Mooi dat je weer kan trainen, nou helemaal geen pijn meer?
Maar wat was er nou precies je klachten? je kleine onderrug spieren waren te zwak, waar door je erector spinae ging compenseren? Dus bij die test waarbij je buikspieren aanspande en je been omhoog deed mocht je erector spinae zich eigenlijk niet aanspannen?
Wat was er precies aan de hand:
Duidelijkheid zal ik hier nooit kunnen geven maar wat ik inmiddels wel weet is dat het gewoon een combinatie van een hoop houdingsgerelateerde dingen waren die zich ophoopten en het niet goed kunnen aanspannen van bepaalde spieren (transversus/multifidi), dit in combinatie met het "trauma"(sledgehammer) zorgde er gewoon voor dat het allemaal fcked up werd.
Het is dus ook niet zo zeer dat de onderrug spieren te zwak zijn/waren (althans dit is nooit gezegd maar dit kan je misschien wel concluderen) maar dat ze simpelweg niet aanspanden wanneer ze moesten aanspannen. Bij oefeningen in de gym was het dan weer waarschijnlijk andersom, hier spande ik alles zodanig hard aan dat het wel moest aanspannen > geen probleem, zolang je dit alleen tijdens het trainen doet, en dit begon ik dus overal te doen (voor het "trauma") waardoor er teweinig rust onstond en zoals we allemaal weten, teweinig rust is nooit goed.
Omdat de lokale spieren dus niet goed hun werk deden moesten de globale spieren dus inderdaad meer klappen op gaan vangen.
Het laatste wat je schrijft kan ik even niet plaatsen, waar is de post dat ik dat heb geschreven? dan kan ik even teruglezen wat ik toen bedoelde.
Eigenlijk kwam het behandelproces dus neer op het meer ontspannen bewegen, aanspannen wanneer het moet aanspannen en toch mogelijke veranderingen van een paar wervels teruggooien (in hoeverre dit mogelijk is/was). Laatst een studie gelezen waarin werd gemeld dat pijnklachten en dergelijke vaak pas afnemen/verdwijnen na 7-11 maanden van behandeling als het gaat om aansturingsproblematiek en dit komt eigenlijk wel overeen met hoe het bij mij is gelopen.
Het enige wat ik nog niet helemaal kan plaatsen is dat een bepaalde beweging die een ander bij mij veroorzaakt > nutatie >
http://fysiovaardig.boom.nl/?id=bju240407.30072008133838 de resterende klacht bijna meteen sterk laat verminderen als het een paar keer wordt gedaan. Rechts (waar de pijn dus zat/ nog een heel klein beetje zit) voelt voor diegene ook wat minder beweeglijk aan dan links.
Waar ben ik momenteel dan nog mee bezig?
- Dat laatste probeer ik nog te ontcijferen, ik heb voor aankomende dinsdag ook een afspraak staan bij mijn therapeut en vraag me af wat zijn gedachtes hierover zijn.
- Ik probeer de controle over de spieren zodanig te verbeteren dat het bij wat lastigere bewegingen gewoon allemaal vanzelf gaat
- Ik beweeg ontzettend veel meer laag lumbaal/bekken in vergelijking met vroeger en vooral tijdens zithoudingen, vroeger veranderde ik wel van zithouding maar bleef ik in de eindstand en dat urenlang.
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is, blijft een apart verhaal en het is gewoon een opstapeling van dingen geweest en dat dagje klussen was gewoon de druppel die de emmer liet overstromen.
---
Edit: ohja, zometeen trainen. Ik twijfel om te deadliften aangezien ik iets vaag heb bij m'n heupknobbel? trochantor major sinds eergister. Als ik op internet kijk wat dit kan veroorzaken dan vermoed ik dat het komt doordat ik vorige week vaak proefpersoon ben geweest in de klas voor een Snapping Hip test > die snapping hip zou overigens ook mee kunnen spelen aan de rugklacht en dit wil ik ook nog wegwerken