AndroidHealthClinic

Sticky Intermittent fasting

:D:D

Na de tentamens ga ook ik me aan IMF wagen, mede omdat mn huisgenoot het nu ook (met succes) doet.

Er gaat ook flink wat gedronken worden deze zomer ben ik bang dus eens kijken hoe dat gaat in combinatie met dit principe! :)

Wazzup Kun je met IF bulken?
wat zijn de voordelen daarvan dat je minder vet gaint?

Dat ligt er maar net aan natuurlijk.
IF zorgt niet voor beduidend minder vet lijkt me.
Een overschot = overschot. Alleen als je het principe van "lagere" rustdagen hanteert zul je altijd minder vet gainen als met traditionelere benadering.

Als je bijvoorbeeld op trainingsdagen 20% boven onderhoud eet en op rustdagen 10% onder, dan zal je minder snel vet opslaan dan met een normale bulk (elke dag 20% boven onderhoud). Overschot is overschot, maar aannemende dat je bijvoorbeeld vier keer in de week traint hou je wekelijks een overschot over van 20%. Met een normale bulk zou dat veel meer zijn.

Q

• Topic Starter Topic Starter
  • #3.427
Als je bijvoorbeeld op trainingsdagen 20% boven onderhoud eet en op rustdagen 10% onder, dan zal je minder snel vet opslaan dan met een normale bulk (elke dag 20% boven onderhoud). Overschot is overschot, maar aannemende dat je bijvoorbeeld vier keer in de week traint hou je wekelijks een overschot over van 20%. Met een normale bulk zou dat veel meer zijn.

Q

Het idee is ook dat omdat je je calorie-overschot vooral neemt na je training je een betere toepassing van je calorieën zou krijgen. Dus zelfs een +30/-10 zou een beter resultaat geven dan een +20/+20 schema ook al komen ze gemiddeld op hetzelfde neer.

Ik weet niet in hoeverre het meetbaar is, maar het bevalt me wel. :)

Iets betere partitionering van voeding. Geloof zeker in een herstel bevorderend effect van epic post workout maaltje... al is het alleen maar mentaal :D
Maar wat je zegt, of het echt meetbaar/merkbaar verschil maakt voor ons prutsers.... :(

Het idee is ook dat omdat je je calorie-overschot vooral neemt na je training je een betere toepassing van je calorieën zou krijgen. Dus zelfs een +30/-10 zou een beter resultaat geven dan een +20/+20 schema ook al komen ze gemiddeld op hetzelfde neer.

Ik weet niet in hoeverre het meetbaar is, maar het bevalt me wel. :)

Met een drie day split kun je dan beter +25 en -10 nemen?

Klopt het sommetje dan ?

Anyways, je snapt hopelijk wel wat ik bedoel (en zo niet.. swah).

Nee tuurlijk. Uiteindelijk moet je aan de einde van de week in een surplus verkeren, maar was benieuwd hoe minimaal de marge moet zijn.

Dus stel dat ik +20/-10 eet (globaal gezien), met drie dagen trainen in de week. Dan eindig ik +60/-40 = +20 aan einde van de week, dat moet dan voldoende zijn om te groeien met marginale vetgains. Correct me if i am wrong.

Nee tuurlijk. Uiteindelijk moet je aan de einde van de week in een surplus verkeren, maar was benieuwd hoe minimaal de marge moet zijn.

Dus stel dat ik +20/-10 eet (globaal gezien), met drie dagen trainen in de week. Dan eindig ik +60/-40 = +20 aan einde van de week, dat moet dan voldoende zijn om te groeien met marginale vetgains. Correct me if i am wrong.

Vind ik niet helemaal netjes geformuleerd. Je komt gemiddeld op +3% per dag en dat lijkt me niet noemenswaardig boven onderhoud. Aangezien dat het idee van een recomp is lijkt het me uitstekend om daarmee aan de slag te gaan en vet te verliezen terwijl je spieren gaint.

Het maakt opzich niet zoveel uit, er is simpelweg geen rekensommetje. 't Is net wat je zelf wil: (langzaam) spiermassa opbouwen zonder veel aanzet van vet of sneller spiermassa aanzetten en daarbij niet schuwen voor een beetje vet. In het eerste geval ga je voor "lean massing" en gebruik je +20/-10, in het tweede geval ga je voor "weight gain" en pak je +20/+10 of +30/-10. Het aantal trainingsdagen maakt opzich niet zoveel uit.

Wat ik overigens niet helemaal snap is dat je op rustdagen ook een surplus zou willen hebben zoals het het geval is met de +20/+10 manier. Je groeit het meest gedurende de periode na training (vooral 's nachts?) lijkt me (educated guess), dus je lichaam zal dan de surplus gebruiken voor spieropbouw, maar hoe zit dat met rustdagen? De sporttoeslag is namelijk ook al meegenomen in je onderhoud, en die ligt al boven je onderhoud zonder sporttoeslag lijkt me. Iemand een idee?

Q

Herstel duurt natuurlijk langer dan de paar uur na je training en als dit langer duurt dan dat je kan opvangen met die voeding, zul je minder optimaal groeien als je daarna minder eet. Als je inderdaad meer groeit als je de dag na je training meer eet is daar inderdaad sprake van.

Vind ik niet helemaal netjes geformuleerd. Je komt gemiddeld op +3% per dag en dat lijkt me niet noemenswaardig boven onderhoud. Aangezien dat het idee van een recomp is lijkt het me uitstekend om daarmee aan de slag te gaan en vet te verliezen terwijl je spieren gaint.

Hoe kom je bij +3% per dag? Daar gaat het niet zozeer om.

Begrijp wel dat de surplus benadering voor aan het einde van de week een initiële benadering is. Je moet in ieder geval in een groot surplus verkeren op trainingsdagen, dus in de anabole periode. Het lichaamsvet dat je op trainingsdagen aanzet verbrand je weer op de rustdagen. Alleen als je te laag gaat op rustdagen dan ben je meer gefocust op het cutten en dat gaat je gains tegenzitten. Belangrijk is dat je de sweet spot vindt. :)

Hoe kom je bij +3% per dag? Daar gaat het niet zozeer om.

Jij zegt dat je op trainingsdagen +20% eet en dat is 3x per week. Op rustdagen (4x per week) eet je -10%. De correcte som is dan:

((3 x 1,2) + (4 x 0,9)) / 7 = 1,0285

oftewel gemiddeld 2,85% per dag boven onderhoud. Stel dat je een onderhoud van 2500 kcal hebt, dan heb je aan het einde van de week 17500 kcal nodig. Met jouw +20/-10 benadering heb je aan het einde van de week 17998,75 kcal gegeten (17500 * 1,0285) en niet +20% (want da's 17500 * 1,2 = 21000).
Je doet het intrinsiek wel goed hoor, maar realiseer je dat je aan het einde van de week niet 20% boven onderhoud hebt gegeten.

Begrijp wel dat de surplus benadering voor aan het einde van de week een initiële benadering is. Je moet in ieder geval in een groot surplus verkeren op trainingsdagen, dus in de anabole periode. Het lichaamsvet dat je op trainingsdagen aanzet verbrand je weer op de rustdagen. Alleen als je te laag gaat op rustdagen dan ben je meer gefocust op het cutten en dat gaat je gains tegenzitten. Belangrijk is dat je de sweet spot vindt. :)

Klopt helemaal. Ik eet op dit moment op trainingsdagen (3x p/w) +10 en op rustdagen (3x p/w) -35/-40; mijn zevende dag is een cheatdag. Op deze manier heb ik dus wekelijks een enorm tekort.

Zooo hoge wiskunde hoor hier

Terug
Naar boven