MuscleMeat

Het ei nogmaals doorgelicht...

Bezoekers in dit topic

AndreNL

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
5 mrt 2003
Berichten
140
Waardering
0
Hadden wij niet al melding gemaakt dat het niet echt veerstandig was om alleen het eiwit te eten van het ei. Het is eigenlijk heel logisch, er is namelijk onlangs weer eens bewezen dat sommige testen die uitgevoerd worden er vreselijk naast zitten. Wat de testen claimen klopt inderdaad, maar het zit toch anders in elkaar.
Iedereen kent wel de opmerking dat het niet gezond is om veel eieren te eten met de dooier.Je Cholesterol stijgt dan veel te veel en dat is niet echt gezond.
Inderdaad dat is in een test aan getoond die drie weken lang werd uitgevoerd op verschillende mensen.
Hadden de onderzoekers echter verder gekeken dan hun neus lang was, dan waren ze nog een paar extra weken door gegaan met de testen.
Er was na zes weken testen een heel andere uitslag uit gekomen. Maar ja men had daar geen tijd voor. Het cholesterol van de proefpersonen was inderdaad gestegen na 3 weken. Wat de onderzoekers echter misten was dat als ze nog eens drie weken waren doorgegaan met het onderzoek, dan was gebleken dat het cholesterol flink was gedaald en zelfs naar een lager niveau dan voorheen.
Conclusie is eigenlijk dat als je dan toch veel eieren gaat eten eet dan alleen het eigeel.
Het eigeel bevat vetten die wij nodig hebben om ons lichaam beter te laten functioneren en zelfs ons vetpercentage laten dalen.
Het eigeel bevat aminozuren die wij heel goed kunnen gebruiken, en dat zijn veel betere dan in het eiwit.
Het eiwit bevat naast amino's die wij eigenlijk niet nodig hebben, tevens een stof die de ATP (de stof die nodig is voor elke spierbeweging) omzetting van het lichaam tegenwerkt.
Kort om het er op neer dat als je alleen maar het eiwit eet, dan zullen de prestaties verminderen in je sport.
Zitten we daar op te wachten?
Eet dus alleen het eigeel net liefst niet te hard gekookt.
Vervelend is natuurlijk dat waar we mee opgegroeid zijn moeten we even vergeten en ons open stellen voor nieuwe theorieën.
Is ons dat ook gelukt met de euro?
Je begrijpt het, zal wel even duren voor we omgeschakeld zijn.

pIx4RzPBgCVMgiaKJ4l08Oervdx4aylJ.jpeg


Bron: The Body Factor

Dit stukje vond ik het blad The Body Factor.

grtz,

Andre
 
Laatst bewerkt door een moderator:
''Het eigeel bevat vetten die wij nodig hebben om ons lichaam beter te laten functioneren en zelfs ons vetpercentage laten dalen.''
Bedoelen ze dan daar onverzadigd vet mee?

''Het eigeel bevat aminozuren die wij heel goed kunnen gebruiken, en dat zijn veel betere dan in het eiwit.
Het eiwit bevat naast amino's die wij eigenlijk niet nodig hebben, tevens een stof die de ATP (de stof die nodig is voor elke spierbeweging) omzetting van het lichaam tegenwerkt.''

Om welke aminozuren gaat het, en welke stof werkt het atp tegen?
Stond er ook een bron bij dit stukje, is nl. interessant. Het is precies het omgekeerde van wat men tot nu toe dacht! (toch?)
 
D. zei:
''Het eigeel bevat vetten die wij nodig hebben om ons lichaam beter te laten functioneren en zelfs ons vetpercentage laten dalen.''
Bedoelen ze dan daar onverzadigd vet mee?

''Het eigeel bevat aminozuren die wij heel goed kunnen gebruiken, en dat zijn veel betere dan in het eiwit.
Het eiwit bevat naast amino's die wij eigenlijk niet nodig hebben, tevens een stof die de ATP (de stof die nodig is voor elke spierbeweging) omzetting van het lichaam tegenwerkt.''

Om welke aminozuren gaat het, en welke stof werkt het atp tegen?
Stond er ook een bron bij dit stukje, is nl. interessant. Het is precies het omgekeerde van wat men tot nu toe dacht! (toch?)

Dit stond dus in het boekje The Body Factor die lach bij ons in de sportschool:
 
Laatst bewerkt:
Als dit waar is dan heb ik veel eiwitten voor jan met de korte achternaam weggegooid...
 
euhm bedoel je dan geen ei-gelen? (eigeels?)
 
Gewoon eigeel :D

Zonde om weg te gooien...
 
eet nou gewoon die hele fokking ei op ben je van het gezeur gelijk af (heeft ieder zn zin)... daar issie toch voor (om m helemaal op te eten)
 
bodybuilder0102 zei:
eet nou gewoon die hele fokking ei op ben je van het gezeur gelijk af (heeft ieder zn zin)... daar issie toch voor (om m helemaal op te eten)

Juist! :thumb:

Gezonder, lekkerder en meer eiwitten.
 
gezonder? heb me twijfels... dat zijn toch verzadigde vetten in dat eigeel?

ok je mist wat eiwitten.. 3 of 4 gram. maar ik denk dat je die vetten niet echt nodig hebt, verzadigde vetten haal ik wel uit me kipfilet en avondeten. onverzadigde vetten uit me blik tonijn en lijnzaad.

ik wil wat gedetailleerdere info over dat eigeel voordat ik dat eigeel ook constant ga eten (eet nu 1 met en 2 zonder eigeel per dag).
 
Frenkpie zei:
gezonder? heb me twijfels... dat zijn toch verzadigde vetten in dat eigeel?

ok je mist wat eiwitten.. 3 of 4 gram. maar ik denk dat je die vetten niet echt nodig hebt, verzadigde vetten haal ik wel uit me kipfilet en avondeten. onverzadigde vetten uit me blik tonijn en lijnzaad.

ik wil wat gedetailleerdere info over dat eigeel voordat ik dat eigeel ook constant ga eten (eet nu 1 met en 2 zonder eigeel per dag).



Valt wel meer hoor, meer ONverzadigd vet dan verzadigd vet in een ei.
 
cholestrol uit voeding heeft WEINIG impact op cholestrol in je lichaam...

een complete ei bevat vrijwel alle vitamines en mineralen... en dat in 1 eitje. Er zijn niet veel van zulke voedzame voedingsbronnen...
 
D. zei:
euhm bedoel je dan geen ei-gelen? (eigeels?)

uhhh, neej ik bedoel gewoon dat ik veel dooiers weggegooid heb waar ook eiwitten in zitten :(
 
Hmm, dit zou goed nieuws zijn.

Ik vind het namelijk zo zonde dat eigeel weg te gooien. En om nou mijn vriendin een eigele cholesterolomelet voor te schotelen waarvan ik denk dat het slecht is voor mezelf... dat kan ik dus niet.
 
Inderdaad, ik toon ook wat respect voor moeder kip en eet ook alles op van het ei. Het eigeel is inderdaad wat zwaar maar ik wissel wat af, ik ga niet iedere dag eieren eten, maar als ik er eet, eet ik er veel (omelet van 4 à 5 eieren).
 
hoeveel zit er dan precies aan verzadigd/onverzadigd vet in een ei? het totaal is 6gram...ah wacht... ik zoek het zelf wel ff op :)


Voedingswaarde :

Voedingsstof
hoeveelheid per 100 gram of ml

Energie
576 kJ

Eiwit
12.6 g

Vetten (totaal)
9.8 g

Vetten (verzadigd)
2.4 g

Vetten (onverzadigd)
3.7 g

Vetten (meervoudig onverzadigd)
1.7 g

Vetten (linolzuur)
1.5 g

Cholesterol
333 mg

Koolhydraten (totaal)
0 gr

Koolhydraten (mono- en disacchariden)
0 gr

Koolhydraten (polysacchariden)
0 gr

Koolhydraten (voedingsvezel)
0 gr

Alcohol
0 gr

Water
75 gr

Natrium
125 mg

Kalium
131 mg

Calcium
50 mg

Fosfor
179 mg

Magnesium
11 mg

IJzer (totaal)
1.8 mg

IJzer (heem)
0 mg

Zink
3.6 mg

Vitamine A
0.53 mg

Vitamine B1
0.25 mg

Vitamine B2
0.40 mg

Vitamine B6
0.30 mg

Nicotinezuur
0.1 mg

Vitamine C
0 mg


Bron : NEVO Tabel (te bestellen via www.voedingscentrum.nl)

uitgaande van een ei van 6,0gram, heb ik de volgende vetwaarden...:
Verzadigd: 1,4
Onverzadigd: 3,2 waarvan meervoudig 1,0
Linolzuur: 0,9
cholestrol: 200mg.

Lijkt me niet echt ongezond, 1,4gram verzadigd vet.... maaaar... die cholestrol... ik weet niet hoeveel ongezond is en misschien kan kingnbajam hier iets meer over vertellen?
 
D. zei:
uitgaande van een ei van 6,0gram, heb ik de volgende vetwaarden...:
Verzadigd: 1,4
Onverzadigd: 3,2 waarvan meervoudig 1,0
Linolzuur: 0,9
cholestrol: 200mg.

Lijkt me niet echt ongezond, 1,4gram verzadigd vet.... maaaar... die cholestrol... ik weet niet hoeveel ongezond is en misschien kan kingnbajam hier iets meer over vertellen?

T is vooral aanleg die een rol spleelt in t hele cholesterolgebeuren.
een te hoog cholesterolgehalte is echt niet te wijten aan t eten van veel eieren.

vooral vetten zien te vermijden is t belangrijste

qua t eitje is al gezegd dat dat cholesterol zorgt voor het aanmaken van bep. hormonen.

je kan ook te weinig cholesterol binnekrijgen zover ik weet en dan zorgt de lever ervoor dat dat wordt aangemaakt maar hoe en wat:dunno:

dus mijd verzvetten en blijf je eitje maar eten. cholesterol uit voeidng heeft weinig impact op je cholesterol in je lichaam

ff uit mn archief t volgende geplukt


LDL: SLECHTE CHOLESTEROL
Wanneer deskundigen waarschuwen tegen teveel cholesterol, dan bedoelen ze niet cholesterol in voeding, maar cholesterol in het bloed. Een flink deel van de cholesterol in ons lichaam zit in de bloedbaan.Die transporteert het naar de lever, waar het wordt verwerkt tot galzuren. Cholesterol zit in ons bloed in twee vormen: LDL en HDL. Dat zijn, simpel gezegd, verpakkingen: piepkleine bolletjes die bestaan uit vet en eiwit. In die bolletjes bevindt zich de cholesterol, samen met vet. De LDL-bolletjes dragen zorg voor het transport van cholesterol naar alle delen van ons lichaam. Af en toe gaat er één stuk en dan hecht de inhoud van het bolletje (dus het vet en de cholesterol) zich aan de binnenwand van de bloedvaten. Dat is op zich niet erg. Maar als er veel LDL-bolletjes in het bloed zitten, dan kunnen er dus ook meer stuk gaan. En komt er dus meer vet en cholesterol in de wand van het bloedvat te zitten. Op den duur kan zo'n bloedvat vernauwen. Dan ontstaat het risico van hart- en vaatziekten.



HDL: GOEDE CHOLESTEROL
Gelukkig zijn er ook HDL-bolletjes. Zij vervoeren de cholesterol netjes naar de lever, zonder te blijven plakken in de bloedvaten. De lever verwerkt deze cholesterol tot galzuren. Die worden uitgescheiden in de darmen en helpen daar bij' de spijsvertering. Het is dus belangrijk dat we niet teveel LDL-bolletjes in ons lichaam hebben, om het risico van dichtslibbende bloedvaten te verminderen. Hoe kunnen we dat bereiken? Heel eenvoudig: het is een kwestie van vetten. Het niveau van LDL in ons bloed wordt met name bepaald door de hoeveelheid verzadigd en onverzadigd vet in het eten. Uit tal van onderzoeken is gebleken dat met name verzadigde vetten het aantal slechte LDL-bolletjes doen groeien. Onverzadigde vetten daarentegen verlagen juist de aanmaak van LDL-bolletjes.
 
Eigeel is niet slecht, maar levert wel veel vetten(cal.) en in verhouding veel omega 6 t.o.v. omega 3. Toch zaken waar je wel rekening mee moet houden.
 
hmm oke. qua vetten is dit wel in het dieet te passen. in mijn geval spreek ik van 2eitjes per dag dus 12gram vet..dit zijn 108calorien. nu weet ik niet precies wat mijn k/e/v verdeling is, maar bij een dieet van 4000kcal zijn die 108 nog wel weg te poetsen. Maar omegavetzuren zijn toch de goede? of gaat het om de verhouding... ben ff de draad kwijt :dunno:
 
D. zei:
hmm oke. qua vetten is dit wel in het dieet te passen. in mijn geval spreek ik van 2eitjes per dag dus 12gram vet..dit zijn 108calorien. nu weet ik niet precies wat mijn k/e/v verdeling is, maar bij een dieet van 4000kcal zijn die 108 nog wel weg te poetsen. Maar omegavetzuren zijn toch de goede? of gaat het om de verhouding... ben ff de draad kwijt :dunno:

Het zijn wel 'goede' vetten, maar de meeste mensen krijgen in verhouding veel meer omega 6 dan omega 3 binnen. Is ook een van de redenen dat we lijnzaadolie in een dieet toevoegen(hoog % omega 3). Maar 2 eieren moet kunnen.
 
Back
Naar boven