Bij squats heb je nog problemen met de diepte bereiken? Dat gaat een ander schema natuurlijk niet verhelpen. Maar tot dit gewicht ging prima? Of ook niet?
Je hebt het over deloaden, maar ik zie geen problemen met progressie niet kunnen halen. En je hebt geen gevoel van overbelaste gewrichten of blessures die er aan zitten komen? Als beginner zou je eigenlijk geen reden hebben om te deloaden, de belasting blijft nog geen week hangen. En je hebt natuurlijk die 10% resets. (kan wel een goede gewoonte zijn om gepast met deloads te leren werken)
Ik zie ook niet dat je nu weken lang hebt geprobeerd om bijvoorbeeld van 5-4-4-3-3 naar alle sets voor 5 te werken. Misschien push je jezelf ook nog niet hard genoeg om er uit te halen wat kan. Uitvoering is wel een vereiste natuurlijk.
Ik weet niet hoe stronglifts het uitlegt maar een paar weken achter elkaar reps proberen toe te voegen hoort ook wel bij 5x5. Pas als het een paar pogingen niet lukt om een rep meer te doen komt die reset. Je moet je voorstellen dat je aan elk nieuw gewicht ook nog even moet wennen hoe zwaar dat nou voelt, hoeveel inzet je nu moet leveren om het toch goed uit te voeren en voor elkaar te krijgen. De keer erna zou hetzelfde weer beter moeten voelen/lukken. En uiteindelijk heb je weer wat nieuwe groei nodig om sterker te worden.
En deadlift is nu gewoon bij een PR? Volgende week meer? Een keertje gemist op grip maar kan misschien nog weken door? Waarom dan deloaden?
Niet dat er iets mis is met ook wat andere rep ranges erbij betrekken. Of dat het schema saai wordt en er wat isolatie bij mag. Er zijn ook wel 5x5 schema's met meer variatie die je ook kunt proberen, of rustigere wekelijkse progressie met heavy-light-medium. Maar stronglifts heeft er ook isolatie bij, volgens mij doe je nog niet het hele mogelijke schema.
Als je iets aanpast doe dan 1 ding tegelijk en wacht een paar weken af om te leren wat dat doet. Niet elke keer net als het uitdagend wordt maar je eigenlijk prima vooruitgang maakt weer een heel ander schema gaan doen.
Zou HIIT er wel uit gooien, dat gaat niet samen met 3 x pw squats proberen te verhogen.
Is het normaal dat de progressie niet lineair is?
Jup. Steeds naar een PR werken, die een paar keer proberen, en weer een stapje terug voor een nieuwe aanloop. Afwachten tot je er voorbij komt en weer wat stappen maakt, en weer opnieuw. Het blijft met steeds grotere inzet proberen grenzen te verleggen en afwachten tot dat lukt.