I know.. Ik heb freaky lange dijbenen vind ik zelf... verschrikkelijk voor een goede squat IMO. Flexibiliteit kun (en moet) je aan werken, maar als je er veel te weinig van hebt zal het nooit echt goed komen vrees ik (althans in mijn geval schiet het ook al niet echt op).
Geen idee hoelang je benen zijn maar ik heb hetzelfde 'probleem' lange dijen en in totaal een langere lengte benen dan torso ( 92cm vs 83cm ) en dat is natuurlijk best lastig maar geen onmogelijkheid.
Elke dag squatten heeft alles goedgemaakt.
Ik geloof niet in inflexbiliteit, lange benen, verkeerde verhoudingen of wat dan ook, je wordt in alles goed waar je genoeg aandacht aan geeft.
Mensen hebben alleen de neiging om alleen dat aandacht te geven waar ze goed in zijn.
Daarom is de opmerking : knie niet voorbij de teen en full squats zijn slecht voor je knieen gewoon kul opmerkingen van mensen die zelf niet eens een significant gewicht omhoog krijgen.
Het is broscience in optima forma, want er zijn zoveel variabelen dat je onmogelijk tot een dergelijk standpunt kunt komen.
Bovendien leert het mensen een totaal verkeerd uitgangspunt aan.
Het doet me denken aan de periode dat ik worstelde met mijn deadlifts, dat mensen zeiden dat ik mijn kont omlaag moest houden waardoor ik in een soort squat terecht kwam. Natuurlijk kwam ik daar geen reet mee vooruit, tot iemand zowaar naar mijn bouw keek en zei dat ik gewoon mijn onderrug strak moest houden en mijn heup op voor mij natuurlijke hoogte moest houden. En voila, van 70 naar 100 in enkele weken. Ik squatte toen namelijk nog geen 100, of 70.
Idem voor squats. Ik heb serieus geen binnenband meer en idem voor kruisbanden. Ik kan niet parallel squatten zonder hevige pijn. Ga ik full, is er niets aan de hand.
Het is dat Big T zo godvergeten snugger was om mij meteen fulls te adviseren, anders had ik wrs nog steeds niet normaal kunnen squatten.
Je begrijpt wellicht waarom ik mensen die roepen dat full squats slecht voor je knieen zijn wil lynchen. Gewoon omdat ze zuurstof verspillen.