AndroidHealthClinic

Nut van 1RM testen

Allemaal zeggen dat het geen zin heeft, maar stiekem vindt iedereen het enorm stoer als de 1RM is verhoogd.
Mentaal heeft het echt wel zin in bepaalde gevallen. Voor hypertrofie zal het geen potten breken.

nee dat is powerliften vraag het maar aan martinnopper die kan het wel uit leggen.

Sinds wanneer is dat powerliften? Powerlifters hebben daar bar weinig aan. Die hebben meer aan een stricte vorm en volledige rom die ze zelf kunnen uitvoeren zonder spotter.
Er zijn er wel die ook doorgaan tot fail en forced reps pakken maar over het algemeen niet.

• Topic Starter Topic Starter
Het heeft weinig nut, je kan je 1RM ook schatten door middel van een setje op bijv. 10hh te maxen. Dan kun je dat terug rekenen naar 1RM.

Dat dus. Ik vul nu mijn beste lifts met meer herhalingen hier in: [Link niet meer beschikbaar]
Die rekent dan mijn theoretische 1RM uit, zodat ik mooi kan zien hoe ik daarin progressie maak.

Wat motivatie betreft; iedereen weet nog wanneer die 100kg voor het eerst bankte. Nough said.

Nou moeten al die kg geen obsessie worden, gewoon consequent en verstandig trainen met af en toe wat dicht tegen de max aan voldoet meestal prima voor de gemiddelde trainee. Er kan op verschillende manieren gemeten/ getest worden of je sterker bent geworden.

Er bestaan wel methodes zoals de Bulgarian Method waarbij je 5-6x per week je trainingsmax (1 rep) opzoekt.

Ik zie het doel van TS helemaal duidelijk en bevestig zijn vraag en mening. Voor hypertrofie gewoon onzin om 1RM neer te zetten. Ook als motivator is het onzin.
Alleen voor egolifters en voor serieuze wedstrijdpowerlifters is het nodig.

Niet per se, 2 plate bench&squat/3 plate deadlift voelden als mijlpalen die ik gewoon leuk vind om te halen. Heeft niks met ego te maken, genoeg mensen op het forum die dit voor reps doen.

jou misschien niet, maar mensen die niet trainen puur om in een string op het podium te staan vaak wel.

beetje domme reactie vind je ook niet

Vind jouw reactie nogal dom. Moest er ook wel heel hard om lachen hoe jij 'nut' dan definieert.

Dus het nut van een 1rm testen is motivatie en draagt niet bij aan groei of kracht maar toch heeft het nut volgens jou. Als het niet bijdraagt aan vooruitgang heeft het volgens mij geen nut. Net zoals mensen die trainen met allerlei kinderoefeningen doen en daar gemotiveerd van raken en ook niet vooruit gaan. Dan ben je misschien gemotiveerd maar nut heeft het niet voor het trainen. Wel nut voor het gemotiveerd zijn op korte termijn, maar ook niet als je het over een langere tijd bekijkt, diegene die tevaak zijn kracht test zal achter blijven.

Vind jouw reactie nogal dom. Moest er ook wel heel hard om lachen hoe jij 'nut' dan definieert.

Dus het nut van een 1rm testen is motivatie en draagt niet bij aan groei of kracht maar toch heeft het nut volgens jou. Als het niet bijdraagt aan vooruitgang heeft het volgens mij geen nut. Net zoals mensen die trainen met allerlei kinderoefeningen doen en daar gemotiveerd van raken en ook niet vooruit gaan. Dan ben je misschien gemotiveerd maar nut heeft het niet voor het trainen. Wel nut voor het gemotiveerd zijn op korte termijn, maar ook niet als je het over een langere tijd bekijkt, diegene die tevaak zijn kracht test zal achter blijven.

Een gemotiveerd iemand die niet ideaal traint en soms 1rm opzoekt zal neer vooruitgang hebben dan een niet gemotiveerd iemand die dat niet doet.

Je 1rm zoeken zal direct inderdaad niet goed zijn voor je vooruitgang, maar indirect wel.

Als je doel hypertrofie is zou je evaluatietest betrekking moeten hebben op de daadwerkelijke omvang van je spieren.(omtrekmeter, meetlint)

stoer doen, daarom doe ik het

Terug
Naar boven