- Waardering
- 2.952
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Als mn wil niet onderhevig is aan actie en reactie dan zou ik dingen tegen mn wil doen, daar zou manipulatie voor nodig zijn dan spreken we weer over programmatie

Onze hersenactiviteit valt daar op het laagste niveau wel buiten (actie-reactie), maar daarmee worden geen natuurwetten gebroken. Op quantummechanisch niveau is er nou eenmaal een mate van onvoorspelbaarheid en is er geen sprake van vastomlijnde uitkomsten. Maar zoals eerder gesteld, op hogere niveau's zegt dat nog niet dat er geen patroon te vinden is in de uitkomst van bepaalde acties of oorzaken.
hij ligt al vast) die je moet maken om al dan niet in vrije wil te geloven.ik zeg het wel tegen mezelf, natuurlijk is dat gebaseerd op acties uit het verlenden en zal dit in elke dimensie hetzelfde zijn, maar toch ben ik het die het initiatief neem.

als je wil wel onderhevig is aan actie en reactie dan liggen al je beslissingen al vast door de externe factoren die al jouw zintuigen tot dat moment hebben opgenomen en verwerkt![]()
neen ben eigenlijk heel zeker van mn zaak

Dat een identieke dimensie dezelfde toekomst zal hebben als de mijne wil niet zeggen dat alles "vast ligt". Gwn dat mn vrije wil altijd hetzelfde gaat reageren omdat het over mij gaat, en het mijn wil is.

maar wel als je 2 baby's uit 2 andere onderling parrallelle dimensies plukt en dropt in respectievelijk nog 2 andere onderling parrallelle dimensies, en ze doen nog steeds hetzelfde
en daar ging je daarnet mee akkoord![]()
.ja mss kunnen wij beter ff stoppen met actie en reactiejuist niet -_-' omdat ze nu in een nieuwe dimensie terecht zijn gekomen.
nu wordt het gewoon een welles-nietes discussie, ik ga eten.

Beiden exact dezelfde keuzes in exact dezelfde situaties seconde na seconde, hun hele leven lang... Is dat vrije wil??
Niemand, was een hypothetische stelling.
Je kunt het ook zo stellen:
Stel er vinden 2 Big Bangs plaats met exact dezelfde beginconfiguratie van materie en energie, zouden de ontstane universums dan van het begin tot het oneindige een exacte kopie zijn van elkaar? Dus met dezelfde mensen, dezelfde "beslissingen" enz.
dat is het ontkennen van het bestaan van het toeval en imo een heel andere discussie dan die vh bestaan van vrije wil.Ach als vrije wil een illusie zou zijn dan geloof ik toch maar liever in die illusie.

dat is gevaarlijk terreindat is het ontkennen van het bestaan van het toeval en imo een heel andere discussie dan die vh bestaan van vrije wil.
Toch hangt het met elkaar samen. Volgens hard determinisme is toeval ook een illusie net zoals vrije wil, dankzij oorzaak-gevolg op alle niveau's.
Met 2 big bang's met exact dezelfde beginconfiguratie creëer je simpelweg 2 parallelle universums.
Als toeval los van vrije wil zou bestaan zou jouw stelling van de baby's ook niet kunnen werken. De ene kan dan toevallig een andere beslissing nemen dan de ander en dan is vanaf dat moment de parallelliteit weg, elke volgende actie en beslissing wijkt dan af van elkaar. Hierdoor kun je er dan vervolgens niet uit afleiden of vrije wil bestaat ja of nee.