Fitness Seller

Sticky Intermittent fasting

Borge heeft daar wel gelijk in. Te veel eiwitten tijdens een maaltijd consumeren zorgt ervoor dat de oxidatie van de aminozuren omhoog gaat. Veel aminozuren worden dan door de toegenomen gluconeogenese omgezet in glucose. Dan ben je goedkoper uit als je een deel van de eiwitten door koolhydraten vervangt.

Voor een PSMF opzet is een nog hogere eiwitinname waarschijnlijk wel van belang. Daarnaast kan een hogere eiwitinname van pas komen om het hunkeren naar voedsel tegen te gaan.

Martin raadt zo een grote hoeveelheid eiwit tijdens de eerste maaltijd van een rustdag aan om goed/lang verzadigd te blijven.

Wat houdt "teveel eiwitten" dan juist in? +100g?

Interessant:

Dus niet zoveel mogelijk in 1 meal? Hmm... Berkhan's voorkeur gaat uit naar zoveel mogelijk eiwit in de eerste maaltijd en op trainingsdagen in de postwo-meal als ik het me goed herinner?

Volle choco postwo. :)

:)

Denk dat het hier 'fout' ging in de vorige discussie. Ik zat met het gainen van massa in mijn hoofd en dan is naar mijn mening een goede hoeveelheid/ratio vetten (omega 3/6) en carbs net zo belangrijk als voldoende eiwitten. Als je cut is dat net ff anders. Massa gainen is niet echt een prioriteit dan.. :p

Ja maar zelfs in de cut raden ze dus maar 2-2,5gr aan. Ik verlaag mijn eiwitten dus en gooi mijn carbs omhoog.

Borge heeft daar wel gelijk in. Te veel eiwitten tijdens een maaltijd consumeren zorgt ervoor dat de oxidatie van de aminozuren omhoog gaat. Veel aminozuren worden dan door de toegenomen gluconeogenese omgezet in glucose. Dan ben je goedkoper uit als je een deel van de eiwitten door koolhydraten vervangt.

Voor een PSMF opzet is een nog hogere eiwitinname waarschijnlijk wel van belang. Daarnaast kan een hogere eiwitinname van pas komen om het hunkeren naar voedsel tegen te gaan.

Martin raadt zo een grote hoeveelheid eiwit tijdens de eerste maaltijd van een rustdag aan om goed/lang verzadigd te blijven.

Als je met IF 2 maaltijden eet zit je al snel aan 100gr eiwit per maaltijd toch?
Is denk ik ook willem9 zijn vraag...

Ik heb het over 1 grote maaltijd waarbij er +-100g eiwitten geconsumeerd worden. Dat is niet nodig om te doen, tenzij hongercontrole een probleem is. Op rustdagen neem ik voor mijn vast +-100g eiwitten om lang verzadigd te blijven.

---------- Post toegevoegd Mon 15 Oct 2012 om 12:10 ----------

Edit: alles boven de +-50g resulteert er al sneller in dat aminozuren in glucose worden omgezet.

Laatst bewerkt:
Ik heb het over 1 grote maaltijd waarbij er +-100g eiwitten geconsumeerd worden. Dat is niet nodig om te doen, tenzij hongercontrole een probleem is. Op rustdagen neem ik voor mijn vast +-100g eiwitten om lang verzadigd te blijven.

---------- Post toegevoegd Mon 15 Oct 2012 om 12:10 ----------

Edit: alles boven de +-50g resulteert er al sneller in dat aminozuren in glucose worden omgezet.

Dat bedoel ik, met IF zit je dus al snel met grote eiwit maaltijden. Ik weeg 96kg dus 200gr heb ik wel nodig per dag in de cut. Het heeft ook weinig zin om het over 4 maaltijden te verdelen dan hè?

Dat klopt. Het consumeren van 4 maaltijden gaat inderdaad wel lastig worden in een eetperiode van 8 uur. Een opzet van 2x50g en 1x100g of 2x100g is dan wel een goed alternatief. Alhoewel ik het niet snel aan zou raden om minder dan drie maaltijden te consumeren. Het wordt dan moeilijk om weer terug te gaan naar 3 maaltijden of meer. Mijn eetperiode is op trainingsdagen wat langer (+-12 uur). Dan hou ik het ongeveer bij 4x45-50g eiwit.

Dat klopt. Het consumeren van 4 maaltijden gaat inderdaad wel lastig worden in een eetperiode van 8 uur. Een opzet van 2x50g en 1x100g of 2x100g is dan wel een goed alternatief. Alhoewel ik het niet snel aan zou raden om minder dan drie maaltijden te consumeren. Het wordt dan moeilijk om weer terug te gaan naar 3 maaltijden of meer. Mijn eetperiode is op trainingsdagen wat langer (+-12 uur). Dan hou ik het ongeveer bij 4x45-50g eiwit.

Dan eet je dus alleen op rustdagen zo'n grote hoeveelheid eiwitten in je eerste maaltijd. Ach in de cut maakt het toch niet uit dat je lijf ook wat eiwit als brandstof neemt.

Als ik het goed begrijp volg je de IF methode nog wel, maar meer losjes? Kan je je aanpak eens uitleggen?

IF gebruik ik enkel voor mijn rustdagen. Dan zit ik rond mijn onderhoud of eronder. De laatste maaltijd voor de vast is dan mijn grootste maaltijd. Zover kan je altijd nog beter ‘te veel’ dan ‘te weinig’ eiwitten consumeren tijdens een dieet. Zolang het calorietekort maar in stand gehouden wordt.

Mijn calorie-inname ligt een stuk hoger dan op rustdagen. Ik hou er liever een balans in om de maaltijden niet te groot te maken. Daarnaast is er nog een controverse over dat een hogere maaltijd frequentie gunstiger voor de eiwitsynthese zou kunnen zijn dan een lagere maaltijd frequentie. Alhoewel drie maaltijden per dag met een 25-50g eiwitinname al een solide basis zou moeten zijn voor het aanzetten van spiermassa. In een calorie surplus verkeren is dan natuurlijk ook van belang.

Total protein intake – and I usually don’t count protein from carbs or fat sources, except eggs – is going to be around 1,5-2g/kg bodyweight or even 1,2-1,5 with the predominant use of high-quality whey or milk proteins. This is probably quite a bit lower than what you’re doing now and have been led to believe is needed, and also quite a bit lower than what I’ve recommended in the past. The benefits – less digestion issues, saves $$$, and makes room for more carbs and fats in your diet – are worth it. You’re not going to lose muscle, and you might even gain some muscle (not sufficient research yet, but there are certain indicators).

Hmm, dit zou mooi zijn. Zou de 2 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht dan berekend zijn op een x aantal eiwitten met een incompleet Aminozuur profiel? Maw, als je 1,5 gram per kg lichaamsgewicht aan eiwitten eet met een volledig profiel zit je ook in de clear?

Ik houd mij wel aan de 2 gram maar heb nooit begrepen dat dit niet over lean body mass gaat of niet. Iemand met een vet percentage van 30% of 15% allebei 90kg, maakt nogal een verschil namelijk.

Hmm, dit zou mooi zijn. Zou de 2 gram eiwitten per kg lichaamsgewicht dan berekend zijn op een x aantal eiwitten met een incompleet Aminozuur profiel? Maw, als je 1,5 gram per kg lichaamsgewicht aan eiwitten eet met een volledig profiel zit je ook in de clear?

Ik houd mij wel aan de 2 gram maar heb nooit begrepen dat dit niet over lean body mass gaat of niet. Iemand met een vet percentage van 30% of 15% allebei 90kg, maakt nogal een verschil namelijk.

Daarom staat er in het stuk wat je zelf quote ook 1,5 tot 2kg per kilo lichaamsgewicht. Als je droger staat ga je dus wat aan de hogere kant zitten.

En dit stuk:

and I usually don’t count protein from carbs or fat sources, except eggs
is al een duidelijke indicatie voor je andere vraag.

Psmf?

Vandaag na 20 dagen strict diëten weer eens een junk maaltijd gehad. Feelsgood!

Ik ben van plan aanstaande vrijdag of maandag te beginnen met een cut dmv IF.
Wordt de 1e x van me dus ik vroeg me af of het eetschema wat ik opgesteld heb goed is tijdens IF? en dan doel ik op de EKV verhoudingen.

Bijlagen

http://www.calorieteller.nl/calorieteller.html Is dit een goed tooltje? Of zal ik toch zelf moeten gaan tellen :p

Als je alles gewoon 1x zelf weegt en berekent, aan de hand van de voedingswaarden die op de verpakking staan (voor zover mogelijk, anders waarden van internet halen), en dat opschrijft en in een excel bestandje doorvoert, hoef je dat daarna niet meer te doen. Die waarden veranderen niet ofzo, en weet je precies wat je eet.

Ik wil het IF gaan combineren met Carb cycling, heeft iemand hier ervaring mee?

Ik wil op benendag dan high doen, de rest van de traingsdagen normaal en rustdagen low tot no carbs.

High : K180 E 60 V weinig
Normal: K90 E 90 V 21
Low: K 30 E 75 V 9

Berekend op mijn BW.

waarom wil je die twee systemen combineren Natty?

Terug
Naar boven