XXL Nutrition

Powerliften, bodybuilding of gewoon fitness

Ben ik de enige die het apart vindt dat je een bepaalde "egoboost" het belangrijkste positieve aspect lijkt te vinden? Lijkt me niet dat dat je grootste drijfveer moet zijn. Misschien is het beter als je gwn doet wat je leuk vindt en daarnaast aan je zelfvertrouwen werkt.

Bodybuilders die fit zijn? Oke vraag me af wat voor trainingschema zij aanhouden.
Aangezien er prijzen mee gewonnen kunnen worden op de SAP cup zal dat wel in orde zijn denk ik zo. Geeft wel aan hoe weinig er klopt van je lijstjes met stereotypen.

Tuurlijk, maar als je een van deze groepen wilt joinen, moet je er ook bijhoren en hetzelfde eten, trainen en leven toch.

Heb idd wedstrijd ambities, of in ieder geval de ambitie om een sportieve prestatie te leveren waarin ik anderen versla.

Strongman is ook tof, maar moeilijk om te doen hier in de omgeving. Moet je echt speciale gyms voor zoeken en hier in de buurt zijn die niet zo makkelijk te vinden plus vind die fysieken ook niet mooi no offence.

Ik vond dat jarek dymek,yoko ahola ,jon pal sigmarson en natuurlijk mariusz pudzianowski anders wel een mooie fysiek hadden en dit waren ook strongmen.

Als je een tijd traint, moet het toch redelijk duidelijk worden voor jou wat jou streven is neem ik aan? Ik zou er nooit uit willen zien als een pro bodybuilder. Ook zou ik er niet als nr1 strongman uit willen zien. (no offense)

Ik zou er anders wel willen uitzien als mariusz 5 of 6 x sterkste man van de wereld.

Het verschil is dat die powerlifters hoogstwaarschijnlijk natty zijn. Plus ze zich volledig focussen op de compounds en geen bodydildo werk ernaast doen.

says who?

AAS zitten in elke sport.

Behalve mss sportvissen en schaken.

• Topic Starter Topic Starter
Ben ik de enige die het apart vindt dat je een bepaalde "egoboost" het belangrijkste positieve aspect lijkt te vinden? Lijkt me niet dat dat je grootste drijfveer moet zijn. Misschien is het beter als je gwn doet wat je leuk vindt en daarnaast aan je zelfvertrouwen werkt.
Ik vind het niet het belangrijkste, maar het is wel erg bevredigend wanneer je 120kg bench rept en al die jopies in de gym staan te kijken van; waaaattt :eek:

Aangezien er prijzen mee gewonnen kunnen worden op de SAP cup zal dat wel in orde zijn denk ik zo. Geeft wel aan hoe weinig er klopt van je lijstjes met stereotypen.
dacht dat SAP ook gewoon draaide om uiterlijk, niet om fitheid??

Je mist het hele punt, ik ga ook voor optie 1....

Ik vind het niet het belangrijkste, maar het is wel erg bevredigend wanneer je 120kg bench rept en al die jopies in de gym staan te kijken van; waaaattt :eek:

dacht dat SAP ook gewoon draaide om uiterlijk, niet om fitheid??

Meer benchen dan jopies daar is niets moeilijks aan :)

Heb dan liever dat de big boys zeggen van waaat :D Maar mij maakt het het niet uit of ik meer of minder bench dan iemand. Mij maakt het ook niet uit dat ik met dumbbeltjes van 2 kg bezig ben en dat ze mij uitlachen. :D

Ben je van plan uit te blinken in hetgeen wat je kiest dat je zegt niet te kunnen combineren.

Daar ging het niet om, het ging erom dat bodybuilden en conditioneel fit zijn elkaar niet uit hoeven te sluiten. De fitheid wordt toch helemaal niet getest...
Gewoon benieuwd, als je er prijzen voor kunt winnen... Gaat het niet om de bodybuilding 'conditionering' oftewel laag vet% en droogheid enzo? (wat eerder nadelig is voor conditioneel fit zijn)

Gewoon benieuwd, als je er prijzen voor kunt winnen... Gaat het niet om de bodybuilding 'conditionering' oftewel laag vet% en droogheid enzo? (wat eerder nadelig is voor conditioneel fit zijn)
Hoofdreden is inderdaad vetverbranding, maar hij voelt zich er ook gewoon beter bij. Heel dicht naar de wedstrijd toe wordt het natuurlijk zwaar gereduceerd, dan zijn energielevels laag vanwege laag vp. Verder gewoon het hele jaar door in goeie conditie door vrijwel dagelijks ook op conditie te trainen.

Even een paar opmerkingen/vragen bij je beginpost over die voor en nadelen (mijn antwoorden vetgedrukt):

Powerliften:
+ Bijzonder sterk worden = Egoboost
+ Leuk om zwaarder en zwaarder te trainen
+ Dieet is zeer flexibel In powerlifting zijn er ook gewichtsklassen, dus zo heel flexibel is het nu ook weer niet.

- Grotere kans op blessures en vermoeidheid Ik weet dat olympisch gewichtheffen één van de minst blessure gevoelige sporten is, en ik vermoed dat powerlifting niet veel hoger in de ranking staat. Sowieso zie ik niet in waarom het meer blessuregevoelig zou zijn dan BB, laat staan meer vermoeiend ??? (het is topsport, natuurlijk is het vermoeiend)
- Grote kracht in verhouding tot minder fysiek (valt ook snel op bij anderen als je te sterk wordt) Wat versta je hier onder minder fysiek?
- Onzekerheid over minder athletisch lichaam MInder atletisch? Wat si er minder atletisch aan sterk worden?
- Weinig focus op conditie en gezondheid Conditie en gezondheid zijn inderdaad niet de expliciete doelen van powerliften, dat is kracht. Maar er is geen enkele reden om als powerlifter niet aan je conditie te werken of gezond te eten/leven
- Genetische aanleg speelt grote rol Zou kunnen, maar is daar onderzoek naar gebeurd? Ken jij je genen door en door? Laat je genen over aan de genetici, en trek er je zelf niets van aan.

Bodybuilding:
+ Bijzonder gespierd fysiek = Egoboost Dat is inderdaad fijn. Maar voor alle duidelijkheid, van powerliften krijg je ook een bijzonder gespierd fysiek
+ Leuk om progressie in spiermassa en definitie te zien Zelfde opmerking als hierboven. Alleen zal je bij een BB wedstrijd normaal onzettend droog staan.
+ Dieet kan tijdens bulk flexibeler zijn Opnieuw zelfde voordeel als voor powerlifting
+ Minder kans op blessures Minder dan wat? Ben je hier zeker van?
+ Iets meer focus op gezondheid en conditie Niet meer dan powerliften. De focus is het uiterlijk, maar gezondheid en conditie is voor iedereen, inclusief bodybuilders, voordelig

- Bulken en cutten kan leiden tot "jojo-effect"
- Onzekerheid over lichaam neemt toe wanneer je puffy wordt
- Tijdens de cut is het dieet zeer streng, moeilijk vol te houden
- Zwak zijn tijdens de cut werkt demotiverend
- Genetische aanleg speelt zeer grote rol Zoals hierboven, trek je van genetica niets aan

Fitness:
+ Algemene gezondheid Kan ook perfect bij beide andere sporten
+ Fitter lichaam = fitter en gezonder voelen Kan ook perfect bij beide andere sporten
+ Dieet kan flexibel zijn, maar is gericht op gezond eten en drinken year round Kan ook perfect bij beide andere sporten
+ Weinig kans op blessures Niet noodzakelijk

- Geen uitzonderlijk fysiek (middelmatig fysiek) true
- Kracht minder dan powerlifters true
- Veel focus op cardio (saai) true
- Genetische aanleg speelt amper een rol​

Als ik me vergis op één van mijn punten hoor ik het graag. Maar zoals het er nu naar uit ziet zie ik niet meteen veel voordelen aan fitness.
De vraag rest je alleen welke competitie je het liefst zou willen doen. Bij zowel powerliften als BB zal je groot en sterk moeten worden.

Is het trouwens niet mogelijk om zowel powerlifting als BB competitie te doen? Het zal wat plannen vergen mbt cutten en wedstrijden, maar moeilijk gaat ook. Zijn er geen bodybuilders die dit doen?

Hoofdreden is inderdaad vetverbranding, maar hij voelt zich er ook gewoon beter bij. Heel dicht naar de wedstrijd toe wordt het natuurlijk zwaar gereduceerd, dan zijn energielevels laag vanwege laag vp. Verder gewoon het hele jaar door in goeie conditie door vrijwel dagelijks ook op conditie te trainen.
Ja snap ik, maar waar reiken ze die prijzen die je noemde dan voor uit - uiterlijke 'conditie' of een cardiovasculaire conditie test?

• Topic Starter Topic Starter
Even een paar opmerkingen/vragen bij je beginpost over die voor en nadelen (mijn antwoorden vetgedrukt):

Powerliften:
+ Bijzonder sterk worden = Egoboost
+ Leuk om zwaarder en zwaarder te trainen
+ Dieet is zeer flexibel In powerlifting zijn er ook gewichtsklassen, dus zo heel flexibel is het nu ook weer niet. <<----- Je kan niet oneindig eten, maar streng zal een PL dieet niet zijn. Vooral veel carbs en proteine is mijn gok.

- Grotere kans op blessures en vermoeidheid Ik weet dat olympisch gewichtheffen één van de minst blessure gevoelige sporten is, en ik vermoed dat powerlifting niet veel hoger in de ranking staat. Sowieso zie ik niet in waarom het meer blessuregevoelig zou zijn dan BB, laat staan meer vermoeiend ??? (het is topsport, natuurlijk is het vermoeiend)<<------ Hoe zwaarder je lift, hoe meer kans op blessures en gewrichtsproblemen. Bij BB en fitness kan je dit voorkomen door licht te trainen.
- Grote kracht in verhouding tot minder fysiek (valt ook snel op bij anderen als je te sterk wordt) Wat versta je hier onder minder fysiek? <--- Minder aesthetic
- Onzekerheid over minder athletisch lichaam MInder atletisch? Wat si er minder atletisch aan sterk worden? <--- bedoelde aesthetic
- Weinig focus op conditie en gezondheid Conditie en gezondheid zijn inderdaad niet de expliciete doelen van powerliften, dat is kracht. Maar er is geen enkele reden om als powerlifter niet aan je conditie te werken of gezond te eten/leven <--- De sport is er gewoon niet op gericht, t kan wel maar spierenkracht en uithoudingsvermogen trainen zijn twee verschillende dingen toch.
- Genetische aanleg speelt grote rol Zou kunnen, maar is daar onderzoek naar gebeurd? Ken jij je genen door en door? Laat je genen over aan de genetici, en trek er je zelf niets van aan. <---- Nee, maar bedoel sommigen hebben een PL bouw, brede bouw enzo. Ik heb een smalle bouw.

Bodybuilding:
+ Bijzonder gespierd fysiek = Egoboost Dat is inderdaad fijn. Maar voor alle duidelijkheid, van powerliften krijg je ook een bijzonder gespierd fysiek <---hmm maar niet zichtbaar gespierd meestal..
+ Leuk om progressie in spiermassa en definitie te zien Zelfde opmerking als hierboven. Alleen zal je bij een BB wedstrijd normaal onzettend droog staan.
+ Dieet kan tijdens bulk flexibeler zijn Opnieuw zelfde voordeel als voor powerlifting
+ Minder kans op blessures Minder dan wat? Ben je hier zeker van? <--- Ligt aan de training natuurlijk, maar je kan licht trainen en progressie hebben in tegenstelling tot PL waar je progressie meer kracht is.
+ Iets meer focus op gezondheid en conditie Niet meer dan powerliften. De focus is het uiterlijk, maar gezondheid en conditie is voor iedereen, inclusief bodybuilders, voordelig <---- Ja tuurlijk maar heb het idee dat bodybuilders toch veel meer op hun voeding moeten letten dan PL;ers.

- Bulken en cutten kan leiden tot "jojo-effect"
- Onzekerheid over lichaam neemt toe wanneer je puffy wordt
- Tijdens de cut is het dieet zeer streng, moeilijk vol te houden
- Zwak zijn tijdens de cut werkt demotiverend
- Genetische aanleg speelt zeer grote rol Zoals hierboven, trek je van genetica niets aan <-- Een genetisch wonderkind zal toch altijd winnen van een genetische mutante misbaksel om het maar even dramatisch te maken.

Fitness:
+ Algemene gezondheid Kan ook perfect bij beide andere sporten <--- Ja, maar bij fitness is het de focus en het doel
+ Fitter lichaam = fitter en gezonder voelen Kan ook perfect bij beide andere sporten <-- Waar
+ Dieet kan flexibel zijn, maar is gericht op gezond eten en drinken year round Kan ook perfect bij beide andere sporten <-- Focus
+ Weinig kans op blessures Niet noodzakelijk <-- Een beetje gemiddelde fitnesser zal niet zo snel geblesseerd raken denk ik als bijv een PL'er die zijn 1MAx rep probeert verbreken.

- Geen uitzonderlijk fysiek (middelmatig fysiek) true
- Kracht minder dan powerlifters true
- Veel focus op cardio (saai) true
- Genetische aanleg speelt amper een rol​

Als ik me vergis op één van mijn punten hoor ik het graag. Maar zoals het er nu naar uit ziet zie ik niet meteen veel voordelen aan fitness.
De vraag rest je alleen welke competitie je het liefst zou willen doen. Bij zowel powerliften als BB zal je groot en sterk moeten worden.

Is het trouwens niet mogelijk om zowel powerlifting als BB competitie te doen? Het zal wat plannen vergen mbt cutten en wedstrijden, maar moeilijk gaat ook. Zijn er geen bodybuilders die dit doen?
<--- Denk niet dat het mogelijk is om beide toegewijd te doen. Misschien beginnen met bodybuilding en daarna powerliften maar tegelijkertijd lijkt me ee nbeetje lastig. Maarja ben nu nog niet in competitie vorm, moet nog groot en sterk worden dus heb nog tijd

Denk dat je met powerliften veel verder van je 1 rm max blijft dan met de meeste "pomp" en "laatste paar reps branden enzo voor.optimale mmc en tut en achterlijk gedoe" bodybuilding trainingen.

Terug
Naar boven