XXL Nutrition

Kixat's logje

Mooi dat je weer kan trainen, nou helemaal geen pijn meer?

Maar wat was er nou precies je klachten? je kleine onderrug spieren waren te zwak, waar door je erector spinae ging compenseren? Dus bij die test waarbij je buikspieren aanspande en je been omhoog deed mocht je erector spinae zich eigenlijk niet aanspannen?

• Topic Starter Topic Starter
Mooi dat je weer kan trainen, nou helemaal geen pijn meer?

Maar wat was er nou precies je klachten? je kleine onderrug spieren waren te zwak, waar door je erector spinae ging compenseren? Dus bij die test waarbij je buikspieren aanspande en je been omhoog deed mocht je erector spinae zich eigenlijk niet aanspannen?

Wat was er precies aan de hand:
Duidelijkheid zal ik hier nooit kunnen geven maar wat ik inmiddels wel weet is dat het gewoon een combinatie van een hoop houdingsgerelateerde dingen waren die zich ophoopten en het niet goed kunnen aanspannen van bepaalde spieren (transversus/multifidi), dit in combinatie met het "trauma"(sledgehammer) zorgde er gewoon voor dat het allemaal fcked up werd.

Het is dus ook niet zo zeer dat de onderrug spieren te zwak zijn/waren (althans dit is nooit gezegd maar dit kan je misschien wel concluderen) maar dat ze simpelweg niet aanspanden wanneer ze moesten aanspannen. Bij oefeningen in de gym was het dan weer waarschijnlijk andersom, hier spande ik alles zodanig hard aan dat het wel moest aanspannen > geen probleem, zolang je dit alleen tijdens het trainen doet, en dit begon ik dus overal te doen (voor het "trauma") waardoor er teweinig rust onstond en zoals we allemaal weten, teweinig rust is nooit goed.

Omdat de lokale spieren dus niet goed hun werk deden moesten de globale spieren dus inderdaad meer klappen op gaan vangen.

Het laatste wat je schrijft kan ik even niet plaatsen, waar is de post dat ik dat heb geschreven? dan kan ik even teruglezen wat ik toen bedoelde.

Eigenlijk kwam het behandelproces dus neer op het meer ontspannen bewegen, aanspannen wanneer het moet aanspannen en toch mogelijke veranderingen van een paar wervels teruggooien (in hoeverre dit mogelijk is/was). Laatst een studie gelezen waarin werd gemeld dat pijnklachten en dergelijke vaak pas afnemen/verdwijnen na 7-11 maanden van behandeling als het gaat om aansturingsproblematiek en dit komt eigenlijk wel overeen met hoe het bij mij is gelopen.

Het enige wat ik nog niet helemaal kan plaatsen is dat een bepaalde beweging die een ander bij mij veroorzaakt > nutatie > http://fysiovaardig.boom.nl/?id=bju240407.30072008133838 de resterende klacht bijna meteen sterk laat verminderen als het een paar keer wordt gedaan. Rechts (waar de pijn dus zat/ nog een heel klein beetje zit) voelt voor diegene ook wat minder beweeglijk aan dan links.

Waar ben ik momenteel dan nog mee bezig?
- Dat laatste probeer ik nog te ontcijferen, ik heb voor aankomende dinsdag ook een afspraak staan bij mijn therapeut en vraag me af wat zijn gedachtes hierover zijn.
- Ik probeer de controle over de spieren zodanig te verbeteren dat het bij wat lastigere bewegingen gewoon allemaal vanzelf gaat
- Ik beweeg ontzettend veel meer laag lumbaal/bekken in vergelijking met vroeger en vooral tijdens zithoudingen, vroeger veranderde ik wel van zithouding maar bleef ik in de eindstand en dat urenlang.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is, blijft een apart verhaal en het is gewoon een opstapeling van dingen geweest en dat dagje klussen was gewoon de druppel die de emmer liet overstromen.

---

Edit: ohja, zometeen trainen. Ik twijfel om te deadliften aangezien ik iets vaag heb bij m'n heupknobbel? trochantor major sinds eergister. Als ik op internet kijk wat dit kan veroorzaken dan vermoed ik dat het komt doordat ik vorige week vaak proefpersoon ben geweest in de klas voor een Snapping Hip test > die snapping hip zou overigens ook mee kunnen spelen aan de rugklacht en dit wil ik ook nog wegwerken :cool:

deze post: http://forum.dutchbodybuilding.com/f81/kixats-logje-297600/index19.html#post7078137

Erg ingewikkeld verhaal idd, klinkt wel bekend in de oren voor mij, postuurproblemen, altijd rugklachten, knie klachten en uiteindelijk een iets waardoor het helemaal mis gaat (Edit: oh en die trochantor major ook last van).

Had jij ook problemen met een stijve rug als bv. veel gebogen moest staan, veel staan, tillen of gewoon moeite om je ondderrug recht te houden tijdens zitten?

Laatst bewerkt:
deze post: http://forum.dutchbodybuilding.com/f81/kixats-logje-297600/index19.html#post7078137

Erg ingewikkeld verhaal idd, klinkt wel bekend in de oren voor mij, postuurproblemen, altijd rugklachten, knie klachten en uiteindelijk een iets waardoor het helemaal mis gaat (Edit: oh en die trochantor major ook last van).

Had jij ook problemen met een stijve rug als bv. veel gebogen moest staan, veel staan, tillen of gewoon moeite om je ondderrug recht te houden tijdens zitten?

Trochantor major probleempje heb ik net erger gemaakt met deadliften :roflol:

Echt een stijve rug had ik volgens mij nooit maar wel altijd het gevoel dat het vast zat. Onderrug recht houden met zitten heb ik ook nooit echt moeite mee gehad, althans ik dacht dat ik mijn rug recht hield tijdens het zitten en dit bleek redelijk bol te zijn. Besef van eindgevoel was er dus niet wat eigenlijk ook al aangeeft dat ik toen ook al onder de categorie motor control impairment viel.
Ah die test nou weet ik het weer ongeveer, je moet het zo zien: eerst nam de erector die volle belasting op zich en na de buik iets inhouden werd de belasting beter verdeeld (navel iets intrekken activeerd de transversus beter) hierdoor nam dus de spanning van de erector af.

Training van net:

5 minuten fietsen
2 minuten roeien

Deadlift
10x50
10x70
10x70
3x70> trochantor major deed hier zo moeilijk dat ik maar ben gestopt om het niet erger te maken.

Latt pulldown smallgrip
3x10x59

single handed Row achtig ding, geen idee hoe die heet.
10x15
2x10x20

Straight arm Pulldown
10x36
7x46+3x41
10x36

DB elbowing rows
10x10 L > verkeerd gewicht, links loopt toch achter dus nam het maar als een extra setje.
3x10x14 L
3x10x14 R

Straight barbell curls op preacher bank > k*t bank trouwens, voortaan op de andere.
3x10x20

Single arm bicep curl
2x10x15

Dumbbell holds
?x20kg
?x24kg
?x28kg

(1)supinated Wrist curls SS (2)pronated wrist curls
12x15kg SS 12x10kg
10x15kg SS 10x10kg
*weet even niet zeker of ik een 3de setje deed.

Dat der massive pump in onderarmen, 0,0 pomp in lats, decent pump biceps

Gewicht: 69,9/70,weegschaal kon geen keuze maken.

Even aankijken hoe die heup dinsdag voelt anders sla ik een weekje benen over of iniedergeval squatten, ik weet niet hoe dat reageerd op leg extensions/legcurls/calve raises.

Edit:

Ik begin me er trouwens steeds meer aan te irriteren dat ik het gevoel in m'n lats maar niet goed krijg tijdens de oefeningen, enige moment dat ik een redelijke gevoel heb is na een flink setje pullovers. Iemand nog tips?

Laatst bewerkt:
Trek je wel goed vanuit je elleboog? Zou sowieso meer DB/BB rows en chinups gaan doen, weg met die machines, daar krijg ik ook nooit goed gevoel mee in me lats.

Trek je wel goed vanuit je elleboog? Zou sowieso meer DB/BB rows en chinups gaan doen, weg met die machines, daar krijg ik ook nooit goed gevoel mee in me lats.

Vanuit de ellebogen trekken hmmmm, dat zou het nog best eens kunnen zijn! Had een tijd terug een folmpje gezin van kai greene waarin uit werdgelegd om te focusen op het samenknijpen naar naar beneden halen van je schouderbladen, sindsdien haal ik het dus indd meer uit me schouders. Volgende keer even proberen!

Denk het ook, merkte zelf iig groot verschil toen ik vanuit m'n elleboog ging liften ipv. m'n arm/biceps.

Waar studeer jij trouwens fysiotherapie?

Denk het ook, merkte zelf iig groot verschil toen ik vanuit m'n elleboog ging liften ipv. m'n arm/biceps.

Waar studeer jij trouwens fysiotherapie?

Denk idd dat dat um is man, heb wat oefeningen droog gedaan en dan voelde het ook een stuk beter.

Op de hogeschool utrecht ;)

Denk idd dat dat um is man, heb wat oefeningen droog gedaan en dan voelde het ook een stuk beter.

Op de hogeschool utrecht ;)

Beetje blij met utrecht?

Ik wil volgend jaar van studie switchen en ook fysiotherapie gaan studeren. Maar zit nu vooral te twijfelen tussen utrecht & rotterdam. Rotterdam omdat ik helaas op de middelbare school niet zo m'n best heb gedaan en ik daar ondanks m'n lotingsklasse nog steeds 95% kans heb om ingeloot te worden (vwo'ers hebben bij de loting helaas geen voordeel). Maar utrecht lijkt mij de betere en ''leukere'' optie, bovendien kan ik dan mee doen met de decentrale selectie voor het versneld programma van 3 jaar, maar goed als ik daar niet goed geplaatst wordt heb ik daarna slechts +- 50% kans dat ik ingeloot word.

Beetje blij met utrecht?

Ik wil volgend jaar van studie switchen en ook fysiotherapie gaan studeren. Maar zit nu vooral te twijfelen tussen utrecht & rotterdam. Rotterdam omdat ik helaas op de middelbare school niet zo m'n best heb gedaan en ik daar ondanks m'n lotingsklasse nog steeds 95% kans heb om ingeloot te worden (vwo'ers hebben bij de loting helaas geen voordeel). Maar utrecht lijkt mij de betere en ''leukere'' optie, bovendien kan ik dan mee doen met de decentrale selectie voor het versneld programma van 3 jaar, maar goed als ik daar niet goed geplaatst wordt heb ik daarna slechts +- 50% kans dat ik ingeloot word.

Utrecht heeft sinds dit jaar een nieuw curriculum en het is veel zwaarder geworden om je studiepunten te halen omdat vakken samengevoegd zijn, haal je 1 toets van de 3 niet heb je meteen 0 studiepunten ipv 2/3.

Communicatie is op heel de hu rampzalig( zat vorig jaar op een andere faculteit) en daar was de communicatie tussen de school en studenten ook rampzalig (toetsing/lesuitval etc)

Roostering; srs volgens mij kan geen enkele school dit behalve de basisschool. Ik heb soms een paar vaardigheidslessen waar de docent meerdere malen vragen of we het college er over al gehad hebben terwijl dat college 2 weken later pas ingeroosterd staan. Veel basiskennis missen we dus en vallen de kwartjes pas als we het in onze eigen tijd herhalen na dat college.

Toetsing was waardeloos maar daar heb ik al over geklaagd en is al aangepast :cool:

--- rest in een paar min, 2% telefoon ---

Voor de rest ben ik wel te spreken over de hu, naast een paar vakken (trainingsleer, Toegepaste gedragswetenschappen en Respiratoir Cardiovasculaire Aandoening) ben ik wel tevreden, behalve die 3 want als je een beetje trainingskennis hebt en een beetje normen en waarden hebt geleerd op sociaal gebied dan raak je zwaar geirriteerd van die docenten.
Trainingsleer docent kon de squat niet eens deftig uitleggen en kon al helemaal niet uitleggen aan een mede student of het nou goed of verkeerd is als je knieen voorbij je tenen gaan... Had mezelf maar opgeofferd.
RCA, tja tzal me docent wel zijn en ze heeft me een voldoende gegeven dus ik hou van der maar jezus dat mens snapt echt niet hoe je stof duidelijk over moet brengen, stuk of 15 mailtjes gehad over hoe de toets nou uiteindelijk getoets werd.
TGW: dit vak is echt bedoeld voor mensen die niet in een sociale omgeving zijn opgegroeid volgens mij en zou niemand een probleem mee moeten hebben.

Het beste wat je kan doen is een meeloopdag lopen, dan moet ik wel zeggen dat je meestal op een waardeloze dag wordt ingedeeld (srs)

Genoeg rage over school, kmoet er over 8 uur alweer zijn :o

Laatst bewerkt:
Haha lekker positief, incompetente docenten is zo fking irritant. Dat van het samengevoegde curriculum klinkt bekend in de oren. Hebben ze hier in Delft ook doorgevoerd, past wel beter samen, maar k*t om te halen. Zag ook dat ze minimaal aantal studiepunten naar 48 hebben verhoogd (ipv. 30) dus dat is wel klote. Alhoewel ik de vorige keer wel in 1x m'n P heb gehaald... maar blijft spannend. Had jij geen problemen mee?

Meeloopdag is leuk om ff de sfeer te proeven, maar anders dan dat vind ik ze altijd weinig leerzaam... maar ik ga kijken of ik er voor 15 mei nog tussen kan.

Haha lekker positief. Dat van het samengevoegde curriculum klinkt bekend in de oren. Hebben ze hier in Delft ook doorgevoerd, past wel beter samen, maar k*t om te halen. Zag ook dat ze minimaal aantal studiepunten naar 48 hebben verhoogd (ipv. 30) dus dat is wel klote. Alhoewel ik de vorige keer wel in 1x m'n P heb gehaald... maar blijft spannend. Had jij geen problemen mee?

Meeloopdag is leuk om ff de sfeer te proeven, maar anders dan dat vind ik ze altijd weinig leerzaam... maar ik ga kijken of ik er voor 15 mei nog tussen kan.

Ik mis momenteel 5 punten sowieso (fysiologie blok A wat gemengd was met anatomie) Blok B had ik een herkansing fysiologie en ik heb daar nog geen uitslag van, ik hoop dat ik em heb maar ik had volgens mij een score van 66,5% en vorige keer lag de norm op 67 :( Als ik die dus niet heb mis ik sowieso 10 punten.

Afgelopen toetsweek 1 toetsen definitief niet gehaald en 1 toets misschien wel misschien niet dus mis ik weer 5 punten maar die ik sowieso niet had gehaald was stom en die haal ik volgende keer easy (vaardigheidstoets) Degene die ik misschien niet heb had ik het 4na hoogste van me klas (56,2%) hoogste uit me klas was 61% en normaal gesproken haalt mijn klas behoorlijke cijfers.. Bij die is het nog afwachten wat de school doet aangezien zeker 70% van de studenten een score van onder de 50% heeft gehaald en 85% van de studenten een score onder de 55%. Zou leuk zijn als ik die heb :cool: Heb dus inprinciepe geen speling meer dus nog dit blok ff knallen en dan volgend jaar me P halen.

Maarja de studie is opzich te doen als je de vaardigheden gewoon wekelijks oefent en als je niet veel moeite heb met fysiologie dan is het een eitje.

Ik mis momenteel 5 punten sowieso (fysiologie blok A wat gemengd was met anatomie) Blok B had ik een herkansing fysiologie en ik heb daar nog geen uitslag van, ik hoop dat ik em heb maar ik had volgens mij een score van 66,5% en vorige keer lag de norm op 67 :( Als ik die dus niet heb mis ik sowieso 10 punten.

Afgelopen toetsweek 1 toetsen definitief niet gehaald en 1 toets misschien wel misschien niet dus mis ik weer 5 punten maar die ik sowieso niet had gehaald was stom en die haal ik volgende keer easy (vaardigheidstoets) Degene die ik misschien niet heb had ik het 4na hoogste van me klas (56,2%) hoogste uit me klas was 61% en normaal gesproken haalt mijn klas behoorlijke cijfers.. Bij die is het nog afwachten wat de school doet aangezien zeker 70% van de studenten een score van onder de 50% heeft gehaald en 85% van de studenten een score onder de 55%. Zou leuk zijn als ik die heb :cool: Heb dus inprinciepe geen speling meer dus nog dit blok ff knallen en dan volgend jaar me P halen.

Maarja de studie is opzich te doen als je de vaardigheden gewoon wekelijks oefent en als je niet veel moeite heb met fysiologie dan is het een eitje.

Fysiologie is iets wat ik erg interessant vind dus verwacht daar niet veel problemen. Vaardigheden dus handelingen uitvoeren met patient trekt me van wat ik tot nu toe heb gedaan ook erg (loop nu tijdje met een fysio mee). Dus moet geen probleem zijn dan.

Iig bedankt kerel. Ga van week ff bellen met utrecht vragen wat nou precies dat 3 jarig programma inhoud en hopelijk kunnen ze me ook wat meer vertellen over wat nou precies de criteria voor die decentrale selectie zijn.

Fysiologie is iets wat ik erg interessant vind dus verwacht daar niet veel problemen. Vaardigheden dus handelingen uitvoeren met patient trekt me van wat ik tot nu toe heb gedaan ook erg (loop nu tijdje met een fysio mee). Dus moet geen probleem zijn dan.

Iig bedankt kerel. Ga van week ff bellen met utrecht vragen wat nou precies dat 3 jarig programma inhoud en hopelijk kunnen ze me ook wat meer vertellen over wat nou precies de criteria voor die decentrale selectie zijn.

Ik moet overigens wel zeggen dat ik geruchten heb gehoord dat de selectie strenger word en dat ze meer naar cijfers gaan kijken ipv simpel loten.

Ik moet overigens wel zeggen dat ik geruchten heb gehoord dat de selectie strenger word en dat ze meer naar cijfers gaan kijken ipv simpel loten.

Decentrale selectie loot je toch sowieso niet? wordt gekeken naar je motivatie, competenties.. en?? maar daarbij gaan zo ook je cijfers erbij houden?

Decentraal weet ik niks van af, was te lui voor vwo :o

Haha oke, dan lijkt er nu gelukkig nog niks aan de hand. Bij normale loting houden ze idd sowieso rekening met je cijfers, word je ingedeeld in een lotingklasse en ja ik deed dan wel vwo maar was wel lui :p dus dat is niet echt positief voor mij.

Na al het gespam in dit topic toch nog een training :cool:

Omdat ik wat last had van m'n heupknobbel en dit wat had verergerd met de deadlift had ik besloten om een weekje benen over te slaan, vandaag heb ik mijn oude schema voor upperbody deels gedaan.

Bewijst wel meteen dat de trainingen van afgelopen 2x waardeloos was want dit was echt heerlijk.

BP
10x20
10x40
10x45
10x50
7x50 >begin ging prima, daarna werd het bijna onmogelijk en lockout ging eigenlijk ook prima. verstandig om de volgende keer dat dit gebeurt even een minuutje rust te pakken en dan een paar singles te maken??

Chinups
10
7
4 +1 negatief , bij deze is het eigenlijk hetzelfde verhaal dat middenstukje is echt holy shit moeilijk maar het begin en einde is peanuts.

Incline DB Press
10x14
10x18
10x18
8x18

Yates Rows > rug voelde wat riskant aan maar was eigenwijs.
10x25
10x32
10x42 < dit gewicht volgende keer mee beginnen.

Skullcrushing pullovers
2x10x25
8,5x25 > lockout mislukte.

Scott Bench Straight Bar Bicep Curl
2x10x20 medium width
10x20 een hand breder

DB Reverse flyes
2x10x6

Rope pulls? Hoe heet die oefening elkeweer? Je pakt een kabel met 2 van die touwen, gaat wat naar achter leunen en brengt dan dat touw richting je oren met een geproneerde grip.
>> Facepulls
10x32
10x42
10x42
----
EDIT:
Ohja, niet te vergeten!
Ik heb wat lopen klooien met de trx banden, die zooi is zwaar!!!
Soort rollouts gedaan
Rollout en dan op het einde armen uit elkaar
rollout arm om en om naar je toe
Stirr the pot op een bal

Ik ga hier wat filmpjes voor kijken want ze zijn echt gruwelijk voor je core.
------
Heerlijk getraind, lats voelde iets beter doordat ik meer vanuit me ellebogen ging tillen maar nogsteeds niet helemaal optimaal, borst voelt awesome, triceps zijn dood, biceps voelen decent.

Ik ga me oude schema dit weekend maar weer eens in elkaar puzzelen.

Laatst bewerkt:
Nette training en volgens mij bedoel je facepulls.

Dem leggains

Squats
10x20
10x40
10x50
10x55
10x55
> squats gingen niet heel soepel naar mn gevoel.

Walking lunges * 1 16kg db*
2x12
1x10

Benen zijn dood, kon amper door me knieen buigen :o

Alternating Leg extensions
3x12x15kg per been. Bij rep 10 van set 2 en 3 een pauze van 5 sec ofso.

Lying leg curls
10x25
10x30
8x30

Semi hack squat calve raise, gewicht van dat ding zelf.
3x15, squeeze en hold bovenin.

Seated calve raise
2x12/15?x30

Stir the pot en TRX rollout/superman achtig iets.

Lekkere training, volgende week is kijken of ik de camera op school kan lenen om me squat/dl/bp te filmen.

Terug
Naar boven