AndroidHealthClinic

Marina's road to succes! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Status
Neem contact op via conversatie.
Vraag is train je voor kracht/PR of voor de gezondheid en hypertrofie...

Was die 52 kg die je destijds woog ook in trainingstijd?

Als dat zo is zit ik met mijn veronderstelling van max potentieel toch niet ver van de realiteit af?

52kg minus 18% maakt 41,5 kg VVM.

Hoe het ook is, als je bij de 96% van de vrouwen hoort met gemiddelde genetische aanleg voor spiergroei dan is een totaal van zo'n 5 kg spiermassa winst (168 cm) door training voor hypertrofie het hoogst haalbare (meestal na 4 jaar dedicated trainen te bereiken). Vrij eenvoudig om na te gaan of je hieraan voldoet.
 
Laatst bewerkt:
Mooi resultaat toch

PR's zijn altijd zwaar Marina, daarom is het een PR :D
Yep! Ben ook tevreden! :)

Vraag is train je voor kracht/PR of voor de gezondheid en hypertrofie...

Was die 52 kg die je destijds woog ook in trainingstijd?

Als dat zo is zit ik met mijn veronderstelling van max potentieel toch niet ver van de realiteit af?

52kg minus 18% maakt 41,5 kg VVM.
Ik train voor kracht en massa. Ik wil gewicht erbij om een gezond gewicht te halen maar ook sterker worden en een mooi gespierd opgebouwd figuur hebben.

De 52 kg was in de tijd dat ik nog geen krach training deed. Wel deed ik toen aan acrobatisch rock en roll en fietste ik in de zomer pak hem beet 2 x per week naar mijn werk (enkele rit 30 km)

Maar ijn totaal gewicht is nu 41,5 kg en dat is echt niet allemaalVVM... Dus ik denk dat ik nog niet aan mijn max zit.... Maar dat is mijn idee.
 
Dat vind ik een vreemde veronderstelling. Je zegt vrijwel geen vet te hebben, dan is je huidige gewicht wel je VVM. 41,5 kg dus.

Trainen voor kracht, conditie of hypertrofie vraagt in alle drie de gevallen een andere benadering.

Als je dan ook nog eens slecht slaapt, de periode waarin herstel/spiergroei zou moeten plaats vinden dan ben ik van mening dat je de trainingsstijl/duur moet aanpassen aan de herstelcapaciteit.

Heb je overigens een idee wat destijds (52 kg) - bij benadering - je vetpercentage zal zijn geweest?
 
Dat vind ik een vreemde veronderstelling. Je zegt vrijwel geen vet te hebben, dan is je huidige gewicht wel je VVM. 41,5 kg dus.

Trainen voor kracht, conditie of hypertrofie vraagt in alle drie de gevallen een andere benadering.

Als je dan ook nog eens slecht slaapt, de periode waarin herstel/spiergroei zou moeten plaats vinden dan ben ik van mening dat je de trainingsstijl/duur moet aanpassen aan de herstelcapaciteit.

Heb je overigens een idee wat destijds (52 kg) - bij benadering - je vetpercentage zal zijn geweest?
Mijn vet% is wel laag ja.... :(

Vaak gaat kracht en spiergroei toch wel samen? In ieder geval dat wordt wel vaak gezegd. Als je geen spiergroei hebt kan je ook niet sterker worden.

Daar heb je wel gelijk in. Ik denk dat als ik beter slaap dat ik ook beter herstel. Maar ja dat is nu eenmaal niet zo dus moet ik mogelijk inderdaad wat aanpassen. Het is alleen wel zo dat ik graag vooruit wil. Ik wil te graag denk ik dan.

Oef....mijn vet%? zal niet heel hoog geweest zijn denk ik.. Maar denk toch wel redelijk normaal in de range van 20-25%.

Mijn hoogste gewicht ooit was 55 kg. Maar dat is echt al heel lang geleden.

weegupdate.... Meer vetten eten gaat wel redeljk goed.
Gewicht ongeveer gelijk... of mogelijk toch licht stijgend? Ik heb vannacht nl verschrikkelijk liggen zweten... Ik weet het dat is vocht.. maar normaal heb ik dat nooit...In ieder geval zet ik door.

29 januari 41,1-41,2kg
5 februari 41,4 kg --> minimaal verschil en in mijn ogen een schommeling....
11 februari 42-42,1 kg !
18 februari 42,2 kg en dat na die dag nuchter!
25 februari 41,9-42 kg ... valt me toch wel tegen..
4 maart 41,4-41,5 kg :(
11 maart 41,7 kg
18 maart 41,9-42 kg
25 maart 41,7 kg
1 april 41,4 kg
9 april 41,5 kg
16 april 41,5-41,6 kg
22 april 41,7 kg
 
Mijn vet% is wel laag ja.... :(

Vaak gaat kracht en spiergroei toch wel samen? In ieder geval dat wordt wel vaak gezegd. Als je geen spiergroei hebt kan je ook niet sterker worden.

Daar heb je wel gelijk in. Ik denk dat als ik beter slaap dat ik ook beter herstel. Maar ja dat is nu eenmaal niet zo dus moet ik mogelijk inderdaad wat aanpassen. Het is alleen wel zo dat ik graag vooruit wil. Ik wil te graag denk ik dan.

Oef....mijn vet%? zal niet heel hoog geweest zijn denk ik.. Maar denk toch wel redelijk normaal in de range van 20-25%.

Mijn hoogste gewicht ooit was 55 kg. Maar dat is echt al heel lang geleden.

weegupdate.... Meer vetten eten gaat wel redeljk goed.
Gewicht ongeveer gelijk... of mogelijk toch licht stijgend? Ik heb vannacht nl verschrikkelijk liggen zweten... Ik weet het dat is vocht.. maar normaal heb ik dat nooit...In ieder geval zet ik door.

29 januari 41,1-41,2kg
5 februari 41,4 kg --> minimaal verschil en in mijn ogen een schommeling....
11 februari 42-42,1 kg !
18 februari 42,2 kg en dat na die dag nuchter!
25 februari 41,9-42 kg ... valt me toch wel tegen..
4 maart 41,4-41,5 kg :(
11 maart 41,7 kg
18 maart 41,9-42 kg
25 maart 41,7 kg
1 april 41,4 kg
9 april 41,5 kg
16 april 41,5-41,6 kg
22 april 41,7 kg
Kleine aanpassing opgestuurd. Ik zie een kleine stijging en hoop dat je die lijn doorzet. :thumbs:
 
Kracht zonder spiergroei is goed mogelijk, spiergroei zal echter ook kracht opleveren. Alles onder de 6 reps per set zie ik als trainen voor kracht en minder voor hypertrofie. Optimale rep range voor hypertrofie is imo (en daar sta ik niet alleen in) 8 - 12, dit o.a. ivm TUT.

  1. Women may need longer TUT than men to build muscle.
 
Kracht zonder spiergroei is goed mogelijk, spiergroei zal echter ook kracht opleveren. Alles onder de 6 reps per set zie ik als trainen voor kracht en minder voor hypertrofie. Optimale rep range voor hypertrofie is imo (en daar sta ik niet alleen in) 8 - 12, dit o.a. ivm TUT.

  1. Women may need longer TUT than men to build muscle.
Interessant artikel en ik ga het zeker nog een keer lezen.
Maar hoe kan ik dit dan het beste toepassen in een training die voor mij het meeste op zou leveren?

Maar ik moet wel zeggen dat het ook wel een beetje een kick geeft als je merkt dat je sterker wordt. Maar ik zou nog liever zien dat er wat gewicht bijkomt.
 
goeie resultaten marina :thumbup:
pr's en vpr zijn altijd goed voor de motivatie
 
Zijn veel wegen die naar Rome leiden, maar imo dien je rekening te houden met volume vs rust in relatie met je herstelcapaciteit. Ik denk dat het artikel je voldoende inzicht geeft.

Wat ze overigens in dit artikel hebben weggelaten en wat wel in het officiele stuk staat is dat de high rep groep veel sneller klaar was met de workout door korter en minder rust tussen de sets, maar nog belangrijker.... Na de test was de low rep groep opgebrand en hadden ze allen last van hun gewrichten iit de high rep groep.

Met minder kans op goed herstel, door de dagelijkse beslommeringen, familie- en werkstress, verkoudheidjes, geen optimale toevoer van macro- en micro nutriënten, slechte nachtrust, etc, lijkt het mij duidelijk welke routine de voorkeur verdient.

IMG_0340.PNG IMG_0341.PNG

Wellicht moet je ook loslaten welke routine voor jou optimaal is en gewoon lekker doen waar je zin in hebt en waarbij je je goed bij voelt.

IMG_0340.PNG


IMG_0341.PNG
 
Laatst bewerkt:
Goede stijgende lijn in je trainingen! Ben een snelle lezer dus heb even je samenvatting bekeken :)
 
Ik ben het met Eleiko eens, gooi je programma/routine eens flink door de war en ga een tijdje wat meer reps doen.
 
Meer reps? Jullie zijn niet goed..:o

Sorry hoor, maar echt meer reps is gewoon cardio...en wat heeft Marina niet nodig? Juist ja, cardio...

Korte intensieve trainingen zijn naar mijn mening the way to go. Verder zullen we gewoon langzaam maar zeker moeten ontdekken op welke voeding Marina het beste reageert. Want ook al zou er bij gainen geen spiermassa bij komen ben ik ervan overtuigd wanneer er 5kg vet bij zit, dat Marina een stuk sterker zal zijn..
 
Meer reps is cardio...
...van welke planeet ben jij?

We hebben het hier over 8 - 12 reps per set!

Als je bovenstaande posts hebt gelezen en meent wat je schrijft heb je van dat hele ijzervreten nog verdraaid weinig kaas gegeten.
 
Meer reps is cardio...
...van welke planeet ben jij?

We hebben het hier over 8 - 12 reps per set!

Als je meent wat je schrijft heb je van dat hele ijzervreten nog verdraaid weinig kaas gegeten.
Ik kreeg het idee dat ze in de 15-25 rep-range moest gaan zitten. 8-12 is prima, maar dat doet ze toch al voor haar assistance?

Echter zie ik er ook geen kwaad in om weer wat meer volume te draaien op compounds, maar zeker niet teveel. Met Marina haar metabolisme lijkt het me niet verstandig om te lang te trainen of te lang in hoge hartslag regionen...
 
Ik ben nu echt even de weg kwijt... :(
Trainingen wil ik net als nu 45-60 minuten max houden.

Meer reps ja of nee?
Kan ik gewoon de oefeningen van mijn huidige schema dan aanhouden? Dus vnl compounds (minimaal assistence)?
Fullbody op compounds of toch een ander schema?
Gewichten alles op 1 gewicht x sets met x reps dat ik net alle reps vol red? of opbouwend?

Ik vraag me nu echt af waar ik het meeste profijt van zal hebben om spieren op te bouwen en in gewicht aan te komen....

Ik ga half mei op vakantie. Misschien een idee om dit dan tot die tijd te gaan doen. Maar dan moet ik nog wel een schema opzetten.

Input hiervoor wordt zeer op prijs gesteld. :)
Nu naar yoga. :o
 
Je moet doen waar je zin in hebt, maar je voornemen om dit slechts te doen tot je vakantie in mei stuit mij dan weer tegen de borst.

Spiergroei gaat normaliter tergend langzaam, daarom schreef ik eerder al om minimaal een half jaar dedicated voor een programma te gaan.

Een optie is dit:

BRAWN split

Stuart McRobert
  • SQUAT - KUITEN - RUG
  • BORST - BICEPS - TRICEPS
  • DEADLIFT - SCHOUDERS -TRAPS
Of bv deze:

Frank Zane split
  1. Squat - deadlift - traps
  2. Rug - borst - kuiten
  3. Schouders - triceps - biceps
Of wellicht:

Push - pull

De combinaties maakt niet uit. Waar het om gaat is het totale aantal reps per spiergroep per workout, die kan het beste liggen tussen de 40 en 70.

Dat kan je doen met bv 5 sets van 10 reps of 10 sets van 5 reps. 10 sets van 5 reps heeft echter veel nadelen zoals in bovenstaande posts is te lezen.

Als extraatje om je lichaam te ondersteunen kan imo een goed multi-vit/min supp geen kwaad (bv Solgar Omnium) plus 2-3 gram visolie en creatine (gewoon monohydraat).
 
Laatst bewerkt:
Oeps dit wordt toch geen ellenlange diskussie

Overleg met je coach :o

Een beste coach, iemand die spiermassa als prio heeft een krachtschema voor leggen...

, enkele boeken die je zullen helpen de juiste keuze te maken:

(Beyond) Brawn van Stuart McRobert

Science and Development of Muscle Hypertrophy van Brad Schoenfeld

Succes in je keuze!
 
Laatst bewerkt:
Status
Neem contact op via conversatie.
Back
Naar boven