AndroidHealthClinic

Moderne wetenschap in de Bijbel

Hoe bedoel je onredelijk? Wat geeft jou dat idee dan ???
De koran is gewoon de waarheid, en wat betreft die stam
Voor de laaste keer, ze zullen branden ja
Het is geen excuus namelijk

Man, ik snap wel dat je je geloof wilt verdedigen maar je argumenten zijn gewoon niet logisch.
Waarom heeft god die mensen van die stam dan gemaakt? gewoon om ze te laten branden ???

Maar hoe moeten ze in godsnaam in Allah geloven als ze er nooit van gehoord hebben!!!
Dat bedoel ik dus met dat je onredelijk bent!

Te lachwekkend en tegelijkertijd angstaanjagend voor woorden dat iemand ergens zo van overtuigd kan zijn.

Spiertje kerel,you used to be cool.

Ik heb deze topic een beetje zitten doornemen (diagonaal) en wat er mij opvalt is dat wat spiertje predict:'wie zich niet bekeert tot de islam zal branden'. In mijn oren klinkt dit nogal sterk racistisch.

ter informatie:
ra·cis·me (het ~)
1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde

Dus kan ik besluiten dat de islam een racistisch geloof is die dood en bederf predict tegen al wie anders is en/of een ander geloof volgt.
Geef mij dan toch maar jehova's getuigen die zijn teminste pacifistisch.

Ik heb deze topic een beetje zitten doornemen (diagonaal) en wat er mij opvalt is dat wat spiertje predict:'wie zich niet bekeert tot de islam zal branden'. In mijn oren klinkt dit nogal sterk racistisch.

ter informatie:
ra·cis·me (het ~)
1 het uiten van minachting, vijandigheid of haat van het ene ras jegens een ander, voortkomend uit een gevoel van meerwaarde

Dus kan ik besluiten dat de islam een racistisch geloof is die dood en bederf predict tegen al wie anders is en/of een ander geloof volgt.

what else is new?! ;)

In de bijbel staat geen wetenschap alleen lariekoek.

Excuus? Waarom hebben de indianen een excuus nodig?
En zeker is het wel een excuus. Jij kunt nl. geen logische beredenering vinden voor het door jou gestelde feit dat ze zullen branden. Die is er niet. Hoe je het ook went of keert, DIE IS ER NIET

I dare you :D

ter informatie:
ra·cis·me (het ~)

Dit is ook matig beredeneerwerk. Het gaat al mank op het feit dat een geloof geen ras is....
En waarom zou iemand die gelooft een gevoel van meerwaarde moeten hebben. Het ligt miss op de loer, maar het is zeker geen direct oorzaak-gevolg beredeneren.

Man, ik snap wel dat je je geloof wilt verdedigen maar je argumenten zijn gewoon niet logisch.
Waarom heeft god die mensen van die stam dan gemaakt? gewoon om ze te laten branden ???

God must be one bored woman.

Maar hoe moeten ze in godsnaam in Allah geloven als ze er nooit van gehoord hebben!!!
Dat bedoel ik dus met dat je onredelijk bent!

Spiertje is niet onredelijk, spiertje praat na wat er in de Koran staat.
Spiertje kan hooguit worden kwalijk genomen dat hij niet voor zichzelf denkt. Deze logica (mbt tot de Brandende Indianen) openbaart zich nog voor je leeftijd dubbele cijfers aanneemt.

diep van binnen geloof je die rotzooi zelf niet, mark my words.

Ik ken genoeg mensen die het écht geloven/geloofden...
Dat is denk ook een van de redenen dat van je geloof af stappen zo moeilijk is. Je moet dan toegeven dat je zolang in bullcrap geloofde. Niemand wil graag toegeven dat ie het bij het verkeerde eind heeft. Helemaal niet als je spreekt over periodes van tientallen jaren.
Daarom wordt er gevlucht voor de logica, omdat die onherroepelijk leidt tot zeeeer zware Contradicties.

Spiertje kerel,you used to be cool.

En omdat hij dergelijke dingen gelooft is hij in een keer niet cool?

In de bijbel staat geen wetenschap alleen lariekoek.

Mwa, ik vind een bij vlagen verlicht fabeltjesboek een betere beschrijving.
Een gemiddeld betere kennis van de bijbel zou niet misstaan, al was het alleen maar vanwege het taalkundige belang of de oorsprong van veel van onze maatschappelijke rituelen.

Ik ken de bijbel redelijk goed tot goed. De verhalen er in zijn best vermakelijk, als je de slachtpartijen over het hoofd ziet. Als leidraad kan de bijbel ook goed van pas komen om barmhartig te zijn, maar tegelijkertijd vraag ik me af of je daar een boek voor nodig hebt.

Wetenschappelijk is de bijbel echter gewoon prut, het is kennis uit de tijd dat de bijbel werd opgetekend. Dat is overal in terug te vinden, als het dan het woord van god is geeft hij ons wel een heel erg slechte verklaring hoe ons heelal en de wereld om ons heen in elkaar zit.

Haha dat eeuwige geloof ook altijd.
Elk geloof is gewoon een leuk fabel. Bedacht om mensen onder de duim te houden.
Denk dat ik ook maar een boekie ga schrijven. Dat alle vrouwen alleen maar coïtus mogen hebben met de almachtige Richard. Andere mannen moeten elkaar uitmoorden, enz enz.

Domme kwezels die in een boekske geloven!

En ook altijd uitspraken in naam van en dat soort gebrabbel. Uit geen 1 geloof is imo iets goed gekomen wat zonder geloof ook niet had gebeurd, en er zijn wel tig slechte zaken te noemen die gebeurd zijn puur vanwege het geloof.

Ik ken de bijbel redelijk goed tot goed. De verhalen er in zijn best vermakelijk, als je de slachtpartijen over het hoofd ziet. Als leidraad kan de bijbel ook goed van pas komen om barmhartig te zijn, maar tegelijkertijd vraag ik me af of je daar een boek voor nodig hebt.

Wetenschappelijk is de bijbel echter gewoon prut, het is kennis uit de tijd dat de bijbel werd opgetekend. Dat is overal in terug te vinden, als het dan het woord van god is geeft hij ons wel een heel erg slechte verklaring hoe ons heelal en de wereld om ons heen in elkaar zit.

yup. Zo denk ik er onderhand ook over.
Maar gezien het feit dat nogal wat zaken in onze wereld hun basis vinden in zaken als een bijbel (en deze komt veel voor) pleit ik wel voor bijbelonderwijs. Ik noem bijv. het instituut 'huwelijk'.
Maar dan bijbelonderwijs tijdens de lessen Nederlands, maatschappijleer en filosofie (gezien de weelde aan drogredeneringen :D) of zo.

Haha dat eeuwige geloof ook altijd.
Elk geloof is gewoon een leuk fabel. Bedacht om mensen onder de duim te houden.
Denk dat ik ook maar een boekie ga schrijven. Dat alle vrouwen alleen maar coïtus mogen hebben met de almachtige Richard. Andere mannen moeten elkaar uitmoorden, enz enz.

Domme kwezels die in een boekske geloven!

En ook altijd uitspraken in naam van en dat soort gebrabbel. Uit geen 1 geloof is imo iets goed gekomen wat zonder geloof ook niet had gebeurd, en er zijn wel tig slechte zaken te noemen die gebeurd zijn puur vanwege het geloof.

Yup ga ik volledig mee akkoord! Alles afschaffen!
btw, als jij je eigen sekte opricht, wil ik er wel in toetreden, maar dan wel meteen met een hoge graad (rechterhand ... of beter rechter pik :D ).

Een evolutionaire discussie op DBB is even kansloos als het gehele Nederlandse volk in een referendum hun mening laten uitspreken over Grondwettelijk verdrag...

Iedereen mag zijn mening uiten natuurlijk maar er wordt zoveel crap gepost dat enigszinds betekenisvol discussieren er niet meer bij is, zo leert te ervaring.

Maar als je deze discussie in abstracto neemt; in hoeverre de theologie is te rijmen met de empirische wetenschap; is de balans al eeuwenlang op aan het schuiven in 1 richting, en nochthans blijven mensen deze ontwikkeling betwisten...?

Een evolutionaire discussie op DBB is even kansloos als het gehele Nederlandse volk in een referendum hun mening laten uitspreken over Grondwettelijk verdrag...

Iedereen mag zijn mening uiten natuurlijk maar er wordt zoveel crap gepost dat enigszinds betekenisvol discussieren er niet meer bij is, zo leert te ervaring.

Maar als je deze discussie in abstracto neemt; in hoeverre de theologie is te rijmen met de empirische wetenschap; is de balans al eeuwenlang op aan het schuiven in 1 richting, en nochthans blijven mensen deze ontwikkeling betwisten...?

Is het dan niet een beetje aan degenen die er aardigheid in hebben, deze crap te weerleggen?
Het is ongelooflijk hoeveel er langs christelijke gemeenschappen heen kan gaan. De wereld van de wetenschap is voor velen een eng en onbekend terrein, atheisten zijn niet gek mnder dan satanisten en god schiep de aarde.

Kale wetenschap is taaie kost na pagina twee van de inleiding. Zelf zeer goed geschreven populair wetenschappelijk materiaal kost vaak nog wel een paar keer een pagina overnieuw lezen.

Is het dan niet een beetje aan degenen die er aardigheid in hebben, deze crap te weerleggen?
Uiteraard, maar als je de 'aardigheid' bezit betekent dit vaak ook dat je deze op alternatieve wijze aan kunt wenden waar het juist meer oplevert :p
Het is op DBB wel ondoenlijk gebleken om consistent te reageren op klaarblijkelijke misstanden van deze aard. Er zijn gelukkig nog mensen die er wel de frisse moed houden om te blijven reageren, en ik zal ook mijn steentje proberen bij te blijven dragen. :D

Het wordt overigens wel tijd dat de elite, politiek met name, in ons land, dat toch onderdeel uitmaakt in veel opzichten van de voorhoede in deze wereld, een nieuwe stellingname neemt inzake religie. Geloofsvrijheid en secularisering waren de eerste stappen, de volgende mag zich wat mij betreft snel aandienen. Wat mij betreft gaat de Nederlande staat zich distantieren van elke geloofsbelijding in brede zin, opdat de rest van de westerse wereld, nochthans is nota bene de enige huidige wereldmacht, de VS, hopeloos conservatief, snel mag volgen.

Excuses voor de lange zinnen, heb overduidelijk weer teveel boven het wetboek gehangen :o

En daarmee zoutzak ben ik het ook eens
Geloof en staat moeten gescheiden zijn, een seculiere staat is van noodzaak los van mijn geloof
Ik zie wel in dat de sjaria en andere wetsmiddelen geen kans op slagen zullen hebben in deze tijd, mede door de mentaliteit, economische en globale ontwikkelingen

Ok, als god al het leven en de aarde etc heeft gemaakt, wie heeft god dan gemaakt?

Denk daar maar eens over na;)

Dan zeg ik: "Weet ik niet."
Maar als je een wetenschapper vraagt waar het draaiende stipje vandaan kwam waar het heelal, na ontploffing, is ontstaat krijg je hetzelfde antwoord.

Uiteindelijk draait het gewoon om wat je wil geloven. En dus is de Evolutietheorie net zo goed een geloof als religie.

Laten we nou niet weer geloof en wetenschap neerzetten als hetzelfde. Dat is het gewoon niet. Wetenschap is inderdaad soms gebaseerd op aannames, maar veel van onze wetenschappelijke kennis is toetsbaar en dus empirisch te bewijzen.

Niets maar dan ook echt niets van wat in de bijbel staat valt enigzins te toetsen. Historisch gezien is de bijbel al niet accuraat, regelmatig zijn oude sagen zo verdoet dat het een nieuw verhaal lijkt. Denk aan het Epos van Gilgamesh. Dit Epos beschrijft een zondvloed en zeer waarschijnlijk is ook de bijbelse zondvloed daar op gebaseerd. Epos van Gilgamesh is dan weer gebaseerd op het nog oudere Epos van Atrahasis. Maar het blijven mythes, geen geschiedenis.

Wetenschappelijk is de bijbel helemaal een lachertje, de beschrijving van de historie van de aarde en het ontstaan van het heelaal gaat helemaal nergens over. Maar goed als je gelooft dat een schepper deze aarde en dit heelal heeft geschapen kan zo'n fabeltje goed uit komen.

Terug
Naar boven