XXL Nutrition

Jouw numero uno irritatie in het verkeer?

- Hoger brandstofverbruik -> 2-3% (duurder + milieuvervuilender)
- Meer slijtage koplampen
- Andere chauffeurs denken dat je ze hebt vergeten uitschakelen, reageren erop
- Kan storend zijn voor andere chauffeurs
- Bij oude wagens vergeet je ze uit te zetten = accu leeg

Als ik dagelijks om me heen kijk op de weg zie ik mensen zo idioot kloten met hun auto, dat zij sowieso niet hoeven te zeuren over een hoger brandstofgebruik. Ramen helemaal open, optrekken met 3000rpm etc etc.

Meer slijtage vind ik niet echt een negatief punt, je gebruikt je auto ook om te rijden, en slijt dus ook. Of zou je dan niet meer met je auto willen rijden, anders slijt hij? Het is veiliger voor jezelf en voor andere wegmisbruikers, het lijkt mij logisch om daar wel iets voor over te hebben, en met autorijden wordt je hier in NL sowieso al uitgekleed door de regering en alle belastingen, kan die €10 voor lampjes er ook wel bij.

Waarom vergeten uit te schakelen? Als het goed is leer je met lessen dat je altijd je lampen aan moet hebben, dus waarom zou je het dan vergeten zijn?

Storend voor andere chauffeurs heb ik al benoemd, maar dat moet geen reden zijn om deze regel in te voeren. Je koplampen moeten goed afgesteld zijn, zijn ze dit niet, is dat jouw probleem, want je kan er een boete voor krijgen.

Over het algemeen gaat er een leuk piepje pingelen als je het contact uitdoet bij een oudere auto icm de bestuurdersdeur opendoen.

Nog een irritatie:

Mensen die niet kunnen inparkeren (en daardoor vaak spiegel aan spiegel met je gaan staan, zodat je over je passagiersstoel moet kruipen om achter het stuur te komen)

• Topic Starter Topic Starter

Indd, die accu draait immers ook niet op lucht.

---------- Post added za 25 jun 2011 at 12:23 ----------

Als ik dagelijks om me heen kijk op de weg zie ik mensen zo idioot kloten met hun auto, dat zij sowieso niet hoeven te zeuren over een hoger brandstofgebruik. Ramen helemaal open, optrekken met 3000rpm etc etc.

Meer slijtage vind ik niet echt een negatief punt, je gebruikt je auto ook om te rijden, en slijt dus ook. Of zou je dan niet meer met je auto willen rijden, anders slijt hij? Het is veiliger voor jezelf en voor andere wegmisbruikers, het lijkt mij logisch om daar wel iets voor over te hebben, en met autorijden wordt je hier in NL sowieso al uitgekleed door de regering en alle belastingen, kan die €10 voor lampjes er ook wel bij.

Waarom vergeten uit te schakelen? Als het goed is leer je met lessen dat je altijd je lampen aan moet hebben, dus waarom zou je het dan vergeten zijn?

Storend voor andere chauffeurs heb ik al benoemd, maar dat moet geen reden zijn om deze regel in te voeren. Je koplampen moeten goed afgesteld zijn, zijn ze dit niet, is dat jouw probleem, want je kan er een boete voor krijgen.

Over het algemeen gaat er een leuk piepje pingelen als je het contact uitdoet bij een oudere auto icm de bestuurdersdeur opendoen.

Nog een irritatie:

Mensen die niet kunnen inparkeren (en daardoor vaak spiegel aan spiegel met je gaan staan, zodat je over je passagiersstoel moet kruipen om achter het stuur te komen)

Dus omdat we al leeggetrokken worden moeten we onnodig maar nog meer geld weggooien aan een lampje die snel kapot gaat, het is ook niet bepaald een hobby om die dingen te vervangen, en zoveel veiliger voor het verkeer is het ook weer niet, als je ongelukken maakt omdat jij of iemand anders zn lichten niet aan heb op klaarlichte dag kan je sowieso niet rijden.

Je praat een beetje onzin nu, dus omdat de auto sowieso slijt op bepaalde punten maken die andere punten dan ook geen reet meer uit.

Mijn numero uno irritatie?

Alle andere weggebruikers.

Het is gewoon een stukje veiligheid, heb je dat er niet voor over?

Zoals je hier kunt lezen, is het nogal verwaarloosbaar:

Over het verbruik. Twee koplampen en twee achterlichten zijn samen 152 watt. Ga uit van een rendement van 90% van de dynamo, dan moet de motor dus 170 watt aan extra vermogen leveren voor de lampen. Ik moet even uitrekenen hoeveel brandstof dat kost...

Edit: ik heb het uitgerekend. Een automotor heeft een rendement van ongeveer 30%. Om 170 watt te leveren moet dus 566 watt (=J/s) aan extra brandstof worden verbruikt. De enthalpie van benzine is 34,8MJ/l (bron: Wikipedia). Dat betekent dat er: 566 J/s / 34.800.000 J/l = 1,62e-5 l/s aan brandstof nodig is. Per uur dat de lampen branden is dat 0,0586 l benzine.

Stukje gecopied van FOK.

Je vroeg een negatief punt, en dit is er één. Dat er snelheidsduivels zijn is hun probleem, dit gaat over mensen die gewoon zo zuinig mogelijk willen rijden.

Juist omdat het autorijden duur is wil ik elke cent die ik kan besparen ook echt besparen. Alle beetjes helpen daarbij.

Hm? Helemaal niet, je verlichting moet niet aan staan als het niet vereist is. Mensen vergeten vaak hun verlichting uit te zetten, zelfs als ze het alarm horen bij uitstappen.

Daarom zei ik dus 'oude wagens'. En zelfs bij nieuwe wagens vergeten mensen het nog heel dikwijls.

Je kan nu wel je standpunt verdedigen, maar het ging om 1 negatief punt en ik heb er meerdere genoemd, iedereen moet het verder voor zichzelf uitmaken. Ik vind het niet veiliger voor mezelf iig. Al zal ik bij slecht weer of weinig licht al snel de verlichting inschakelen.

Het is gewoon een stukje veiligheid, heb je dat er niet voor over?

Zoals je hier kunt lezen, is het nogal verwaarloosbaar:

Over het verbruik. Twee koplampen en twee achterlichten zijn samen 152 watt. Ga uit van een rendement van 90% van de dynamo, dan moet de motor dus 170 watt aan extra vermogen leveren voor de lampen. Ik moet even uitrekenen hoeveel brandstof dat kost...

Edit: ik heb het uitgerekend. Een automotor heeft een rendement van ongeveer 30%. Om 170 watt te leveren moet dus 566 watt (=J/s) aan extra brandstof worden verbruikt. De enthalpie van benzine is 34,8MJ/l (bron: Wikipedia). Dat betekent dat er: 566 J/s / 34.800.000 J/l = 1,62e-5 l/s aan brandstof nodig is. Per uur dat de lampen branden is dat 0,0586 l benzine.

Stukje gecopied van FOK.
Extra verbruik is officieel berekend en ligt op 2-3%. Op jaarbasis gaan alle beetjes gewoon aantikken. Rij je 1000 euro op per jaar dan kost dat max. 30 euro extra.

Ik heb een volvo 440 en de koplampen kunnen niet uit. Ben ik nu getrolled?

te langzaam rijden, en geen knipperlicht op rotondes is ook klote irri :fuux:

Onbesluitvaardigheid! Ongelovelijk, laatst naderde ik een rotonde waarbij er een persoon voor mij reed. Ik keek alvast of er auto's aankwamen, er was ruimschoots tijd voor die ander om de rotonde op te rijden en ik had er nog wel direct achteraan kunnen rijden. Terwijl ik naar links aan het kijken was en tot die conclusie gekomen was keek ik naar voren en stond die auto ineens stil voor me! Ik moest keihard op me rem, werkelijk waar overdonderd waarom die sukkel op ze rem ging staan keek ik nog een keer naar links. Bleek dat hij stopte voor een auto die nog de rotonde op moest rijden. Mijn god, daar ga ik dan agressief van rijden. Dan is me geduld echt op in een splitsecond. Ook een keer dat een oude opa afslag op een rotonde gemist had en hem in zijn achteruit zette:roflol: Niet even nadenken dat hij gewoon een rondje kan rijden haha:P

Laatst bewerkt:
Boereschoften die met hun trekkers overal doorheen jassen

Vrachtwagenchauffeurs die op hun gemakje andere vrachtwagens gaan inhalen op de snelweg. Meest ervaren weggebruikers zou je denken.
Haha inderdaad, vooral omdat meneer 92km/u rijdt en de ander maar 90km/u, dan moet je vooral in gaan halen natuurlijk. Dat daar dan weer 5km aan snelweg voor nodig is maakt dan niet uit.

Ook laatst zo'n achterlijk opa'tje dat op de snelweg (tweebaans) op de linkerbaan naast een vrachtwagen die op de rechterbaan zit gaat rijden, en dan even hard als die vrachtwagen gaat. Epic.

Van die opgefokte gastjes die denken dat de weg alleen van hen is.

Zo kan je bezig blijven, dalijk moeten we nog reflectoren op onze auto's plakken.

Ik snap je wel, maar ik zal zelf niet zo snel het licht aanzetten overdags.

Licht aan is echt een stuk veiliger, dan weten mensen tenminste dat de auto rijdt.
Zeker wanneer je de zon tegen hebt, of bij regenachtig weer is dit het geval.

En rijexamens ook een pak moeilijker maken, minder fouten toestaan. Zou ook een pak schelen denk ik, als je ziet wat er soms rondrijdt...

Rij ervaring krijg je pas als je je rijbewijs hebt, is niet helemaal reeel.

Iedereen verplichten een volvo te kopen, lampen standaart aan. :D

Even serieus, licht aan is echt veiliger, ik heb ze altijd aan.
Overdag met mijn werkauto zet ik ze aan, en prive rijd ik een Volvo V50. (jaja family car jeweetwel)

Maar zoals eerder vermeld moeten de lichten wel fatsoenlijk afgesteld staan anders krijg je problemen met andere chauffeurs.
De andere punten die je noemt wegen niet op tegen de veiligheid die het bied.
Als je 1x je auto in elkaar rijd dan wegen de besparingen van je koplampjes ook niet op tegen de kosten.
En die kans op in elkaar rijden van je auto verklein je gewoon door met licht aan te rijden.

On topic : Mijn grootste irritaties zijn toch wel vrachtwagens en andere mensen die langzaam rijden.

Rij ervaring krijg je pas als je je rijbewijs hebt, is niet helemaal reeel.
Zie niet in waarom niet. Dat het strenger is wil niet zeggen dat het onmogelijk is. Het resultaat is gewoon dat mensen meer zullen moeten oefenen en je uiteindelijk betere chauffeurs op de weg krijgt.

Relax rijden is voor iedereen anders, ik vind 70 waar je 80 mag echt niet relax...

ik zat net nog achter zo'n granny
ging echt fkn langzaam
rijbewijs ontnemen van zo'n opoe

Veelal oude mensen, krijgen helemaal niets van het verkeer mee, voegen in met 50/60 op de snelweg etc.

[Link niet meer beschikbaar]

Terug
Naar boven