Ik merk er in het dagelijks leven niks 'bewust' van, in de zin dat ik goed bekend ben met de (soms ongeschreven) regels rondom mijn tattoos. Japan is inderdaad nog redelijk conservatief met betrekking tot specifieke zaken, tattoos is een goed voorbeeld maar ook zaken als de hyrarchie op de werkvloer en de salarisverschillen/functies tussen mannen en vrouwen binnen een zakelijke setting.
Tattoos worden tot op de dag van vandaag nog steeds redelijk sterk in verband gebracht met yakuza, het maakt niet zoveel uit of je dan een gaijin (buitenlander) bent of niet: Een tattoo is een tattoo. Een doodshoofd is in Japan hetzelfde als een lief bloemetje op je pols, het is en blijft een tattoo. Onsens en publieke sento's zijn over het algemeen uitgesloten van toegang wanneer je een tattoo hebt, er zijn wel privé onsens te boeken maar die vind je meer richting de natuurgebieden en niet direct rondom de grote steden. Aanvullend zijn publieke zwembaden, sommige stranden en gerelateerde beachclubs ook heel strict in hun 'no tattoo' policy. Een van de zaken waar ik zelf tegenaan loop is de gyms, aangezien die voor 95% ook de 'no tattoo' policy aanhouden. Er zijn een aantal Amerikaanse ketens (Anytime Fitness, Golds) die in Tokyo zelf zitten maar die zijn soms bijna nog strenger daarmee dan private owned clubs. Kern is dat je met tattoos gewoon echt bij veel gyms geweigerd word en dat is voor mij persoonlijk wel een beetje onhandig.
Verder houd ik er zelf wel rekening mee dat ik op voorhand vertel dat ik tattoos heb wanneer ik te maken heb met mensen die ik niet direct ken waarbij ik bijvoorbeeld omgekleed moet worden etc. Ik geef het van te voren netjes aan, zodat ze op de hoogte zijn. Mocht het een probleem vormen zoek ik er een andere oplossing voor, maar je wordt bijvoorbeeld echt niet in de trein geweigerd ofzo omdat je wat tattoos op je benen hebt. In het dagelijks leven is het soms wel gewoon even wat lastiger en als iemand die te gast is binnen een land heb ik dat te accepteren. Inmiddels heb ik sowieso één gym waar ik gecovered mag trainen en ga ik komende maand een locatie zoeken in mijn woonwijk, dus ik denk dat het wel los zal lopen maar het is wel een meer bewust gedachtengoed wanneer ik daar ben dan in Europa.
Mensen die roepen (als toerist) dat alles goed en wel is, zijn er vaak te kort om hier een heel concreet beeld over te vormen. Als je kijkt naar bijvoorbeeld de standaard Japanse 'salary men' bedrijven kan je al ontslag krijgen wanneer het blijkt dat je een tattoo hebt. Het is dus enorm afhankelijk in welke kringen je jezelf bevind, door mijn freelance werk heb ik daar gelukkig geen last van maar dan komt het stukje verschil met leefomgeving en milieu weer om de hoek kijken. De jongere generatie is sinds corona wel wat meer openbaar gegaan met hun tattoos en dat verschil merkte ik tussen 2019 en 2023 enorm toen ik na corona weer voor 't eerst daar was. Dat was voorheen echt een stuk anders dus in dat opzicht is er misschien wel een positieve verandering gaande