Fitness Seller

Proteïnebehoeftes van Bodybuilders <1g/lb

Om nou te zeggen dat die effecten alleen maar betrokken zijn bij de groei van spiermassa vind ik wel heel erg kort door de bocht.

Het zijn hormonen en stoffen die door je hele lichaam impact kunnen hebben.

Wellicht helpen ze bij herstel waardoor progressie op lange termijn beter gaat, en kunnen ze effect hebben op je body composition.

Dat soort factoren zijn toch aardig relevant voor bodybuilding lijkt me, en zullen binnen een studie niet direct in spiermassa te meten zijn.

Laatst bewerkt:
Wellicht helpen ze bij herstel waardoor progressie op lange termijn beter gaat, en kunnen ze effect hebben op je body composition.

Dat soort factoren zijn toch aardig relevant voor bodybuilding lijkt me, en zullen binnen een studie niet direct in spiermassa te meten zijn.

Uhm..

Er zitten ook lange termijnonderzoeken bij. Je kunt wel allerlei neveneffecten verzinnen die wellicht nog meespelen bij het winnen van spiermassa maar die zijn dus al meegenomen.

Buiten dat is alles speculatie.

---------- Post toegevoegd Thu 16 Feb 2012 om 07:05 ----------

Er was geen significant verschil tussen 15 en 25% proteïne in de hoeveelheid opgebouwde spiermassa, dus deze studie spreekt de literatuur die ik noem niet tegen.

Hierbij nog even een resultaat van de genoemde studie:

jv6dtf.png

Het ging hier om mensen die niet aan krachttraining deden. We zien duidelijk een afvlakking zo rond de waarde die je aanbeveelt, maar de vraag is natuurlijk of een trainingsprogramma met meer eiwitten tot meer VVM zou kunnen leiden.

Moet je eigenlijk niet beginners juist meer eiwit aanbevelen dan gevorderden? Beginners zouden wellicht profijt kunnen hebben van eiwitinname boven de 2g/kg lichaamsgewicht..

Laatst bewerkt:
Uhm..

Er zitten ook lange termijnonderzoeken bij. Je kunt wel allerlei neveneffecten verzinnen die wellicht nog meespelen bij het winnen van spiermassa maar die zijn dus al meegenomen.

Buiten dat is alles speculatie.
Ik denk dat je met meer eiwit een hoger VVM kunt bereiken bij een lager vet%. Daar zeggen de resultaten niks over. Ze zeggen enkel iets over de snelheid waarmee spiermassa toeneemt, niks over maximaal VVM en lichaamscompositie. Of zie ik iets over het hoofd?

Speculatie, ja, maar het toont in elk geval aan dat er niet genoeg data is om te concluderen dat 1.8g/kg of wat dan ook optimaal is. Dat het weerwoord speculatie is betekend dat we ook geen andere hoeveelheid kunnen adviseren, niet dat het advies van 1.8g/kg toch oppeens voldoende onderbouwd is.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Hierbij nog even een resultaat van de genoemde studie:

jv6dtf.png

Het ging hier om mensen die niet aan krachttraining deden. We zien duidelijk een afvlakking zo rond de waarde die je aanbeveelt, maar de vraag is natuurlijk of een trainingsprogramma met meer eiwitten tot meer VVM zou kunnen leiden.

Moet je eigenlijk niet beginners juist meer eiwit aanbevelen dan gevorderden? Beginners zouden wellicht profijt kunnen hebben van eiwitinname boven de 2g/kg lichaamsgewicht..
Beginners hebben meer eiwitten nodig dan gevorderden, ja. Eiwitbehoeftes zijn, kort gezegd, een direct resultaat van de snelheid waarmee iemand spiermassa kan opbouwen. Zoals ik in m'n vorige post zei zijn de subjects van die studie waarschijnlijk uitgehongerd, of onder invloed van een onbekende factor die ervoor zorgt dat ze zonder te trainen (IIRC) bijna 2kg spiermassa per maand aan kunnen eten.

Dat in acht houdend zijn de resultaten van die studie juist een uitzonderlijk sterk argument tegen hogere proteïnebehoeftes. Zelfs wanneer je in staat bent ~2kg spiermassa per maand aan te komen heeft 3 g/d/lb proteïne geen significant beneficieel effect tov ~1.6.

1) het onderzoek moet gebeuren met getrainde bodybuilders
2) Ik zie de lijn nochtans stijgen tot 2,3 (ben ik meer van overtuigd)
3) Bodybuilders zijn altijd al de "voedingsdeskundigen" en "geleerden" te slim af geweest. 20 jaar geleden zeiden "voedingsdeskundigen" 0,8g/kg. 10 jaar geleden zeiden ze 1,2g/kg en tijdje terug kwamen ze aanzetten met 1,8g/kg.
Elke persoon is anders en iedereen heeft andere eiwitbehoeftes. Zoals al eerder vermeld zullen Jay en Ronnie wel weten wat ze doen...

zzzzzz

1) het onderzoek moet gebeuren met getrainde bodybuilders
2) Ik zie de lijn nochtans stijgen tot 2,3 (ben ik meer van overtuigd)
3) Bodybuilders zijn altijd al de "voedingsdeskundigen" en "geleerden" te slim af geweest. 20 jaar geleden zeiden "voedingsdeskundigen" 0,8g/kg. 10 jaar geleden zeiden ze 1,2g/kg en tijdje terug kwamen ze aanzetten met 1,8g/kg.
Elke persoon is anders en iedereen heeft andere eiwitbehoeftes. Zoals al eerder vermeld zullen Jay en Ronnie wel weten wat ze doen...

Bodybuilders zijn zowiezo de meest slimme mensen. Jaren en jaren van ervaring gecombineerd met dikke lagen br0science en papagaaien gedrag maken dit de eigenlijke winnaars van alle Nobel prijzen.

Kan iemand dit artikel van Phillips mss posten:
Regulation of muscle protein synthesis in humans

Eiwitten, ik neem het gewoon extra in op het werk om stoer over te komen.
Elke dag bruut kip eten, wat eieren eten... Dan nog even een shake.
Ja, dat is stoer...

Terug
Naar boven