MuscleMeat

Sticky Intermittent fasting

Grappig...ik heb precies dezelfde window!
Op rustdagen 1900 Kcal (onderhoud -25%) en trainingsdagen 3200 Kcal (onderhoud +25%). Die laatste moet eigenlijk meer zijn (+50%) maar krijg het echt niet weg in die window.

In ruim 6 weken 6,5kg kwijt.
Ben benieuwd hoe het jouw bevalt en wat je resultaten zijn.

Succes!

Neem aan dat je maar 2x pw traint?

Ja...maar vind het zelf geen 'maar twee keer'.
Heb herstel gewoon nodig na een zware training!

Wanneer je 2 schema's hebt 1 voor rust en 1 voor training. Ik ben van plan om 5x in de week te gaan cardio'en en 2x in de week kracht training. Is cardio gewoon een rust dag of is cardio een train dag?

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.244
Wanneer je 2 schema's hebt 1 voor rust en 1 voor training. Ik ben van plan om 5x in de week te gaan cardio'en en 2x in de week kracht training. Is cardio gewoon een rust dag of is cardio een train dag?

cardio is een rust-dag (tenzij je meer dan 20 km loopt)

Percentages kloppen, maar dat geldt voor trainingsdagen.
Op rustdagen moet je juist 40-50% in je eerste maaltijd eten.

Ben het eens met Wazzup...op rustdagen zou ik 750-800 Kcal onder onderhoud gaan zitten en op trainingsdagen juist boven je onderhoud.

Succes man!!

Dit snap ik niet goed.
Waarom zou je niet elke dag onder onderhoud eten en 1x refeed per week?
Zoals een normaal schema?
Dat gaat toch voor snellere progressie zorgen dan bijvoorbeeld 4x per week boven onderhoud en 3x per week onder onderhoud te eten? of ben ik hier nu zo fout..

Dit snap ik niet goed.
Waarom zou je niet elke dag onder onderhoud eten en 1x refeed per week?
Zoals een normaal schema?
Dat gaat toch voor snellere progressie zorgen dan bijvoorbeeld 4x per week boven onderhoud en 3x per week onder onderhoud te eten? of ben ik hier nu zo fout..

Snellere progressie van wat?
Refeed na je KT kan eventueel ook nog voor spierwinst zorgen (afhankelijk van hoeveel je de andere dagen onder onderhoud zit en hoe lang je al traint).
Leangains gaat uit van vaker en behoudend refeeden óf een refeed dagg van bijvoorbeeld 24-36 uur. Je kan kiezen.
Ik heb zelf voor de eerste gekozen omdat ik na de training wel een happie lust en het zonde van mijn trainingen vind om daarna te weinig te eten en mogelijke (lean) gains te missen.

Dus nee....je zit niet fout, is alleen een andere benadering.;)

Snellere progressie van wat?
Refeed na je KT kan eventueel ook nog voor spierwinst zorgen (afhankelijk van hoeveel je de andere dagen onder onderhoud zit en hoe lang je al traint).
Leangains gaat uit van vaker en behoudend refeeden óf een refeed dagg van bijvoorbeeld 24-36 uur. Je kan kiezen.
Ik heb zelf voor de eerste gekozen omdat ik na de training wel een happie lust en het zonde van mijn trainingen vind om daarna te weinig te eten en mogelijke (lean) gains te missen.

Dus nee....je zit niet fout, is alleen een andere benadering.;)

Snellere progressie van vetverlies bedoelde ik :)
En hoe zou ik het dan moeten aanpakken met een BF van 12,5%?
Kan me moeilijk inbeelden dat ik 4x per week boven onderhoud zou moeten eten.
Heb maar 3 rustdagen over dan... zo geraak ik nooit aan een wekelijks verlies van 3500kcal.

• #1.249
Snellere progressie van vetverlies bedoelde ik :)
En hoe zou ik het dan moeten aanpakken met een BF van 12,5%?
Kan me moeilijk inbeelden dat ik 4x per week boven onderhoud zou moeten eten.
Heb maar 3 rustdagen over dan... zo geraak ik nooit aan een wekelijks verlies van 3500kcal.

Hoe lager je vetpercentage is hoe langzamer je je cut moet aanpakken en dus hoe meer refeeds je kunt gebruiken (beetje afhankelijk ook van je calorie-tekort, en je KH-inname). Tot aan 12% deed ik het gewoon met 1 refeed per week. Vorig jaar ben ik tot 8% gegaan of zo met 2 refeeds, en dit jaar ga ik het eens proberen met 3 refeeds om te zien hoe dat me bevalt.

Anyways, ik heb mijn training er ook op aangepast. Bij 2 refeeds heb ik 1 hele lichte training (metabolic werk. 10x10 of zo of circuit training en DB-swings). De andere 2 trainingen waren medium (8-10) en heavy (4-6) beide full body (dus een push, een pull en iets voor benen met wellicht een assistance voor elk van de bewegingen (straight sets voor volume, of een dropset)).

Leangains heeft een 3tal schemas.
Fat loss, body recomposition en lean gains.

Mijn schema is echt gebaseerd op fatlos en 2 keer trainen per week.
Maar ik zit nog aan de 16% bf.

Met jouw schema en BF zou ik eerder voor body recompostion of lean gains gaan.
Die eerste gaat uit van + 20% op trainingsdagen (ipv +50%) en van -20% op rustdagen (ipv -25%).
Dat is je gebruikelijke cut/bulk percentages maar dan hele korte cycles binnen de week.
Lean gains gaat uit van +15% op trainingsdagen en -10/15% op rustdagen.

Take your pick!

Mbt tot refeeds, waarom plannen jullie die? Waarom pak je die niet gewoon als je die nodig hebt? Dus als je meer dan 1% van je gewicht verliest in 1 week?

• #1.252
Mbt tot refeeds, waarom plannen jullie die? Waarom pak je die niet gewoon als je die nodig hebt? Dus als je meer dan 1% van je gewicht verliest in 1 week?

failure to plan is a plan to failure :)

1 - "als je die nodig hebt" ... wat zou dat bepalen ?

2 - "als je meer dan 1% van je gewicht verliest" Is dat niet even arbitrair als gewoon regelmatig inplannen ?

Bevalt me tot nog toe prima en ik merk geen negatief effect zal ik maar zeggen. Ik ga plenty hard IMO.

Ik dacht dat het altijd de bedoeling was een refeed te houden wanneer je trainde en aangezien Martin zelf 3x aanraad dacht ik dat je dus ook 3x een refeed moest houden.

• #1.254
Ik dacht dat het altijd de bedoeling was een refeed te houden wanneer je trainde en aangezien Martin zelf 3x aanraad dacht ik dat je dus ook 3x een refeed moest houden.

"moeten" is een groot woord, maar dat is inderdaad zoals Martin het omschrijft geloof ik.

Yep....Martin zelf doet refeed na training ipv langere refeed.
Hebben jullie al zijn recepten geprobeerd overigens?

Je moet de proteine 'fluff' eens proberen....echt een aanrader!
Surf maar even op leangains.com en kijk bij leangain meals....Yumyum!

failure to plan is a plan to failure :)

1 - "als je die nodig hebt" ... wat zou dat bepalen ?

2 - "als je meer dan 1% van je gewicht verliest" Is dat niet even arbitrair als gewoon regelmatig inplannen ?

Bevalt me tot nog toe prima en ik merk geen negatief effect zal ik maar zeggen. Ik ga plenty hard IMO.

Inspect and Adapt! ;)

Misschien eerst even kijken of we hetzelfde bedoelen met een refeed, want ik zie dat hier mensen altijd 'refeed' doen na een training. ???

Voor mij is een refeed iets dat nodig is om catabolisme tegen te gaan tijdens het cutten, daarnaast kan het je glycgeen voorraden vullen voor je harde trainingen tijdens het dieten.

Dus wanneer heb je dat nodig? Naar mijn mening als je te snel gewicht verliest. Ik weeg 1x in de week dus per week kan ik dit constateren. Of als ik een hele week fluttrainingen achter de rug heb...

Dan is een refeed nuttig. Eerder heb je hem nog niet nodig naar mijn mening.

Vandaar dat ik het raar vind om een refeed in te plannen, maar als je elke week een refeed planned en het werkt is het ook goed.

Zelf denk ik altijd; "he gewichtsverlies gaat goed, laat ik nu niet een hele week aan verbande calorieen gaan eten."

Daarnaast merk ik dat ik na een refeed vol loop met vocht en glycogeen. Daardoor houd ik bijna een hele week extra gewicht vast. Dus als ik 76kg weeg en ik doe een goeie refeed kan ik bijna een hele week 78kg wegen. Dan is het bijna nooit dat ik na die refeed/week ineens bijv. een halve kilo minder weeg (75.5kg). Dan ben ik een week niet afgevallen en is de week verloren. Tenminste zo voelt dat dan.

• #1.257
Inspect and Adapt! ;)

Misschien eerst even kijken of we hetzelfde bedoelen met een refeed, want ik zie dat hier mensen altijd 'refeed' doen na een training. ???

Voor mij is een refeed iets dat nodig is om catabolisme tegen te gaan tijdens het cutten, daarnaast kan het je glycgeen voorraden vullen voor je harde trainingen tijdens het dieten.

Dus wanneer heb je dat nodig? Naar mijn mening als je te snel gewicht verliest. Ik weeg 1x in de week dus per week kan ik dit constateren. Of als ik een hele week fluttrainingen achter de rug heb...

Dan is een refeed nuttig. Eerder heb je hem nog niet nodig naar mijn mening.

Vandaar dat ik het raar vind om een refeed in te plannen, maar als je elke week een refeed planned en het werkt is het ook goed.

Zelf denk ik altijd; "he gewichtsverlies gaat goed, laat ik nu niet een hele week aan verbande calorieen gaan eten."

Daarnaast merk ik dat ik na een refeed vol loop met vocht en glycogeen. Daardoor houd ik bijna een hele week extra gewicht vast. Dus als ik 76kg weeg en ik doe een goeie refeed kan ik bijna een hele week 78kg wegen. Dan is het bijna nooit dat ik na die refeed/week ineens bijv. een halve kilo minder weeg (75.5kg). Dan ben ik een week niet afgevallen en is de week verloren. Tenminste zo voelt dat dan.

Ik plan liever te vroeg dan te laat :) Dat is mijn idee. Plus dat een fatsoenlijke maaltijd, een boterham of een ijsje nooit meer dan 2 dagen weg is wat een dieet veel makkelijker vol te houden maakt (mentaal dingetje dus). Overigens doe ik mijn refeeds niet overdreven of zo (zoals bij UD2.0), maar gewoon iets van 3500 Cal of zo (beetje boven onderhoud in ieder geval), low fat, high carb. Het schommelen van gewicht is geen punt. Ik vergelijk mijn gewicht alleen met dat van hetzelfde moment de week ervoor (en zelfs dan schrik ik niet van een pondje omhoog of omlaag)

Een mooi uitleg waar de REFEED voor is:

"Niet alleen de stofwisseling neemt af tijdens een dieet. Ook de honger neemt toe en nog een groot aantal andere veranderingen vinden plaats. Zo neemt de hoeveelheid testosteron, schildklierhormonen en de activiteit van het sympathische zenuwstelsel onder andere af. Daarbij neemt de hoeveelheid cortisol toe.
De meeste van deze effecten worden veroorzaakt door het hormoon leptine. Tijdens een dieet daalt leptine door twee oorzaken:
- kcal. tekort -> korte termijn
- vermindering van vetmassa -> lange termijn

De vermindering van leptine door het kcal. tekort is een korte termijn verandering. Op de lange termijn wordt de hoeveelheid leptine bepaald door de vetmassa. Een grotere vetmassa betekent een grotere hoeveelheid leptine.
Tijdens een dieet is het doel om vetmassa te verliezen. Op de lange termijn zul je daarom altijd een afname van leptine zien. Leptine kan immers alleen verhoogd worden door je vetmassa te verhogen, maar dat is nu net niet de bedoeling van een dieet.

Op de korte termijn is het wel mogelijk om het lichaam ‘voor de gek’ te houden. Eerder werd al duidelijk dat een kcal. tekort zorgt voor een afname van leptine. Een kcal. overschot zorgt daarentegen voor een toename van leptine. En dit is het moment waarop een ‘refeed’ voordeel kan bieden. Het doel van een refeed is om leptine te verhogen. Op die manier neemt de stofwisseling weer toe, neemt de trek in eten af en doen de verschillende hormonen hun werk weer.
"

"De voordelen van een refeed op een rijtje:
- versnelling stofwisseling
- verbetering hormoonwerking
- afname trek in eten
- intensief kunnen trainen
- tijdelijke spierwinst
"
Bron: http://forum.dutchbodybuilding.com/showthread.php?t=16423&highlight=refeed

Bij IF volgens LG is de refeed na de training vooral bedoeld voor de aanvulling van je glycogeen omdat je de rustdagen low/zero carb eet.
Effect van je glycogeen aanvullen is dat het hormoon Leptine, dat tot aan je refeed steeds minder in je bloed aanwezig is, wordt aangevuld.
Leptine heeft meerdere positieve eigenschappen, maar de belangrijkste die in het kader van IF genoemd wordt is dat het het hongergevoel onderdrukt en je dus tijdens je vasten minder honger hebt.
Verder is het een hormoon dat energieregulerende functies heeft en is betrokken bij ontstekingsreacties.

Een mooi uitleg waar de REFEED voor is:

"Niet alleen de stofwisseling neemt af tijdens een dieet. Ook de honger neemt toe en nog een groot aantal andere veranderingen vinden plaats. Zo neemt de hoeveelheid testosteron, schildklierhormonen en de activiteit van het sympathische zenuwstelsel onder andere af. Daarbij neemt de hoeveelheid cortisol toe.
De meeste van deze effecten worden veroorzaakt door het hormoon leptine. Tijdens een dieet daalt leptine door twee oorzaken:
- kcal. tekort -> korte termijn
- vermindering van vetmassa -> lange termijn

De vermindering van leptine door het kcal. tekort is een korte termijn verandering. Op de lange termijn wordt de hoeveelheid leptine bepaald door de vetmassa. Een grotere vetmassa betekent een grotere hoeveelheid leptine.
Tijdens een dieet is het doel om vetmassa te verliezen. Op de lange termijn zul je daarom altijd een afname van leptine zien. Leptine kan immers alleen verhoogd worden door je vetmassa te verhogen, maar dat is nu net niet de bedoeling van een dieet.

Op de korte termijn is het wel mogelijk om het lichaam ‘voor de gek’ te houden. Eerder werd al duidelijk dat een kcal. tekort zorgt voor een afname van leptine. Een kcal. overschot zorgt daarentegen voor een toename van leptine. En dit is het moment waarop een ‘refeed’ voordeel kan bieden. Het doel van een refeed is om leptine te verhogen. Op die manier neemt de stofwisseling weer toe, neemt de trek in eten af en doen de verschillende hormonen hun werk weer. "

"De voordelen van een refeed op een rijtje:
- versnelling stofwisseling
- verbetering hormoonwerking
- afname trek in eten
- intensief kunnen trainen
- tijdelijke spierwinst
"
Bron: http://forum.dutchbodybuilding.com/showthread.php?t=16423&highlight=refeed

LOL...

Twee zielen....;)

Terug
Naar boven