XXL Nutrition

Sticky Intermittent fasting

Martin haalt op zijn site heel wat dogma's onderuit door wetenschappelijke studies die het tegendeel bewijzen (meal frequency, 30g eiwit/maaltijd, enz..). Nu vroeg ik mij af of er ook wetenschappelijk bewijs is voor de voorkeur om het grootste deel van je kCals na de training binnen te krijgen? Het is allemaal we aannemelijk dat dan je lichaam 'openstaat' voor meer voedingsstoffen, maar is hier ook een of meerdere studies die dat aantonen?

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.382
Martin haalt op zijn site heel wat dogma's onderuit door wetenschappelijke studies die het tegendeel bewijzen (meal frequency, 30g eiwit/maaltijd, enz..). Nu vroeg ik mij af of er ook wetenschappelijk bewijs is voor de voorkeur om het grootste deel van je kCals na de training binnen te krijgen? Het is allemaal we aannemelijk dat dan je lichaam 'openstaat' voor meer voedingsstoffen, maar is hier ook een of meerdere studies die dat aantonen?

vast wel: http://www.ergogenics.org/32.html

Het onderzoek noemt alleen niet of het gaat om suikers of om complexe koolhydraten. Terwijl Ergogenics het heeft over 'snelle koolhydraten'... ???

Voor optimale spiergroei doet dat er ook niet echt toe. Snelle koolhydraten (suikers) vullen je glycogeen voorraad sneller dan complexe koolhydraten. Alleen wanneer je meerdere trainingssessies op een dag hebt is het relevant i.v.m. herstel etc.

Laatst bewerkt:
Voor optimale spiergroei doet dat er ook niet echt toe. Snelle koolhydraten (suikers) vullen je glycogeen voorraad sneller dan complexe koolhydraten. Alleen wanneer je meerdere trainingssessies op een dag hebt is het relevant i.v.m. herstel etc.

Inderdaad, als je dus occasioneel traint zijn complexe kh het beste om gemakkelijk droog te blijven.

Qua food control wel ja. Qua energetische waardes is het uiteraard gewoon hetzelfde.

heb vandaag gemerkt dat als ik om 22:00 geen 500 gr kwark eet het een stuk moeilijker vol te houden is om zo'n 15 uur te vasten, probeer het nooit weer uit :)

ik vroeg me af, aangezien er vaak wordt gezegd dat je zo snel mogelijk je voorraden aan moet vullen na het opstaan ivm met spierverlies, of dat dan ook echt zo belangrijk is. (dat aanvullen direct nadat je opstaat)
Aangezien je met IF in zekere zin hetzelfde geintje uithaalt en zelfs langer dan 8 uur niets eet.

(vergeef me al die vraag al eerder is gesteld)

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.389
ik vroeg me af, aangezien er vaak wordt gezegd dat je zo snel mogelijk je voorraden aan moet vullen na het opstaan ivm met spierverlies, of dat dan ook echt zo belangrijk is. (dat aanvullen direct nadat je opstaat)
Aangezien je met IF in zekere zin hetzelfde geintje uithaalt en zelfs langer dan 8 uur niets eet.

(vergeef me al die vraag al eerder is gesteld)

Blijkt reuze mee te vallen.

Er wordt ook aangeraden om bcaa's te nemen gedurende je fasting.

Ik ga morgenochtend weer lekker cardioen, maar omdat ik achter loop met squatten en deadlift wil ik deze oefenigen morgen erbij doen. Het is inprinciepe een rustdag van mij, wat adviseren jullie mij eten. Of zeggen jullie doe die squat/deadlift lekker volgende trainingsdag!

Als je bepaalde oefeningen in je trainingen wilt verbeteren en er de nadruk op leggen, heeft dat niks met je voeding te maken (of toch weinig). Dat moet je los van elkaar zien.

Dat is toch niet waar?

Het principe van IF is dat je op rustdagen onder onderhoud gaat eten en op trainingsdagen boven onderhoud, zodat je spieren goed kunnen herstellen na zware trainingen.

Omdat ik maar 2 oefeningen wil gaan doen en daarna cardioen is mijn vraag of ik het als trainingsdag moet zien of als rustdag.

Ik zou gewoon even mijn trainingsschema aanpakken. 3, max 4 trainingen van ongeveer een uur. En van daaruit kan je dan nog Squat aanpakken. Niet gewoon random op rust-dagen beginnen te Squatten zonder achterliggend plan.

Gek neveneffect van IF. Ben er deze week 'echt' mee begonnen en kan al de hele week moeilijk naar de wc. :p Hopelijk gaat dat komende week weg, want dat voelt niet zo goed in mijn buik. :p

Nog nooit van gehoord.. Eet je misschien minder vezels of zo? Of in t algemeen minder/andere voeding?
Ik zie niet in waarom minder vaak eten tot verstopping zou leiden...

Nog nooit van gehoord.. Eet je misschien minder vezels of zo? Of in t algemeen minder/andere voeding?
Ik zie niet in waarom minder vaak eten tot verstopping zou leiden...

Probleem heeft zich het voorbije uur vanzelf opgelost. :p
Ik denk ook dat het aan die vezels ligt. Waar zitten veel vezels in?

interesant maar dit is weer iets helemaal anders, ik heb voornamelijk tot nu altijd gelezen dat je 6 a 8 keer per dag moet eten juist voor bepaalde waarde in je bloed, moet het artikel nogis grondig doornemen want hij praat er ook over maar ik denk niet dat ik zolang zou kunne vaste

maar ik denk niet dat ik zolang zou kunne vaste

Denk minder, doe meer.

Iedereen dacht in het begin dat je super mooiboy BBer ging worden als je ging pompen en optrekken. Oh, en als je ging squatten en deadliften kon je beren wurgen.

Je stopt met eten 2-3u voor je gaat slapen, je slaapt 8-9u en halve vast is al voorbij. Eerste paar dagen is het wennen, want dan heb je honger, na een paar dagen is die patroon gesteld en nooit honger :D Ik vergeet tegenwoordig gewoon te eten.

Denk minder, doe meer.

Je stopt met eten 2-3u voor je gaat slapen, je slaapt 8-9u en halve vast is al voorbij. Eerste paar dagen is het wennen, want dan heb je honger, na een paar dagen is die patroon gesteld en nooit honger :D Ik vergeet tegenwoordig gewoon te eten.

Gewoon buiten het feit dat ik denk dat ik het er moeilijk mee zou hebben zou ik eerst deze manier afwegen met andere manieren en zien waarvoor ik te vinden ben. Dus dat is de eerste stap daarna volgt pas het actually uitvoeren.

Terug
Naar boven