decicco
Cool Novice
- Waardering
- 2
- Lengte
- 1m86
- Massa
- 86kg
- Vetpercentage
- 13%
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het is inderdaad niet 1,2,3-logisch wat je in een week teveel of te weinig binnen krijgt, maar het kan belangrijk worden als je veel verschillende dagen hebt. Als je enkel trainingsdagen (bv +20) en rustdagen (bv -10) hebt en die ongeveer in gelijke mate voorkomen, is op het oog wel te zien dat je hiermee een surplus hebt van gemiddeld iets minder dan 10% per dag.
Het idee is ook dat omdat je je calorie-overschot vooral neemt na je training je een betere toepassing van je calorieën zou krijgen. Dus zelfs een +30/-10 zou een beter resultaat geven dan een +20/+20 schema ook al komen ze gemiddeld op hetzelfde neer.
Ik weet niet in hoeverre het meetbaar is, maar het bevalt me wel.![]()
Hmm, dat is wel interessant. Ben nog niet helemaal zeker wat ik ga doen na de zomer. Was eigenlijk van plan om iedere dag +10% te eten + trainingsdagen nog PWO. Maar dit klinkt ook wel erg goed, vooral omdat je nog meer kan eten op trainingsdagen. En de verschillende carb/fat dagen ( zoals in LG ) hebben ook wel genoeg voordelen.
Maar hoe zit het met het groeien op rustdagen wat je nu dus eigenlijk mis loopt omdat je een tekort creëert. Dat staat me eigenlijk nogal tegen. Nog meer meningen hierover?

Weet iemand nog lekkere (grote) refeed maaltijden?
Inspiratie is een beetje op
Melk, muesli en cruesli. Lekker en vooral makkelijk.Weet iemand nog lekkere (grote) refeed maaltijden?
Tsja, als je nou niet zo'n ''bro'' was, had je véél meer optiesWeet iemand nog lekkere (grote) refeed maaltijden?
Tsja, als je nou niet zo'n ''bro'' was, had je véél meer opties

Melk, muesli en cruesli. Lekker en vooral makkelijk.

Hmm, dat is wel interessant. Ben nog niet helemaal zeker wat ik ga doen na de zomer. Was eigenlijk van plan om iedere dag +10% te eten + trainingsdagen nog PWO. Maar dit klinkt ook wel erg goed, vooral omdat je nog meer kan eten op trainingsdagen. En de verschillende carb/fat dagen ( zoals in LG ) hebben ook wel genoeg voordelen.
Maar hoe zit het met het groeien op rustdagen wat je nu dus eigenlijk mis loopt omdat je een tekort creëert. Dat staat me eigenlijk nogal tegen. Nog meer meningen hierover?
Als je op een rustdag een calorietekort creëert dan ben je pas aan het einde van de dag/tijdens het slapen (ook afhankelijk van het calorietekort en wanneer je je maaltijden inplant) 'katabool' omdat zo maar even simpel te zeggen. Je kan dan nog best lang gebruik maken van de eiwitsynthese. Volgens een aantal onderzoeken kapt de eiwitsynthese ook 24-36 uur na een krachttraining.
Persoonlijk zou ik niet hoger dan +10% gaan op trainingsdagen, vooral niet als je al gevorderd bent (langer dan 3-4 jaar traint). Er worden dan ook maar zo een +-50 kcal in de eiwitsynthese gestoken per dag. De rest van het overschot wordt voornamelijk opgeslagen als lichaamsvet.
Op rustdagen heeft het ook weinig zin om voor -(10-15%) te gaan, aangezien je dan voornamelijk glycogeen aanspreekt. -20%+ is effectiever als je de vetgains van de trainingsdagen eraf wilt hebben. Een goede middenweg is om doordeweeks gewoon boven/op onderhoud te zitten en in het weekend onder onderhoud. Dan heb je na een aantal weken ware 'lean' gains.
Als je op een rustdag een calorietekort creëert dan ben je pas aan het einde van de dag/tijdens het slapen (ook afhankelijk van het calorietekort en wanneer je je maaltijden inplant) 'katabool' omdat zo maar even simpel te zeggen. Je kan dan nog best lang gebruik maken van de eiwitsynthese. Volgens een aantal onderzoeken kapt de eiwitsynthese ook 24-36 uur na een krachttraining.
Persoonlijk zou ik niet hoger dan +10% gaan op trainingsdagen, vooral niet als je al gevorderd bent (langer dan 3-4 jaar traint). Er worden dan ook maar zo een +-50 kcal in de eiwitsynthese gestoken per dag. De rest van het overschot wordt voornamelijk opgeslagen als lichaamsvet.
Op rustdagen heeft het ook weinig zin om voor -(10-15%) te gaan, aangezien je dan voornamelijk glycogeen aanspreekt. -20%+ is effectiever als je de vetgains van de trainingsdagen eraf wilt hebben. Een goede middenweg is om doordeweeks gewoon boven/op onderhoud te zitten en in het weekend onder onderhoud. Dan heb je na een aantal weken ware 'lean' gains.
Wat voor effect heeft het als je alleen glycogeen aanspreekt? Je haalt je tekort/reserves uit je glycogeen ( spier'voeding' ) ipv je bf?
Dat in het weekend onder onderhoud klinkt trouwens wel nice, als bovenstaande redering klopt wilt dat dus zeggen dat je in het weekend gewoon flink onder onderhoud gaat eten, en de rest van de week bulkt.
Staat me vooral wel aan omdat ik het ook merk aan mn herstel midden in de week als ik voldoende eet. Die 2 dagen rust van het weekend compenseren dat onder onderhoud eten dan weer qua herstel.
Leverglycogeen is het eerste wat erdoor heen gaat als je in een calorietekort verkeerd. Natuurlijk is het een combinatie van triglyceriden en glycogeen. Maar met een klein tekort zal je voornamelijk glycogeen verbranden. Dat zorgt er namelijk ook weer voor dat je op het lange termijn efficiënter vet kan verbranden. Door de refeeds is je lichaam ook geprimed om koolhydraten te verbranden.
Dat je uiteindelijk dus nauwelijks/geen lichaamsvet verbrandt. Het glycogeen wordt door een refeed weer aangevuld. Als je overschot te groot is komt er extra lichaamsvet bij. Na een lange termijn zal je dus geen vet verbranden maar wel vet aanzetten. Dit had ik 2 maanden geleden meegemaakt met mijn experiment.
Je kan het zo afstemmen dat je het vet wat je doordeweeks aanzet in het weekend weer verbrandt. Daar moet je dan wel mee experimenteren om de juiste verhoudingen te vinden.