XXL Nutrition

Hoe schadelijk zijn AAS nu echt ?

Er worden ratio's vermeldt van androgeen tot anabool, waardoor je ratio's onderling kan vergelijken, maar niet de onderlinge anaboolheid en androgeenheid (dus bijv. dat tren 5x zo anabool & androgeen is als testosteron), hiervoor zou je supplementaire data moeten hebben die vermeldt op welk kwantitatief normaal de cijfers zijn gebaseerd. Al mag je natuurlijk wel aannemen dat wanneer het data is uit de biologie wat absoluut gemeten wordt, dat het niet uit de lucht gegrepen is.

Zie in je OP zo gauw geen studies m.b.t. schadelijkheid?

ivm mogelijke schadelijkheid is eerste pagina in het midden. Maar dat zijn vooral aanwijzingen tot.

En ivm bescherming oestrogeen herhinner ik me ergens anders wat meer info te hebben staan. Eerste pagina, laatste post.
http://forum.dutchbodybuilding.com/...lke-zijn-werken-echt-werken-eigenlijk-281489/

Laatst bewerkt:
Ik weet niet waar men haalt dat het vooral tren zou zijn wat zo schadelijk is. Tren is een sterke AAS maar niet noodzakelijk de AAS met de meeste risico's voor de gezondheid. Het leunt wat betreft bijwerkingen aan bij testosteron, al heeft het ook specifieke bijwerkingen die het een 'heftiger karakter' geven. Bovendien gaat het bij AAS doorgaans veel vaker over dosis en duur van gebruik dan variant. Elke AAS is afgeleid van het mannelijk geslachtshormoon testosteron. Er zijn dus altijd overlappende bijwerkingen en schadelijkheid. Die schadelijkheid wordt echter vaak overdreven.

Zaken waarvan we weten dat ze in elk geval zeer schadelijk zijn:

- (zeer) langdurig gebruik van orale AAS zoals methandrostenolone, oxymetholone, halotestin of mibolerone. Stacks met orals maken het natuurlijk nog heftiger.

In het verleden zijn als gevolg van deze (domme) manier van kuren prof BB gestorven. Anadrol is ook de enige AAS waarvan er aanwijzingen zijn gevonden dat het carcinogeen is (lever).

- diuretica (gevaar voor uitdroging -> plotse dood) maar zijn geen AAS.

- de combinatie insuline + HGH + IGF-1 + AAS. Met name bij langdurig gebruik vergroot dit het hart en maakt het stugger. Als er al sprake is van een zwak hart en men gaat op deze manier voor lange tijd kuren dan vergroot dit aanzienlijk de kans op een hartinfarct.

Merk op dat bij dit laatste het vooral gaat over de combinatie en de duur. AAS alleen kunnen het hart (omdat het een spier is) ook laten groeien, maar de mate van groei speelt een grote rol bij het verhoogde risico op hartfalen na langdurig gebruik.

Wat betreft sterftes onder atleten moet men voorzichtig zijn met grote conclusies voor men alle details kent. Het is nog altijd zo dat het eerder uitzondering is dan regel. Vaak spelen erfelijke factoren een belangrijke rol maar zijn niet altijd door iedereen bekend. Het staat vast dat kuren zoals een IFBB atleet niet gezond is. Maar anderzijds zijn hart- en vaatziekten één van de belangrijkste doodsoorzaken onder mannen, of ze nu prof BB zijn of niet.

Mogelijk is het zelfs zo dat hartfalen op vroegtijdige leeftijd niet vaker voorkomt bij prof BB dan bij de algemene, mannelijke bevolking. Wat opnieuw niet wil zeggen dat prof BB daarom gezond is natuurlijk.

Verder weet ik niet waarom een hobby BB die serieus wilt kuren bepaalde AAS niet zou moeten gebruiken. Ik zou eerder zeggen let op de punten hierboven en ga niet te ver in je dosis/stacks en duurtijd.

Als je 12 weken lange kuurtjes pakt met bijvoorbeeld maximaal 500-800mg aan aas, heb je dan veel risisco op een vergroeid hart/linker hartventrikel?

Je hebt altijd meer risico op een vergroeide hartspier als je AAS gebruikt. Het ligt er ook erg aan of je hier gevoelig voor bent. Zijn er ook manieren om te toetsen of men een vergrootte hartspier heeft zonder een echo te maken?

Je hebt altijd meer risico op een vergroeide hartspier als je AAS gebruikt. Het ligt er ook erg aan of je hier gevoelig voor bent. Zijn er ook manieren om te toetsen of men een vergrootte hartspier heeft zonder een echo te maken?

Zou een ECG dit kunnen laten zien denk je?

Als je een auto hebt waar ergens wat fragiele onderdelen in zitten en je gaat de hele lopen planken met die bak en vliegt hier en daar nog eens vol gas over een drempeltje, tja dan zal die eerder naar de klote gaan dan een auto die perfect in orde is. Dan kan je zeggen: er zijn zo veel auto's die naar de klote gaan. Inderdaad. Er zijn ook heel veel auto's met fragiele onderdelen die altijd netjes 80 rijden en ook jaren mee gaan. Maar het feit is dat als je gaat planken met je auto je maar moet hopen dat dat ding in goede staat is anders staat hij snel in de garage of bij de schroot.

• Topic Starter Topic Starter
Als je een auto hebt waar ergens wat fragiele onderdelen in zitten en je gaat de hele lopen planken met die bak en vliegt hier en daar nog eens vol gas over een drempeltje, tja dan zal die eerder naar de klote gaan dan een auto die perfect in orde is. Dan kan je zeggen: er zijn zo veel auto's die naar de klote gaan. Inderdaad. Er zijn ook heel veel auto's met fragiele onderdelen die altijd netjes 80 rijden en ook jaren mee gaan. Maar het feit is dat als je gaat planken met je auto je maar moet hopen dat dat ding in goede staat is anders staat hij snel in de garage of bij de schroot.

He weer even duidelijk als altijd haha. De oude tijd van Frits is een mooi voorbeeld Daan heeft onlangs een hart stilstand gehad

Bodybuilding kan toch niet belangrijker zijn dan je gezondheid. Men is er lang genoeg van op de hoogte dat anabole steroïden schadelijk zijn. Het is op deze aarde het belangrijkste om te overleven en gezond te blijven, en toch niet om op de Hulk te gaan lijken. Ik heb hier een heel schap vol staan alleen al met encyclopedieën over ziektes. Ziekte veroorzaakt lijden, het risico op ziektes is al groot genoeg zonder de dingen die we onszelf aandoen. Waarom zou je doelbewust gezondheidsrisico's over jezelf afroepen die je kunt vermijden. Als de gebruiker bijvoorbeeld kinderen heeft dan is het toch alleen al veel belangrijker om in het belang van je kind gezond te blijven.

Over de gezondheidsrisico's van roken is heel veel bekend. Men heeft zich decennia te barstens gerookt en zo'n beetje elke man rookte vroeger. Dat was normaal en volledig sociaal geaccepteerd net zoals koffiedrinken. Anabole steroiden werden en worden in verhouding aanzienlijk minder gebruikt dan tabak en misschien zijn daarom de (bewezen) lange termijn gezondheidsrisico's van steroiden (nog) niet zo onomstotelijk duidelijk als de gezondheidsrisico's van roken. Ik denk dat om een soortgelijk betrouwbaar beeld te krijgen ongeveer 80% van de mannelijke populatie vele decennia gretig aan het kuren moeten zijn geweest. Een samenleving waarbij mensen bij elkaar op visite komen en dan anadrolletje in de koffie doen en na de coïtus in plaats van een sigaretje een spuit tren in je pootje. Maar... ik dwaal weer af en dat is helaas geen zeldzaamheid als ik in mijn toetsenbord klim.

Dan kom ik nu aan tot de kern van mijn betoog! Dood en ziekte komen toch wel maar de gezondheidsrisico's die je kunt mijden, zou ik inderdaad mijden.
Nee, het is helemaal niet bewezen dat het in zijn algemeenheid geldt dat AAS een significante negatieve invloed heeft op de gezondheid. Er zijn een aantal AAS waarbij dat wel is bewezen, met name orals. Maar zelfs voor de meeste orals geldt dat wanneer je het bij een aantal weken houdt, je zeer waarschijnlijk geen schade zal oplopen. Het is een ander verhaal als je AAS veel te hoog doseert en te vaak gebruikt. Ik vind het gebruik van AAS eigenlijk vrij logisch. Het sneller toenemen van spiermassa zorgt ervoor dat je een beter uiterlijk hebt, wat allerlei voordelen met zich meebrengt. Denk aan zelfvertrouwen, aandacht van vrouwen, et cetera.

Dat klopt niet want het is 100 of 1 androgene waarde en 100 of 1 anabole waarde. Dus 100:100 voor testosteron. En 5 keer hoger is 500:500, dit als beide waardes hoger zijn. Bv deca is 125:50.

Als dat al zo is, wat ik betwijfel, dan is het nog slechts een kwesties van dosis. Als tren op beide vlakken 5 maal sterker is, dan kun je gewoon de dosis verlagen tot een 5de, probleem opgelost. Vandaar dat 500:500 = 100:100.

Ivm micromolair is er onderzoek dat testosteron en trenbolone vergelijkt. Hierbij had een hogere dosering testosteron geen negatief effect en trenbolone wel in zijn lagere dosering. Dit geeft al aan dat trenbolone, los van de dosering, een stuk toxischer is. Voor de rest ben je er niets mee :p

Zou ook aansluiten bij voorgaande. Als ik me die studie goed herinner ging het hier echter al niet meer om een factor 5, wat al weer de arbitraire aard van al deze verhoudingen aanduidt.

Het is misschien handig om even op te merken dat we wat dit betreft weinig tot niets weten. De irrelevantie van de methoden gebruikt om anabole:androgene ratio's is in het verleden meermaals aangetoond. Niet enkel het bekende bezwaar van de androgeen-afhankelijke levator ani ten opzichte van de ventrale prostaat, maar gewoon al het model : volgens recent onderzoek zijn knaagdieren beter te vergelijken met gecastreerde mannen dan gezonde mannen. Gezien je aan een bepaalde dosis nu eenmaal grotere toename in androgene dan anabole kenmerken gaat krijgen betekent dit dat veel van de effecten en dosissen van AAS in het verleden schromelijk onderschat zijn. Dat is ook beetje mijn ervaring als je de evolutie over de laatste 10 jaar bekijkt.

Ik ben het ook eens met Big T, wat fysieke kenmerken betreft althans, dat Trenbolone weinig of geen neven of andere effecten heeft die je niet eveneens met pakweg testosterone hebt. Het drastische cortisol-verlagend effect kan wel wat psychische effecten veroorzaken (manisch-depressief gedrag, moeite om met stress om te gaan etc).

Misschien ook nog aan het lijstje toe te voegen : T3. Ook notoir voor zen effect op het cardiovasculair stelsel.

Erg interesant met cools getxxl en bigcat in dit topic zijn toch de mensen waarvan ik het idee heb dat ze weten waarover ze praten :thumbs:

dit is weer de boel bagetaliseren:rolleyes: Zo'n domme post, ik ken werkelijk geen enkel jong iemand die overleden is aan een longziekte gelijkend op longkanker van roken:rolleyes:

Kan er zelfs 2 die niet ouder dan 35 zijn geworden door longkanker door roken wat door de artsen als directeoorzaak werd gezien. konden ze zien aan de ligging en positie van de tumor.

---------- Post toegevoegd 8 July 2013 om 22:14 ----------

Ik weet niet waar men haalt dat het vooral tren zou zijn wat zo schadelijk is. Tren is een sterke AAS maar niet noodzakelijk de AAS met de meeste risico's voor de gezondheid. Het leunt wat betreft bijwerkingen aan bij testosteron, al heeft het ook specifieke bijwerkingen die het een 'heftiger karakter' geven. Bovendien gaat het bij AAS doorgaans veel vaker over dosis en duur van gebruik dan variant. Elke AAS is afgeleid van het mannelijk geslachtshormoon testosteron. Er zijn dus altijd overlappende bijwerkingen en schadelijkheid. Die schadelijkheid wordt echter vaak overdreven.

Zaken waarvan we weten dat ze in elk geval zeer schadelijk zijn:

- (zeer) langdurig gebruik van orale AAS zoals methandrostenolone, oxymetholone, halotestin of mibolerone. Stacks met orals maken het natuurlijk nog heftiger.

In het verleden zijn als gevolg van deze (domme) manier van kuren prof BB gestorven. Anadrol is ook de enige AAS waarvan er aanwijzingen zijn gevonden dat het carcinogeen is (lever).

- diuretica (gevaar voor uitdroging -> plotse dood) maar zijn geen AAS.

- de combinatie insuline + HGH + IGF-1 + AAS. Met name bij langdurig gebruik vergroot dit het hart en maakt het stugger. Als er al sprake is van een zwak hart en men gaat op deze manier voor lange tijd kuren dan vergroot dit aanzienlijk de kans op een hartinfarct.

Merk op dat bij dit laatste het vooral gaat over de combinatie en de duur. AAS alleen kunnen het hart (omdat het een spier is) ook laten groeien, maar de mate van groei speelt een grote rol bij het verhoogde risico op hartfalen na langdurig gebruik.

Wat betreft sterftes onder atleten moet men voorzichtig zijn met grote conclusies voor men alle details kent. Het is nog altijd zo dat het eerder uitzondering is dan regel. Vaak spelen erfelijke factoren een belangrijke rol maar zijn niet altijd door iedereen bekend. Het staat vast dat kuren zoals een IFBB atleet niet gezond is. Maar anderzijds zijn hart- en vaatziekten één van de belangrijkste doodsoorzaken onder mannen, of ze nu prof BB zijn of niet.

Mogelijk is het zelfs zo dat hartfalen op vroegtijdige leeftijd niet vaker voorkomt bij prof BB dan bij de algemene, mannelijke bevolking. Wat opnieuw niet wil zeggen dat prof BB daarom gezond is natuurlijk.

Verder weet ik niet waarom een hobby BB die serieus wilt kuren bepaalde AAS niet zou moeten gebruiken. Ik zou eerder zeggen let op de punten hierboven en ga niet te ver in je dosis/stacks en duurtijd.

Je hebt gelijk maar zeg me nu eens: hoeveel recreatie BB kun jij die verantwoord kuren? juist ja geen een.

Je hebt gelijk maar zeg me nu eens: hoeveel recreatie BB kun jij die verantwoord kuren? juist ja geen een.

Dit blijkt nog meer waar te zijn dan een aantal jaar geleden. En samen met onverantwoord gebruik is het gewoon ook "algemeen" geworden dat het als shortcut gebruikt wordt. Dit alles in combinatie met de voortdurende demonisatie en klopjachten maakt het echt moeilijk om het verantwoord gebruik van AAS door mensen voor wie ze een meerwaarde bieden steeds moeilijker, en dat is een zeer spijtige zaak.

10 jaar geleden kon ik nog met een recht gezicht zeggen dat ik oprecht geloofde in veilig en efficient gebruik, en had ik ook het gevoel dat er een grotere hang naar kennis was. Die is zowaar in een klap teniet gedaan door een hele golf onwetende Zyzz-acolieten die samen nog niet wegen wat ik curl op een goede dag :s

Voor de mensen die mijn standpunten kenden vroeger, is dit wel even iets om bij stil te staan ... Veel van de cultuur en gemeenschap waarin velen van ons opgroeiden wordt actief teniet gedaan door een bende posers die niet liever doen dan er een slechte levensstijl op na houden en toch maar wat abs willen showen.

Kan er zelfs 2 die niet ouder dan 35 zijn geworden door longkanker door roken wat door de artsen als directeoorzaak werd gezien. konden ze zien aan de ligging en positie van de tumor.

Volgens mij begrijp je me verkeerd. Ik doelde dus op jonge personen die NIET gerookt hebben.

Als dat al zo is, wat ik betwijfel, dan is het nog slechts een kwesties van dosis. Als tren op beide vlakken 5 maal sterker is, dan kun je gewoon de dosis verlagen tot een 5de, probleem opgelost. Vandaar dat 500:500 = 100:100.

Zou ook aansluiten bij voorgaande. Als ik me die studie goed herinner ging het hier echter al niet meer om een factor 5, wat al weer de arbitraire aard van al deze verhoudingen aanduidt.

Het is misschien handig om even op te merken dat we wat dit betreft weinig tot niets weten. De irrelevantie van de methoden gebruikt om anabole:androgene ratio's is in het verleden meermaals aangetoond. Niet enkel het bekende bezwaar van de androgeen-afhankelijke levator ani ten opzichte van de ventrale prostaat, maar gewoon al het model : volgens recent onderzoek zijn knaagdieren beter te vergelijken met gecastreerde mannen dan gezonde mannen. Gezien je aan een bepaalde dosis nu eenmaal grotere toename in androgene dan anabole kenmerken gaat krijgen betekent dit dat veel van de effecten en dosissen van AAS in het verleden schromelijk onderschat zijn. Dat is ook beetje mijn ervaring als je de evolutie over de laatste 10 jaar bekijkt.

Ik ben het ook eens met Big T, wat fysieke kenmerken betreft althans, dat Trenbolone weinig of geen neven of andere effecten heeft die je niet eveneens met pakweg testosterone hebt. Het drastische cortisol-verlagend effect kan wel wat psychische effecten veroorzaken (manisch-depressief gedrag, moeite om met stress om te gaan etc).

Misschien ook nog aan het lijstje toe te voegen : T3. Ook notoir voor zen effect op het cardiovasculair stelsel.

Dat klopt inderdaad. Testen op een androgeencel en een gistcel met een androgeenreceptor vertellen al iets meer. Maar nog altijd niet voloende gezien je rekening moet houden met metabole omzettingen.

Ook mogelijke interactie met andere receptoren voegen toe aan de androgene avtiviteit van aas. Dus uiteindelijk zit je met een geheel andere androgene waarde die je niet kan afleiden van prostaatgroei.

En zoal je aangeeft al zeker niet bij een rat.

Maar bij onderzoek op de gistcel met androgenreceptoren is de interactie van trenbolone bijna zo sterk als DHT. Je zou kunnen zeggen, dan neem ik minder. Maar dan kan je beter testosteron bv. zetten gezien deze minder mogelijke interacties met andere receptoren heeft.

---------- Post toegevoegd 9 July 2013 om 00:21 ----------

Nee, het is helemaal niet bewezen dat het in zijn algemeenheid geldt dat AAS een significante negatieve invloed heeft op de gezondheid. Er zijn een aantal AAS waarbij dat wel is bewezen, met name orals. Maar zelfs voor de meeste orals geldt dat wanneer je het bij een aantal weken houdt, je zeer waarschijnlijk geen schade zal oplopen. Het is een ander verhaal als je AAS veel te hoog doseert en te vaak gebruikt. Ik vind het gebruik van AAS eigenlijk vrij logisch. Het sneller toenemen van spiermassa zorgt ervoor dat je een beter uiterlijk hebt, wat allerlei voordelen met zich meebrengt. Denk aan zelfvertrouwen, aandacht van vrouwen, et cetera.

Maar wat is hoog doseren? Het dubbel van je eigen aanmaak?

Spijtig genoeg spreken we bij gangbare hoge dosisissen over minstens 10x je eigen aanmaak.

Bij orals zit het probleem bij de alkylaties, maar androgenen op zichzelf zouden ook zomaar eens toxisch kunnen zijn. Dit kan indirect zijn door vanzelfsprekende invloed op de werking van het lichaam. Bv. Inhibitie van ontgiftende enzymen, eigen antioxidanten, werking organen, enz...

De voordelen van aas gebruik die logisch lijken is in principe onzelfzekerheid van de mens en de illusie van uiterlijke standaarden.

Maar inerlijke gezondheid zou voorop moeten staan, iets wat velen leren na een val in slechte gezondheid.

Op jonge leeftijd als gezond persoon lijkt het lichaam onverwoestbaar en wordt er niet verder bij nagedacht. Het ontbreken van directe, blijvende neveneffecten geeft ook een extra stimulans om te gebruiken. Met het idee, ik doe het veilig en mij zal niets overkomen.

Het lichaam heeft voor een reden een natuurlijke balans. Sporten, gezond leven en eten zorgt voor een betere balans. Maar die balans is afhankelijk van de effecten van deze op je hormonen.
Dus gebruik van welk hormoon dan ook verstoort dit. En elk hormoon in je lichaam beinvloed een ander, enz...

Laatst bewerkt:
dit is weer de boel bagetaliseren:rolleyes: Zo'n domme post, ik ken werkelijk geen enkel jong iemand die overleden is aan een longziekte gelijkend op longkanker van roken:rolleyes:

En onze DDB member dan die op z'n 24e is overleden tijdje terug? longkanker? Wat zeg je daar dan over?
Overigens een maatje van me ook gehad op jonge leeftijd.

Trouwens bij het eten van gerookt vlees geeft 17% meer kans op longkanker dacht ik :p DAmpen trekken in het vlees.

Verschillende supermarkten zijn hun aanbod van gebraden vlees aan het verhogen toevallig.

Ook de dampen bij koken en het roken van vlees zelf ook zo te zien.

Fumes from Meat Cooking and Lung Cancer Risk in Chinese Women
http://cebp.aacrjournals.org/content/9/11/1215.full

Mogelijk verhoogd longkanker risico bij werknemers vleesverwerking ook bij niet rokers.
http://www.kiza.nl/node/2451

Laatst bewerkt:
En onze DDB member dan die op z'n 24e is overleden tijdje terug? longkanker? Wat zeg je daar dan over?

potverdomme dat was toch niet gerelateerd aan het roken. jongen had pech met z'n genen dat komt zo heel nu dan voor en volgens mij had ie niet alleen kanker in z'n longen en is het totaal niet te vergelijken met longkanker welke onstaat door roken:rolleyes:

Dat klopt inderdaad. Testen op een androgeencel en een gistcel met een androgeenreceptor vertellen al iets meer. Maar nog altijd niet voloende gezien je rekening moet houden met metabole omzettingen.

De metabole omzettingen van AAS zijn behoorlijk goed in kaart gebracht, en hun werking relatief goed gekend, met uitzondering van een paar excepties, zoals de heel eigenaardige metabolieten van oxymetholone. Androgeencellen en gistcellen vertellen weinig wegens afwezigheid of andere distributie van andere receptoren. Qua model vind ik het model van Ojasoo en Raynaud dan mogelijk een stuk realistischer omdat het op zen minst de 5 klassieke nucleaire receptoren heeft, die receptore met de hoogste waarschijnlijkheid van interactie.

Ook mogelijke interactie met andere receptoren voegen toe aan de androgene avtiviteit van aas. Dus uiteindelijk zit je met een geheel andere androgene waarde die je niet kan afleiden van prostaatgroei.

Ik zie het verband niet. Denk je dat een prostaat geen andere receptoren bevat mss ? Er bestaat ook niet zoiets als "een androgene waarde". Er bestaat enkel een anabool:androgeen ratio. Het probleem is echter meervoudig. Ten eerste geeft de levator ani, die in tegenstelling tot meeste skeletspieren androgeen-afhankelijk is, geen goed beeld van de anabole kwaliteiten. Daarvoor zou men ideaal gezien een gemiddelde van drie skeletspieren moeten nemen. Maar belangrijker is dat er geen definitie van "androgeen" is. In de context van die ratio's betreft dat alleen de invloed op het prostaatgewicht, maar androgeen betekend ook andere dingen, zeker in potentieel andere doelgroepen (zo zal het prostaatgewicht weinig zeggen over viriliserende symptomen. Vrouwen zitten nu eenmaal niet zo in met hun prostaat als wij ;) )

En zoal je aangeeft al zeker niet bij een rat.

En dat is dan het bijkomstig probleem. Waardoor we dus eigenlijk zonder menselijke vergelijkende testen moeten toegeven dat we eigenlijk heel weinig weten. We kunnen enkel relatieve interacties onderscheiden uit studies zoals die van Ojasoo en Raynaud.

Maar bij onderzoek op de gistcel met androgenreceptoren is de interactie van trenbolone bijna zo sterk als DHT. Je zou kunnen zeggen, dan neem ik minder. Maar dan kan je beter testosteron bv. zetten gezien deze minder mogelijke interacties met andere receptoren heeft.

Zoals je zelf al aangaf is er ook interacties met andere enzymen. DHT wordt veel makkelijker en sneller gedeactiveerd aan de ene kant, maar anderzijds is trenbolone een hormoon met een heel sterke affiniteit voor nagenoeg alle Type I nucleaire receptoren, wat er ook voor zorgt dat er procentueel minder op de AR terecht komt. Dat zijn dus het soort interacties die je mist als die enzymen en receptoren niet aanwezig zijn in een bepaald model. Ze geven dus geen realistisch beeld in vivo.

Trouwens bij het eten van gerookt vlees geeft 17% meer kans op longkanker dacht ik :p DAmpen trekken in het vlees.

Verschillende supermarkten zijn hun aanbod van gebraden vlees aan het verhogen toevallig.

Mogelijk verhoogd longkanker risico bij werknemers vleesverwerking ook bij niet rokers.

Beide artikels niet relevant. Het eerste gaat enkel om het inhalen van de damp bij het roken van het vlees en is dus niet van toepassing tenzij je zelf je vlees rookt. Tweede artikel stelt duidelijk : "Biologische agentia worden alleen genoemd als theoretisch onderwerp waaraan men aandacht moet besteden."

Kanker is een moeilijk onderwerp, omdat kanker =/= kanker, zelfs longkanker =/= longkanker. Een zelfde kanker in een zelfde orgaan kan sterk verschillende oorzaken hebben, van het veroorzakende gen tot de onderliggende redenen. In het overgrote deel van de genen moeten beide allelen beschadigd zijn voor ongeremde kankergroei. De kans dat door willekeurige beschadiging van buitenaf, en dus ook de carcinogenen waaraan we blootgesteld worden, precies tweemaal een allel van hetzelfde gen in precies dezelfde cel in het lichaam geraakt wordt is zeldzaam, waardoor kanker risico typisch toeneemt met de leeftijd. Wanneer personen op jonge leeftijd kanker krijgen hebben ze meestal al van bij de geboorte een beschadigd allel van een gen IN ELKE CEL VAN HET LICHAAM. Waardoor de kans op schade groter is, zich sneller voortdoet, en de kans op remissie drastisch verhoogd. Daarom is een diagnose kanker op jonge leeftijd meestal veel zorgwekkender, en vaker aanleiding tot preventieve maatregelen, dan bij oudere mensen. Diezelfde mensen zijn dus uiteraard ook gevoeliger aan carcinogenen, terwijl dat voor de rest van ons niet veel meer is dan een nummertje extra spelen op de lotto : de kans dat je prijs hebt verhoogd niet zo drastisch.

Het is moeilijk de context en het belang van carcinogenen te bespreken met mensen die deze basis niet begrijpen, en het heeft tevens weinig nut ook.

Laatst bewerkt:
Beide artikels niet relevant. Het eerste gaat enkel om het inhalen van de damp bij het roken van het vlees en is dus niet van toepassing tenzij je zelf je vlees rookt. Tweede artikel stelt duidelijk : "Biologische agentia worden alleen genoemd als theoretisch onderwerp waaraan men aandacht moet besteden."

Dat is wel van toepassing voor mensen die het vlees roken ;)

En er is een onderzoek ergens dat aantoont dat consumptie van gerook vlees het risico verhoogt. Moet ik nog vinden.

Laatst bewerkt:

Ze hebben alleen een verhoogde kans op longkanker door gerookt vlees gevonden bij mensen die daarnaast ook rookten ;)

Terug
Naar boven