Goed trainen en goed eten dus. Beide zijn belangrijk en vergen aandacht.
En dan eigenlijk nog genoeg goed eten wat ook lekker is / geen motivatie kost, en wat je daar bovenop eet niet druk om maken.
maar een gecontroleerde bulk met een overschot van een paar honderd KCal/dag, zodat je niet onnodig veel vet aanzet.
En ik zou me daar niet zo druk om maken, gewoon loslaten, veel eten, en hard doortrainen.
Wil je zeggen dat push/pull/legs voor mij te ver gaat en ik eerder aan full-body of een upper/lower split moet gaan denken? En zo ja, waarom? En waarom de hoofdoefening in pyramide stijl? Hoe ik momenteel train is push/pull/legs, straight sets, met per training 2 main lifts aangevuld met isolatieoefeningen. Waarom zou dat niet of minder goed werken?
De straight sets hebben wat weg van crossfit, toch weer stiekem een beetje in de duur-hoek bezig is mijn indruk. Als je spiermassa wilt opbouwen moet je het lichaam er ook toe stimuleren, en in mijn ervaring doe je dat met progressive loading. Pyramides waren voor mij het beste. Doe je zware werksets, maar wel met een aanloop tegen de blessures, en afloop voor de pomp. De focus is de top van de pyramide, en de afloop nog even alles eruit halen wat erin zit. En dan zijn de assists precies dat, die zou je flat kunnen houden, maar die doe ik vaak ook progressief omdat er vaak nog andere/koude spieren bij komen kijken. Stel je doet borst op dag 1, dan bijv. BP of een variant als hoofdoefening, stel je 1RM is 80kg, dan bijv. even opwarmen met lege stang, dan: 8x iets wat je 10x kan, 5x iets wat je 8x kan, dan de werksets, 5x iets wat je 6x kan, 3x iets wat je 3x kan, dan naar vorige gewicht terug en 2 sets AMRAP. Dat is dan progressive loading binnen de training (micro), en dan zou je nog een 2-maand doel kunnen stellen, en progressive loading over trainingen heen doen (macro). En dan nog 2 assist, bijv. incline DB + flat DB flyes. Ieder 4 sets van 8-12 reps. Laatste rep van laatste setje mag bijna niet meer lukken. Minstens 1.5 minuut rust tussendoor. Bij de topsets van de BP iets meer.
Als je 7x per week traint, dan zou je een 3-split kunnen doen, bijv. borst+biceps, rug+schouders, benen+triceps.
En elke training all-out, laatste reps van de laatste set mag bijna niet meer lukken. En dan niet omdat je buiten adem bent of verzuurd, maar omdat de kracht er niet meer is / gewicht blijft hangen / komt maar langzaam net tot het eindpunt!
Met dat alles nogmaals.. is mijn overtuiging, maar houd er altijd rekening mee dat ik er 100% naast zit voor jou.