voor de fysische werkelijkheid. Vrije wil al dan niet bestaand ligt daar volledig buiten.

Als jij vind dat de kindjes in afrika belangrijker zijn (of niet) dan het vervullen van je eigen behoeften dan is dat een logisch, onontkoombaar gevolg van al het voorafgaande in jouw leven, dat van je ouders, dat van al je voorouders, van het complete universum helemaal tot aan de beginconfiguratie van de bigbang. (als je ervanuit gaat dat vrije wil niet bestaat)

Hola, lees nog eens even goed; het vrije wil gebeuren boeit me niet zoveel.

Ik hecht meer waarde aan logica en het ontwikkelen van kennis. De vrije wil is op z'n minst zo beperkt (vandaar bijv. mijn vraag of je de zon uit kan zetten) dat ik het een wat zinlose discussie vind. Ik pleit dus ook niet voor of tegen, maar zoek misschien eerder een uitweg uit de discussie Zonder een (volledig) vrije wil is er nog weinig verloren volgens mij, aangezien een niet vrije wil niet 'onbestuurbaar' is. (bijv. als ik Peter Singer's werk niet had gelezen, zou ik het verhaal van de kindjes in Afrika niet aandragen. Ik ben dus blijkbaar ook niet vrij mbt de vraag wat informatie met mij doet; de logica maakt in die zin mijn wil 'minder' vrij (voor zover 'ie dat is)

Ook heb ik aangegeven dat mijn uitgangspunt is dat ik a.) niet de enige mens ben die bestaat en b.) dat mensen overeenkomstige eigenschappen hebben, zoals bijvoorbeeld het vermogen tot lijden en de algemene drang om lijden te vermijden/te verminderen. Zonder die twee uitgangspunten trekt mijn verklaring op niets. Maar ik vind dat véél betrouwbaarder uitgangspunten dan het wel of niet hebben van een 'vrije wil'. Dat resulteert doorgaans sterk in gezever in de ruimte.

De vraag of iemand uit vrije wil met een honkbalknuppel op je been kan slaan is moeilijk, de vraag dat het onwenselijk of pijnlijk is (vanuit jouw standpunt bezien) is dat echter niet.

Daarom boeit die vrije wil me niet zo. Een groot deel van de vraagstukken die eruit voort komt is ook anders te benaderen, er van uitgaande dat de mens kan 'leren', zich in anderen kan 'verplaatsen'. Dit idee zie ik persoonlijk ondersteunt door pathologische afwijkingen, waardoor mensen niet in staat zijn om zich in anderen te verplaatsen, of het herkennen van emoties. (ik geloof dus ook niet in de 'tabula rasa'). De 'gezonde mens' is daar wél toe in staat, met of zonder vrije wil.

Ik denk dus dat het mogelijk is om, door opvoeding en onderwijs er voor te zorgen dat de kans dat de persoon met de honkbalknuppel op je been slaat kleiner wordt.

Het lijkt een simpele vraag, maar ik kan er geen antwoord op geven. Deels hebben we vrije wil, deels ook niet. Echt iets om over na te denken!

vrije wil/gevoeligheid voor manipulatie

WTF, waar hebben we het over?

Het lijkt een simpele vraag, maar ik kan er geen antwoord op geven. Deels hebben we vrije wil, deels ook niet. Echt iets om over na te denken!

Ik denk dat je er juist niet teveel aan moet denken voor je bepaalde dingen gaat inzien die je negatief gaan beinvloeden. Sommige dingen moet je laten zoals ze zijn , dat is beter. :)

Geestig profilerings concept, kon bijna niet subjectiever, met 11 pagina's vol boetserende acteurs wiens persoonlijkheid graag een lovende ingravering ontvangt voor een vaststellende decompositie van een ander zijn potentie in gewaarwording. Allen eilanden in een universum, waar zij enkel allen dezelfde lucht insuffleren doch met onfatsoenlijkheid van vingers die graag in een matrix roeren van een ander individueel creatuur.

Vervaarding van prive symbolen en de voordracht van gemodelleerde taal informatie welke als gewichtig template de imitaties moet verwekken om de volgelingen ervan te fuseren tot het eigen autonome element.

Laatst liep ik hand in hand met m'n vriendin, m'n analoge eendracht bleef echter ongemoeid. Van familie tot natie, een ieder kan een andere bewoner pas voelen als de cognitieve controle volledige absentie kent terwijl het bewustzijn in volwaardigheid in tact blijft. Vrije wil? De herstructering van opzettelijke gedachten aansturing, inherent verbonden met fysieke motoriek, is de vertrouwde bodem onder de voeten waarop alles mogelijk is.

Geestig profilerings concept, kon bijna niet subjectiever, met 11 pagina's vol boetserende acteurs wiens persoonlijkheid graag een lovende ingravering ontvangt voor een vaststellende decompositie van een ander zijn potentie in gewaarwording. Allen eilanden in een universum, waar zij enkel allen dezelfde lucht insuffleren doch met onfatsoenlijkheid van vingers die graag in een matrix roeren van een ander individueel creatuur.

Vervaarding van prive symbolen en de voordracht van gemodelleerde taal informatie welke als gewichtig template de imitaties moet verwekken om de volgelingen ervan te fuseren tot het eigen autonome element.

Laatst liep ik hand in hand met m'n vriendin, m'n analoge eendracht bleef echter ongemoeid. Van familie tot natie, een ieder kan een andere bewoner pas voelen als de cognitieve controle volledige absentie kent terwijl het bewustzijn in volwaardigheid in tact blijft. Vrije wil? De herstructering van opzettelijke gedachten aansturing, inherent verbonden met fysieke motoriek, is de vertrouwde bodem onder de voeten waarop alles mogelijk is.

Dude, stay of the drugs..;)

Hier ben ik het in grote lijnen mee eens, maar je manier van profileren doet vermoeden dat je niet echt zo "eendrachtig" bent vanuit de optiek die je hier zelf aankaart. **** it, waarom zelfs nog reageren? Wat kan volgens jou de inhoudelijke meerwaarde zijn hiervan?

Ik denk dat een mens net zo veel vrije wil heeft als een tijger in een kooi.

Binnen de kooi kan je alles doen wat je wil...je kan alleen niet uit de kooi.

Daarmee begrens je dus de vrijheid van de wil...en dus is de wil niet vrij. ;)

Hier ben ik het in grote lijnen mee eens, maar je manier van profileren doet vermoeden dat je niet echt zo "eendrachtig" bent vanuit de optiek die je hier zelf aankaart. **** it, waarom zelfs nog reageren? Wat kan volgens jou de inhoudelijke meerwaarde zijn hiervan?

Tuurlijk doe ik eraan mee. Maar de cultivering van m'n letter codering komt uit een vloeibare soep waar de mogelijkheid tot een gietvorm volledig non-existent is.

Met een knip in de vingers op het achterhoofd gevallen, tot pico formaat gereduceerd en met extreme tijdsdilatie vanuit DNA vorm weer worden opgebouwd tot het gestalte van vandaag de dag.

Het hiernamaals is hier en nu, maar zolang je in de slapende luciditeit hangt van gravitatiekracht kan het begrip ervan onmogelijk worden gewekt.

Ik denk dat een mens net zo veel vrije wil heeft als een tijger in een kooi.

Binnen de kooi kan je alles doen wat je wil...je kan alleen niet uit de kooi.

Daarmee begrens je dus de vrijheid van de wil...en dus is de wil niet vrij. ;)
Mooie en correcte metafoor.

Elk levend wezen zit in een kooi, de ene kooi is gewoon wat groter (of kleiner) dan de andere.

Voorbeeld om dit aan te tonen:

Een mens kan maar zover reizen als financieel mogelijk is. Een reis rond de wereld kan je nog wel klaar krijgen zonder een cent te hebben. Maar een reis rond de aarde in SpaceShipTwo van Virgin Galactic kost je 140.000 euro, waardoor het grootste deel van de mensen die vrijheid al niet heeft. En dan ben je nog helemaal nergens in de ruimte. We zijn dus zeer beperkt in onze bewegingsvrijheid.

Je kan natuurlijk zeggen dat je ooit uit die figuurlijke kooi zal geraken, dus de wil is nog aanwezig, alleen omdat het niet realiseerbaar is blijft het bij een theoretische gedachte. Onze wil is maar zo vrij als de kooi waarin we leven.

Tuurlijk doe ik eraan mee. Maar de cultivering van m'n letter codering komt uit een vloeibare soep waar de mogelijkheid tot een gietvorm volledig non-existent is.

Met een knip in de vingers op het achterhoofd gevallen, tot pico formaat gereduceerd en met extreme tijdsdilatie vanuit DNA vorm weer worden opgebouwd tot het gestalte van vandaag de dag.

Het hiernamaals is hier en nu, maar zolang je in de slapende luciditeit hangt van gravitatiekracht kan het begrip ervan onmogelijk worden gewekt.

Ik begrijp wat je wil zeggen, maar als ik dan toch de moeite zou nemen om het iemand duidelijk te maken zou ik het in verstaanbare taal proberen uit te leggen.

De overlevering van je ego aan een groter geheel en surfen op de golven van het onderbewustzijn. Geen goed of kwaad, geen keuzes, alleen 1 voor jou onbekende predestinatie. Carpé diem.

Dat is inderdaad de inleiding. Flink wakker gewassen worden noem ik het. Maar op de langere termijn is het zo dat je wanneer je je mentale gestel in die staat weet te buigen, werkelijk alles meegaat. Dan vraag ik me af of het uberhaupt wel bestaat op zichzelf, en of we eerder een ontwetende cursor zijn die in ons eigen brein scrollt.

Zolang je ontwetend scrollt gedurende je leven, is de kleur rood rood, maar als je de implementatie weet te breken en zelf in dit onverklaarbare model begint te modificeren door middel van 'wil', dan kan rood net zo goed als groen worden weergegeven. Of afstanden die geen schaal meer kennen.

Wil bestaat zolang je ontwetend scrollt, maar vrije wil is een hogere controller. Zodra je het vat, heeft die vrije wil meteen ook een andere betekenis. Het is dan geen macht meer. ;)

Een vrije wil terwijl je ontwetend scrollt zou wel zou wel kicken zijn, dan is het namelijk nog macht. ;)

Mooie en correcte metafoor.

Elk levend wezen zit in een kooi, de ene kooi is gewoon wat groter (of kleiner) dan de andere.

Voorbeeld om dit aan te tonen:

Een mens kan maar zover reizen als financieel mogelijk is. Een reis rond de wereld kan je nog wel klaar krijgen zonder een cent te hebben. Maar een reis rond de aarde in SpaceShipTwo van Virgin Galactic kost je 140.000 euro, waardoor het grootste deel van de mensen die vrijheid al niet heeft. En dan ben je nog helemaal nergens in de ruimte. We zijn dus zeer beperkt in onze bewegingsvrijheid.

Je kan natuurlijk zeggen dat je ooit uit die figuurlijke kooi zal geraken, dus de wil is nog aanwezig, alleen omdat het niet realiseerbaar is blijft het bij een theoretische gedachte. Onze wil is maar zo vrij als de kooi waarin we leven.

Precies...dan rest de vraag...kunnen we ooit echt helemaal ongebonden zijn en maakt het dus uit of we ongebonden zijn. Anders geformuleerd: "zijn we vrij genoeg om ons niet gebonden te voelen?"

Voor de geinteresseerden

D. Dennett "Evolutie van de vrije wil" anders eens lezen.

mensen hebben een vrije wil binnen een kooi....

de illusie van vrije wil.

als elke mens hier op aarde een vrije wil zou hebben word het hier een zooitje... mensen willen regels. ze willen weten waaraan ze toe zijn, wie wil dat niet?

maar soms word die kooi die overheden maken te klein...-> revolutie?

de docu film "Zeitgeist" heeft mij wakker geschud

Terug
Naar boven