- Waardering
- 9
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
gefeliciteerd KaLe met je pr,mocht ik nou wat meer weten over het strong men trainen hoor je het van me.want ik vind zeker als het zo door gaat en je bent een beetje blessure vrij je makkelijk een c wedstrijd kan mee draaien dat ligt jou wel!

Onze incline bench vind ik erg k*t liggen. Normaal wil ik deze in het squatrek pakken. Maar om eerlijk te zijn vind ik incline smithpresses lekkerder aanvoelen. Ik voel mijn schouders teveel met normale incline en nu helemaal ik last van de schouders heb, wil ik dat een beetje ontzien
Thanks! Ben je weer bezig met trainen?

Tof! Ja, helaas dat ik die problemen met mijn rug heb. Maargoed, merk sinds ik meer eet dat ik wel steeds sneller herstel. Dus wie weet kan ik binnenkort weer knallen![]()
Ik was ook bang voor me onderrug met die wedstrijd. Heb er al vaak genoeg last van gehad. Maar met de onderdelen die ik had viel het enorm mee met de druk. Alleen beetje met powerstair, proberen dingen met je verstand te doen en niet met brute kracht. Diep door je benen zakken enzo.
1 verkeerde beweging, al is het een pak melk uit de koelkast pakken, kan al fataal zijn.Ik weet niet hoe je deadlift, maar sinds kort (op aanrader van mijn manueel therapeut) deadlift ik meer met een rechte rug (in de zin van: ik hang zo min mogelijk voorover, heb het nu niet over de houding van de rug), d.w.z. dat ik dus meer door m'n knieën ga, helemaal tegen de stang sta met m'n schenen en het eerste stuk bijna volledig met m'n benen deadlift. Ik start dus eigenlijk met m'n ass to the grass.
Hij vertelde me dus dat het niets uitmaakt hoeveel gewicht er neerwaarts aan je trekt wanneer je rug recht / beetje hol is, maar dat hoe verder je naar voren leunt (dus bijv. met SL DL / GM's en BOR's), des te meer druk je uitoefent op je onderste ruggewervels (3e,4e en 5e lendewervels) en dat dus de wervels sneller uitelkaar gaan schuiven omdat die spieren die je wervels recht moeten houden, er evolutionair niet voor gemaakt zijn om je lichaam in zo'n positie te houden, al helemaal niet wanneer je ook nog eens fors veel gewicht aan je bovenlichaam trekt. Dit komt omdat we nog afstammen van de mensapen die toen ze voorover leunden nog op de handen steunen.
Die spieren in je onderrug zijn er dus te kort voor om je onderrug goed te kunnen ondersteunen wanneer je voorover leunt, hoe verder je voorover leunt des te groter de druk wordt, (de langste rugspieren in je onderrug zijn hooguit 2-3 wervels lang) en wanneer je dan vooroverleunt én veel gewicht vasthoudt met bijv. BOR's krijg je een versterkt hefboomeffect wat je rug dus een stuk gevoeliger maakt.
Dus ik weet niet hoe je nu deadlift, maar misschien kun je eens proberen het eerste stuk wat meer vanuit je benen te deadliften en vooral ook bij de eccentrische beweging zo min mogelijk voorover gaan met je lichaam en meer laten zakken m.b.v. je benen.