Fitness Seller

Sticky Intermittent fasting

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.341
Ben mij ook wat in het lezen in IF.

Ik heb alvast enkele vraagjes:
- Hoe zit het met een Pre/Post WO shake? Kan je gewoon nemen. Ik drink altijd 250ml halfvolle melk + 250ml chocomel + 30g Whey tijdens training. Is geen probleem hierbij?

als je traint binnen je feeding window is het geen probleem

Train je buiten je feeding window, dan wel (Martin heeft wel iets gechreven over fasted training)

- Je moet je eetwindow rond je training plannen. Mijn krachttrainingen zijn altijd 's avonds, dus dan eet ik ook 's avonds. Echter, cardio doe ik vaak rond de middag. Moet ik mijn eetwindow daaraan aanpassen? Of gewoon doen op nuchtere maag en nog altijd pas 's avonds beginnen eten?

ja

- Wat met refeed? Heb daar voorlopig nog geen protocol over gelezen. Hoeveel dagen/week en hoe je dat dan precies moet invullen.

refeeds hebben te maken met een low-cal / low carb dieet. IF is alleen maar het samendrukken van je maaltijden binnen 8 uur of zo. Als je graag low cal / low carb gaat en refeeds wil gelden dezelfde regels als "normaal".

- Ik lees vaak dat IF heel goed is om spiermassa te behouden tijdens het cutten. Hoe zit het met het behoud van kracht? Dat is voor mij namelijk erg belangrijk.

Behoud van kracht en spier is sowieso al gekoppeld. Maar goed behoud van kracht is een gevolg van een fatsoenlijk dieet en bijpassend trainingsschema. Als je Martin's trainingsschema volgt zul je geen kracht verliezen, maar in wezen heeft dat niets van doen met IF "an sich".

Antwoord op vraag over cardio is mij nog niet helemaal duidelijk. :p
Eetwindow rond cardio plannen (als ik 's middags cardio doe) of gewoon zoals normaal 's avonds eten?

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.343
Antwoord op vraag over cardio is mij nog niet helemaal duidelijk. :p
Eetwindow rond cardio plannen (als ik 's middags cardio doe) of gewoon zoals normaal 's avonds eten?

's avonds eten kan prima. Er is geen reden om speciaal te gaan eten rondom wat rustige cardio (tenzij je langer dan anderhalf uur bezig bent of zo). Als je bang bent voor je spiertjes zou je eventueel wat BCAA's kunnen nemen.

Precies...
Fasted cardio heeft extra voordelen, gelijk als fasted training...
Daar heeft Martin inderdaad aardig wat over geschreven.

Maar feeding window blijft feeding window.
Idealiter rond je training, omdat je met wat eten en carbs in je lijf toch lekkerder traint dan nuchter. Maar het een sluit het ander niet uit.
Je kan dus in de ochtend nuchter trainen (met wat BCAA's voor/tijdens/na) en dan gewoon in de middag met je feeding window beginnen.

Nog een vraagje:
Ik heb nog nergens iets gelezen over hoe je de macro's juist moet invullen. Ik ga waarschijnlijk ofwel het protocol volgen met 1 maaltijd voor de training of twee maaltijden voor de training volgen. Hoe moet je die maaltijden dan juist invullen op het gebied van carbs, eiwitten en vetten?
Ook, ik train meestal 's avonds en ik eet normaal geen carbs meer tijdens mijn training. Maar aangezien de maaltijd na de training de grootste maaltijd moet zijn, zal het wel onmogelijk (of toch zeer moeilijk) zijn om daar nauwelijks carbs in te steken. Wat zegt IF of leangains over 's avonds laat carbs? Geen probleem?

Wat ik me nog afvroeg, momenteel volg ik het 2 pre-workout meals principe.
Qua kcals is dit dan 600 - 500 - 1400.
Nu ben ik ervan overtuigd dat ik me beter en gevulder zou voelen als ik
800 - 800 - 900 zou doen. Maar dat is een beetje tegen de principes in van IF.
Is dit dan echt volledig af te raden?

LG gebied juistj veel carbs te eten in je post WO maaltijd!
Moet je toch iets beter doorlezen hoor!

Macro's voor eiwitten zijn altijd hetzelfde. Staat nergens een vast %, maar ga maar uit van 50-60% eiwitten.

Op KT dagen vooral aanvullen met carbs. Met 1 maaltijd voor de KT, beetje carbs, anders geen carbs. Na de KT grootste maaltijd met veel eiwitten en carbs, weinig vet.

Op rustdagen vooral eiwitten aangevuld met vetten, low carb!
Eerste 2 maaltijden wel een stuk fruit, dus dan heb je al wat carbs binnen.

Dus op KT dagen zeker wel carbs in de avond. Gewoon een kwark met vers fruit, cacao en een dot slagroom. Kan prima!

---------- Toegevoegd om 12:57 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 12:55 ----------

Wat ik me nog afvroeg, momenteel volg ik het 2 pre-workout meals principe.
Qua kcals is dit dan 600 - 500 - 1400.
Nu ben ik ervan overtuigd dat ik me beter en gevulder zou voelen als ik
800 - 800 - 900 zou doen. Maar dat is een beetje tegen de principes in van IF.
Is dit dan echt volledig af te raden?

Nee hoor, moet je gewoon doen.
Het is nergens een 'moeten' bij LG.
Martin geeft vooral aan wat volgens hem het beste werkt, maar dat wil niet zeggen dat je andere verdeling van 800-800-900 niet zou werken. Als je het daardoor langer volhoud moet je het zeker doen!

Op rustdagen is mijn grootste maaltijd ook de laatste in plaats van de eerst. Niets mis mee hoor.;)

LG gebied juistj veel carbs te eten in je post WO maaltijd!
Moet je toch iets beter doorlezen hoor!

Macro's voor eiwitten zijn altijd hetzelfde. Staat nergens een vast %, maar ga maar uit van 50-60% eiwitten.

Op KT dagen vooral aanvullen met carbs. Met 1 maaltijd voor de KT, beetje carbs, anders geen carbs. Na de KT grootste maaltijd met veel eiwitten en carbs, weinig vet.

Op rustdagen vooral eiwitten aangevuld met vetten, low carb!
Eerste 2 maaltijden wel een stuk fruit, dus dan heb je al wat carbs binnen.

Dus op KT dagen zeker wel carbs in de avond. Gewoon een kwark met vers fruit, cacao en een dot slagroom. Kan prima!

Wat vind jij dan goede bronnen om te lezen over IF en leangains?

Nee hoor, moet je gewoon doen.
Het is nergens een 'moeten' bij LG.
Martin geeft vooral aan wat volgens hem het beste werkt, maar dat wil niet zeggen dat je andere verdeling van 800-800-900 niet zou werken. Als je het daardoor langer volhoud moet je het zeker doen!

Op rustdagen is mijn grootste maaltijd ook de laatste in plaats van de eerst. Niets mis mee hoor.;)

Dat zou super zijn dan :p dan ga ik me vanaf nu toch al veel beter voelen als ik wat meer kcal en carbs binnen heb eerste maaltijd :)

50-60% Eiwit vind ik veel hoor!
Op rustdagen, als je flink cut, en lager ik kh zit, kan ik het me voorstellen.
Maar op zich denk ik dat je gewoon 3 gr/kg aan kan houden (doe ik iig) en dan kom ik niet zo hoog, zeker niet op rustdagen.

Maar op zich denk ik dat je gewoon 3 gr/kg aan kan houden (doe ik iig) en dan kom ik niet zo hoog, zeker niet op rustdagen.

Is idd vrij veel :) ik zit zowel op rustdagen als trainingsdagen rond de 40%.

Is ook veel...
Maar Martin gaat bij LG uit van carb cycling en niet van alleen maar intermittend fasting...dus een combi van beide.
Vandaar dat je altijd hoog in je eiwitten zit omdat je op rustdagen behoorlijk (500-1000 Kcal) onder je onderhoud gaat zitten.

Als je puur van IF uitgaat maakt het inderdaad minder uit en kun je gerust ook carbs bij je eerste maaltijd nemen en zijn de macro's ook anders.

---------- Toegevoegd om 14:19 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:18 ----------

Wat vind jij dan goede bronnen om te lezen over IF en leangains?

Ik gebruik 1 bron, maar wel de beste...;)

www.leangains.com

Ok, thanks. Daar heb ik ook al een aantal artikels op gelezen, maar was die aanbeveling over eiwitten, carbs en vetten nog niet tegen gekomen.

Ok, thanks. Daar heb ik ook al een aantal artikels op gelezen, maar was die aanbeveling over eiwitten, carbs en vetten nog niet tegen gekomen.

Ja...er staat zoveel...soms is het er moeilijk uit te halen.
Vandaar ook mijn eerdere post, hij noemt nergens echt de preciese macro's. Dan moet je toch echt persoonlijke begeleiding aanvragen (en betalen natuurlijk).:(

Ik heb het percentage van 60% eiwit zelf afgeleid uit zijn stukken, antwoorden op vragen en maaltijden die hij voorschrijft.

Zal een dezer dagen mijn schema eens online zetten, dat meer als richtlijn dient, dan dat ik elke x hetzelfde zal gaan eten. Gebruiken jullie op NT 2 of 3 eetmomenten?

Als richtlijn kun je gebruiken dat je op trainingsdagen high carb, medium protein and low fat neemt. Op rustdagen is dat high protein, med fat and low carb. High is 50%+, medium is 25-30% en low is 10-15%. Er vanuitgaande dat je op trainingsdagen een overschot hebt, en op rustdagen op onderhoud zit of een kcal tekort hebt.

Voor de rest maakt het niks uit of je koolhydraten in de avond eet. Een overschot zorgt ervoor dat je aankomt, of dat nou eiwitten, vetten of koolhydraten zijn. Ik zou voor de rest proberen om minimaal 50% van je energie inname na je training binnen te krijgen. Dit i.v.m. calorie partitioning, herstel etc.

Laatst bewerkt:
vanmiddag had ik me toch weer een maaltijd...
600 gr gebakken kip (tv stick)
250 gr 3 chocoladeijs
2 tonijn burgers + mayo belegt op een heerlijk geroosterd wit bolletje

:D

dat vind ik nou het mooie van IF je kunt je gewoon ff een keer goed 'vol' eten en dan heb je dat hongergevoel gewoon totaal niet meer voor de rest van de dag ook geen verleiding meer voor allemaal lekkers.

en ik train echt super goed op grote maaltijden kom ik onlangs achter
zit nu in m'n cut en ik at voorheen altijd kleinere maaltijden maar had altijd zo'n futloos gevoel tijdens het trainen.

nu zodra ik zo'n 2,5 uur voor m'n KT een flinke grote maaltijd nuttig ongeveer
1500 kcal, kan ik echt knallen tijdens m'n workout,
ben wel benieuwd hoe IF in de bulk gaat zijn maar dat zien we dan wel weer.

Als richtlijn kun je gebruiken dat je op trainingsdagen high carb, medium protein and low fat neemt. Op rustdagen is dat high protein, med fat and low carb. High is 50%+, medium is 25-30% en low is 10-15%. Er vanuitgaande dat je op trainingsdagen een overschot hebt, en op rustdagen op onderhoud zit of een kcal tekort hebt.

Voor de rest maakt het niks uit of je koolhydraten in de avond eet. Een overschot zorgt ervoor dat je aankomt, of dat nou eiwitten, vetten of koolhydraten zijn. Ik zou voor de rest proberen om minimaal 50% van je energie inname na je training binnen te krijgen. Dit i.v.m. calorie partitioning, herstel etc.

Thanks. Maar als ik wil cutten, moet ik dan ook op trainingsdagen op onderhoud of erboven zitten? Dacht zelf eigenlijk op trainingsdagen aan -10% te zitten en op rustdagen op -30-50% onder onderhoud te gaan. Wat vind jij daarvan?

Laatst bewerkt:
Op trainingsdagen juist op onderhoud of iets erboven. Anders ben je constant katabool, en ga je uiteindelijk na een tijdje wel spiermassa en kracht inleveren. Als je veel trainingsdagen hebt, dan zou ik dat minderen naar 3-4 sessies per week.

Op rustdagen ervoor zorgen dat je dan een redelijk groot energietekort creëert. Zeg maar +-800kcal onder je onderhoud. Doordat je anabole dagen hebt, zal zo een energietekort niet voor krachtverlies zorgen. Ook zal je stofwisseling niet trager worden. Leptine blijft in principe aardig op peil door de refeed dagen.

Op trainingsdagen juist op onderhoud of iets erboven. Anders ben je constant katabool, en ga je uiteindelijk na een tijdje wel spiermassa en kracht inleveren. Als je veel trainingsdagen hebt, dan zou ik dat minderen naar 3-4 sessies per week.

Op rustdagen ervoor zorgen dat je dan een redelijk groot energietekort creëert. Zeg maar +-800kcal onder je onderhoud. Doordat je anabole dagen hebt, zal zo een energietekort niet voor krachtverlies zorgen. Ook zal je stofwisseling niet trager worden. Leptine blijft in principe aardig op peil door de refeed dagen.

Goed punt. Ik ga nu 4x/week KT doen. De twee UB-dagen ga ik op onderhoud zitten en de twee LB-dagen erboven. En dan op de rust/cardio-dagen een pak onderhoud zitten.
Hoe heb jij trouwens je onderhoud berekend? Volgens een formule (en welke dan) of puur op gevoel?

Terug
Naar boven