AndroidHealthClinic

Sticky Intermittent fasting

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.301
Ik wil even dit topic gebruiken om Xto te bedanken voor zijn hulp via PM. Held :)!

Even on topic:
Ik heb in feite alles klaar qua macro's/schema's etc. Ik heb alleen een twijfel geval en ik hoop dat jullie misschien deze kunnen beantwoorden.
Het wordt misschien een beetje complex, dus mijn excuses als het niet helemaal duidelijk is.
Mijn werk zorgt ervoor dat ik in ploegendiensten werk. Ik werk telkens 5 dagen en dan ben ik 4 dagen vrij.
Week 1: Vroege dienst 0400 de wekker en 2000 slapen
Week 2: Late dienst 1000 de wekker en 0100 slapen

Ik moet behoorlijk fit zijn tijdens mijn werk en ik heb dus nu deze vraag. Met IF wil ik 16/8 aanhouden als fast/eat window. Op late shift moet dit geen probleem zijn. Ik ga om 10 uur trainen, vreet mijzelf vol tussen 1100 en 1900 en doe dat de volgende dag weer.

Op vroege shift daarentegen ben ik bang dat ik dit niet volhoud. Mijn vraag luidt: Houd je het vol na een tijdje om 4/5 uur niets te eten en toch serieus aan het werk te zijn. (Ik doe geen fysieke inspanning tijdens werk, maar ik moet zeer alert zijn, Ik ben piloot).

Thnx allen :)

koffie ?

Maar serieus, gelieve geen risico te nemen als piloot.. ;)

Ik doe geregeld werk waarbij ik alert moet zijn na 4/5 uur niets eten. Kan prima, vaak ben ik zelfs meer gefocussed. Zolang je niet lichaamlijk jezelf aan het uitputten bent denk ik niet dat je er veel last van gaat hebben. (misschien de eerste paar keer, maar dat komt dan meer door gewenning aan eten rond die tijd.)

Ik heb zaterdag middag op een lege maag gewerkt. Avond ervoor rond 21.00 voor t laatst gegeten, en t/m zaterdag 18.30 gevast. (9.30 opgestaan, sinterklaasintocht kijken, 12.30 werken). Ik doe horeca werk, dus je bent wel bezig. Was soms even lastig maar op zich goed vol te houden.

Weet natuurlijk niet wat voor werk je doet verder.
Oja had niet gelezen dat je piloot bent.

In dat geval geen risico nemen imo.

Bij die echt grote vliegtuigen kan er minder misgaan dan wanneer je in een auto stapt. Is wel een factor 1000 veiliger zelfs op volledig automatische piloot.

Leangains is best wel goed vol te houden alleen ben ik in 2 weken helemaal niks aangekomen .. Ik ben aan het bulken met op trainingsdagen +30 en op rustdagen is dit +0.
Raar dat er dan op de weegschaal nog niks veranderd is :(

En net ook besloten dat ik hier niet mee verder ga, bulken ga ik doen op 6-8 maaltijden per dag
en cutten op leangains

Laatst bewerkt:
  • #5.307
Leangains is best wel goed vol te houden alleen ben ik in 2 weken helemaal niks aangekomen .. Ik ben aan het bulken met op trainingsdagen +30 en op rustdagen is dit +0.
Raar dat er dan op de weegschaal nog niks veranderd is :(

het is ook nog maar 2 weken.. hoeveel vooruitgang had je verwacht in 2 weken ? Doe het eens 2 maanden voordat je het opgeeft (oh ja en misschien onderschat je je onderhoud wel en moet je toch iets meer eten ?)

En net ook besloten dat ik hier niet mee verder ga, bulken ga ik doen op 6-8 maaltijden per dag en cutten op leangains

Het is niet het aantal maaltijden dat je progressie in de weg staat.

Mijn vraag luidt: Houd je het vol na een tijdje om 4/5 uur niets te eten en toch serieus aan het werk te zijn. (Ik doe geen fysieke inspanning tijdens werk, maar ik moet zeer alert zijn, Ik ben piloot).

Serieus aan het werk zijn. Interessante vraag. Ik heb een onderzoek gevonden dat hier op ingaat.

Effects of Fasting During Ramadan Month on Cognitive Function in Muslim Athletes

ASJSM-2-145-g004.jpg

Het onderzoek heeft een cognitieve test. Hierboven zie je het verschil tussen mensen die fasten en niet fasten. Je ziet dat aan het einde van de dag, rond 16.00, de mensen die niet fasten beter scoorden op de test.

Mijn conclusie: Hoewel dit onderzoek niet over piloten ging, vind ik het resultaat opvallend. Als piloot lijkt me IF af te raden. Het is werk waar IQ en mentale capiciteiten cruciaal zijn voor je performance.

Laatst bewerkt:
  • #5.309
Serieus aan het werk zijn. Interessante vraag. Ik heb een onderzoek gevonden dat hier op ingaat.

Effects of Fasting During Ramadan Month on Cognitive Function in Muslim Athletes

ASJSM-2-145-g004.jpg

Het onderzoek heeft een cognitieve test. Hierboven zie je het verschil tussen mensen die fasten en niet fasten. Je ziet dat aan het einde van de dag, rond 16.00, de mensen die niet fasten beter scoorden op de test.

Mijn conclusie: Hoewel dit onderzoek niet over piloten ging, vind ik het resultaat opvallend. Als piloot lijkt me IF af te raden. Het is werk waar IQ en mentale capiciteiten cruciaal zijn voor je performance.

Bij de ramadan mag je ook niet drinken he... (en zeker geen koffie)
en hoe zit het met slaaptekort ?

Moet inderdaad ook iets uitmaken. Met name het gebrek aan koffie lijkt mezelf irritant. In hun "discussion" gaan ze daar ook op in.

During Ramadan, performance in the domains of psychomotor function/processing speed and visual attention/vigilance was better at 0900h. By late afternoon, there was a significant decrease in psychomotor function/processing speed, verbal learning and memory performance. This may be attributed to the combination of food, fluid and sleep restriction.

As glucose is an essential substrate for the central nervous system, with an increase in its metabolism documented in specific brain areas during cognitive activity [30,31], the performance impairment we observed at 1600h may be due to lowered blood glucose levels. The brain cannot manufacture its own glucose and is dependent on a continual peripheral supply, which will be limited in the late afternoon in fasted subjects.

Artikel link

Kan if hoofdpijn veroorzaken?

Kan if hoofdpijn veroorzaken?

Hoofdpijn wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door een gebrek aan water. Ook met IF moet je voldoende blijven drinken. Zeker omdat je normaal bij je eten ook vocht binnenkrijgt. Drink je veel koffie? Drink dan ook meer water. Cafeïne is vochtafdrijvend.

Ik doe nu ongeveer een half jaar IF en ik heb er nooit hoofdpijn van gekregen. Indien ik een aantal dagen weinig carbs binnenkrijg, dan merk ik wel dat ik vreetneigingen krijg en/of helemaal uitgeblust ben.

Het is toch zo dat je zo veel zwarte koffie en/of groene thee mag drinken terwijl je vast?

Sinds ik met IF beginnen bulken ben drink ik ook meer water. Vroeger dronk ik eigenlijk te weinig, en nu drink ik toch minstens 2.5 l en op trainingsdagen 3.5 l. Nu merk ik wel dat ik op de momenten dat ik drink echt om het kwartier moet gaan pissen, en het is zo doorzichtig als water. Betekent dit dat ik wat mag minderen?

• #5.316
Sinds ik met IF beginnen bulken ben drink ik ook meer water. Vroeger dronk ik eigenlijk te weinig, en nu drink ik toch minstens 2.5 l en op trainingsdagen 3.5 l. Nu merk ik wel dat ik op de momenten dat ik drink echt om het kwartier moet gaan pissen, en het is zo doorzichtig als water. Betekent dit dat ik wat mag minderen?

ja hoor.

---------- Post toegevoegd Sat 1 Dec 2012 om 23:18 ----------

Het is toch zo dat je zo veel zwarte koffie en/of groene thee mag drinken terwijl je vast?

ja hoor

Ik zou me echt niet drukmaken hierover... IF is meer hoofdpijn dan wat anders en de voordelen zijn minimaal.

IF is voor de meeste mensen een onrealistische levensstijl.

Enkel voordeel bij mij met IF was dat hongergevoel tijdens cut verwaarloosbaar was. Voor de rest niks significant gemerkt ook niet tijdens bulk met IF. Ik kan mijn gewicht controleren of ik nou 15 of 3 maaltijden eet. Het gaat allemaal om cals. Calorie partioning, groeihormoon release, bloedsuikerspiegel (stabiele verminderd cravings) is misschien waar je over kan discussiëren of het een meerwaarde heeft int algemeen zien. Belangrijkere factoren zijn voldoende cals en tijdens de training progressief overloaden voor groei imo.

Ik heb alleen geleerd door IF dat druk maken om te eten tussen 2u of lange tijd zonder eiwitten zitten niks uitmaakt. Kortom door IF was ik van alle broscience verlost.

Terug
Naar boven