XXL Nutrition

J-Whey doet meer mee > bulken tot 90-95 kg

Heb het even nagevraagd. Dat die klik in je patella door een zwakke VMO zou komen is onzin (een geatrofieerde vastus medialis is idd gewoon een teken van de algehele gesteldheid van je quads, maar lijkt door z'n positie en vorm meer aangedaan). Het kan wel te maken hebben met dat er lateraal teveel spanning zit, maar dit moet je dus niet oplossen door je VMO te versterken, maar juist die spanning lateraal aan te pakken.

Wat betreft een grotere nadruk op de VMO leggen, alhoewel het dus wel een controversieel onderwerp is, mijn leraar dacht in ieder geval van niet. Anders dan dat kan klik van de patella dus wel een probleem t.g.v. timing zijn en dat kan je in principe dus aanpakken zoals Maarten aangaf je VMO tappen, evt. tapen etc (biofeedback) & door gewoon te trainen.

Laatst bewerkt:
VMO kan je extra trainen (meer benadrukken) door gebruik te maken van adductie en lichte endorotatie tijdens het uitvoeren van je leg extensions.

Ik duik hier even tussen, aangezien ik nu zelf met knieklachten loop en het voor eigen kennis interessant is.

Heb je hier een bron voor? Mij is namelijk altijd verteld een exorotatie er in te gooien om meer nadruk te leggen op de VMO.

• Topic Starter Topic Starter
Heb het even nagevraagd. Dat die klik in je patella door een zwakke VMO zou komen is onzin (een geatrofieerde vastus medialis is idd gewoon een teken van de algehele gesteldheid van je quads, maar lijkt door z'n positie en vorm meer aangedaan). Het kan wel te maken hebben met dat er lateraal teveel spanning zit, maar dit moet je dus niet oplossen door je VMO te versterken, maar juist die spanning lateraal aan te pakken.

Wat betreft een grotere nadruk op de VMO leggen, alhoewel het dus wel een controversieel onderwerp is, mijn leraar dacht in ieder geval van niet. Anders dan dat kan klik van de patella dus wel een probleem t.g.v. timing zijn en dat kan je in principe dus aanpakken zoals Maarten aangaf je VMO tappen, evt. tapen etc (biofeedback) & door gewoon te trainen.

Hoe zou ik die laterale spanning op kunnen lossen/aanpakken?
Thanks voor het navragen trouwens, <3

Trainingen zien er weer strak uit. Erg sterke rug!
And dam, wasted mind <3__<3

Trainingen zien er weer strak uit. Erg sterke rug!
And dam, wasted mind <3__<3

Thanks..! Rug gaat t beste inderdaad, schijtschouders haha

---------- Toegevoegd om 11:43 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:43 ----------

je kan anders ook als peanut door het leven :roflol:

Nee grapje kerel, succes met je knie

Crossed my mind inderdaad..:P Als t daarmee helemaal gefixt zou zijn..
Maar knieprotheses zijn troep

---------- Toegevoegd om 14:11 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:43 ----------

front_zps1263d0b6.jpg

Current shape, redelijk ontspannen. Zal ook even weer keer benenfoto uploaden.. puur voor jullie:(
Train ze absoluut niet opt moment, ****myknees

---------- Toegevoegd om 14:49 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:11 ----------

20131121_135314_zpse3d5d75b.jpg

en legsss

Ik snap wel dat VMO versterken niet voldoende is maar om te zeggen dat het nutteloos is, gaat voor mij een brug te ver. Wel ben ik ervoor dat je de lateralis moet losmaken en dus spanning eruit krijgen anders krijg je nooit de juiste tracking terug.

Mijn stappenplan als therapeut zou volgende zijn:

1) Kijken naar mogelijke spanning en mobiliserende problemen. Zo ja lateralis kan men via triggerpoint of massage ontlasten en door mobilisatie van de patella ga je onrechtstreeks toch de lateralis op rek brengen en mogelijk ontspannen. Indien je merkt dat de ROM van de patella beperkt is zou ik eerst zorgen dat de bewegingsbaan vrij is, anders ga je met een VMO die zwak is nooit een juiste tracking krijgen.
2) Controle van de timing van activatie: VMO zou eerst moeten aanspannen of indien nodig gelijk.
3) Tapping en ... om de activatie te vergroten en dus ook deels versterken van de VMO
4) functionele oefeningen toepassen zoals de squat en deadlift, opnieuw kijken naar timing want er moet een soort van overdracht aanwezig zijn.

Dit is mijn idee, mogelijk zullen professoren nog betere methode hebben maar ik ben nog maar 5de jaars student en nog niet prof :D

ik zou zeggen, voor moment ga je eerst nagaan of je de VMO eerst kan laten contraheren tegenover je lateralis, dit kan je gewoon doen met je vingers op de spieren te plaatsen en je knieschijf op te trekken. Je VMO moet eerst aanspannen en dan pas de lateralis (of te gelijk indien het niet lukt). Indien je dit onder de knie hebt, zou ik gewoon extensions doen met bw en opnieuw goed aanvoelen hoe je het doet. Indien je het wilt verbeteren ga je u been naar adductie brengen en te gelijk er ook op tappen.

Als het lukt, kan je overgaan naar een hoger gewicht uiteindelijk en ik zou nog evenwachten met zware oef, eerst moet je de uitlijning terug inorde krijgen.

Bijna goed, lichte exorotatie niet endo

netjess

Net fysiek!

Flinke outsweep op je been ondanks dat je ze weinig traint!

Ik snap wel dat VMO versterken niet voldoende is maar om te zeggen dat het nutteloos is, gaat voor mij een brug te ver. Wel ben ik ervoor dat je de lateralis moet losmaken en dus spanning eruit krijgen anders krijg je nooit de juiste tracking terug.

Mijn stappenplan als therapeut zou volgende zijn:

1) Kijken naar mogelijke spanning en mobiliserende problemen. Zo ja lateralis kan men via triggerpoint of massage ontlasten en door mobilisatie van de patella ga je onrechtstreeks toch de lateralis op rek brengen en mogelijk ontspannen. Indien je merkt dat de ROM van de patella beperkt is zou ik eerst zorgen dat de bewegingsbaan vrij is, anders ga je met een VMO die zwak is nooit een juiste tracking krijgen.
2) Controle van de timing van activatie: VMO zou eerst moeten aanspannen of indien nodig gelijk.
3) Tapping en ... om de activatie te vergroten en dus ook deels versterken van de VMO
4) functionele oefeningen toepassen zoals de squat en deadlift, opnieuw kijken naar timing want er moet een soort van overdracht aanwezig zijn.

Dit is mijn idee, mogelijk zullen professoren nog betere methode hebben maar ik ben nog maar 5de jaars student en nog niet prof :D

Thanks voor je inbreng.
Dat ga ik dus helaas niet zelf kunnen doen, dus dan wordt t alsnog een nieuwe afspraak maken bij fysio haha. K*tknie kost me goud geld.

---------- Toegevoegd om 10:53 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:53 ----------

Net fysiek!

Flinke outsweep op je been ondanks dat je ze weinig traint!

thanks!

Afspraak maken bij de Fysio is sowieso het beste! Zelf uitvogelen heb je in veel gevallen niets aan, wie weet hoe lang je er dan nog mee loopt. Kans is aanwezig dat je quads vrij kort zijn, waardoor je patella onnodig hard in het spoor wordt gedouwd en schade kan ontstaan. Dat is niet echt chillend als dat langdurig plaatsvind.
Leg extensions kunnen de spier alleen maar meer verkorten, dus dat is niet iets om zomaar te proberen.

Afspraak maken bij de Fysio is sowieso het beste! Zelf uitvogelen heb je in veel gevallen niets aan, wie weet hoe lang je er dan nog mee loopt. Kans is aanwezig dat je quads vrij kort zijn, waardoor je patella onnodig hard in het spoor wordt gedouwd en schade kan ontstaan. Dat is niet echt chillend als dat langdurig plaatsvind.
Leg extensions kunnen de spier alleen maar meer verkorten, dus dat is niet iets om zomaar te proberen.

Thanks voor je reactie.
Ik heb echter al een afspraak of 20-30 gehad bij de fysio voor dit gedoe, en lees/vraag er een hoop over, dus ik ben niet zomaar dingen aan het proberen.

Ah ik was in de veronderstelling dat je dit een van de eerste afspraken was! ik zeg dit omdat mijn voormalig sportfysio zelf geen kraakbeen meer heeft achter zijn patella. Vroeger helse pijnen, maar tegenwoordig heeft hij geen last meer

Ah ik was in de veronderstelling dat je dit een van de eerste afspraken was! ik zeg dit omdat mijn voormalig sportfysio zelf geen kraakbeen meer heeft achter zijn patella. Vroeger helse pijnen, maar tegenwoordig heeft hij geen last meer

Heuh, hoe heeft ie dat voor elkaar gekregen dan...:eek: Thanks for getting my hopes up.. xD :(

Tuurlijk, jij gaat hier ook vanaf komen, daar ben ik van overtuigd.

Ik zal het hem eens vragen, maar hij heeft de druk op zijn patella weten te verminderen dmv bovenbeen spier training eccentrisch en andere dingen. Nu blijft hij goed gesmeerd worden en is soepel gaan lopen waardoor hij niet meer schuurt. Bovendien is hij pas in de 30, en geen 60 jarige oude sok bij wie slijtage meer regel dan uitzondering is.

Heb je een sportarts al geprobeerd, of niet een doorsnee fysiotherapeut? het is het waard te wisselen van fysiotherapeut. Ik zit bijvoorbeeld nu bij iemand die werkt met grote atleten voor de atletiek en echt: he knows his shit!

Laatst bewerkt:
Tuurlijk, jij gaat hier ook vanaf komen, daar ben ik van overtuigd.

Ik zal het hem eens vragen, maar hij heeft de druk op zijn patella weten te verminderen dmv bovenbeen spier training eccentrisch en andere dingen. Nu blijft hij goed gesmeerd worden en is soepel gaan lopen waardoor hij niet meer schuurt. Bovendien is hij pas in de 30, en geen 60 jarige oude sok bij wie slijtage meer regel dan uitzondering is.

Heb je een sportarts al geprobeerd, of niet een doorsnee fysiotherapeut? het is het waard te wisselen van fysiotherapeut. Ik zit bijvoorbeeld nu bij iemand die werkt met grote atleten voor de atletiek en echt: he knows his shit!

Ik loop nu bij een sport fysio. Over 3 maanden heb ik een mri, dus dan weet ik exact wat er wel en niet fout is..
Daarna eventueel sportarts.
Thanks for je inbreng iig..!

---------- Toegevoegd om 12:00 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:55 ----------

Maak nu bijna dagelijks een groente/fruit shake.

Zojuist

2 avocados
1 granaatappel
1 banaan
1 paprika
1 tomaat
1 limoen
1/2 liter vruchtensap
25 gram rauwe cacaostukjes
2 scheppen whey

in de blender geflikkerd. Goed te zuipen en dan krijg zelfs ik mn groentes enzo nog binnen. Healthy as fuackkkkk

Shit man hoeveel kcal is dat wel niet

Terug
Naar boven