Fitness Seller

Sticky Intermittent fasting

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.361
Nu wordt er vaak gezegd dat IF geen wonder middel is, en gewoon een levensstijl. Maar is het niet zo dat, vanwege deze bijkomstig effecten van het vasten, het wel degelijk een effectievere aanpak is?

Oke, we vasten niet voor 24 uur of langer, maar de grafieken laten wel zien dat de effecten ook al (misschien dan wel in mindere mate) bij periodes van 16+ uur voorkomen

Iemand die hier iets over kan zeggen? Het liefst met onderbouwing natuurlijk.

IF is ook geen wonder middel... Wel is het een makkelijke manier om je dieet vol te houden aangezien je wat grotere maaltijden kan eten.

Nog meer over 24 hr vasten.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23171320

"
Intermittent fasting (IF; severe restriction 1 d/week) facilitates weight loss and improves coronary heart disease (CHD) risk indicators. The degree to which weight loss can be enhanced if IF is combined with calorie restriction (CR) and liquid meals, remains unknown."

Ik heb trouwens de 16/8 split zelf uitgeprobeerd en het is voor mij geen levensstijl. Het belangrijkste is toch het aantal kcal dat je per dag/week naar binnen krijgt.

http://syattfitness.com/nutrition/intermittent-fasting-it-might-not-be-right-for-you-and-thats-o-k/

Dat onderzoek zegt niets natuurlijk. Het geeft aan dat er nog niet meer over bekend is, en daarna in de conclusie dat het een effectieve manier van gewichtsverlies is. Het zegt dus niet dat IF GEEN wondermiddel/effectievere aanpak is.

In de onderzoeken beschreven in eat-stop-eat wordt aangetoond dat de vetverbranding sneller gaat lopen na 18 uur vasten.

Ok, en wil je echt 18 uur zonder eten blijven?

Waarom zou dat niet kunnen?

Of leef jij nog steeds in 2005 met je 6 maaltijden per dag dogma?

Vast inmiddels 20 uur op rustdagen en 16 uur op trainingsdagen. kh iets naar beneden gegooid, kwam wel erg snel aan. :o

Een belangrijk effect van vasten is aut-phagy; letterlijk jezelf opeten. Doordat je lichaam merkt dat er urenlang geen eiwit binnenkomt gaat het de meest recente eiwitverbindingen in je lichaam inspecteren op foutjes. Die foute verbindingen worden dan als voeding gebruikt. Dat is een ongelooflijk gezond proces. Het maakt je jonger (dus ook je spieren), slimmer en voorkomt heel veel ellendige ziekten. Wat je ook kan denken van zes maaltijden met eiwit per dag; die manier van eten voorkomt op een kunstmatige manier het autophagy proces...

Ik zeg ook niet dat er iets mis is met 6 maaltijden per dag; alleen dat het inmiddels wel duidelijk is dat de hoeveelheid maaltijden niet relevant is, dat het een kwestie van persoonlijke voorkeur is.

en @daddycool; heb je iets van een link naar wat je beschrijft? lijkt me interessant om te lezen

Wellis 1 maaltijd is veel te weinig, 2 ook al is dat al 100% beter. 3 is beter IMO.

Maar dan zou je de lijn door kunnen trekken en zou 5 of 6 of 8 maaltijden toch beter zijn.
Ik denk dat spreiding van 3/4 maaltijden over die 8 uur vooral wat meer "comfort" geeft.
Maar aan de andere kant, zeker op streng dieet, is 2 grote maaltijden, plus n post workout snack misschien wel comfortabeler.

Ik zeg niet dat het niet kan, ik zeg alleen dat het niet de meest ideale levenstijl is voor veel mensen.

Wat is er mis met 6 maaltijden per dag?

Niet iedereen heeft de tijd om 6 maaltijden te eten/mee te nemen, ivm werk/studie ed. IF is voor velen veel praktischer.

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.377
Maar dan zou je de lijn door kunnen trekken en zou 5 of 6 of 8 maaltijden toch beter zijn.
Ik denk dat spreiding van 3/4 maaltijden over die 8 uur vooral wat meer "comfort" geeft.
Maar aan de andere kant, zeker op streng dieet, is 2 grote maaltijden, plus n post workout snack misschien wel comfortabeler.

gemakkelijker is niet meteen ook beter uiteraard :)

---------- Post toegevoegd Thu 6 Dec 2012 om 19:47 ----------

Zoek maar eens op die stukjes van Layne Norton over meal frequency en protein timing.

Michieln: ja begin maar eens op wikipedia op autophagy. Ik vind dit de belangrijkste regel:

Autophagy degrades damaged organelles, cell membranes and proteins, and the failure of autophagy is thought to be one of the main reasons for the accumulation of cell damage and aging

Wegens examenperiode heb ik m'n window aangepast. Normaal at ik van 17 uur tot 21 uur, nu van 13 uur tot 19 uur. Hierdoor is mijn laatste maal wat de pot schaft, en eet ik mijn bakje kwark rond 16.30.

Maakt het veel uit dat ik mijn kwark niet meer voor het slapengaan eet? Of boeit dit niet echt...

Wegens examenperiode heb ik m'n window aangepast. Normaal at ik van 17 uur tot 21 uur, nu van 13 uur tot 19 uur. Hierdoor is mijn laatste maal wat de pot schaft, en eet ik mijn bakje kwark rond 16.30.

Maakt het veel uit dat ik mijn kwark niet meer voor het slapengaan eet? Of boeit dit niet echt...

Dat tweede :)

Terug
Naar boven