- Waardering
- 1.502
- Lengte
- 1m83
- Massa
- 150kg
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Verhogen van je 1RM voor de volgende cycle.
Jim stelt voor om na een succesvolle cycle waarin je nieuwe PR’s hebt gezet, de volgende cycle de 1RM gewichten waarmee je de trainings gewichten berekend, verhoogd met 5Lbs (2,5Kg) voor de oefeningen voor het bovenlichaam, en met 10Lbs (5Kg) voor het onderlichaam.
Dus wanneer je bijvoorbeeld een 1RM hebt gebruikt van 80kg voor de Bench press, dan is je 1RM voor de volgende cycle 82,5Kg.
Voor je Squats heb je bijvoorbeeld een 1RM gebruikt van 120Kg.
Dan wordt de nieuwe 1RM voor Squats in je volgende cycle 125Kg.
Dus niet de gewichten waar je mee traint verhogen met 2,5 en 5Kg, maar de 1RM waarmee je die gewichten waar je mee traint gaat berekenen.
Als nu je laatste cycle heel zwaar was, en je hebt bijvoorbeeld in de rep-out tijdens de laatste set maar 4 of 5 reps gehaald in de week dat de voorgeschreven aantal reps 3 was, dan kun je voor je volgende cycle ook minder dan die 2,5 of 5Kg gebruiken.
Hele kleine stapjes vooruit zijn beter dan geen stapjes vooruit.
.
Wat moet je doen als je cycle heel licht was? en je hebt een repout van wel 8herhalingen op je 95%rm?
Is het dan verstandig de volgende cycle ook met die 2,5 of 5kg te verhogen of moet je je nieuwe 1rm gaan aanhouden hiervoor? Wat waarschijnlijk hoger uit gaat vallen.
overigens is de berekening van gewicht x reps / 0.03333 + gewicht voor mij veel te hoog. bij 10 x 120kg is mijn 1rm slechts 150kg op bench. volgens de berekening moet dit 160kg zijn. Dit ter zijde.
Je bent blijkbaar een echte repper. Als je 8 reps op de 95 % doet, dan zullen de rep-outs de weken ervoor ruim boven de tien zijn uitkomen. Als je denkt dat je daar weinig aan hebt, sla je gewoon een cycle of 2 over, zou ik zeggen. Of je pakt na je rep-out nog wat zwaardere low-rep setjes als assistance, ook een optie.
.Als het zo extreem is zou ik mijn max terug testen en met die max voort doen.
Het heeft ook geen zin voor zover onder je max te trainen.
Ik bedoelde meer dat als je een 8 repper kan doen aan het einde van je cycle...
En nog een alternatief ook!Dat is de bedoeling van het programma, dat het jaren word volgehouden zodat de gewichten automatisch zwaar worden. En na x aantal tijd alleen nog maar 1reps op 95% kunt doen.
Maar als je 8 reps op 95% doet, dan train je gewoon te licht.
Raden jullie me aan om bij bbb assistance bp met bp te combineren of bp met mp enz?
Bij BBB moet je dezelfde lift 5x10 er na doen en starten met +/-50% van je max.
.Ik ga later dit jaar ook een poosje BBB doen, misschien zelfs wel de BBB Challenge, maar dan doe ik main lift + andere lift als assistance. Als ik een week pauze tussen de lifts laat zitten, loop ik krom van de spierpijn. Bij 2x/week herstel ik sneller.
BBB challenge doe ik sws niet, kracht op grote lifts vind ik toch wel het belangrijkst. Maar wat voor oefeningen als assistance zou jij doen dan? Ik denk overigens dat ik mooi bp bij mp etc hou, bevalt me heel goed.