MuscleMeat

Sticky Intermittent fasting

"Finally, intermittent fasters take note, this info can also help you understand why intense exercise when fasted is both tough to do and likely not ideal for the serious lifter.

If glycogen levels are depleted, the body still needs its high intensity energy – fat alone isn't enough to fuel a killer workout as it's a long lasting but weak fuel. It will then release cortisol to meets its needs, likely resulting in the loss of muscle."

Nogal overdreven.. Zoals al eerder gezegd is je glycogeenvoorraad echt niet zo 1,2,3 uitgeput

Misschien niet als je al depleted begint aan je training.

Is het slecht om op een trainingsdag ook -20% onderhoud te zitten? Maakt het een verschil uit vergeleken met een rustdag (behalve natuurlijk dat je een groter tekort creeert), is het bijv nadelig voor spieropbouw of iets anders? Vaak wordt +10% aangeraden, maar ik weet niet precies waar dat van komt, of is dit puur de 10% die je verbruikt door het trainen..

Is het slecht om op een trainingsdag ook -20% onderhoud te zitten? Maakt het een verschil uit vergeleken met een rustdag (behalve natuurlijk dat je een groter tekort creeert), is het bijv nadelig voor spieropbouw of iets anders? Vaak wordt +10% aangeraden, maar ik weet niet precies waar dat van komt, of is dit puur de 10% die je verbruikt door het trainen..

Het overschot wordt gebruiikt als een mini refeed om twee redenen:
- metabolisme blijft snel (bij een langdurig tekort kan je metabolisme vertragen)
- extra energie en herstel

Je mag dus cutten met een tekort op trainingsdagen als je dat fijn vindt. Persoonlijk raad ik je aan om op trainingsdagen toch een overschot te hebben, dat is veel beter vol te houden en fijner op lange termijn. Het geeft je ook een mentale boost (wie haat het nou niet om 6-7 dagen in de week een tekort te hebben). Ik eet nu 3100-3300 kcal op trainingsdagen en toch verlies ik gemakkelijk tussen 500g en 1000g vet elke week. De mini-refeeds zorgen er voor dat ik dit zowel fysiek als mentaal kan volhouden. Up to you.

Misschien niet als je al depleted begint aan je training.

Maar zo snel ben je natuurlijk niet depleted, dan moet je de dag ervoor een grote inspanning (langdurig cardio bv) hebben verricht en daarbij je glycogeen niet hebben aangevuld door voeding.

Vandaag 20u gevast, laatste 2 uur had ik t gevoel te vriezen. Denk dat T3/metabolisme dan vertraagd, bekend hier bij IF'ers?
Dit heb ik ioverigens niet vaak, meestal word ik wat snotterig aan het einde van mijn vast. Vriezerig niet vaak.

Vandaag 20u gevast, laatste 2 uur had ik t gevoel te vriezen. Denk dat T3/metabolisme dan vertraagd, bekend hier bij IF'ers?
Dit heb ik ioverigens niet vaak, meestal word ik wat snotterig aan het einde van mijn vast. Vriezerig niet vaak.

Jazeker. Had het ook aan het einde van mijn cut vorig jaar (november 2012). Had het continu ijskoud.

Jazeker. Had het ook aan het einde van mijn cut vorig jaar (november 2012). Had het continu ijskoud.

Ja apart. Wat denk je dat t is?

Net het vasten doorbroken met een big meal en nu heb ik weer een aangenaam lichaamstemperatuur. Geen koude voeten en handen meer in ieder geval :roflol:

In principe als je minder eet zal je lichaam eerst de energie uit voeding gebruiken om je organen van energie te voorzien en je vitale functies goed te laten verlopen. Pas als er dan nog wat over is wordt dat gebruikt om je lichaam warm te houden. Dus als je cut en onder je behoefte eet dan zal dit effect op gaan treden na verloop van tijd. Eerst heeft je lichaam namelijk nog genoeg reserves. Die nemen ook af in de cut. En op een gegeven moment ben je bij dat punt dat je niet genoeg binnenkrijgt om ook warm te blijven. Dus op zich niet gek.

• Topic Starter Topic Starter
  • #6.269

+1

temperatuur en laag vetpercentage helpen ook niet echt, maar na de eerste maaltijd is het meteen een stuk beter. (thermic effect of food)

Heb er ook heel veel last van.. Constant kippenvel en bibberen tot mn eerste maaltijd :D

Ik ook, maar ik denk dat het nog weleens van pas kan komen tijdens zomers.

Tijdens de wintermaanden was dat het ergst, ik kwam mijn bed gewoon niet uit. Had het echt belachelijk koud en mijn window begon meestal om 14:00. Nu valt het eigenlijk wel mee, ook al vast ik 20 uur lang.

Het overschot wordt gebruiikt als een mini refeed om twee redenen:
- metabolisme blijft snel (bij een langdurig tekort kan je metabolisme vertragen)
- extra energie en herstel

Je mag dus cutten met een tekort op trainingsdagen als je dat fijn vindt. Persoonlijk raad ik je aan om op trainingsdagen toch een overschot te hebben, dat is veel beter vol te houden en fijner op lange termijn. Het geeft je ook een mentale boost (wie haat het nou niet om 6-7 dagen in de week een tekort te hebben). Ik eet nu 3100-3300 kcal op trainingsdagen en toch verlies ik gemakkelijk tussen 500g en 1000g vet elke week. De mini-refeeds zorgen er voor dat ik dit zowel fysiek als mentaal kan volhouden. Up to you.

Dankje. Erg duidelijk.

Zijn er hier nog mensen die geexperimenteerd hebben met een 24h fast a la eat stop eat? Wat zijn jullie ervaringen daarbij? Ik wil het misschien ook een keer gaan doen.
En nog een korte vraag: door IF leer je dat het tijdstip waarop je eet vrij weinig uitmaakt, maar stel dat je wat cardio(hiit) gaat doen rond een uur of 21.00 en vervolgens niks eet totdat je gaat slapen, is dit nog nadelig of kan je beter wel wat eten na cardio?

Dankje. Erg duidelijk.

Zijn er hier nog mensen die geexperimenteerd hebben met een 24h fast a la eat stop eat? Wat zijn jullie ervaringen daarbij? Ik wil het misschien ook een keer gaan doen.
En nog een korte vraag: door IF leer je dat het tijdstip waarop je eet vrij weinig uitmaakt, maar stel dat je wat cardio(hiit) gaat doen rond een uur of 21.00 en vervolgens niks eet totdat je gaat slapen, is dit nog nadelig of kan je beter wel wat eten na cardio?

Graag gedaan. Wat de 24 uur vast betreft, dat doe ik wekelijks. 6 dagen 16 uur vasten en van zaterdag 18:00 tot zondag 18:00 een 24 uur vast. Meestal eet ik op zaterdag dan ongeveer 1800 kcal en op zondag niet meer dan 1200-1500. Of dit veel toegevoegde waarde heeft boven een reguliere 16 uur vast, weet ik niet. Ik verlies wel heel snel vet de laatste weken, het kan dus een factor zijn (geen krachtverlies).

Wat de cardio betreft, als het lichte cardio is, kun je zonder iets te eten gaan slapen. Als het iets zwaarder is raad ik toch een kleine shake of een portie BCAA's aan. Ik fiets op rustdagen 20 minuten, ik neem dan ongeveer 5g bcaa's voor de zekerheid.

• Topic Starter Topic Starter
  • #6.275
Dankje. Erg duidelijk.

16 uur vasten is "erg" genoeg. 24 uur vasten maakt het niet beter/optimaler. Maar hee.. t'is jouw lichaam (zie disclaimer) de schade zal vast niet rampzalig zijn (tenzij je misschien ambities hebt om op een podium te staan, maar dan zijn er betere opties <kuch>drugs</kuch>.

Beter wel wat eten na stevige HIIT sessie. (daarom vind ik het beter om een HIIT sessie IN je eet-window te doen, eventueel starten met eten NA de sessie, alhoewel HIIT op een lege maag nu ook niet echt lekker is).

Als het gaat om een stevige wandeling... dan niet.

Gister had ik een feestje. Om 10 uur sochtends getraint
Post workout meal:
1 blik tonijn met huttenkase en komkommer
1 Tonijn steak met groente.
Bak kwark met whey poeder
Whey Shake

Ongeveer zo'n 160gr eiwit en weinig kh en vet.

Rest van de dag 12 flessen bier. En balletje gehakt. Toch nog redelijk binnen de 2500 kcal gebleven zo en nix geen katertje.
Niet ideale cheatdag maar soms is het niet anders.

Vandaag op een lege maag getraind... damn wat valt dat tegen. Dat doen we dus niet nog eens.
Is heerlijk op lege maag trainen, ik wil niets anders meer. Lekker scherp blijf je tijdens de training en doe meer dan met eten in mijn buik.

Is heerlijk op lege maag trainen, ik wil niets anders meer. Lekker scherp blijf je tijdens de training en doe meer dan met eten in mijn buik.

Is grotendeels afhankelijk van het trainingsvolume. Een low-volume training is fasted goed te doen imo (hetgeen wordt aangeraden voor Leangainers). Ik prefereer zelf een hoog volume, fasted zou dat voor mij onmogelijk zijn, daarom eet ik ~800 kcal 2 uurtjes voor de training.

Hoe denken jullie over een soort van carb back loading icm IF? Ik weet dat het om cals in vs cals out gaat, maar zou het vetverbranden effectiever zijn als ik in de namiddag train, en een minimale hoeveelheid carbs eet pre-workout? En pas mijn carbs naar binnen gooi na het trainen?

Train nu redelijk vaak in de ochtend/uur of 12/1, met meestal binnen het half uur na de training een dikke carb meal. Doe 5/3/1 boring but big, dus erg hoog volume is 't ook niet.

16 uur vasten is "erg" genoeg. 24 uur vasten maakt het niet beter/optimaler. Maar hee.. t'is jouw lichaam (zie disclaimer) de schade zal vast niet rampzalig zijn (tenzij je misschien ambities hebt om op een podium te staan, maar dan zijn er betere opties <kuch>drugs</kuch>.

Beter wel wat eten na stevige HIIT sessie. (daarom vind ik het beter om een HIIT sessie IN je eet-window te doen, eventueel starten met eten NA de sessie, alhoewel HIIT op een lege maag nu ook niet echt lekker is).

Als het gaat om een stevige wandeling... dan niet.

In eat stop eat stond volgens mij wel een grafiek dat je tussen 18h en 24h een piek kreeg van volgens mij GH. Weet hier verder het fijne niet van, maar ik vind het wel makkelijker om onder je onderhoud te zitten in 4u ipv 8uur. Hongergevoel heb ik toch niet als ik vast

Die HIIT sessie was eigenlijk bedoeld om de 'schade' van teveel eten wat omlaag te brengen door wat kcal te verbruiken. Maarja als je daarna weer wat gaat eten, voelt het wat minder efficient. Het liefst train ik ook aan het einde van mn vast en eet ik alles PWO.

Terug
Naar boven