AndroidHealthClinic

Hulp gevraagd, Train ik teveel?

goed idee :thumb:
Als je niet té openbaar je foto's wilt posten kun je ze in een mapje gooien in je profiel, en die privé maken (alleen voor geselecteerde vrienden)

Al naar dit bankje gekeken? Zelfde als die ik heb: top ding! :thumbs:

• Topic Starter Topic Starter
Hallo iedereen, wou even een kleine update geven van hoe t nu gaat.
Nog altijd in therapie en nog altijd aan het groeien, tot nu toe zo'n 11 kg in totaal.
Trainen doe ik ook nog altijd natuurlijk ^^ maar gaat het allang niet meer op een plezierige manier, ik pieker er te veel over en zie daardoor erg tegen het trainen op, want ik ben niet snel tevreden en bang dat ik "faal" wat dan op m'n eten en gevoel gaat zitten. Het is een lang verhaal om uit te leggen..
T is nogal dwangmatig geworden, ik kan niet eens een van m'n trainingsdagen overslaan zonder dat ik er gek van word. (dat is al heel lang zo) Maar daar ben ik dan ook druk mee aan het werk.
Ik wil er wat moois mee bereiken, en niet er m'n eetstoornis mee in stand houden natuurlijk!

ps. klinkt nu wel een beetje alsof ik er helemaal geen voldoening of plezier uithaal maar dat is wel zo hoor!

Zal straks even naar het bankje kijken!

Denk ook dat een fanatieke sport als bodybuilding (hoewel eten er een onderdeel van is) veel vrouwen met eetproblemen aantrekt. Zie er de laatste tijd best veel op het forum.
Strikte dieten en sportschema's zijn natuurlijk ook gewoon een middel om controle over je lichaam te hebben.
Goed dat je het bij jezelf op tijd herkent dat het dwangmatig wordt!

ik ben trots op je dat je het inderdaad zelf ziet, dat is de eerste stap om er af te geraken...
je kunt allen je best doen, en voor ogen houden waar je naartoe wilt, dat gaat je lukken!
sterkte!

Dankjewel =)
Ik denk ook wel dat dat lukken gaat,
Volgende week of de week daarop ga ik er wat mee expirimenteren, In plaats van de woensdag (moeilijkste om niet te gaan trainen) te verschuiven naar woensdag, en een keer daarop die gewoon over te slaan. "loslaten" zeg maar. ik zal er even doorheen moeten en onthouden dat meer rust ook juist goed zal zijn voor de opbouw van m'n spiertjes ^^
Groetjes!

Rust is zeker goed!
En goed eten ;)

Het perfectionisme zit waarschijnlijk erg diep in je systeem. Het is een motor waardoor je heel veel kan bereiken. Je mag trots zijn op die eigenschap, want stap voor stap zul je leren om dit stukje van je karakter steeds beter in te zetten. Dat is een heel proces en ik vind dat je daar al op een hele goede, bewuste manier mee bezig bent. Ga zo lekker door, Mariss!

Ik trainde zelf op een gegeven moment 7x in de week 2.5uur. Mensen zeiden dat ik minder moest trainen maar ik luisterde niet tot ik opeens helemaal in stortte. Dus kijk hier voor uit! Lange nasleep gehad, wil je niet meemaken. Het is verstandiger 3 of 4x in de week een intensieve training te pakken en cardio erbij. Half uurtje crosstraining na je KT bijvoorbeeld. Verder zou ik me zoals ik al las in andere reacties me ook wat in mijn voeding verdiepen, op de eiwitjes letten enzo.

Dank jullie wel =)
Ik zal opletten dat ik er niet te ver in doorsla, eerder trainde ik ook elke dag, at slecht en schoot dus niks op. Wauw, 2.5 uur zou en zal ik nooit op redden! knap.. maar niet goed voor je lijf natuurlijk.
Veel succes met t onderzoeken van je voeding, dat is minstens zo belangrijk als het trainen, en de rust natuurlijk.

Hoe is het verder? Heb je zelf ook al het idee dat je beter in je vel zit dan je extreme dieetperiode? at er werk aan de winkel is dat weten we, als je beleving maar klopt met de werkelijkheid...

Ik ben meer mezelf, ernstig ondergewicht veroorzaakt naast lichamelijke klachten ook vermindering van gevoelens, ik voelde amper wat, veel verdriet dat wel. maar kan me geen moment herinneren dat ik gelachen heb. nu kan ik dat weer, heb vaker zin in leuke dingen, en zie ook al wel dat m'n huidige lijf veel gezonder oogt. mooi was ik toen ook zeker niet, wel blijft het lastig om van het vertekende lichaamsbeeld af te komen. het gaat stap voor stap, want ook al heb ik nog wel ondergewicht ik voel me vrijwel meestal nog wat te "dik" rond de middensectie.

Kortom ik voel me om veel redenen beter als toen!
Maar zijn er nog wel momenten dat ik terug zou willen naar die scheinveiligheid.

Hoi Mariss,
Ik stuitte op dit topic en heb het net helemaal doorgelezen.
Allereerst een groot compliment hoe je jezelf hebt aangepakt, echt hulde.
Ik heb een tijdje op een forum gezeten over voeding en daar zaten veel meiden met een eetstoornis. Op den duur ben ik daar weggegaan omdat je constant tegen een muur zat te praten. Bij jou heb ik het idee dat je écht wilt en dus heb je nu inmiddels al een flinke groei gemaakt!
Wel valt me op dat je het fanatieke waarmee je je eetstoornis in stand hield, nu hebt gericht op je sport. En dat kan een behoorlijke valkuil zijn, want nu wil je eigenlijk weer iets totaal beheersen en er totale controle over hebben. Pas daarvoor op, meid, het zou echt zonde zijn als je hierdoor juist weer in de problemen komt met jezelf.
Ik vind je een kanjer en ga lekker door maar blijf vooral bedenken dat het LEUK moet zijn.

He mannen, niemand die over foto's begint. Wat is er aan de hand? :)

Sommige mensen moeten minder laisez faire zijn ze moeten meer controle houden over eten en trainen. Dat zijn de wat luie en gemakzuchtige mensen. Maar mensen met de aanleg voor een eetstoornis moeten juist leren de boel op zijn beloopt te laten gaan. Een sport als BB kan dan risicovol zijn want het draait om controle en perfectie. Wees je bewust van dit feit.

Ik denk dat jij gaat groeien als je minder control freak bent met eten en niet zo doorslaat zoals met 300+ crunch. Doe eens een keer per week een junk dag, ga relaxed niks aan sport doen een dag per week en pak er een pizza hamburger en een stuk ijs bij :) Kan je daarna weer 6 dagen gediciplineerd doen. Het klinkt tegenstrijdig maar wedden dat je door die rust, extra eten en het leren loslaten van controle juist gespierder kan worden zonder vet te worden.

enigzins mee eens... Eerst de angst kwijtraken m.b.t. eten en dan kan je pas goed concentreren op voeding...
Het kan echter ook de andere kant opslaan - bevestiging dat junkdagen en geen sport aanzet tot overgewicht... Dus het is even de juiste manier vinden voor haar wat beter is..

---------- Toegevoegd om 17:27 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:25 ----------

Ik trainde zelf op een gegeven moment 7x in de week 2.5uur. Mensen zeiden dat ik minder moest trainen maar ik luisterde niet tot ik opeens helemaal in stortte. Dus kijk hier voor uit! Lange nasleep gehad, wil je niet meemaken. Het is verstandiger 3 of 4x in de week een intensieve training te pakken en cardio erbij. Half uurtje crosstraining na je KT bijvoorbeeld. Verder zou ik me zoals ik al las in andere reacties me ook wat in mijn voeding verdiepen, op de eiwitjes letten enzo.

inderdaad. 1,5 uur conditionele training of 45 min KT + 30-40 cardio...
Precies hetzelfde meegemaakt ... zelfs 7x in de week 4 uur per dag. (Aikido en bodybuilding) - Ik stortte gelukkig niet in, omdat ik mijn voeding aanpaste naar de training... Je merkt wel dat je weinig vooruitgang hebt etc etc..

---------- Toegevoegd om 17:31 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:27 ----------

Ik ben meer mezelf, ernstig ondergewicht veroorzaakt naast lichamelijke klachten ook vermindering van gevoelens, ik voelde amper wat, veel verdriet dat wel. maar kan me geen moment herinneren dat ik gelachen heb. nu kan ik dat weer, heb vaker zin in leuke dingen, en zie ook al wel dat m'n huidige lijf veel gezonder oogt. mooi was ik toen ook zeker niet, wel blijft het lastig om van het vertekende lichaamsbeeld af te komen. het gaat stap voor stap, want ook al heb ik nog wel ondergewicht ik voel me vrijwel meestal nog wat te "dik" rond de middensectie.

Kortom ik voel me om veel redenen beter als toen!
Maar zijn er nog wel momenten dat ik terug zou willen naar die scheinveiligheid.

Zet door, zet door, zet door :)
Als je een keer leest wat ondergewicht met zich meebrengt qua lichamelijke complicaties, dan schrik je wel even :)
Waarom zou jij niet een mooi lichaam kunnen krijgen met veel trainen en goed eten? Je wordt niet "vet", maar "gespierder" :) ..
Ik weet dat het makkelijk klinkt, zoals ik het nu zeg... zet in ieder geval door :)

succes!

ik voel me vrijwel meestal nog wat te "dik" rond de middensectie.

Heb een keer een programma gezien waar de hulpverlener vroeg met een touw de omtrek van hun middel aan te geven uit hun hoofd zonder te meten, daarna met meten en die verschillen daartussen waren ontzettend. Twee cirkels op de grond en voor die meiden was het opeens zichtbaar hoeveel verschil er tussen zelfbeeld en werkelijkheid zat. Ik zou haast zeggen doe het eens met twee stukken touw.

Ik schrijf niet vaak in dit topic maar volg het wel vaak, Hierboven werd geschreven dat al lezend blijkt dat je echt wil en dat je al behoorlijk gegroeid bent. Daar ben ik het volkomen mee eens. :thumb:

Hallo, iedereen :D
Ja ik heb vaak gehoord over de "touwtjes oefening"
Daar word namelijk ook mee gewerkt in de behandeling.
alleen is daar wel een minimaal bmi van 18 voor vereist. (uit onderzoek is gebleken dat het anders geen tot weinig effect heeft voor je proces)
En ja, ik heb t nog niet kunnen doen, mijn bmi 18 zal ik volgende week hebben bereikt, en heb ik waarschijnlijk dinsdag mijn eerste blok "spiegelen" zoals dat genoemd word.
Nou ik hoop dat mijn lichaamsbeeld daar beter van word! :) dat zal een grote stap worden!

ps. Bedankt ^^ ik doe wat ik kan.

• Like
Waarderingen: Ymir
Ohw, nog een onbenullig vraagje hoor..
Ik train nu met een ietswat aangepast schema, ik probeer t namelijk nog wel om de zoveel tijd aan te passen ^^ Maar nu ik er een paar supersets tussen heb is m'n training zo'n 10 tot 15 minuten korter. (nu op Ma.Wo en Vrijdag 45 minuten en zondag 30 minuten)
Is dat ongeveer wel net zo effectief als wanneer ik 3 dagen in de week een uur aan de gang ben?

T zal vast geen hol uitmaken maar t zat me wat dwars :D

supersets (en dus korter trainen) is minimaal net zo effectief! niet over in zitten...

Ohw fijn =D
Dat is goed te horen.
Helpt om weer wat losser te komen met het trainen.
Af en toe heb ik er weer wat meer plezier in, ik heb een aardige mentale dip gehad.
Ik heb vorige week mijn bmi 18 behaald ^^ dubbel maar het is nodig.
Nog even en ik heb mijn gezonde gewicht al.
Ik moet zeggen dat m'n armen de meeste vooruitgang hebben geboekt, dat vind ik dan ook echt mooier worden. de buik is het minste, en voor de rest leer ik t al een beetje te waarderen.
Ik heb besloten foto's te posten wanneer ik m'n bmi 19 heb, en een foto van vroeger ter vergelijking, wel in een prive album ^^ Ben erg benieuwd naar jullie mening dan.
Maar ja, ben er nog niet helemaal.
Houd jullie op de hoogte!
Groetjes

Goed nieuws, Mariss! Ik vind het erg knap hoe je je verstand boven je (wat verstoorde) gevoel kunt tillen. Daar heb ik erg veel respect voor. Blijf zo doorgaan, ik blijf je volgen, al post ik niet vaak.

Terug
Naar boven