AndroidHealthClinic

Hoe zwaar voelt het gewicht dat je tilt?

Vergeet niet dat de meeste mensen die beginnen met barbells en dumbbells ook nog moeten wennen aan de coordinatie.

In het begin benchte ik 50 kg en 3 maanden later kreeg ik er 90 kg uit. Nu, 8 maanden later zou het 100 kg zijn, echter doe ik het technische nu wel een heeeeel stuk netter.

Ik zie genoeg mensen die smijten met gewichten of alles uit hun tenen moeten halen om "mee te doen", maar die vergeten dat techniek, routine en conditie wel heel belangrijk is.

Maar idd, je gaat sneller merken wat de zwakke schakels zijn. De mijne zijn duidelijk mijn polsen, dus ben nu ook druk met de onderarm oefeningen bezig.

Vergeet niet dat de meeste mensen die beginnen met barbells en dumbbells ook nog moeten wennen aan de coordinatie.

In het begin benchte ik 50 kg en 3 maanden later kreeg ik er 90 kg uit. Nu, 8 maanden later zou het 100 kg zijn, echter doe ik het technische nu wel een heeeeel stuk netter.

Ik zie genoeg mensen die smijten met gewichten of alles uit hun tenen moeten halen om "mee te doen", maar die vergeten dat techniek, routine en conditie wel heel belangrijk is.

Maar idd, je gaat sneller merken wat de zwakke schakels zijn. De mijne zijn duidelijk mijn polsen, dus ben nu ook druk met de onderarm oefeningen bezig.
deadlift FTW! :p
Benchpress is mijn slechtste /minst vorderende oefening tot nu toe..
Dit omdat ik alleen train, en steeds hetzelfde gewicht bench, daar ik geen ongelukken wil... Hoelanger ik train, hoe meer reps ik eruit krijg maar toch, binnenkort toch maar mijn grens eens beginnen opzoeken, of ik blijf eeuwig 50/55 kg benchen :(

hmm neej het is absoluut niet hetzelfde
atans niet naar mijn ervaring.
verschil van vroeger tussen 60 kilo of 80 kilo of 100 kilo of 120 kilo squaten was een wereld van verschil.

nu voelt
120 of 140 of 160 of 180 allemaal hetzelfde

Ik heb vooral het gevoel dat bijvoorbeeld bij BP elke kg die boven de 100kg is dubbel zo zwaar weegt :').

Vooruitgang vertraagd imo naarmate de gewichten hoger worden en das logisch ook.

qua inspanning is het wel even erg (vind ik persoonlijk)
alleen je merkt wel dat je wat meer kilo's drukt, (grote druk op je polsen en het veotl zwaarder aan) maar je drukt het met even veel inspanning omhoog als wat je (bijv.) een jaar terug deed.

dat is mijn ervaring :P

Ik doe de lichtere gewichten die ik vroeger deed nu met minder inspanning. Met name bij biceps /triceps training.

qua inspanning is het wel even erg (vind ik persoonlijk)
alleen je merkt wel dat je wat meer kilo's drukt, (grote druk op je polsen en het veotl zwaarder aan) maar je drukt het met even veel inspanning omhoog als wat je (bijv.) een jaar terug deed.

dat is mijn ervaring :P

ik merk het bij het uithalen en het zakken ook meer spanning als je zakt, omhoog is gewoon explosief

Het gewicht tillen is inderdaad relatief.

Toen ik amper 60kg kon bankdrukken, had ik daar net zoveel moeite mee als mijn huidige top nu. Is ook logisch, je hebt een maximum dat je kunt drukken, echter gaat dat als het goed is vooruit naarmate je meer trainingen achter de rug hebt en er meer massa bij krijgt.

Wat ik me wel af vraag is het volgende; op een gegeven moment zit je aan je top van kunnen (max gewicht) en zijn toch nog niet alle spieren voldoende ontwikkelt zoals je dat voor ogen had. Hoe ga je het dan aanpakken?

Wat ik me wel af vraag is het volgende; op een gegeven moment zit je aan je top van kunnen (max gewicht) en zijn toch nog niet alle spieren voldoende ontwikkelt zoals je dat voor ogen had. Hoe ga je het dan aanpakken?
Ligt er natuurlijk aan wat je doel is.
Om je spieren verder te ontwikkelen kun je kiezen voor:
- AAS/HGH etc.
- isolatie oefeningen
- verder verdiepen in zowel training/voeding/supplementen

80% van je max als je max op 140kg. ligt is intensiever/zwaarder dan 80% van je max als je max 100kg is. Er wordt meer spier gebruikt, je kan meer spier aansturen door verbeterde aansturing, wat ook weer ervoor zorgt dat je meer moet herstellen tussen de setjes door (je moet meer energie aanvullen). Het voelt miss niet zwaarder, maar voor je lichaam is het wel zwaarder.

Terug
Naar boven