AndroidHealthClinic

Pijn aan knieën door squatten

Aan de bovenkant van de knieën. Als ik door me benen zak zegmaar een paar keer dan voel ik het daar

Aan de bovenkant van de knieën zit de aanhechting van je quadricepspees aan de patella. Kan dus zuiver pees problematiek zijn maar volgens mij bedoel je niet daar met bovenkant. Zoek een foto op Google en duidt aan waar je precies pijn hebt.

@ Sjors
En uw punt is?

• Topic Starter Topic Starter
Je hebt gelijk het komt dus door het gebruik van anabolen steroïden zoals ik in eerste instantie al dacht bedankt voor de reacties ik kom er zelf wel uit nu :D

Heb dat in het begin ook wel eens gehad, had een dag erna blauwe plekken boven m'n knieën. Probleem is gewoon slechte form en dan met name te ver naar voren gaan. Altijd zorgen dat je knieën niet voorbij je voeten komen en rug recht houden.

Maak anders eens een filmpje waarin je squat al is het maar voor jezelf ;)

Heel slecht advies. Veel te algemeen.

Heb dat in het begin ook wel eens gehad, had een dag erna blauwe plekken boven m'n knieën. Probleem is gewoon slechte form en dan met name te ver naar voren gaan. Altijd zorgen dat je knieën niet voorbij je voeten komen en rug recht houden.

brb, even wat olympisch gewichtheffers vertellen dat hun knietjes niet voorbij de voet mogen komen.

De mate waarin je knieen wel of niet voorbij de tenen komen hangt af van de squat variant die gebruikt wordt.
Knietjes mogen best wat voorbij de voetjes komen.

Meestal een kwestie van een slechte techniek.

Heel slecht advies. Veel te algemeen.

Nee jou advies was niet algemeen en wel gedetailleerd wil je zeggen???

brb, even wat olympisch gewichtheffers vertellen dat hun knietjes niet voorbij de voet mogen komen.

Wie heeft het over olympische gewichtheffers? Hun enige doel is om zoveel mogelijk gewicht te heffen, is hier niet echt van toepassing lijkt me ;)

De mate waarin je knieen wel of niet voorbij de tenen komen hangt af van de squat variant die gebruikt wordt.
Knietjes mogen best wat voorbij de voetjes komen.

Klopt, maar er ontstaat wel meer spanning op de knieën wanneer deze te ver naar voren komen toch? Tenminste dat was mijn eigen ervaring, heb nu nergens meer last van sinds ik erop let om niet te ver naar voren te gaan.

Wie heeft het over olympische gewichtheffers? Hun enige doel is om zoveel mogelijk gewicht te heffen, is hier niet echt van toepassing lijkt me ;)

Heb je weleens gezien uit welke positie zij omhoog komen? Zo diep zie je niemand in de gym.

Klopt, maar er ontstaat wel meer spanning op de knieën wanneer deze te ver naar voren komen toch? Tenminste dat was mijn eigen ervaring, heb nu nergens meer last van sinds ik erop let om niet te ver naar voren te gaan.[/QUOTE]

Sturing bij de squat is het belangrijkste. Heupen horen als eerste en naar achteren te bewegen. Bij een slechte squat zie je als eerste de knieen naar voren gaan en de heupen loodrecht naar beneden. Die uitvoering vind ik bijzonder slecht voor de knieen.

oke ik geef het op.. als jullie denken dat het aan de verkeerde uitvoering van de oefening ligt kunnen jullie me dus niet helpen.. fysio dan maar :D dikke fles magnesium, rust en voilla

Ik geloof wel dat je uitvoering goed is.

Oppeens zo vaak squatten zal eerder de oorzaak zijn, + aas gebruik maar ik heb het zonder dat gehad.

Heb je leg extensions en andere oefeningen voor benen ook zo vaak gedaan?

Ik kan alleen iets over zo vaak squatten zeggen: deloaden

Ik zou even vaak blijven squatten, maar 10% terug in gewicht gaan en voeding en trainingsvolume gelijk houden.

Als je langer dan een week moet deloaden dan zou ik wel 1 dag wat zwaarder proberen te gaan, de rest rustig houden.

Mijn ervaring is dat het dan niet alleen verdwijnt maar je ook zwaarder zo vaak kunt blijven trainen zonder problemen.

Andere oefeningen zoals extensions zou ik er uit laten maar ik vind leg extensions en dergelijke sowieso al geen goed idee voor de balans in je knie.

Oh, en kijk ook naar je deadlifts/pulls. Daar meer aandacht aan geven (ook zo vaak als squats) heeft bij mij alle knie problemen ivm dagelijks squatten verholpen.

Ik geloof wel dat je uitvoering goed is.

Oppeens zo vaak squatten zal eerder de oorzaak zijn, + aas gebruik maar ik heb het zonder dat gehad.

Heb je leg extensions en andere oefeningen voor benen ook zo vaak gedaan?

Ik kan alleen iets over zo vaak squatten zeggen: deloaden

Ik zou even vaak blijven squatten, maar 10% terug in gewicht gaan en voeding en trainingsvolume gelijk houden.

Als je langer dan een week moet deloaden dan zou ik wel 1 dag wat zwaarder proberen te gaan, de rest rustig houden.

Mijn ervaring is dat het dan niet alleen verdwijnt maar je ook zwaarder zo vaak kunt blijven trainen zonder problemen.

Andere oefeningen zoals extensions zou ik er uit laten maar ik vind leg extensions en dergelijke sowieso al geen goed idee voor de balans in je knie.

Oh, en kijk ook naar je deadlifts/pulls. Daar meer aandacht aan geven (ook zo vaak als squats) heeft bij mij alle knie problemen ivm dagelijks squatten verholpen.

zelf op 90kilo squatten doet het al pijn :o maar na de rust periode van een paar weken ga ik zeker deloaden! dat was ik idd vergeten afgelopen weken.. thanks!

Die rust periode van een paar weken is geen deload? Of bedoel je daarmee de rust voor je pols blessure?

Ik had chronish pijn ook buiten het trainen.. ontstoken pezen van het vele maanden lang dagelijks maxen op squat; korte deloads en een sterkere balans in m'n knie opbouwen met deadlifts enzo heeft het helemaal opgelost.

Sterkte, succes, beterschap :)

Nee jou advies was niet algemeen en wel gedetailleerd wil je zeggen???

Ik verkondigde niets absoluuts. Ik zei "meestal", iets waar je als eerste naar moe kijken, maar zijn techniek is goed want het is zijn favoriete oefening (zijn woorden)... tja dan is het dus iets anders....

Maar zelfs het feit dat ik iets fout zeg wil niet zeggen dat wat jij zegt niet fout kan zijn. Je tenen mogen NOOIT voorbij de knieën komen is echt helemaal fout advies. Als je het wat minder absoluut gezegd had had ik een stukje met je mee kunnen gaan, maar nu slaat het echt helemaal nergens op, dus ga je niet verschuilen achter mijn gebrek aan detail.

Dit plaatje van Rippetoe starting strength is dus helemaal fout volgens jou ?

Squat_Bar_Placement.jpg

Ik verkondigde niets absoluuts. Ik zei "meestal", iets waar je als eerste naar moe kijken, maar zijn techniek is goed want het is zijn favoriete oefening (zijn woorden)... tja dan is het dus iets anders....

Maar zelfs het feit dat ik iets fout zeg wil niet zeggen dat wat jij zegt niet fout kan zijn. Je tenen mogen NOOIT voorbij de knieën komen is echt helemaal fout advies. Als je het wat minder absoluut gezegd had had ik een stukje met je mee kunnen gaan, maar nu slaat het echt helemaal nergens op, dus ga je niet verschuilen achter mijn gebrek aan detail.

Dit plaatje van Rippetoe starting strength is dus helemaal fout volgens jou ?

[Link niet meer beschikbaar]

Ik heb niet gezegd dat het "NOOIT" mag. Ik zei dus: Altijd zorgen dat je knieën niet voorbij je voeten komen en rug recht houden. Feit is dat TS last heeft van z'n knieën, wat ermee te maken KAN hebben dat zijn knieën te ver voorbij z'n voeten komen, wat bij mij althans problemen gaf. Ik deel dus gewoon mijn eigen ervaring en mogelijke oplossing.

Je plaatje van Mark Rippetoe is natuurlijk een goed (standaard) voorbeeld maar niet elk mens is hetzelfde ;)
Sommigen hebben nou eenmaal problemen met flexibiliteit en/of hebben andere verhoudingen.

ik heb niet gezegd dat het "nooit" mag. Ik zei dus: Altijd zorgen dat je knieën niet voorbij je voeten komen en rug recht houden. feit is dat ts last heeft van z'n knieën, wat ermee te maken kan hebben dat zijn knieën te ver voorbij z'n voeten komen, wat bij mij althans problemen gaf. Ik deel dus gewoon mijn eigen ervaring en mogelijke oplossing.

Je plaatje van mark rippetoe is natuurlijk een goed (standaard) voorbeeld maar niet elk mens is hetzelfde ;)
sommigen hebben nou eenmaal problemen met flexibiliteit en/of hebben vaak verhoudingen.

hou op!!!!!!!!

Hou jij maar op met reageren als je niets nuttigs te melden hebt.
Olympische gewichtheffers :roflol:

Ja, die hebben idd geen idee hoe ze moeten squatten, trekpop :/

Serieus, log uit en gooi je wachtwoord weg.

---------- Toegevoegd om 21:55 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 21:51 ----------

En McChick, ontzettende klootviool die je bent. Heb je nou nog steeds niet door dat karma op DBB positief is en je een veel beter resultaat behaalt als je je grote bek gewoon op het forum ventileert? Godsamme man, als ik ballen had waren ze nu gekrompen van schaamte.
Vuistnkende glibberalen hier ook zeg, je zou er bijna een spuit in rammen om er nog iets mannelijks uit te krijgen.

Aaaaaaaaarrrrghhhhhh

En McChick, ontzettende klootviool die je bent. Heb je nou nog steeds niet door dat karma op DBB positief is en je een veel beter resultaat behaalt als je je grote bek gewoon op het forum ventileert? Godsamme man, als ik ballen had waren ze nu gekrompen van schaamte.
Vuistnkende glibberalen hier ook zeg, je zou er bijna een spuit in rammen om er nog iets mannelijks uit te krijgen.

Aaaaaaaaarrrrghhhhhh

Deze kon zo in de rhyme finale ! Heerlijk :D

Ik heb niet gezegd dat het "NOOIT" mag. Ik zei dus: Altijd zorgen dat je knieën niet voorbij je voeten komen en rug recht houden. Feit is dat TS last heeft van z'n knieën, wat ermee te maken KAN hebben dat zijn knieën te ver voorbij z'n voeten komen, wat bij mij althans problemen gaf. Ik deel dus gewoon mijn eigen ervaring en mogelijke oplossing.

Je plaatje van Mark Rippetoe is natuurlijk een goed (standaard) voorbeeld maar niet elk mens is hetzelfde ;)
Sommigen hebben nou eenmaal problemen met flexibiliteit en/of hebben andere verhoudingen.

I know.. Ik heb freaky lange dijbenen vind ik zelf... verschrikkelijk voor een goede squat IMO. Flexibiliteit kun (en moet) je aan werken, maar als je er veel te weinig van hebt zal het nooit echt goed komen vrees ik (althans in mijn geval schiet het ook al niet echt op).

I know.. Ik heb freaky lange dijbenen vind ik zelf... verschrikkelijk voor een goede squat IMO. Flexibiliteit kun (en moet) je aan werken, maar als je er veel te weinig van hebt zal het nooit echt goed komen vrees ik (althans in mijn geval schiet het ook al niet echt op).

Geen idee hoelang je benen zijn maar ik heb hetzelfde 'probleem' lange dijen en in totaal een langere lengte benen dan torso ( 92cm vs 83cm ) en dat is natuurlijk best lastig maar geen onmogelijkheid.
Elke dag squatten heeft alles goedgemaakt.
Ik geloof niet in inflexbiliteit, lange benen, verkeerde verhoudingen of wat dan ook, je wordt in alles goed waar je genoeg aandacht aan geeft.
Mensen hebben alleen de neiging om alleen dat aandacht te geven waar ze goed in zijn.

Daarom is de opmerking : knie niet voorbij de teen en full squats zijn slecht voor je knieen gewoon kul opmerkingen van mensen die zelf niet eens een significant gewicht omhoog krijgen.
Het is broscience in optima forma, want er zijn zoveel variabelen dat je onmogelijk tot een dergelijk standpunt kunt komen.
Bovendien leert het mensen een totaal verkeerd uitgangspunt aan.

Het doet me denken aan de periode dat ik worstelde met mijn deadlifts, dat mensen zeiden dat ik mijn kont omlaag moest houden waardoor ik in een soort squat terecht kwam. Natuurlijk kwam ik daar geen reet mee vooruit, tot iemand zowaar naar mijn bouw keek en zei dat ik gewoon mijn onderrug strak moest houden en mijn heup op voor mij natuurlijke hoogte moest houden. En voila, van 70 naar 100 in enkele weken. Ik squatte toen namelijk nog geen 100, of 70.

Idem voor squats. Ik heb serieus geen binnenband meer en idem voor kruisbanden. Ik kan niet parallel squatten zonder hevige pijn. Ga ik full, is er niets aan de hand.
Het is dat Big T zo godvergeten snugger was om mij meteen fulls te adviseren, anders had ik wrs nog steeds niet normaal kunnen squatten.

Je begrijpt wellicht waarom ik mensen die roepen dat full squats slecht voor je knieen zijn wil lynchen. Gewoon omdat ze zuurstof verspillen.

Idem voor squats. Ik heb serieus geen binnenband meer en idem voor kruisbanden. Ik kan niet parallel squatten zonder hevige pijn. Ga ik full, is er niets aan de hand.
Het is dat Big T zo godvergeten snugger was om mij meteen fulls te adviseren, anders had ik wrs nog steeds niet normaal kunnen squatten.

Je begrijpt wellicht waarom ik mensen die roepen dat full squats slecht voor je knieen zijn wil lynchen. Gewoon omdat ze zuurstof verspillen.

Maar je begrijpt blijkbaar niet dat mensen met andere problemen (posterior hoorn meniscus, kraakbeenletsels retropatellair,...) juist extra pijn en schade veroorzaken door diep te squatten? Bij bandproblematiek heb je gelijk, al betwijfel ik dat je beide kruisbanden en collaterale band mist.

Terug
Naar boven