Bedankt, maar volgens mij is dit niet zo zwart-wit. Ik geloof dat als je increment laag genoeg is (microloaden) je prima elke training kan verhogen in gewicht. Bij de meeste oefeningen hanteer ik op dit moment een increment van 0,5kg. Bij de oefeningen die me nu nog makkelijk afgaan (het is nog zoeken naar werkgewicht) met 1 tot 2,5kg.
Op dit moment heb ik geen gewichten lager dan 0,5kg, maar de microplates zijn onderweg
Bell zegt hierover:
"Zolang de werklast maar blijft toenemen kan er telkens weer adaptatie optreden (indien je leefstijlfactoren erop zijn afgestemd). Op lange termijn betekent dit namelijk dat je spiermassa blijft opbouwen. Microloaden is hier een goede methode voor: elke training met een zo klein mogelijke ophoging verzwaren, denk aan microplates van 0,5 kg of zelfs nog lichter: 0,25 kg of 0,125 kg. Hoe kleiner het increment, hoe minder de noodzaak voor deloads."
In dit artikel wil ik andere belangrijke trainingsprincipes toelichten om spiergroei te optimaliseren. Deze principes vormen samen de basis van een goed programma.
bell-coaching.com