MuscleMeat

Lunges, grootste c*nt oefening ooit

Dat mensen niet denken dat ik lul of een excuus verzin om niet te squatten of zwaar te squatten.

Ik had altijd mooie slanke enkels, lijk wel een wijf nu ik dat zeg :D

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Weet ik moet me teennagels knippen en heb een Tan nodig.

En dat is de kant van de klap, het is heel lang geleden gebeurd, 20 jaar terug en mijn phone kan niet goed dat litteken pakken op 1 of andere manier, kleur klopt ook niks van, maar het litteken loopt helemaal tot beneden aan mijn voet, de grote plek daar ging de versnellingspook in en aan de andere kant ramde de auto mij.
De shit zit dus binnen in want het is een grote kluwe van botweefsel en splinterstukken die ook te voelen zijn als je erover wrijft dan voel je stukken uitsteken.
Het is altijd twee keer zo dik als me andere enkel en scheen en het is een paar cm korter.
Maar de beentjes worden getraind.

1zlawxk.jpg

Dus mensen rij voorzichtig met je motor of scooter :)

O.T want ik zit hier nu veels teveel, sorry TS!!

Gewoon een lunges doen? Zonder lunges kan je wel, zonder squat wordt al een stuk lastiger.

In Smolov squat programma doe je ook lunges om die heupspieren wat te rekken.
ik vind het een pl**ris oefening.

Oh wat heb ik een godsgruwelijke hekel aan lunges.
Omdat ik net weer begin heeft de trainer ze in mijn fullbody schema gedaan. Volgens hem goed voor de stabiliteit die je zometeen nodig hebt bij deadlifts etc.

Begin met:
squat 15x3
Lunges 15x2x3
Hamstring curl 15x3
Calf raise 15x3

Daarna
Seated row 3x15
Lat pull 3x15
Benchpress 3x15
Dumbbell incline fly's 3x15
Bicep curl (bar) 3x15
tricep dip 3x15

Die lunges vreten zo genadeloos veel energie i.v.m. balans, etc. dat ik ze er vandaag vanwege t warme weer uit heb gelaten. Kon spontaan alles 5-10kg hoger zetten. Heeft iemand anders dit ook? Wat raden jullie aan? 3 beenoefeningen houden en lunges wegflikkeren? Of is die stabiliteit zometeen nodig?
Ik vind lunges een zwaar overrated oefening. Als je die oefening doet met als doel om je quadriceps te stimuleren, dan zou ik zeggen dat je lunges beter vervangt door de front squat of leg press. Overigens zou ik nog iets als een Romanian deadlift of hyperextensions (met extra gewicht) toevoegen om het heupstrekkende deel van je hamstrings te trainen (leg curls trainen alleen het kniebuigende deel van de hamstrings).

Ik doe nooit lunges

Ik vind lunges een zwaar overrated oefening. Als je die oefening doet met als doel om je quadriceps te stimuleren, dan zou ik zeggen dat je lunges beter vervangt door de front squat of leg press. Overigens zou ik nog iets als een Romanian deadlift of hyperextensions (met extra gewicht) toevoegen om het heupstrekkende deel van je hamstrings te trainen (leg curls trainen alleen het kniebuigende deel van de hamstrings).

Daarbij is zijn fullbody schema een dikke overkill.

prima oefening,

Ik zie niet in wat er mis is met een fullbody-schema, zolang het totaalvolume maar niet uit de pan rijst (hoewel je lichaam daar zichzelf snel in aanpast) en alle spiergroepen/oefeningen evenredig getraind worden.

Effectief? Ja. Leuk? Nee.

Lunges is nochtans een mooie oefening om nog even alles uit je benen te persen...

Aangezien ik met squat en deadlift vrij laag blijf zitten in reps, (6 of minder) zijn lunges een oefening waarmee ik wel graag hoger ga in reps (~10 per been) en hebben daarmee voor mij wel een meerwaarde.
Voor een stukje hypertrophy, al is het maar mentaal. Maar volgens mij hebben ze daadwerkelijk voordelen. Na een maandje stevig lungen zien m'n benen er optisch beter uit. Verder natuurlijk goed als balansoefening voor o.a. je core en kuiten. M'n squat wordt er in ieder geval ook niet slechter op en ik heb ook het gevoel dat het bevorderlijk is voor m'n niet-krachttraining specifieke prestaties. O.a. op vakantie tegen een berg op lopen..

Ik doe ze sinds het eerste schema dat ik kreeg v.d. sportschool. Toen gewoon braaf elke keer na squatten lunges gedaan en hoewel ik er soms tegenop zag, de lunges blijven doen. Daarna b.v. ub/lb schema gaan doen en lunges eruit gegooid. Miste na elke training wel de uitputting van mijn benen. Doormiddel van de combi squatten en lunges heb ik echt het idee het maximale uit mijn benen te halen. Dit heb ik niet als ik alleen squat, hoe ver ik ook ga, gewicht neemt af maar na de training heb ik dan nooit de vermoeidheid als met lunges. Vind het vooral mentaal een prettige oefening om mij tot het uiterste te pushen en benen dag als bijna mythisch blijf zien.

• Topic Starter Topic Starter

Hoezo? Benen worden hard gepakt idd, maar de rest is 1 oefening per spiergroep.. Daarbij zit ik in de eerste weken hé (week 5 nu), afbouwen begint binnenkort (12 reps / 10 reps / 8 reps) en gewicht gaat omhoog. Ik doe squats op 3x15x45kg, niet 80-90 ;) Over een maand of 2 wel weer, maar eerst rustig opbouwen.

Laatst bewerkt:
Hoezo? Benen worden hard gepakt idd, maar de rest is 1 oefening per spiergroep.. Daarbij zit ik in de eerste weken hé (week 5 nu), afbouwen begint binnenkort (12 reps / 10 reps / 8 reps) en gewicht gaat omhoog. Ik doe squats op 3x15x45kg, niet 80-90 ;) Over een maand of 2 wel weer, maar eerst rustig opbouwen.

Hoe vaak in de week doe je 'm? Bij 1x heb ik niks gezegd :)

• Topic Starter Topic Starter
Hoe vaak in de week doe je 'm? Bij 1x heb ik niks gezegd :)

Dan heb je wel wat gezegd ;)

Fullbody
rust
buik en cardiodag
rust
fullbody
rust
buik en Cardiodag
rust

Soms twee dagen tussen fullbody en cardio, als t drie is skip ik cardio en doe ik weer fullbody.

ga binnen kort weer marathon lopen,

43km lunges doen met bw, volgens mij onmogelijk :P

Terug
Naar boven