XXL Nutrition

Sticky Kcal voor kcal het ongezondste wat je kan eten: transvet

Transvet komt in de natuur ook voor,maar zijn toch anders dan de transvetten die zijn gemaakt in de fabriek .Olijfolie slaat ook snel om in een transvet,omdat het onstabiele vetzuren zijn.

En dat is nog het ergste,want zelfs het Voedingscentrum maakt reclame om in olijfolie te bakken.En roomboter heeft de laatste jaren juist een negatief imago gekregen.

Nu ben ik er al een tijd achter dat het Voedingscentrum wordt gesponserd door Unilever,terwijl ze beweren dat ze een onafhankelijk instituut zijn...

Check bijlage:

Bijlagen

Ik bak bij mij in mn winkel in soja olie..

Dit word opgewarmd tot 175 graden. De olie word elke dag ververst.

Mijn vraag is de volgende: Gaat de sojaolie door het opwarmen tot 175 graden oxideren en/of gaan er zich transvetten vormen?!

Goeie vraag, dit staat op wikipedia:

"Ook bij de voedselbereiding in de keuken kunnen transvetzuren ontstaan, bijvoorbeeld bij het gebruik van onverzadigde plantaardige oliën om te frituren. Hoe sterker onverzadigd de olie, hoe meer transvetzuren kunnen ontstaan. Dat werpt een ander licht op de pogingen van de overheid om consumenten en cafetariahouders zoveel mogelijk met meervoudig onverzadigde plantaardige oliën te laten frituren (campagne "Verantwoord frituren"). Het is nog maar de vraag of frituren in meervoudig onverzadigde vetzuren wel zo gezond is."

Frituren zit ook rond de 175 graden denk ik, dus dan zal er in jou geval bij het bakken waarschijnlijk ook transvetten gevormd worden. De vraag is alleen hoeveel, bij het bakken is je olie misschien maar een paar seconden op 175 graden dus dan valt het misschien erg mee.

Ik zat wat rond te lezen over vetten. Er werd uitgelegd hoe transvetten ontstaan, en hierbij werd dus vermeld dat in de industrie zuren bij onverzadigde vetten worden gedaan waardoor er transvetten kunnen ontstaan.

Nu snap ik dat het ene het andere zuur niet is, en dat zelfde geld voor vetten.

Maar hoe zit het nou als je bijvoorbeeld net iets met onverzadigde vetten hebt gegeten en je drinkt cola (light),sinaasappelsap of wat voor zure drank dan ook? Betekend dit dat je gewoon geen zure dranken vlak voor en na het eten moet drinken of is dit net iets te ver gezocht?:p

Mag ik je een hele goede tip geven. Ben je lid van de bibliotheek of kijk eens op internet naar het boek Feiten over vetten van Mary J Enig.

Helaas heb ik hem uitgeleend.

Betreft je vraag. Geen idee of je zure dranken kunt drinken met onverzadigde vetzuren. Lijkt me wel. Maar zeker weten weet ik het ook niet.

Wel raar dat het woord transvet wel op de verpakking genoemt wordt...
Wel met 0 gram erachter maar het kan bijvoorbeeld ook 0,3 gram zijn ofso...

Dan moet je andere 'Extra vergine olijfolie' kopen. 'Extra vergine olijfolie' persen ze de olijf olie en dat is alles.

check----> best grappig [Link niet meer beschikbaar]

• Topic Starter Topic Starter
Transvet komt in de natuur ook voor,maar zijn toch anders dan de transvetten die zijn gemaakt in de fabriek .Olijfolie slaat ook snel om in een transvet,omdat het onstabiele vetzuren zijn.
Is een mythe: [Link niet meer beschikbaar]

ik snap best dat het een kunst is, verantwoordelijk met voedsel om te gaan. maar ik krijg theoretisch overal kanker van en moet van alles net niet teveel nemen.

blikgroente is ongezond, dus haal ik vers, lees ik dat het onbespoten moet zijn. maar onbespoten moet in de regel wel goed gegroeid zijn, anders neemt het minimale waarden aan toxines op.

vervolgens lees ik 80 van de producten die ik nuttig gezond zijn maar daarintegen je suikerspiegel omhoog jagen.

bah bah bah

ik denk, denk en doe gezond en doe het met mate.

---------- Toegevoegd om 15:24 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:16 ----------

oh ja en een pilsje moet, af en toe, potverdomme toch kunnen :D

dan maar een paar jaar eerder dood hoor.

en, Big-T, idd olijolie is oud vertrouwd en ik heb er elke maaltijd mee gebouwd:D

Waar ik blij mee ben met dit soort postings dat je weet wat transvet is. Dan kan je namelijk kiezen of je het wel of niet wilt nemen.
Fabrikanten hou je graag van de domme. Nu heb je tenminste een keuze om het wel of niet te nemen.

Waar ik blij mee ben met dit soort postings dat je weet wat transvet is. Dan kan je namelijk kiezen of je het wel of niet wilt nemen.
Fabrikanten hou je graag van de domme. Nu heb je tenminste een keuze om het wel of niet te nemen.

ben ik ook helenmaal met je eens, maar het ging om dat downloadbare documentje wat betreft leefbewust.
maar het is fijn te weten waar je aan toe bent en idd de achterkant van een product kan lezen/begrijpen

Bedankt voor de info Big-T, ik had er nog nooit van gehoord

Zit het in vlees broodbeleg ook?

Terug
Naar boven