AndroidHealthClinic

Sticky Intermittent fasting

• Topic Starter Topic Starter
Dit is echt geweldig!
Geen gezeur meer met kleine maaltijden ''afmeten'' en op een strak 2-3 uur schema eten en tóch afvallen!

Ik ga er ook zo snel mogelijk mee beginnen, enige waar ik me een klein beetje zorgen om maak: Ik ben een redelijke Endo, ik hoef maar naar een zak chips te kijken en ik voel mezelf groeien.

Mijn window zou, om ideaal te passen binnen mijn dagindeling, tussen 15:00 en 23:00 liggen, maar ik vraag me af of een maaltijd later dan 20:00 niet nadelig werkt, omdat ik een endo ben.
Alle kcals tussen 15:00 en 20:00 lijkt me ook weer wat a-relaxt en een van de doelen van IF is een makkelijker eetpatroon handhaven dacht ik zo?
Ik heb er hard voor gewerkt om vet te verliezen, maar loop nu een beetje vast, dus ik denk dat ik weinig te verliezen heb :D.

Ik ga het hoe dan ook proberen, deze kans is te mooi om te laten liggen, maar heeft iemand hier misschien enig bruikbaar commentaar op mijn ''angst''?
Ik geef meteen toe dat mijn angst voortkomt uit enige wantrouwigheid jegens dit controversiële programma, maar hopelijk kunnen jullie me dat kleinigheidje vergeven :P

Probeer het eens.. wat is het ergste dat kan gebeuren ?

De eerste dagen zul je wat "hunger pangs" hebben, maar eigenlijk wen je daar vrij snel aan. Nu moet ik toegeven dat ik om 12:00 al begin te eten dus lang duurt het sowieso niet bij mij.

Ik denk dat 23:00 geen probleem is.. het gaat tenslotte om de hoeveelheid calorieën die je per dag eet, niet wanneer (tot een bepaalde hoogte, want 1 maaltijd kon wel eens tegen het overdrijven aan liggen uiteraard) of in hoeveel porties.

Ik vind het in ieder geval super relaxt en zelfs bij een extreme cal-deficit zit ik de hele middag en avond goed vol (ik zucht zelfs wel eens dat ik alweer wat moet eten op een inname van 1750 Cal wat rijkelijk weinig is voor mijn doen... veel groente blijft natuurlijk helpen met een goed gevuld gevoel)

Over 2 maanden begint de Ramadan.
Dan mag ik ook niet eten tussen 0300 en 2200.

Het grootste verschil met de ramadan is dat je bij IF wel gewoon mag drinken. Ik vind het sterk dat je een hele dag niet drinkt, zeker als je in een warm land woont, maar optimaal is het zeker niet. Wie als niet moslim hele dagen niet drinkt is belachelijk bezig.

hydration1.jpg

Wat ik het relaxte vind is dat ik lekker laat kan eten haha, ik ben van jongs af aan al ontzettend slecht geweest in ontbijten. Dat maakt het voor mij ook al makkelijker om van het old-fashion eetschema van 6-7 meals per dag af te stappen.

Heerlijk dit !

Trouwens bulken is ook prima te doen op de IF manier hoor. Het is gewoon minder gezeik om eten wat het allemaal veel relaxter maakt.

Update'je na 1.5 week IF:

I love it. Nu anderhalve week bezig met IF en het bevalt echt goed. Ja, dat is kort, maar tot nu toe ben ik zeer tevreden. Ben gezakt in KG en zie het ook in de spiegel, nu al. Ben er blij mee want ik zat een tijdje vast en nu lijkt er weer vaart in te zitten :)

Bovendien is het eten echt prima, begin rond 12u-13u en eet dan ca. 750 kcal en ga dan trainen, daarna de rest van de kcal, zo'n 1400. Zo'n 8 uur later stop ik met eten, dus 20u-21u.

1. vanaf het begin dat ik eet (12u-13u) hoef ik niet meer op te letten dat ik teveel eet, sterker nog.. ik moet goed dooreten om aan m'n kcal te komen. Wat wil een echte vreetzak zoals ik in een cut nog meer? :D
2. 's ochtends genoeg energie, en de carbs en kcal voor m'n workout geven meer dan genoeg energie voor de training, zelfs incl. hiit cardio erna. Vandaag een heerlijke workout gehad, meer energie dan ooit.

Kortom: het gevoel hebben veel te eten en toch zien dat je cut-resultaten haalt. En tegelijkertijd ook in kracht blijven en ik verwacht zelfs groeien (nav mijn workout vandaag). In één woord prachtig..

Hierbij komen nog alle 'health benefits' die ongemerkt meespelen, teveel om nu op te noemen (en geen zin in)..

Wilde het ff laten weten :lick:

Respect dat je kunt trainen met 750 Cal in je maag... dat is veel te veel voor mij. Ik moet het echt heel licht houden. Heb zelfs wel eens zonder eten getraind, maar dan is de "koek" snel op merkte ik.

Heb je trouwens ook gemerkt dat je 's ochtenda meer energie lijkt te hebben, en dat je meer gefocust bent ? Ook hoor ik dat supps als caffeine harder lijken te werken (je verneemt ze in ieder geval meer).

Er zijn 2 basisdingen nodig om af te vallen:
1 - calorie-tekort
2 - adherence (volhouden dus)
De rest zijn details :)

IF draagt bij aan punt 2.

Respect dat je kunt trainen met 750 Cal in je maag... dat is veel te veel voor mij. Ik moet het echt heel licht houden. Heb zelfs wel eens zonder eten getraind, maar dan is de "koek" snel op merkte ik.

Die 750 kcal eet ik wel in delen, dus zegge rond 12u de helft, en rond 15u de andere helft, dan trainen om 17u, daarna de overige 1400 kcal. Dus ik train nooit met een echte volle maag, dat trek ik ook niet hoor ;) Maar goed, ik doe KT met daarna HIIT en tot nu toe gaat dat prima!

Heb je trouwens ook gemerkt dat je 's ochtenda meer energie lijkt te hebben, en dat je meer gefocust bent ? Ook hoor ik dat supps als caffeine harder lijken te werken (je verneemt ze in ieder geval meer).

Ja, ik denk het wel. Ik vind het ook geen probleem meer om op tijd op te staan en aan de slag te gaan. De laatste tijd experimenteer ik met kofie in de ochtend, 1 bakje. Of het werkt is natuurlijk moeilijk te zeggen maar als ik een 'hunger pang' heb is die wel direct weg :) Verder gaf m'n vroegere ontbijt wel een vol gevoel op m'n maag, het vertraagde me voor mijn gevoel. Nu voel ik me 'lichter' en sneller..
Het is daarnaast een stuk makkelijker; uit bed, douchen/aankleden, tandjes poetsen ed., beetje eten inpakken en op de fiets stappen. Als ik thuis kom is het trainen en de rest eten.

Er zijn 2 basisdingen nodig om af te vallen:
1 - calorie-tekort
2 - adherence (volhouden dus)
De rest zijn details :)

IF draagt bij aan punt 2.

Klopt, en dat kcal tekort is makkelijker te handhaven. Persoonlijk had ik de meeste moeite in de avond, maar nu ik na m'n training meer dan genoeg eet heb ik nooit meer trek in een snack of iets dergelijks, super. Het voelt ook natuurlijk aan om na een zware workout goed te eten.

Algemeen: ik denk dat de kracht van IF zit in het volhouden. En bij mij komt dat doordat de 'regels' als het ware duidelijk zijn. Vóór 12u en ná 20u niets eten is makkelijker dan tussen 08u en 22u steeds een beetje eten.

(net als met alcohol trouwens, ik heb 2x een periode van 3 maanden helemaal niet gedronken, is makkelijker dan 'een beetje minderen')

Just my 2 cents.

Ik ga het hoe dan ook proberen, deze kans is te mooi om te laten liggen, maar heeft iemand hier misschien enig bruikbaar commentaar op mijn ''angst''?
Ik geef meteen toe dat mijn angst voortkomt uit enige wantrouwigheid jegens dit controversiële programma, maar hopelijk kunnen jullie me dat kleinigheidje vergeven :P

Ik begrijp precies wat je zegt, ik had exact hetzelfde gevoel. Het gaat in tegen het traditionele bodybuilding dogma '6x per dag eten' en dat is niet makkelijk om naast je neer te leggen. Advies: toch doen. Ik vond het de eerste paar dagen ook heel raar, maar het went en is makkelijk.

Het is - zoals hier al eerder gezegd - geen wondermiddel. De resultaten die je haalt blijven afhankelijk van je kcal inname/verbruik en wat je eet. Maar je kunt makkelijker onder je kcal grens blijven en toch het idee hebben dat je lekker veel eet. Wat wil een endo nog meer :rolleyes:

probeer het gewoon eens..

sorry, had gepost..., maar had geen toegevoegde meerwaarde...

Laatst bewerkt:
sorry, had gepost..., maar had geen toegevoegde meerwaarde...

Het woordje 'toegevoegde' heeft ook geen meerwaarde:). Het is namelijk meerwaarde, of toegevoegde waarde. Toegevoegde meerwaarde lijkt mij dubbel.

Ik ben geen Neerlandicus en ben niet 100% zeker, maar moest het ff kwijt.

Ik weet het, dit is een bb forum, geen taalforum.

Mag je met IF wel BCAA's slikken buiten het window?

Misschien wel leuk om te vermelden. Over een paar weken zal ik een kort interview houden met Martin voor mijn blog (hij wilde graag wat vragen beantwoorden via de mail), misschien leuk als mensen eventuele vragen even PMen naar me, dan pik ik de meest relevante eruit. :)

Het woordje 'toegevoegde' heeft ook geen meerwaarde:). Het is namelijk meerwaarde, of toegevoegde waarde. Toegevoegde meerwaarde lijkt mij dubbel.

Ik ben geen Neerlandicus en ben niet 100% zeker, maar moest het ff kwijt.

Ik weet het, dit is een bb forum, geen taalforum.

Fout! toegevoegde en meer zijn absoluut geen synoniem en hebben geen zelfde betekenis. Begrijp ook niet wat er "dubbel zou moeten zijn.

"Meerwaarde" is een begrip in de economie.... Maar, in dit geval geef ik u deels gelijk, want het betreft hier geen winst. Begrijpt u? ;)

Verder ben ik ook ZEER ZEKER geen Neerlandicus :D

Laatst bewerkt:

wat is jouw ervaring op dit gebied?

wat is jouw ervaring op dit gebied?

Ik had verwacht me apathisch en lamlendig te voelen zo lang zonder eten maar voel me echter heerlijk, helder en vol energie. Ik doe niet veel met sups maar van dat ene cafeïne pilletje merk ik geen verschil met of zonder eten (ik merk het alleen aan de opkomende hoofdpijn m een uur of 1 als ik het vergeet). Hoe ik me 's ochtends voel en het feit dat ik geen gedoe hoef te doen met ontbijt en zo maakt dat ik sowieso IF blijf doen. Alleen daarom al.

Ik had verwacht me apathisch en lamlendig te voelen zo lang zonder eten maar voel me echter heerlijk, helder en vol energie. Ik doe niet veel met sups maar van dat ene cafeïne pilletje merk ik geen verschil met of zonder eten (ik merk het alleen aan de opkomende hoofdpijn m een uur of 1 als ik het vergeet). Hoe ik me 's ochtends voel en het feit dat ik geen gedoe hoef te doen met ontbijt en zo maakt dat ik sowieso IF blijf doen. Alleen daarom al.

Exact mijn idee. Ben echt blij hier een tijd geleden per toeval over te hebben gelezen.. :idee:

ik heb eens gelezen dat je lichaam maar een bepaald aantal Kcal per keer kan opnemen en dat de rest automatisch als vet wordt opgeslagen. Dit klopt dus totaal niet als ik het bovenstaande zo lees?

Het is misschien heel maf, maar het lijkt wel of ik sowieso om de 2 a 3 uur tijd moet eten, anders word ik extreem duizelig en slap. Maar dat heeft misschien met gewenning te maken. Ik heb wel eens gedacht een soort suikerziekte te hebben, nooit in verdiept... Ben bang dat ik IF nooit zal vol kunnen houden.

Zoals veel in het BB gebeuren..., denk ik dat je goed naar eigen lichaam moet luisteren. Als er mensen zijn die echt NIET zonder ontbijt kunnen, doe het dan gewoon niet.

oke, nu probeer ik echt een bijdrage te leveren....

Door stress (elke vorm, zowel fysiek als psychologisch) komt de hormoon 'cortisol' vrij, het zorgt ervoor dat bepaalde eiwitten in spieren worden afgebroken, waarbij glucose (energie) vrijkomt. In principe zou "honger" stress kunnen kunnen veroorzaken (toch?). Zou het bij sommige dus een katabolisch effect kunnen veroorzaken? Of zit ik er nou helemaal naast.

Laatst bewerkt:
ik heb eens gelezen dat je lichaam maar een bepaald aantal Kcal per keer kan opnemen en dat de rest automatisch als vet wordt opgeslagen. Dit klopt dus totaal niet als ik het bovenstaande zo lees?

Wat bedoel je met "opnemen" ?

Je verbrand zoveel als je nodig hebt, de rest wordt opgeslagen als vet (voor zover het verwerkt is in je darmen... kan even duren (als in meer dan 8 uur)). Als je daarna weer brandstof nodig hebt wordt het vet verbrand dat je had opgeslagen.

Opslaan als vet is dus niet noodzakelijk slecht... zo werkt het menselijk lichaam nu eenmaal. Het probleem komt pas als je stelselmatig meer vet opslaat dan je verbrand.

Het gaat er ook nog om welke Kcal je naar binnen werkt!!! Zelfs het voedingsprodukt opzich kan al veel schelen, wel/niet snel verteerbaar en zal worden omgezet naar.....

Bedoel je niet dat je "lichaam" niet meer dan ongeveer 30 gram eiwitten per ?? kan verwerken en om zetten naar de benodigde aminozuren, bouwstenen voor nieuwe eiwitten die worden gebrukt voor onder andere spieren op te bouwen. Te veel wordt volgens mij omgezet in VET!

Het wordt niet voor niets gezegd dat een uitgebalanceerd voedingspatroon van essentieel belang is om resultaten te boeken. (Daarom ook een intressante topic!!)

Ik denk zelf persoonlijk dat een 6 a 7 maaltijden schema het beste voor een endo zal zijn.

Terug
Naar boven