MuscleMeat

Sticky Intermittent fasting

Zelf nog nooit IF geprobeerd en ook eigenlijk niet van plan. (Al ben ik er absoluut geen tegenstander van).

Het lijkt me trouwens wel het meest gunstige om de 'eetperiode' samen te laten vallen met trainingstijden.

Goedendag, ben vandaag begonnen met een voedingsschema op te maken maar dan wel op de IF wijze, nu is mijn vraag kunnen jullie hem voor me beoordelen?
Mijn onderhoud is 2300 Kcal en mijn E/K/V ligt rond de 35/40/25

ik train altijd rond 19:00 uur

graag jullie mening danwel advies!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Nou vandaag is dus mijn eerst dag IF, gister avond om 22:00 laatste maaltijd gegeten en pas om 14:00 vanmiddag mijn eerst maaltijd weer nuttigen,
Ik moet zeggen dat ik best wel zin heb in een maaltijd nu Haha!
ik denk dat het gewoon meer gewenning is?
ook bespeurde ik lichte hoodpijn, gelukkig drink ik nu ff genoeg en is de hoodpijn al weer bijna verdwenen,
Ook moet ik zeggen vanochtend had ik dus mijn ECA supp genomen op nuchtere maag, normaal doe ik dit tijdens mijn ontbijt en ik moet eerlijk zeggen dat ik nu wel weer een (energie boost) van de ECA krijg, dit had ik al een week niet meer,
nu maar geduldig wachten tot 14:00 en dan ga ik weer los :P

• Topic Starter Topic Starter
Nou vandaag is dus mijn eerst dag IF, gister avond om 22:00 laatste maaltijd gegeten en pas om 14:00 vanmiddag mijn eerst maaltijd weer nuttigen,
Ik moet zeggen dat ik best wel zin heb in een maaltijd nu Haha!
ik denk dat het gewoon meer gewenning is?

Bij veel mensen wel. Ik had er zelf een paar dagen behoorlijk last van, maar vanaf toen heb ik eigenlijk weinig last. Uiteraard heb ik nu ik dit typ een beetje trek en zou ik best wat lusten, maar die "hunger-pangs" verdwijnen doorgaans en voor je het weet zie je ineens dat je nu alweer iets moet gaan eten :) (vandaag om 12:00 mag ik alweer)

ook bespeurde ik lichte hoodpijn, gelukkig drink ik nu ff genoeg en is de hoodpijn al weer bijna verdwenen,
Ook moet ik zeggen vanochtend had ik dus mijn ECA supp genomen op nuchtere maag, normaal doe ik dit tijdens mijn ontbijt en ik moet eerlijk zeggen dat ik nu wel weer een (energie boost) van de ECA krijg, dit had ik al een week niet meer,
nu maar geduldig wachten tot 14:00 en dan ga ik weer los :P

Zelfs zonder supps voel ik me al behoorlijk energiek (in tegenstelling tot wat ik verwacht had, had verwacht eerder lusteloos te zijn), maar supps hakken er harder in inderdaad (heeft Martin ook wel eens iets over gezegd).

Bij veel mensen wel. Ik had er zelf een paar dagen behoorlijk last van, maar vanaf toen heb ik eigenlijk weinig last. Uiteraard heb ik nu ik dit typ een beetje trek en zou ik best wat lusten, maar die "hunger-pangs" verdwijnen doorgaans en voor je het weet zie je ineens dat je nu alweer iets moet gaan eten :) (vandaag om 12:00 mag ik alweer)
Ja dat is inderdaad ook wel zo, en ik weet gewoon wel bijna zeker dat dit voor mij werkt, want normaal zit ik heel de dag ''honger'' te lijden dan wel iets minder dan op dit moment maar het went vanzelf, en wanneer je de gehele dag door trek hebt krijg je naar mijn mening eerder de neiging naar zoetige verwennerij.

Zelfs zonder supps voel ik me al behoorlijk energiek (in tegenstelling tot wat ik verwacht had, had verwacht eerder lusteloos te zijn), maar supps hakken er harder in inderdaad (heeft Martin ook wel eens iets over gezegd).
Ondanks het ''hongergevoel'' voel ik me wel scherp, opgewekt, en niet lamlendig inderdaad, ben ook blij dat ik mn eten meer rondom mijn training kan plannen, ik train namenlijk veel beter na een stevige maaltijd.

Leuk om te zien dat er meer en meer mensen zich aan IF wagen :)

Zijn er nog meer hier die wel ontbijten, maar dan de lunch overslaan, zo heb je 2 kortere vastenperiodes van ieder 8-10 uur.

Tot nu toe bevalt het me wel, om 14:00 mijn eerste maaltijd naar binnen gewerkt bijna zo'n 1000 kcal wat er goed inging moet ik zeggen, nu inmiddels ruim een uur later en ik heb geen ''inkak'' moment wat ik normaal wel vaak heb na de lunch.
moet wel zeggen dat mn lichaam het eten nog wel even moet verteren aangezien ik nog steeds wat vreemd voel?
niet vreemd is een slechte zin, maar gewoon anders dan normaal,
om 17:00 maar even dineren en om 19:00 trainen wil om 17:00 toch wel zo'n 750 kcal naar binnen werken voor een goede training.

Wek voordeel zie jij daarin?
en word daardoor het effect niet anders danwel vermindert denk je?
Niet ontbijten leidt tot overeten later op de dag (of 2 dagen later). Dit gaat op voor de overgrote meerderheid van mensen.. er wordt niet voor niets op gehamerd dat mensen moeten ontbijten als ze willen afvallen.
Plenty overtuigend onderzoek dat dit aantoont. Eigen ervaring sluit daar naadloos bij aan. Feitelijk heb je bij een nog iets extremere variant en 2x eten (10 uur ochtend/avond) een nog langere vastenperiode.. ook die is naar verhouding veel beter vol te houden.

Daarnaast maakt ontbijt je wat gemoedelijker.. neem je alleen KH uit fruit, dan blijf je ook gewoon scherp. Dat is een voorname reden om overdag te vasten.. in werktijd heb ik weinig behoefte aan voeding, je bent sowieso druk.

Juist na de lunch (voor jullie het uitgestelde ontbijt) heb je dat effect van extreme slaperigheid.

Laatste punt: in de winter vries je zowat dood als je nog niet gegeten hebt.. ook koffie of thee helpt dan ander.

Dat overeet-effect creëer ik in ieder geval, met het feit dat ik binnen 8uur veel calorieen naar binnen mag werken.

In de ochtend maaltijden naar binnen werken, en voor het slapen gaan, lijkt mij juist onhandig, omdat ik overdag juist train en door onverwachtse dingen vaak te maken krijg met momenten waarop ik tussendoor toch even iets moet eten.

Op trainingsdagen neem ik 1 extra maaltijd na het trainen (in de ochtend). Als ik 's avonds train hoeft er bijna niets te veranderen, maar ook dan 1 extra maaltijd direct na het trainen.
Isse simpel.

De variant met 2 maaltijden per dag heb ik gewoon 3 maanden gedaan, 3 maaltijden bleek leefbaarder te zijn, maar ook nu nog komt het af en toe voor dat er uiteindelijk maar 2x gegeten wordt omdat de 2e maaltijd overgeslagen wordt als dat toevallig zo uitkomt.. geen trek of onderweg zijn.

Nog een argument voor 2x eten met ochtend- en avondmaaltijd is dat miljoenen zo niet miljarden mensen dit jaarlijks een maand lang doen, zonder dat ze er nadeel van ondervinden.. Ook de Paleo-mens at meestal of 1 of 2 maaltijden per dag : bij 2 maaltijden was de andere maaltijd ook in de ochtend.
Is gewoon een ritme dat zeer natuurlijk aanvoelt..

Rare shizzle :D, zijn er hier mensen die er al aardig resultaat mee geboekt hebben?

Mja, dan is het dus voornamelijk gewoon jouw kcal naar binnen werken, en minder vasten. Ook een mogelijkheid inderdaad.

Helaas werkt het vasten negatief in bepaalde aspecten. Het verergert bepaalde ADHD symptomen heb ik zo het idee. Daarom wacht ik vaak tot 12:00, omdat ik dan kan eten, maar dat kan niet op werkdagen. Daarom denk ik om me schuldig te maken aan de suggestie van Espi, wat ik ook een goeie vind. Had er maanden terug al over gelezen btw. Morgen begin ik hier eens mee. Hopelijk hoef ik minder honger te lijden, net zoals dat bij IF gebeurt. Mijn fysiek reageert erg goed op IF...Mijn geest niet zo heel erg.

Het niet eten in de ochtend lijdt tot een vorm van chagrijnigheid die heel veel weg heeft van wat je tijdens een ketodieet ervaart. Dat kan soms positief werken omdat het alert houdt, maar niet iedereen is er van gediend dat je soms iemand wilt kielhalen.
Wel ontbijten en dan KH uit fruit halen, haalt daar de scherpe randjes af.

@ swafcore : Waarom 2 weken bulk, 2 weken cut? Wil je hiermee een droge fysiek behouden en pure spiermassa kweken?
Ik dacht dat het voordeliger was om een langere periode (zo'n 8 maand) te bulken en daarna een maand of 2 te cutten?

@ swafcore : Waarom 2 weken bulk, 2 weken cut? Wil je hiermee een droge fysiek behouden en pure spiermassa kweken?
Ik dacht dat het voordeliger was om een langere periode (zo'n 8 maand) te bulken en daarna een maand of 2 te cutten?
Ik snap 2 om 2 weken ook niet. Bulken gaat over het algemeen minder snel dan cutten, oftewel je wordt steeds lichter, of je bulkt als een malle. Het lijkt me verstandiger om 6 om 2 weken te doen, een cyclus van ongeveer 2 maanden. Vaak wisselen tussen bulken en cutten zorgt er wel voor dat je steeds weer moet omschakelen, misschien kun je dus wel beter 12 om 4 weken doen, of 18 om 6.
Ik moet zeggen dat ik na 6 weken cutten er wel weer genoeg van heb.

• Topic Starter Topic Starter
Het niet eten in de ochtend lijdt tot een vorm van chagrijnigheid die heel veel weg heeft van wat je tijdens een ketodieet ervaart. Dat kan soms positief werken omdat het alert houdt, maar niet iedereen is er van gediend dat je soms iemand wilt kielhalen.

bron ? (of is dit zelfkennis ?)

zelfs een appel kan je al uit Ketose halen..!! dus geen fruit (tijdens keto-dieet wel te verstaan)

Terug
Naar boven