XXL Nutrition

Contest Log Let's bulk up a little

Peiling Peiling Stop maar met deze contest. Het hindert je groei.

• Eens

Stemmen: 2 16,7%
  • Oneens

Stemmen: 8 66,7%
  • Weet niet

Stemmen: 2 16,7%

• Totaal stemmers
    12
  • Peiling gesloten .
  • Topic Starter Topic Starter
Ik ben niet zo'n fan van jouw uitvoering van de squat om twee redenen: tempo van zakken lijkt meer op zo snel mogelijk neerstorten. Probeer iets te lezen over stretch reflex of stretch shortening cycle en ga dan voor jezelf bepalen of 4 seconden zakken beter voor je werkt dan de 1.5 seconde van nu.
Tweede punt is de diepte. Waarom ATG als je de diepte niet kan halen zonder buttwink, die je nu zeker hebt. Wat je eigenlijk ziet in je uitvoering is dat je steeds sneller gaat zakken en steeds meer kanteling van je bekken krijgt, in de onderste positie van de beweging.
Dit adviseer je i.v.m. blessurepreventie neem ik aan? Misschien dan maar een box-squat doen, zodat ik niet te diep zak?

Laatst bewerkt:
Je kan ook gewoon iets minder diep zakken. Mijn ervaring is dat de quads ook beter ontwikkelen bij meer time under tension
Bedankt voor de tips tot zover. Ik heb eerder vandaag jouw adviezen opgevolgd en box-squats gedaan (om te voorkomen dat ik te diep ga) met zakken in 4 seconden. Ik heb dit ook gefilmd en zal dat later vandaag hier posten. Feedback wordt gewaardeerd, want het laatste waat ik wil is nog eens door mijn rug gaan.

Laatst bewerkt:
Buttwink is niet altijd een probleem.

Buttwink is een probleem als het een indicatie is van het niet strak houden van je onderrug.

Althans zo heb ik het begrepen.

De commentaren om je squat niet te dive bomben daar zie ik wel wat in.

Buttwink is niet altijd een probleem.

Buttwink is een probleem als het een indicatie is van het niet strak houden van je onderrug.

Althans zo heb ik het begrepen.

De commentaren om je squat niet te dive bomben daar zie ik wel wat in.
Als buttwink geen probleem is, wat is dan de meerwaarde?

Stel je wilt de squat uitsluitend gebruiken voor meer quadriceps ontwikkeling, wat is dan het nut van ATG?

Als buttwink geen probleem is, wat is dan de meerwaarde?
De meerwaarde is dat het een indicatie kán zijn van het niet strak houden van de onderrug en dat als iemand buttwink heeft er eens goed naar het eventuele bewegen van de onderrug gekeken zou moeten worden, soms zijn er ook andere of meerdere oorzaken, zoals bracen, (over bracen heb ik het laatst met TS gehad).

Dit is zoals ik het begrepen heb, corrigeer me gerust als ik er naast zit of als er ook andere ideeën zijn.
Stel je wilt de squat uitsluitend gebruiken voor meer quadriceps ontwikkeling, wat is dan het nut van ATG?
Dit is een vraag die zozeer over bodybuilding lijkt te gaan, dat ik weet dat ik er te weinig over weet, ik denk liever eerst in bewegingen en daarna in zwakke punten.

Een wedervraag zou kunnen zijn: stel je wilt de quadriceps ontwikkelen, waarom zou je squaten?

Ik squat:
- low bar-achtig om zoveel mogelijk gewicht te gebruiken, parallel is genoeg, want dat "telt", eigenlijk zou het nog beter zijn als ik zo diep zou gaan als ik de vorm goed kan houden of dat nu dieper of minder diep is;
- FSQ en OHS om de rom te trainen en over die hele rom sterker te worden;
- high bar-ish, doe ik (nog) niet, maar een beetje met hetzelfde idee.
- KB voor mobiliteit.

Laatst bewerkt:
Vandaag box-squats gedaan om te voorkomen dat ik te diep squat met teveel buttwink. Ook geprobeerd in 4 seconden te zakken. Dit maakt het echt wel zwaarder. De stretch-reflex haal je er hiermee ook helemaal uit. Ik zie zelf geen buttwink meer en haal volgens mij nog wel minimaal parrallel qua diepte. Feedback over de uitvoering wordt gewaardeerd @superfly !

En ja, ik weet het, dit zijn babygewichtjes, maar ik ben 3 dagen geleden weer voor het eerst gaan squatten sinds het door de rug gaan, met 30 kg. Vandaag 2½ kg erbij. Ik wil het nu 100% safe spelen...

Laatst bewerkt:
Het tempo van zakken en de houding van je wervelkolom in deze uitvoering heeft mijn voorkeur. Alleen jij moet zelf gaan bepalen welke uitvoering beter bij jou past.

Het tempo van zakken en de houding van je wervelkolom in deze uitvoering heeft mijn voorkeur. Alleen jij moet zelf gaan bepalen welke uitvoering beter bij jou past.
De uitvoering die mijn rug heel houdt. En ik train voor hypertrofie. Waarschijnlijk ga ik met deze uitvoering wel minder kilo's squatten, want zakken in vier seconden en weer omhoog komen vanuit een soort van stilstand zonder stretch/reflex is veel zwaarder.

Heb niet alles gelezen maar als squatten moeilijk gaat waarom niet heavy legpress of eventueel smith squat? Goblet squats?

Heb niet alles gelezen maar als squatten moeilijk gaat waarom niet heavy legpress of eventueel smith squat? Goblet squats?
Squatten gaat niet moeilijk. Jarenlang zonder problemen gedaan. Ik ben nu alleen extra gefocused op uitvoering/techniek nadat ik door m'n rug ben gegaan. Nadat zoiets is gebeurd, ga je daar toch extra kritisch naar kijken.

Ik vind deze uitvoering beter dan de vorige, ziet er wat veiliger en beter uit vind ik. Het gewicht ziet er wel wat licht uit, which is fine want ik denk niet dat je echt zwaar wilt squatten? Maar misschien is het een idee om dan ook bv 3 seconden naar boven gaan voor wat meer TUT en gevoel in je quads.

Full ROM geniet altijd de voorkeur voor hypertrofie imo. Natuurlijk als je die enkel pijnvrij kunt bereiken, als dat niet lukt, zou ik er eerder op ‘oefenen’ met lagere gewichten dan je ROM verkleinen en zwaardere gewichten gebruiken.

Full ROM geniet altijd de voorkeur voor hypertrofie imo. Natuurlijk als je die enkel pijnvrij kunt bereiken, als dat niet lukt, zou ik er eerder op ‘oefenen’ met lagere gewichten dan je ROM verkleinen en zwaardere gewichten gebruiken.
Wat is dan de optimale ROM voor quadriceps training, of vanaf welk punt schakel je meer hamstrings en gluteus in? Als dikkere benen je doelstelling is, zie ik veel meer voordelen in meer onderscheid tussen quadriceps en hamstring training. Maar ieder zijn eigen mening en iedereen moet uitvinden wat beter bij jezelf past.

Eens. Vrijwel alle onderzoeken geven ook aan dat dit het beste is voor hypertrofie en ik streef er zelf ook naar in alle oefeningen. Naast pijnvrij moet de ROM natuurlijk ook veilig kunnen worden uitgevoerd, dus geen blessures opwekken. Van de squat is bekend dat een te grote buttwink problemen kan geven met de onderrug. Ik denk dus dat het goed is dat ik nu wat ga spelen met de maximale diepte die ik nog veilig kan halen d.m.v. box-squats en het daarbij filmen van de lifts. Hier nog wat verdieping:

FIT.nl over Buttwink: https://www.fit.nl/krachttraining/butt-wink
Wanneer je squat met een butt wink loop je meer kans op rugklachten zoals ischias, spit en hernia. Het is daarom belangrijk om een butt wink te voorkomen.
Mike Israetel over Full ROM:

Laatst bewerkt:
Mike israetel is sowieso een goede om te volgen! Eigenlijk de gehele crew van Renaissance Periodization 😎

Van de squat is bekend dat een te grote buttwink problemen kan geven met de onderrug. Ik denk dus dat het goed is dat ik nu wat ga spelen met de maximale diepte die ik nog veilig kan halen d.m.v. box-squats en het daarbij filmen van de lifts. Hier nog wat verdieping:
Ga je ook op zoek naar de oorzaak van jouw butt wink om te proberen die aan te pakken?

EDIT:
Mogelijk interessant voor je, ook over de mobiliteit in de squat in het Nederlands:
Eerder zag ik veel van deze info al in het Engels langskomen.

Laatst bewerkt:
Ga je ook op zoek naar de oorzaak van jouw butt wink om te proberen die aan te pakken?
Goeie vraag! Aangezien ik tot parallel kan squatten zonder zichtbare butt wink (voor zover ik dat kan zien in het laatste youtube filmpje dat ik hier heb gepost) zie ik het op dit moment niet als een probleem voor de doelen die ik heb. Natuurlijk ga ik wel dat artikel van Milo Education doornemen en misschien haal ik er ook wel dingen uit waar ik mee aan de slag kan gaan. Om dit grondig te onderzoeken zou ik een echt goede trainer moeten inschakelen en daar heb ik geen zin in. Het kan, zo blijkt ook uit het artikel, ook nog zo zijn dat een ATG squat zonder butt wink simpelweg onmogelijk is voor mijn lichaamsbouw.

Goeie vraag! Aangezien ik tot parallel kan squatten zonder zichtbare butt wink (voor zover ik dat kan zien in het laatste youtube filmpje dat ik hier heb gepost) zie ik het op dit moment niet als een probleem voor de doelen die ik heb. Natuurlijk ga ik wel dat artikel Milo Education doornemen en misschien haal ik er ook wel dingen uit waar ik mee aan de slag kan gaan. Om dit grondig te onderzoeken zou ik een echt goede trainer moeten inschakelen en daar heb ik geen zin in. Het kan (zo blijkt ook uit het artikel) ook nog zo zijn dat een ATG squat zonder butt wink simpelweg onmogelijk is voor mijn lichaamsbouw.
"Never load bad movement!" dus dat lijkt me voorlopig een verstandige oplossing.

Waar ik op doelde (zag ik ook in filmpjes van Mark Wildman, Alan Thrall, Squat University, Zack ... en Cathelist Athlethics) of je gaat kijken naar bv je enkel mobiliteit, hoe wijd je staat, voetpositie, knie positie, heup mobiliteit, andere squat varianten. Als je dat gezien jouw doelen allemaal niet zo boeit is dat ook prima.

Linksom of rechtsom wens ik je succes en een blessurevrije contest!

Terug
Naar boven