MuscleMeat

Inexpugnabilis, Road to a better body and life

Welkom terug.

Waarom ga je minder en minder reps doen op de squat, deadilft, rows,... naarmate de weken vorderen?

• Topic Starter Topic Starter
Thanks Tatt :)
De redenen staan erbij maar wil het wel beantwoorden.
Ik wil kijken of het principe van de 1rm berekening (voorbeeld 5x60 = 1x68) ook toepasselijk is bij 15x70 = 10x75, dus vandaar dat ik steeds minder ga qua reps na 4 weken.
Ook wil ik graag zien of ik een bepaald effect kan creëren waar ik zelf en mijn lichaam automatisch meer gewicht kunnen/willen pakken naarmate de volume minderd.
Voorbeeld: 15x70 yates row is wat ik in de laatste week pak, week erop begin ik dus met 10x70 maar hopelijk zegt me lichaam dan: Hey wtf doe je, pleur er eens snel gewicht bij :P

Training van vandaag:

Warming Up: Rotator cuff oefeningen en 5:30min roeien.

Shrugs:
10x60
8x80
6x100 (piece of cake, alles 1 a 2sec vasthouden bovenin zonder moeite)

Deadlift:
5x80
5x85
5x90 (laatste rep gleed stang wel iets maar fock it, allang blij dat ik de 90 haalde, had zelf ingesteld op 80kilo werksetjes.)

Plate Loaded Legpress:
3x10x100

Seated Calf Raise:
20x20
18x25
16x30
14x35 (feeling the burn bitches !)

Leg extension:
10x30
10x35
10x40 (alles rustig en goed aangespannen bovenaan de beweging.)

Lying Legcurl:
10x27
10x31,5
10x36

Standing Calf Raise:
12x60
10x70
8x80
6x90

Commentaar:
Al met al zeer tevreden, had veel minder verwacht na 2 weken slecht eten en week ziek te zijn geweest.
Nog steeds best verkouden dus kan niet klagen over sommige gewichten.

Thanks Tatt :)
De redenen staan erbij maar wil het wel beantwoorden.
Ik wil kijken of het principe van de 1rm berekening (voorbeeld 5x60 = 1x68) ook toepasselijk is bij 15x70 = 10x75, dus vandaar dat ik steeds minder ga qua reps na 4 weken.
Ook wil ik graag zien of ik een bepaald effect kan creëren waar ik zelf en mijn lichaam automatisch meer gewicht kunnen/willen pakken naarmate de volume minderd.
Voorbeeld: 15x70 yates row is wat ik in de laatste week pak, week erop begin ik dus met 10x70 maar hopelijk zegt me lichaam dan: Hey wtf doe je, pleur er eens snel gewicht bij :P
Ben je daar zelf op gekomen of heb je dat van één of andere template? Het zou toch logisch zijn om meer gewicht te kunnen nemen als je 15 x 70 doe en opeens maar 10 reps, 5 reps etc. En zeker als je met dezelfde 1RM blijft werken. Of snap ik niet wat je bedoelt? :p

Het systeem op deze methode qua lengte van periodes heb ik zelf voor gekozen maar ik weet dat het geen nieuw iets is.
Weet dat een kennis van mij dit ooit eens gedaan heeft in periode van 1 week om over plateau's te komen en dat hij er succes mee behaalde.

Het is inderdaad logisch dat je meer gewicht kan pakken naarmate de reps omlaag gaan.
Alleen misschien stom voorbeeld maar goed: 15x70 = totaal 1050 kilo terwijl 10x75 "maar" 750kilo totaal is.
Er zit dus een duidelijk verschil tussen de 2 ondanks dat je hoger gewicht pakt.
Nu hoop dat ik door de verschillende periodes dat verschil kan minimaliseren of zelfs eroverheen kan gaan, al zal dat laatste wel onmogelijk zijn.

Dit zijn dan dingen die in mijn hoofd spoken en erachter wil komen in hoeverre het klopt, het kan finaal fout gaan of het kan goed uitpakken.
Lullige is dat je het eerst moet testen voordat je het weet :p

Hoe ziet die berekening er dan uit?

Uh welke berekening ?

Dat zal puur op gevoel gaan, zodra ik voel dat te laag dan zal ik het setje erna meteen verhogen.
Dan zal het ook op gevoel met hoeveel ik het verhoog en hopelijk aan het einde van elke cyclus zal ik zo dicht mogelijk of op mijn max zitten.
Denk dat je op die manier het meest uit dit systeem kan halen.

Enige uitzondering is de 2de keer squat, die zal toch voornamelijk in de 1ste maand laag qua gewicht zitten om de knieën te versterken.

Daarnaast is deadlift ook nog een oefening waar ik over twijfel qua volume, zal die denk toch lager gaan doen qua reps.

Mooie come back training!
Hoe beviel de DL je op 3 reps een tijdje terug? Beter als op 5 reps, of?

Laatste vraag en dan stop ik met al m'n vragen. :p

Is het de bedoeling om na die 12 weken jouw theoretische 1RM te nemen die je in het begin hebt berekend?
bijvoorbeeld: 10x100 = 1x133
Dan ga begin jij met 10x100 en wil je na 12 weken uitkomen op 1x133?

Uh die 3repper beviel goed en zal zeker herhaald worden naarmate het schema vorderd.
Heb het 1x gedaan dus moeilijk te zeggen of het beter is dan 5 reps maar we zullen zien.

@Tatt: Hmm, niet over nagedacht eigenlijk maar weet niet of dit schema daar ook wel voor bedoeld is.
Ik zal namelijk nooit een oefening met 1rm max gaan pakken maar minimaal 3 reps dus word lastig dan.

Laatst bewerkt:
Lekkere training na de weekjes weg en ziek zijn.

Thanks marina :)
Voel het nu wel verdomd goed in de onderrug xD

Training vandaag:

Warming Up: Roeien en rotator cuff oefeningen.

Pull Ups wide grip:
3x10 met 25 assisted (blijf dit echt een k*toefening vinden :p)

Military Press:
3x8x30 (jezus wat ging dit slecht)

Yates Row Underhand Grip:
10x40
10x50
10x55 (ging wel lekker)

Decline BP:
10x30
10x40
10x45

Bent Over One Handed Cable Fly (ja dat is een mond vol):
3x10x10

Cable Fly:
3x10x13,5

Seated Dumbell Curl:
3x10x10

Overhead DB Tricep Extension:
3x10x16

Commentaar: Voelde goed dat ik gisteren misschien wel iets te gretig ben geweest bij deadlift en shrugs.
Merkte het bij elke oefening maar ookal was het te verwachten, zat het wel in de weg.
Pull-Ups gaat lachen worden want die oefening ligt mij gewoon niet maar goed.
Military press voor het eerst met oly stang gedaan dus was wennen en merkte goed dat ik hem al paar maanden niet gedaan had.

Wat bedoel je met '25 assisted' ? :P
Pull ups zie je mij ook niet meer flikken dan 3x8, rot oefening :roflol:

Thanks marina :)
Voel het nu wel verdomd goed in de onderrug xD
Tja.. een goeie training voel je goed he! :D

Ik had het zelf ook. maandag goed maxen en dinsdag was dus inleveren... Maar dat neemt niet weg dat elke training je sterker kan maken. Je geeft gewoon het max van wat je kan. ;)

@shady, apparaat tilt dan 25kilo mee dus ik til dan mijn bodyweight - 25kilo zelf :( FML

@marina, Uhm was geen goed maxen, nadeel van maandag was dat ik "rustig" aan wou inkomen maar dat niet deed.
Heb op geen 1 oefening op max gezeten.

@marina, Uhm was geen goed maxen, nadeel van maandag was dat ik "rustig" aan wou inkomen maar dat niet deed.
Heb op geen 1 oefening op max gezeten.
Ik doelde ook eigenlijk meer op de 2 trainingen achter elkaar.. zeker na ziek zijn en 2 weken niet trainen.
Dan merk je gewoon effect als je de tweede dag gaat trainen dat het nog niet optimaal gaat.

Maar dat gaat wel weer komen. Dat weet ik zeker! :)

Training vandaag:

Warming Up: Roeien en Rotator Cuff oefeningen

Squat:
8x60
2x6x65 (pfoeh deze ging beroerd, voelde het vrijwel direct in me benen)

Seated Calf Raise:
20x25
18x30
16x35
14x40

Single Leg Extension:
3x10x15

Romanian Deadlift:
10x50
10x55
10x60

Standing Calf Raise:
12x70
10x80
8x90
6x100

Commentaar: Vooral squat viel me zwaarder dan gedacht, voelde het vrij snel al in me quads en dat was best irritant.
Voor de rest ging het wel goed :)

Merk je iets van die warm up bij lowerbody dagen?
Goed benen gesloopt iig! :)

Terug
Naar boven