AndroidHealthClinic

Sticky Intermittent fasting

Ik weet dat het eigenlijk niet helemaal in dit topic hoort, maar als je hier een nieuw topic opent komen er meestal toch geen zinnige reacties plus het feit dat de meesten het lage volume tijdens het cut met IF ook doen.

Ik ga 3 dagen trainen en neem per training 4 oefening. Dat zijn dus 12 oefeningen, waarvan 10 compounds.

Dit heb ik er nu van gemaakt(oefeningen staan niet in juiste volgorde):

Maandag: Incline DB Press, Lateral Raise, Pull Ups, Lunges
Woensdag: Tricep Dips, Shoulder Press, Barbell Curl, Hyper Extensions
Vrijdag: Flat DB Press, Small Grip Latpulldown, Leg Press, Calf Raise

Mijn idee achter dit schema was dat als ik bijvoorbeeld op dag 1: incline db press, flat db press, tricep dips, shoulder press doe, ik veel minder kracht heb, dus dat handiger is als ik ze verdeel. Nu worden het dus een soort van 3 dagen fullbody. Wat vinden jullie, zo laten of veranderen naar een soort van: push/pull/benen.

Reden dat je geen squat/deadlift/barbell row in mijn schema ziet staan is ivm een hele zwakke onderrug.

dan moet je die onderrug sterker maken

doe zelf al aan het warrior diet en sinds ik dat doe voel ik mij zo veel beter en sterker fitter.
doe dit nu al zo'n 4 tot 5 maanden.

...
Reden dat je geen squat/deadlift/barbell row in mijn schema ziet staan is ivm een hele zwakke onderrug.

dan moet je die onderrug sterker maken

Zo simpel ligt het niet, heb ook geen zin om het hele verhaal hier uit te typen, maar het is in mijn geval echt heel erg stom om zulke oefeningen te gaan doen.

Zelf heb ik vrij ernstige kraakbeenschade in mijn onderrug. Als ik een deadlift verkeerd zou uitvoeren én het gaat mis, gaat het ook goed mis. Categorietje dwarslaesie, zeg maar. Ondanks dat heeft mijn manueel therpeut mij juist aangeraden om te deadliften. Kwestie van de oefening met technisch goed uit te voeren. Mijn onderrug wordt steeds sterker en ik heb er in het dagelijks leven steeds minder last van.

Misschien kun je jouw situatie toch uitleggen? Anders: 'What corpaul said'

Zelf heb ik vrij ernstige kraakbeenschade in mijn onderrug. Als ik een deadlift verkeerd zou uitvoeren én het gaat mis, gaat het ook goed mis. Categorietje dwarslaesie, zeg maar. Ondanks dat heeft mijn manueel therpeut mij juist aangeraden om te deadliften. Kwestie van de oefening met technisch goed uit te voeren. Mijn onderrug wordt steeds sterker en ik heb er in het dagelijks leven steeds minder last van.

Misschien kun je jouw situatie toch uitleggen? Anders: 'What corpaul said'

Ik heb hetzelfde. Mij is alleen wat anders vertelt, namelijk beter het zeker voor het onzekere. Toen dacht ik is het het nou eigenlijk waard? Want ik hoor wel vaker van: deadliften/squatten is echt de allerbeste oefening, behalve je lb krijg je er ook een grotere ub van etc etc. Maar als ik puur naar spiermassa kijk, weet ik bijna zeker dat je ub niet extra gestimuleerd wordt, daar hebben we de upperbody compound oefeningen voor. Wat betreft lower body, misschien wel, maar als ik hyper extensions doe(strek mijn handen helemaal uit naar de grond ipv achter mijn rug houden) heb ik het idee dat het verschil met de deadlift in massa termen niet veel uit maakt. Beiden oefeningen pakken de onderrug en de hamstrings goed aan. Wat betreft squatten, is het ook zo dat ik de techniek maar niet onder de knie kan krijgen(toen mijn rug nog goed was), heb echt van alles geprobeerd. Verder, als ik de squat vergelijk met de leg press, kom ik ook weer tot de conclusie dat het in massa termen echt geen werelden van verschil gaat maken. Tuurlijk, het zijn goede oefeningen, maar zeker ook vervangbaar.

---------- Post toegevoegd Mon 3 Oct 2011 om 19:07 ----------

Maar om nog even door te gaan over het voorgestelde schema, ik twijfel nu tussen 2 opzetjes:

1:

Ma- Pull Ups, Incline dumbbell drukken, Lunges, Lateral Raise
Wo- MP, Hyper Extensions, Barbell Curl, Triceps Pushdown
Vr- Plat dumbbell drukken, Leg Press, Latpulldown, Calf Raise

Zo pak ik dus de meeste spieren 2x per week aan en heb ik meer kracht.

OF

2:

Ma- Plat dumbbell drukken, Schuin dumbbell drukken, Triceps Pushdown, Calf Raise
Wo- Pull Ups, Latpulldown, Hyper Extensions, Barbell Curl
Vr- Leg Press, Lunges, MP, Lateral Raise

Krijg je dus een soort split van Borst-Triceps, Rug-Biceps en Benen-Schouders.

...
Wat betreft squatten, is het ook zo dat ik de techniek maar niet onder de knie kan krijgen(toen mijn rug nog goed was), heb echt van alles geprobeerd. Verder, als ik de squat vergelijk met de leg press, kom ik ook weer tot de conclusie dat het in massa termen echt geen werelden van verschil gaat maken. Tuurlijk, het zijn goede oefeningen, maar zeker ook vervangbaar.

Dit is de beste instructievideo voor squattechniek die ik ken:
http://www.youtube.com/watch?v=UbCaLZ8a0cw
Met de wijde stand kan ik met mijn 2 meter en inflexibele hamstrings ook tot parallel squatten.

Beide schema's lijken mij verder prima. Waar twijfel je precies over?

Dit is de beste instructievideo voor squattechniek die ik ken:
http://www.youtube.com/watch?v=UbCaLZ8a0cw
Met de wijde stand kan ik met mijn 2 meter en inflexibele hamstrings ook tot parallel squatten.

Beide schema's lijken mij verder prima. Waar twijfel je precies over?

Wat beter is: grote spiergroepen 2x per week aanpakken, dus dan lijkt m'n schema een beetje op fullbody. Of een soort van split waarbij ik een spiergroep dus 1x per week aanpak maar wel meer volume doe per training voor een spiergroep.

Misschien toch even een topic openen? Ik denk elke keer dat er weer wat interessants over IF gepost is. :o

@krisk: onderstaande ging gewoon over IF :p

Ik krijg na best wat weken nog steeds elke ochtend (en middag, enkele uren na m'n eerste maaltijd) erge honger, doe ik iets fout?

Ik eet rond 11-12 uur tot ik vol zit, en daarvoor heb ik de hele ochtend honger, en erna ook tot m'n avondeten.

Vet gaat nog heeeel langszaam weg. Ik krijg toch weer het idee dat het met cardio veel sneller gaat, zelfs met liters volle melk erbij.

Je doet niet noodzakelijkerwijs iets verkeerd, maar na weken IF veel last van honger hebben zou niet het geval moeten zijn. Zelf heb ik er alleen het laatse uur voor de eerste maaltijd wat last van, verder niet.

Doe je iets anders met calorieën of macros dan normaal met cutten?

Je zegt dat "het met cardio veel sneller gaat." Ik doe gewoon cardio met IF. Volgens mij is er geen reden om dat niet te doen.

:)

en als je nu eens iets minder eet en in plaats daarvan een snack neemt tussen lunch en avondeten in ?
Ik heb nu een paar keer wat fruit/fruitdrank geprobeerd tussen lunch en avondeten, maar zodra m'n maag weer leeg is -en dat duurt niet lang met een snack- heb ik echt weer enorme honger. Is dat iets wat een langere periode volgehouden moet worden voor het uitmaakt? Gaat het niet tegen de fast periode in? Is het de moeite waard om een protein shake ipv carbs te proberen?

Ik ben gomad gewend, zeker in de bulk, maar heb ook met 2-3 liter volle melk per dag nog gecut tot 10-11% en dat motiveerde wel. Ik doe nu weer een tijdje geen melk drinken en zie nu wel wat het verschil is door vocht vasthouden maar na een paar dagen nam dat verschil niet meer toe. Ik kijk het nog even aan zo, als m'n kracht maar niet afneemt.

Doe je iets anders met calorieën of macros dan normaal met cutten?
Buiten IF geen verschil met eerdere cut cycles. Zowel met 2-3 liter melk per dag als zonder melk heb ik enorme honger s'ochtends en met lange pauzes tussen maaltijden.

Je zegt dat "het met cardio veel sneller gaat." Ik doe gewoon cardio met IF. Volgens mij is er geen reden om dat niet te doen.
Ja cardio kan ook wel, alleen probeer ik nu dus te cutten zonder cardio om dat eens te proberen/over te leren. IF lijkt een manier om zonder cardio op <10% vet te kunnen komen, dus dat probeer ik nu terwijl ik 5-6 keer per week krachttraining doe en cardio even geen tijd gun. Of cardio echt sneller zou zijn weet ik niet, nu ik erover nadenk zit het verschil misschien meer in het overgaan op een nieuwe methode. Dus dan zou mesocycles afwisselen tussen cardio en IF misschien constante vooruitgang verzorgen?

Ik vind het maar erg lastig om te zeggen wat nu precies goed werkt.

Credits weer naar Martin en IF. Net een paar dagen bezig, totaal geen honger gevoel, 2100 kcal op trainingsdagen is soms zelfs moeilijk weg te krijgen. Plus weer een paar PR's rijker, maarja in de 1e week zegt dat nog niets.

Haha dat artikel was de reden dat ik weer met if en leangains ben begonnen.

Ik heb nu een paar keer wat fruit/fruitdrank geprobeerd tussen lunch en avondeten, maar zodra m'n maag weer leeg is -en dat duurt niet lang met een snack- heb ik echt weer enorme honger. Is dat iets wat een langere periode volgehouden moet worden voor het uitmaakt? Gaat het niet tegen de fast periode in? Is het de moeite waard om een protein shake ipv carbs te proberen?
Het is voor mij ook een beetje gissen, vandaar mijn vragen. Ik eet zelf maar 2 maaltijden, een om 12 uur en een tussen 7 en 8 uur 's avonds.
Het kan echter zo zijn dat je beter reageert als de inname meer verdeeld over de 8 uur die je daarvoor hebt. Ik denk dat wazzup dat ook bedoelde. In de 8 uur gaat het niet tegen de vast periode in.
Een shake ipv carbs kun je altijd proberen, maar hier zie ik de reden niet. In tegendeel: als je last heb van honger zou ik juist al je calorieën uit vast voedsel proberen te halen. Dat is wat ik doe. Ik heb zelfs mijn post workout shake uit mijn schema gehaald.

Ik ben gomad gewend, zeker in de bulk, maar heb ook met 2-3 liter volle melk per dag nog gecut tot 10-11% en dat motiveerde wel. Ik doe nu weer een tijdje geen melk drinken en zie nu wel wat het verschil is door vocht vasthouden maar na een paar dagen nam dat verschil niet meer toe. Ik kijk het nog even aan zo, als m'n kracht maar niet afneemt.
Cutten met 2-3 liter volle melk per dag??? You lucky meso bastard!:mad::p

Buiten IF geen verschil met eerdere cut cycles. Zowel met 2-3 liter melk per dag als zonder melk heb ik enorme honger s'ochtends en met lange pauzes tussen maaltijden.

Ja cardio kan ook wel, alleen probeer ik nu dus te cutten zonder cardio om dat eens te proberen/over te leren. IF lijkt een manier om zonder cardio op <10% vet te kunnen komen, dus dat probeer ik nu terwijl ik 5-6 keer per week krachttraining doe en cardio even geen tijd gun. Of cardio echt sneller zou zijn weet ik niet, nu ik erover nadenk zit het verschil misschien meer in het overgaan op een nieuwe methode. Dus dan zou mesocycles afwisselen tussen cardio en IF misschien constante vooruitgang verzorgen?

Ik vind het maar erg lastig om te zeggen wat nu precies goed werkt.
Zit hier wellicht een deel van het probleem? Je bent gewend om te cutten met cardio. Dan kun je relatief meer eten omdat je tekort meer van de cardio komt. Nu je dat tekort volledig van je inname moet komen, zou ik mijn kunnen voorstellen dat dit leidt tot honger.

5-6 keer in de week KT is prima. Ik vind het zelfs aan te raden.
Waarom niet toch 20 minuutjes cardio meteen na je je KT? Dat zijn toch weer 250 calorieën die je, ten opzichte van nu extra kunt wegwerken.
Morning fasted steady state vind ik zelf ook ideaal met IF. Fasted ben je toch al. Een uur of anderhalf buiten lopen of fietsen 's ochtends, in het weekend bijvoorbeeld.

Samenvattend lijkt mij het volgende dus aan te raden:
Meer cardio, meer eten, eten zoveel mogelijk verdelen over de 8 uur.

Dit vind ik persoonlijk toch het slechtste wat ik ooit van Martin gelezen heb. :( Generaliseren altijd -1.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.758
Dit vind ik persoonlijk toch het slechtste wat ik ooit van Martin gelezen heb. :( Generaliseren altijd -1.

Toch heeft hij een punt. (IMO) Ik zie genoeg mensen in de gym (en ook wel op DBB) die maar wat aanklooien en geen resultaten zien omdat ze focussen op boompjes in plaats van het bos..

Het is voor mij ook een beetje gissen, vandaar mijn vragen. Ik eet zelf maar 2 maaltijden, een om 12 uur en een tussen 7 en 8 uur 's avonds.
Het kan echter zo zijn dat je beter reageert als de inname meer verdeeld over de 8 uur die je daarvoor hebt. Ik denk dat wazzup dat ook bedoelde. In de 8 uur gaat het niet tegen de vast periode in.
Een shake ipv carbs kun je altijd proberen, maar hier zie ik de reden niet. In tegendeel: als je last heb van honger zou ik juist al je calorieën uit vast voedsel proberen te halen. Dat is wat ik doe. Ik heb zelfs mijn post workout shake uit mijn schema gehaald.
Good point over die shakes, die worden natuurlijk juist snel opgenomen. Voeding meer verspreiden gaat voor mijn gevoel toch een beetje tegen het idee van IF in, maar je zult wel gelijk hebben dat het zal schelen in honger. Ik hou het nog wel even zo omdat ik ervanuit ga dat honger ook nut heeft, en het stoort me toch niet zo. Ik wou alleen zeker weten dat het niet sowieso betekend dat ik het fout doe. :)

Cutten met 2-3 liter volle melk per dag??? You lucky meso bastard!:mad::p
Haha nou dat valt enorm mee, eerder ecto die te veel vet gegaint had bij het bulken.. het was meer een kwestie van elke dag joggen en precies hetzelfde eten - buiten de melk was dat niet veel meer.

Zit hier wellicht een deel van het probleem? Je bent gewend om te cutten met cardio. Dan kun je relatief meer eten omdat je tekort meer van de cardio komt. Nu je dat tekort volledig van je inname moet komen, zou ik mijn kunnen voorstellen dat dit leidt tot honger.

5-6 keer in de week KT is prima. Ik vind het zelfs aan te raden.
Waarom niet toch 20 minuutjes cardio meteen na je je KT? Dat zijn toch weer 250 calorieën die je, ten opzichte van nu extra kunt wegwerken.
Morning fasted steady state vind ik zelf ook ideaal met IF. Fasted ben je toch al. Een uur of anderhalf buiten lopen of fietsen 's ochtends, in het weekend bijvoorbeeld.
Ja dat verschil zal het wel verklaren. Fasted (of evt na shake) cardio ga ik ook wel een keer serieus proberen, want ik wil sowieso een beetje conditie behouden natuurlijk, maar ik zal nu eerst nog even de tijd vrij houden voor andere dingen en kijken hoe ver ik met alleen voeding en kt kan komen. :)

Vond ik ook. Het is een beetje overdreven stoer (en sommige punten daardoor wat kortzichtig) geschreven. Imposant voor beginners misschien, maar niet interessant als je al serieus bezig probeert te zijn.

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.760
Vond ik ook. Het is een beetje overdreven stoer (en sommige punten daardoor wat kortzichtig) geschreven. Imposant voor beginners misschien, maar niet interessant als je al serieus bezig probeert te zijn.

Het is een rant, humoristisch bedoeld. Niet een informatief stuk of zo. Gewoon zo'n algemeen "kijk ons eens goed bezig zijn en die anderen niet" stuk.

Terug
Naar boven