AndroidHealthClinic

Hoe schadelijk zijn AAS nu echt ?

jesse2010

Huge Freak
Waardering
395
Door het topic over de te vroeg overleden Ed van Amsterdam nu dan maar een eigen topic over hoe schadelijk AAS nu echt is.

http://www.eigenkracht.nl/publicaties/sport-fitness/2003/anabolenenhethart

Uiteraard meer onderzoeken en eigen ervaringen gewenst.
Ik persoonlijk heb nog nergens last van gehad ben er dan ook nog niet zo lang bij uiteraard. Maar laten we wel reëel blijven amateurs gebruiken minder dan de pro's dus dat verschil zullen we er wel in moeten laten.

Trenbolone

http://www.ergogenics.org/wat-we-niet-weten-over-trenbolone.html

Het valt niet mee om aan te tonen dat anabolen de directe oorzaak kunnen zijn van een plotse of voortijdige dood. Er zijn geen nauwkeurige epidemiologische studies waar dat uit blijkt. Regelmatig verschijnen er wel gevallen beschreven in de medische tijdschriften en die liegen er niet om. Als je alles bij elkaar optelt dan kun je toch wel stellen dat het gebruik van anabolen je leven kan verkorten en dat bij fors en langdurig gebruik dit soms behoorlijk ingekort kan worden. Het valt echter ook niet uit te sluiten dat andere middelen een fatale rol hebben (mee)gespeeld. Je moet hierbij denken aan cocaïne en efedrine.

zegt toch alles

Ik vind zelf dat bij gebruik van middelen als Tren dat je toch heel erg met je leven zit te spelen. (bij veel gebruik)

Niks is op zichzelf slecht, behalve het slikken van iets als kaliumcyanide. Of AAS wel of niet schadelijk is hangt af van zoveel factoren dat je er geen peil op kunt trekken. De mate en correctheid van gebruik speelt mee, de duur, de genetische dispositie/erfelijke factoren en natuurlijk wat je verder nog uitspookt buiten het gebruik om.
Als je niet vooraf een complete bodyscan hebt gedaan, een erfelijkheidsonderzoek doet en AAS in een zorgvuldig controleerde omgeving gebruikt, blijft het altijd gokken.

You win some, you lose some.
Ik begrijp niet helemaal waarom er zoveel vragen over zijn; het is een beetje als vragen of roken slecht voor je is. Tuurlijk is roken slecht in theorie, maar in praktijk betekent het niet perse dat je er dood aan gaat.

• Topic Starter Topic Starter
Ik vind zelf dat bij gebruik van middelen als Tren dat je toch heel erg met je leven zit te spelen. (bij veel gebruik)

Daarom zette ik die er apart bij. Tren is 1 van heftige middeltjes die naar mijn weet veel te veel gebruikt word. Feit is wel het werkt altijd goed.

Daarom zette ik die er apart bij. Tren is 1 van heftige middeltjes die naar mijn weet veel te veel gebruikt word. Feit is wel het werkt altijd goed.
tuurlijk werkt het goed maar je kan aardig groot worden zonder het gebruik daarvan. Ik ga nooit tren gebruiken omdat ik het toch een zwaar middel (wat het exact met je lichaam doet)

Niks is op zichzelf slecht, behalve het slikken van iets als kaliumcyanide. Of AAS wel of niet schadelijk is hangt af van zoveel factoren dat je er geen peil op kunt trekken. De mate en correctheid van gebruik speelt mee, de duur, de genetische dispositie/erfelijke factoren en natuurlijk wat je verder nog uitspookt buiten het gebruik om.
Als je niet vooraf een complete bodyscan hebt gedaan, een erfelijkheidsonderzoek doet en AAS in een zorgvuldig controleerde omgeving gebruikt, blijft het altijd gokken.

You win some, you lose some.
Ik begrijp niet helemaal waarom er zoveel vragen over zijn; het is een beetje als vragen of roken slecht voor je is. Tuurlijk is roken slecht in theorie, maar in praktijk betekent het niet perse dat je er dood aan gaat.

Inderdaad goed punt in theorie is alles ongezond hangt er vanaf inderdaad dosering duur en erfelijkheid. Genoeg rokers die oud worden maar helaas ook veel jonge mensen die long ziekte krijgen.

Wou nog even zeggen dat je gewoon test en anderen middelen zet zonder het gebruik van duretica het heel erg mee zal vallen later maar dat vind ik ervan, kan het niet onderbouwen. Zijn geen enkele studies hierover helaas

tuurlijk werkt het goed maar je kan aardig groot worden zonder het gebruik daarvan. Ik ga nooit tren gebruiken omdat ik het toch een zwaar middel (wat het exact met je lichaam doet)

Klopt dat kan inderdaad. Maar wat het grote voordeel van tren en daardoor meest gebruikt het past altijd. Wil je droog worden TREN massa TREN. Daar tegenover staat dat deca vocht vast kan gaan houden.

AAS is opzicht niet gezond maar ook niet ongezond.
Veel mensen vergeten dat dit gewoon MEDICATIE is. en als je er beetje in verdiept weet je dat veel medicatie plus en minpunten heeft.

Het belangrijkste bij medicatie gebruik (en dus ook bij aas) is dat constant in de gezondheid waardes in de gaten moet houden want iedereen reageert er anders op.
En aangezien dat allemaal bakken met geld kost en uit eigen zak moet worden betaald laten veel amateurs die controle achter zich liggen

Daarnaast is er een groep mensen die zulke grote hoeveelheden innemen dat het niet meer te controleren valt en de risicos niet meer te vermijden zijn.

Dat zie je niet alleen bij AAS gebruikers maar ook gewoon zieke patienten.
En jammer genoeg vallen die uitzonderingen gauw juist in de media als schokkend nieuws en mensen die die gecontroleerd ermee omgaan en er positief baat bij hebben amper wat van hoort.

AAS hoeft naar mijn mening niet perse in negatief dag licht te staan als je er goed mee omgaat.

Inderdaad goed punt in theorie is alles ongezond hangt er vanaf inderdaad dosering duur en erfelijkheid. Genoeg rokers die oud worden maar helaas ook veel jonge mensen die long ziekte krijgen.

dit is weer de boel bagetaliseren:rolleyes: Zo'n domme post, ik ken werkelijk geen enkel jong iemand die overleden is aan een longziekte gelijkend op longkanker van roken:rolleyes:

Ik vermoed dat middelen als trenbolone en halotestin je levensduur ernstig kunnen verkorten bij regelmatig gebruik.

Klopt dat kan inderdaad. Maar wat het grote voordeel van tren en daardoor meest gebruikt het past altijd. Wil je droog worden TREN massa TREN. Daar tegenover staat dat deca vocht vast kan gaan houden.
Als je wedstrijden wilt draaien kan je idd tren nemen, risico's etc weet je ook alvast maar als je gewoon als ''bodybuilder'' tren gaat nemen om er beter uit te zien vind ik het wel heel dom. Met laag test al kan je een goed fysiek bouwen.

Deca,test,anavar,primo,hgh kan je een heel sick fysiek bouwen, snap niet waarom je aan de tren/halo zou gaan, als je wedstrijdambities hebt kan ik het snappen maar dan moet je ook weten dat je later wel problemen ervan kunt krijgen. Als je niet hoog doseert en de ander wel win je niet en iedereen wil daar 1e plek halen.

dan maar best geen 6weken tren ace aansluitend doen op mijn 6weken methyl tren :p

Ik weet niet waar men haalt dat het vooral tren zou zijn wat zo schadelijk is. Tren is een sterke AAS maar niet noodzakelijk de AAS met de meeste risico's voor de gezondheid. Het leunt wat betreft bijwerkingen aan bij testosteron, al heeft het ook specifieke bijwerkingen die het een 'heftiger karakter' geven. Bovendien gaat het bij AAS doorgaans veel vaker over dosis en duur van gebruik dan variant. Elke AAS is afgeleid van het mannelijk geslachtshormoon testosteron. Er zijn dus altijd overlappende bijwerkingen en schadelijkheid. Die schadelijkheid wordt echter vaak overdreven.

Zaken waarvan we weten dat ze in elk geval zeer schadelijk zijn:

- (zeer) langdurig gebruik van orale AAS zoals methandrostenolone, oxymetholone, halotestin of mibolerone. Stacks met orals maken het natuurlijk nog heftiger.

In het verleden zijn als gevolg van deze (domme) manier van kuren prof BB gestorven. Anadrol is ook de enige AAS waarvan er aanwijzingen zijn gevonden dat het carcinogeen is (lever).

- diuretica (gevaar voor uitdroging -> plotse dood) maar zijn geen AAS.

- de combinatie insuline + HGH + IGF-1 + AAS. Met name bij langdurig gebruik vergroot dit het hart en maakt het stugger. Als er al sprake is van een zwak hart en men gaat op deze manier voor lange tijd kuren dan vergroot dit aanzienlijk de kans op een hartinfarct.

Merk op dat bij dit laatste het vooral gaat over de combinatie en de duur. AAS alleen kunnen het hart (omdat het een spier is) ook laten groeien, maar de mate van groei speelt een grote rol bij het verhoogde risico op hartfalen na langdurig gebruik.

Wat betreft sterftes onder atleten moet men voorzichtig zijn met grote conclusies voor men alle details kent. Het is nog altijd zo dat het eerder uitzondering is dan regel. Vaak spelen erfelijke factoren een belangrijke rol maar zijn niet altijd door iedereen bekend. Het staat vast dat kuren zoals een IFBB atleet niet gezond is. Maar anderzijds zijn hart- en vaatziekten één van de belangrijkste doodsoorzaken onder mannen, of ze nu prof BB zijn of niet.

Mogelijk is het zelfs zo dat hartfalen op vroegtijdige leeftijd niet vaker voorkomt bij prof BB dan bij de algemene, mannelijke bevolking. Wat opnieuw niet wil zeggen dat prof BB daarom gezond is natuurlijk.

Verder weet ik niet waarom een hobby BB die serieus wilt kuren bepaalde AAS niet zou moeten gebruiken. Ik zou eerder zeggen let op de punten hierboven en ga niet te ver in je dosis/stacks en duurtijd.

Prof BB is net zoals bijna alle andere topsporters niet gezond. Bij topsport worden de grenzen heel erg opgezocht.

Het zijn medicijnen dus er is altijd een afweging tussen voor- en nadelen. Als je een bijsluiter leest van medicijnen die je van de huisarts krijgt dan schrik je ook van de mogelijke bijwerkingen.

Zaken waarvan we weten dat ze in elk geval zeer schadelijk zijn:

- (zeer) langdurig gebruik van orale AAS zoals methandrostenolone, oxymetholone, halotestin of mibolerone. Stacks met orals maken het natuurlijk nog heftiger.
Wat bedoel je met langdurig gebruik, vaker dan 4 x per jaar?

Terug
Naar boven