MuscleMeat

Sticky Intermittent fasting

8u,,om de 2u eten is 4 maaltijden,,is 750kcal per maaltijd,, hoe wil je zorgen dat er geen vet opgeslagen word?

of je eet om het uur, 8 maaltijden, 375kcal per maaltijd, heeft je lichaam alles dan al wel goed genoeg verteerd of zit ik nu fout?

8u,,om de 2u eten is 4 maaltijden,,is 750kcal per maaltijd,, hoe wil je zorgen dat er geen vet opgeslagen word?

Door minder te eten dan je op een dag verbruikt. Tijdstip van opslag of verbranding van vet is irrelevant voor het resultaat.

---------- Toegevoegd om 07:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 07:56 ----------

Termujin,

hier staan wel wat links naar wetenschappelijke artikelen, dit is sowieso de moeite waard om eens door te lezen.

Ik ben er wel van overtuigd dat IF wat voordelen met zich mee brengt, je kunt er namelijk doelgericht onderbuik/rug vet mee verbranden. (vetverbranding in die cellen hoger na periodiek vasten) Bovendien neem je macronutrienten op de momenten dat je ze het best kunt gebruiken (carbs in feed window na training). Op deze manier kun je spierverlies ontzettend beperken + cutten tot lager bf.
Bovendien zijn er mogelijk voordelen mbt leptine setpoint, m.a.w. het vetpercentage waar je lichaam naar streeft om aan te houden.

Klinkt plausibel, maar dit zou ik dus wel eens in een onderzoek willen zien. Bedankt voor de link, die pagina had ik om een of andere reden gemist!

• Topic Starter Topic Starter
kunt u misschien meer uitleggen?
ik ben namelijk geïnteresseerd hierin, ga het misschien ook doen

Welk gedeelte snap je niet ?

Als je onderhoud 2500 Cal is en je eet 2000 Cal dan val je af.
Ongeacht wat je eet
Ongeacht wanneer je eet
Ongeacht hoeveel maaltijden.

Door minder te eten dan je op een dag verbruikt. Tijdstip van opslag of verbranding van vet is irrelevant voor het resultaat.

---------- Toegevoegd om 07:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 07:56 ----------

Klinkt plausibel, maar dit zou ik dus wel eens in een onderzoek willen zien. Bedankt voor de link, die pagina had ik om een of andere reden gemist!

Dit artikel over insuline is in ieder geval voor iedereen toegankelijk.

ooh, dus het is gebruikt om af te vallen dus?
Ook om aan te komen.

Als jij na je training in 8 uur tijd 4000kcal naar binnen trapt zal je lichaam een overcloed aan voedingstoffen binnen krijgen. Uiteraard zal er vet worden aangezet.

Maar bijvoorbeeld 8 uur later (dus als je 8 uur niks hebt gegeten) begint je lichaam toch wel weer vet af te breken om aan energie te komen.

Kijk, je moet gewoon de stickies vergeten IMO. Ik sta er van te kijken dat die stickies er nog zijn. Om de 2-3 uur eten hoeft niet, ekv ratio's zijn zwaar overrated, waarom wordt er aanbevolen om vetloos te eten terwijl er mensen zijn die een keto-dieet met veel succes volgen.

Het enige waar je rekening mee moet houden IMO is de momenten waarop je wat precies eet, en afhankelijk hoe clean je wilt eten gewoon lage GI koolhydraat bronnen. Ik heb anderhalve week IF gedaan, was wel leuk maar ik werd pis chagrijnig en op een gegeven moment vond ik het wel genoeg.

Echter heb ik zeer veel geleerd van IF, ik eet nu 3x per dag, 's morgens, 's middags en 's avonds, tussen in eet ik zo goed als niks. Het zal niet het diepgaande effect van IF bereiken maar het is heerlijk, en het beste is, gewoon eindelijk rust. Geen gedoe met schema's en tijden en weet ik veel wat. Ik vreet gewoon 80gr eiwitten per maaltijd en be done with it. Ik vermoed dat je lichaam na 6~7 uur van je vorige maaltijd nog niet eens klaar is je laatste hap te verteren.

Het wordt allemaal een ander verhaal als je 5% moet gaan staan en weet ik veel wat, dan heb je wel iets meer een schema nodig maar IF past daar ook wel in. Maar zoals ik het nu doe, heerlijk. Gewoon lekker rustig.

Ook om aan te komen.

Als jij na je training in 8 uur tijd 4000kcal naar binnen trapt zal je lichaam een overcloed aan voedingstoffen binnen krijgen. Uiteraard zal er vet worden aangezet.

Maar bijvoorbeeld 8 uur later (dus als je 8 uur niks hebt gegeten) begint je lichaam toch wel weer vet af te breken om aan energie te komen.

Kijk, je moet gewoon de stickies vergeten IMO. Ik sta er van te kijken dat die stickies er nog zijn. Om de 2-3 uur eten hoeft niet, ekv ratio's zijn zwaar overrated, waarom wordt er aanbevolen om vetloos te eten terwijl er mensen zijn die een keto-dieet met veel succes volgen.

Het enige waar je rekening mee moet houden IMO is de momenten waarop je wat precies eet, en afhankelijk hoe clean je wilt eten gewoon lage GI koolhydraat bronnen. Ik heb anderhalve week IF gedaan, was wel leuk maar ik werd pis chagrijnig en op een gegeven moment vond ik het wel genoeg.

Echter heb ik zeer veel geleerd van IF, ik eet nu 3x per dag, 's morgens, 's middags en 's avonds, tussen in eet ik zo goed als niks. Het zal niet het diepgaande effect van IF bereiken maar het is heerlijk, en het beste is, gewoon eindelijk rust. Geen gedoe met schema's en tijden en weet ik veel wat. Ik vreet gewoon 80gr eiwitten per maaltijd en be done with it. Ik vermoed dat je lichaam na 6~7 uur van je vorige maaltijd nog niet eens klaar is je laatste hap te verteren.

Het wordt allemaal een ander verhaal als je 5% moet gaan staan en weet ik veel wat, dan heb je wel iets meer een schema nodig maar IF past daar ook wel in. Maar zoals ik het nu doe, heerlijk. Gewoon lekker rustig.

wow, haha ^^
ik denk dat ik binnenkort IF maar is ga toepassen:)

Als je onderhoud 2500 Cal is en je eet 3000 Cal dan kom je aan
Ongeacht wat je eet
Ongeacht wanneer je eet
Ongeacht hoeveel maaltijden.

:)
tuurlijk, maar wat je wilt is spiermassa aankomen en vetmassa verliezen, en daartoe is een goed dieet en training de sleutel.

tuurlijk, maar wat je wilt is spiermassa aankomen en vetmassa verliezen, en daartoe is een goed dieet en training de sleutel.

Als je dit "gelijktijdig" (in dezelfde week) probeert te doen, kost het onnodig veel tijd. Ik heb voorkeur voor afwisselend cutten en bulken, voor een wat langere periode. IF is wel een goede methode om je vet% mee onder controle te houden. Ik merk dat ik meer kcal moet eten om aan te komen als ik aan IF doe, itt een reguliere bulk.

Als je dit "gelijktijdig" (in dezelfde week) probeert te doen, kost het onnodig veel tijd. Ik heb voorkeur voor afwisselend cutten en bulken, voor een wat langere periode. IF is wel een goede methode om je vet% mee onder controle te houden. Ik merk dat ik meer kcal moet eten om aan te komen als ik aan IF doe, itt een reguliere bulk.

omdat je minder eet op niet-trainingsdagen ?

omdat je minder eet op niet-trainingsdagen ?

Netto inname over de hele week is hoger. Ik vraag me af hoe het kan. Misschien door het eten van veel grotere maaltijden, waarbij toch een paar % minder opgenomen wordt.
Of toch meer bewegen binnen het feed window door een "energie overload".

verklaar eens waarom dat met een aanpak van vasten niet zou kunnen lukken? het hele idee van vasten is juist gebaseerd op een periode van ondereten en periode van overeten op de strategische tijdstippen.

---------- Toegevoegd om 15:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:53 ----------

Netto inname over de hele week is hoger. Ik vraag me af hoe het kan. Misschien door het eten van veel grotere maaltijden, waarbij toch een paar % minder opgenomen wordt.
Of toch meer bewegen binnen het feed window door een "energie overload".
wat gebeurt er dan met je vetpercentage bij beide aanpakken?

verklaar eens waarom dat met een aanpak van vasten niet zou kunnen lukken? het hele idee van vasten is juist gebaseerd op een periode van ondereten en periode van overeten op de strategische tijdstippen.

---------- Toegevoegd om 15:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:53 ----------

wat gebeurt er dan met je vetpercentage bij beide aanpakken?

Ik zeg niet dat het niet kan lukken, het kan wel degelijk lukken. Alleen is de aanpak IMO minder efficiënt dan langer bulken/cutten. (Nu cut je als het ware een dag en bulk je een dag, even simpel gezegd). Dit is ook de reden dat body recomposition nooit snel plaatsvindt.
Ik denk dat je lichaam na een (korte) vast minder snel spiermassa aanzet, maar de energie eerst gebruikt om reserves aan te vullen. Zodra die aangevuld zijn bevindt het lichaam zich weer in een anabole staat.
Met die korte cycli ga je dus heel vaak door dit proces heen.

Vetpercentage stijgt bij beide aanpakken. (momenteel 4000kcal op trainingsdagen, 3500kcal op rustdagen bij onderhoud van ~3300kcal). Ik kan nog weinig uitspraken doen over de mate van toename van vetpercentage, ben nu 2 maanden aan het bulken, maar heb geen vetpercentagemeter.

Ik zeg niet dat het niet kan lukken, het kan wel degelijk lukken. Alleen is de aanpak IMO minder efficiënt dan langer bulken/cutten. (Nu cut je als het ware een dag en bulk je een dag, even simpel gezegd). Dit is ook de reden dat body recomposition nooit snel plaatsvindt.
Ik denk dat je lichaam na een (korte) vast minder snel spiermassa aanzet, maar de energie eerst gebruikt om reserves aan te vullen. Zodra die aangevuld zijn bevindt het lichaam zich weer in een anabole staat.
Met die korte cycli ga je dus heel vaak door dit proces heen.

Vetpercentage stijgt bij beide aanpakken. (momenteel 4000kcal op trainingsdagen, 3500kcal op rustdagen bij onderhoud van ~3300kcal). Ik kan nog weinig uitspraken doen over de mate van toename van vetpercentage, ben nu 2 maanden aan het bulken, maar heb geen vetpercentagemeter.
als je lang bulkt en cut dan resulteert dat er uiteindelijk in dat je lichaam zich aanpast aan een hogere/lagere calorieinname, terwijl je met een IF aanpak (en het cyclen van je carbs en cals) veel efficienter gebruik maakt van de verschillen tussen over- en ondereten en zodoende de voor en nadelen beter benut. met een bulk/cut aanpak is het zo dat je alleen in de overgangsfase echt goed gebruik maakt van de voordelen van bv. het bulken (hogere stofwisseling, hoger leptineniveau etc.) dit is natuurlijk een korte samenvatting, als je er wat meer over wilt weten zou ik je aanraden "maximum muscle minimum fat" en "the warrior diet" van Ori Hofmekler te lezen, die beschrijft alles zeer duidelijk en met wetenschappelijke onderbouwing.

juist door het vasten wordt je lichaam voorbereid op de anabole staat, je lichaam wordt gevoeliger voor anabole hormomen, je enzymen e.d. komen op niveau (handig voor opname van voedsel), je kunt een enorme post workout maaltijd nuttigen (oftewel, je eet het meeste wnneer je lichaam het meest anabool is), je lichaam reinigt zichzelf waardoor het niet alle toxische stoffen in vet hoeft op te slaan en zo zijn er nog een hoop voordelen die aan de aanpak kleven.

Laatst bewerkt:
Ik heb dit niet allemaal gelezen, maar ik heb 1 vraag, maar ben je nou juist niet het grootste deel van de dag catabool? Ook omdat je volgens mij waarschijnlijk redelijk wat cortisol gaat aanmaken tijdens het vasten?

Ik heb dit niet allemaal gelezen, maar ik heb 1 vraag, maar ben je nou juist niet het grootste deel van de dag catabool? Ook omdat je volgens mij waarschijnlijk redelijk wat cortisol gaat aanmaken tijdens het vasten?

catabool als in vetverbrandend.. ja
als in spierverlies: nee
Cortisol aanmaak valt ook wel mee.

Trouwens over cortisol gesproken:

The cortisol paradox

Tweet: "I have a brutal cold. Ever wondered why symptoms are always worse in the evening (runny nose, sneezing etc)? It's due to cortisol. Cortisol peaks in the morning, which has an anti-inflammatory effect. As cortisol goes down in the evening, the inflammatory response goes up - your immune system can 'run wild' again = runny nose, sneezing etc."

Comment: Cortisol gets a bad rep, but much points towards acute elevations being beneficial, as the above example shows, and not detrimental. A low morning peak in cortisol is why some people feel sluggish after waking and short term effects of cortisol administration, via dexemathasone, elevates mood, increases leptin and provides performance enhancing effects (glucocorticoids such as prednisone and dexamethasone are on the World Anti Doping Agency's list of banned substances). The key word here is short-term. Chronically elevated cortisol, by stress or medication, is a another story. All the positive effects are basically reversed (mood is depressed, leptin is decreased, etc). When this happens depends on dose, but studies usually show that these sides occur after 3-4 days of cortisol treatment.

cortisol is goede shit.

je bent idd een tijdje catabool.

Terug
Naar boven