XXL Nutrition

Sticky Intermittent fasting

Dat merk ik ook. Voordat ik IF deed at ik veel meer en in kleine maaltijden (elke twee uur). Maar ik had vaak honger. Nu eet ik een stuk minder maar het is veel makkelijker om mezelf te bedwingen. Dat komt misschien ook doordat het eten duidelijk is afgebakend: tijdens de vast eet je helemaal niets dus is de verleiding nauwelijks aanwezig; tijdens de eetperiode moet je je best doen om alles naar binnen te schuiven (en als ik lekker+gezond voedsel eet heb ik sowieso geen behoefte aan iets extra).

Nog een +1. Zelfs na de vastperiode heb ik geen onoverkomelijke honger. Alleen 'mentaal' wil ik eten, want de bel op het werk is gegaan ;). Het avondeten binnenkrijgen is al een heel werk, zeker op trainingsdagen. Daarom dacht ik zelfs de +10% voorlopig weg te laten om te wennen aan de hoeveelheid die ik dan op korte tijd binnen moet werken.

Nog een +1. Zelfs na de vastperiode heb ik geen onoverkomelijke honger. Alleen 'mentaal' wil ik eten, want de bel op het werk is gegaan ;). Het avondeten binnenkrijgen is al een heel werk, zeker op trainingsdagen. Daarom dacht ik zelfs de +10% voorlopig weg te laten om te wennen aan de hoeveelheid die ik dan op korte tijd binnen moet werken.

Dat went. Had er eerst ook moeite mee, maar als het moet eet ik nu makkelijk 150 - 200 gram pasta met een half kilootje vlees weg.

Van wanneer tot wanneer passen jullie de 8-hour-window toe dan?

In hoeverre is dat relevant? Kun je ook van, ong. 10 tot 18:00 eten?

@Jamins, ja dat is mijn window. Je mag helemaal zelf uitmaken wanneer je 8 uur eet.

@anderen, Maakt het uit of je de ene dag 3 maaltijden eet en de andere dag weer 2 etc? (wel zelfde kcal totaal)

Laatst bewerkt:
Aantal maaltijden maakt niet uit. ( Window's kun je wel het beste hetzelfde houden ivm bio-ritme )

Het probleem met meerdere maaltijden is dat je steeds je metbolisme kittelt het voordeel is wel dat je meer kan binnenkrijgen op een dag. Terwijl je bij IF steeds een aanslag creeert op je metabolisme en je zit dan ook echt vol. Tot nu toe is IF mijn beste ontdekking van 2012.

• Topic Starter Topic Starter
  • #2.908
Knap dat je dat al kan zeggen alpac, terwijl je pas vanaf vrijdag IF doet lol.

Het probleem met meerdere maaltijden is dat je steeds je metbolisme kittelt het voordeel is wel dat je meer kan binnenkrijgen op een dag. Terwijl je bij IF steeds een aanslag creeert op je metabolisme en je zit dan ook echt vol. Tot nu toe is IF mijn beste ontdekking van 2012.

Dat vind ik echt meevallen/tegenvallen (het is maar hoe je het zien wilt). Mijn window loopt doorgaans van 12 - 8 en de laatste tijd heb ik zo rond 10/11:00 alweer trek... Had dat voorgaande maanden nooit, dus waarschijnlijk komt het doordat ik m'n kcals verminderd heb.

Dit is hoe ik het ervaar heb een paar dagen normaal gegeten en ik had gewoon steeds honger en werd er gek van doordat je steeds wat insuline in je bloed hebt. Kun je me die 2 "nee's"
uitleggen dan?

Trouwens doe nu al 10w IF en ben 2 kg aangekomen en 10cm rond mij buik kwijt en de grote 3 zijn met 20% gestegen. Alleen nu ff in combo met keto al dat vocht kwijt te raken. Gisteren voor het eerst een ader gezien op me bovenbeen dat was heel vet !
@keiko
De laatste 2 uurtjes heb ik het altijd wel wat moeilijker maar na als de hele dag door heb ik echt geen honger. Maar ik prop me zelf ook vol met aardappels,kipfilet,brocolli maaltijden van 1.5kg zijn heel normaal.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
  • #2.912
Dit is hoe ik het ervaar heb een paar dagen normaal gegeten en ik had gewoon steeds honger en werd er gek van doordat je steeds wat insuline in je bloed hebt. Kun je me die 2 "nee's"
uitleggen dan?

Hoezo moet ik uitleggen dat je flauwekul aan het praten bent... Kom maar met bewijs dat je gelijk hebt (anders dan "iedereen zegt het altijd...")

Het probleem met meerdere maaltijden is dat je steeds je metbolisme kittelt ... Terwijl je bij IF steeds een aanslag creeert op je metabolisme

niks geen gekittel en al helemaal geen aanslag.

dat is toch gebaseerd op een mening.

Je lichaam is na het vasten en trainning aan het schreuwen om eten. Terwijl er een heleboel hormonnen op een laag pitje zitten vervolgens gooi je er 2000kcal erin dat is echt wel een aanslag in positieve zin dan. Ik meet mijn insuline voor het trainen 3-4 en 1 uur na mij pow maaltijd en die zit dan tussen de 6-7

Wiki zegt dat wanneer je vast je leptin level zakt. Leptin staat vast met je metabolisme toch ervaren hier de meeste mensen meer controle over honger en sommige komen zelfs bij bf van 6-7% en dat zou niet mogelijk zijn met een lage leptin level dus er is iets in IF ervoor zorgt dat je leptin niet zakt/gelijkblijft en ik denk dat grote maaltijden 1 van de redennen kan zijn.

Mijn ervaring tot nu toe is dat je juist minder last hebt van cravings.
Het is heel duidelijk afgebakend, wanneer je wel en niet eet. En als je wel eet, dan heb je a in je hoofd welke maaltijden dat zijn. En dat is meer dan genoeg, dus heb je tussendoor ook geen zin in ongein.
Als je niet vast, dan mag je juist de hele dag eten. Dus is het risico op snaaien (bij mij) veel groter, omdat het minder vastomlijnd is.

Even een vraagje. Ik verlies nu ongeveer een halve kilo per week met IF. Ik gok dat ik ongeveer 350 kcal onder onderhoud eet. Onderhoud = 2830 kcal; op KT-dagen eet ik 3050 kcal; op rustdagen eet ik 1900 kcal. Denken jullie dat ik hier iets aan moet veranderen. Mijn vetpercentage is nog behoorlijk hoog (niet gemeten maar zeker >15%).
Als ik +20/-40 (da's gebruikelijk, toch?) zou eten zou dat komen op ongeveer een gelijk totaaltekort (300 kcal), ofwel 3400 kcal op KT-dagen en 1700 op rustdagen (hoewel ik even niet begrijp waarom

(Onderhoud * 1,2) + (Onderhoud * 0,6) = 2550 kcal/dag
Onderhoud * 0,8 = 2250

niet gelijk zijn. Als ik voor bovenstaande ga eet ik meer dan ik nu doe en zal ik dus zeker niet meer dan een halve kilo per week kwijtraken.

Wil ook beginnen met IF, beginnen met +10 op trainingsdagen en -20 op rustdagen en daarna wat verder zakken nog. Window is van 14-16 tot 22-24 (wel altijd 8uur). Trainen meestal rond 1900.

Heb op trainingsdagen +- 35/45/15 @ 3400 kcal vooral uit rijst/havermout/whey/kip/vis. Neem meestal voor de training 30g dextro + 10g BCAA's en na de training hetzelfde, is het raadzaam om dit nu ook nog te doen? Niet trainingsdagen heb ik 45/25/30 @ 2500 kcal. En is het slim om nog lichte cardio te doen erbij in je fasted periode?

Is het niet handiger om juist in het begin je cals laag te houden en wanneer je lager in lichaamsvet zit je refeed/cals wat omhoog doen?

Mij is namelijk altijd verteld dat tijdens het cutten van bijvoorbeeld 15 naar 10% de kans op spierverlies minimaal is en dat die kans steeds groter wordt naarmate je onder de 10% duikt.

Terug
Naar boven