AndroidHealthClinic

Proteïnebehoeftes van Bodybuilders <1g/lb

ik pin het natuurlijk niet vast op een vast getal. Niet alles meteen zo letterlijk nemen.
De hoeveel eiwitbehoefte p.p. zal natuurlijk verhschillen van lichaamsbouw en gewicht trainingsintensiteit etc... 20 is maar een lijdraad, kan net zo goed 30 zijn natuurlijk.
Ik denk alleen wel dat dit goede streefwaarden zijn, want zo vind ik 350gram eiwit p.d. echt over de top. Vraag me ook af hoe je dieet dan uitziet.

het belangrijkste is denk ik dat je het goed verdeeld over de dag, zodat je constante aanvoer hebt.

Prima stuk, wetenschappelijk goed onderbouwd. Schrijfstijl gericht op Amerikaans publiek, mag iets nuchterder van mij maar dat is persoonlijk.

Menno zei:
A final objection that is often heard is that these values may be true during bulking or maintenance periods, but cutting requires more protein to maintain muscle mass. Waldberg et al. (1988) studied cutting weightlifters and they still found 0.73g/lb was sufficient to maintain lean body mass. There are those other, often poorly controlled, nitrogen balance studies again though that have shown more protein is required to maintain nitrogen balance when energy is restricted. However, these changes in requirements for nitrogen balance do not correlate at all with whole body protein turnover rates and protein intake’s effects on total turnover are unaffected by energy balance (Pikosky et al. 2008). Therefore, you do not need more protein to preserve or gain muscle when cutting compared to when bulking.
Aardig stukje hierover uit AARR waar nog een paar andere studies worden aangehaald:

Alan Aragon zei:
Increased needs for athletic subjects in an energy deficit Unlike the abundance of studies on overweight, obese, and deconditioned subjects, the literature specifically examining the protein needs of already well-trained athletic subjects put in hypocaloric conditions is surprisingly scarce. To my knowledge, only 3 studies to-date fit these criteria.

The earliest is by Walberg et al, who compared the effect of 0.8g/kg with 1.6g/kg on weight lifters. [22] Although no significant differences in body composition were seen, the higher-protein treatment kept nitrogen balance positive while the lower-protein treatment allowed it to fall into the negative, which would indicate an increased risk for muscle loss over time. Regardless of the positive nitrogen balance shown in the higher protein group, both groups lost lean mass; just more was lost in the lower-protein group.

Next up, Mourier et al set out to test the effect of a BCAA-enriched treatment, but also tested different protein levels under hypocaloric conditions, and saw primarily a fat loss advantage in the high-protein BCAA-enriched treatment. [23]

Over two decades elapsed before the publication of the next study on athletic subjects in hypoenergetic conditions. Mettler et al compared 1.0 g/kg with 2.3 g/kg and saw significantly less lean mass loss in the higher-protein group. [24] The fact that lean mass loss occurred at all opens the possibility that even 2.3 g/kg wasn’t enough, and a higher proportion of protein may have completely guarded against LBM loss. An alternate possibility is that the deficit (60% of maintenance needs) is too aggressive for lean mass retention in well-trained/athletic subjects regardless of proportional intake of protein.
22.Walberg JL, Leidy MK, Sturgill DJ, Hinkle DE, Ritchey SJ, Sebolt DR. Macronutrient content of a hypoenergy diet affects nitrogen retention and muscle function in weight lifters. Int J Sports Med. 1988;9(4):261–6. [Medline]

23.Mourier A, et al. Combined effects of caloric restriction and branched-chain amino acid supplementation on body composition and exercise performance in elite wrestlers.Int J Sports Med. 1997 Jan;18(1):47-55. [Medline]

24.Mettler S, et al. Increased protein intake reduces lean body mass loss during weight loss in athletes. Med Sci Sports Exerc. 2010 Feb;42(2):326-37. [Medline]

Laatst bewerkt:
Prima stuk, wetenschappelijk goed onderbouwd. Schrijfstijl gericht op Amerikaans publiek, mag iets nuchterder van mij maar dat is persoonlijk.

Aardig stukje hierover uit AARR waar nog een paar andere studies worden aangehaald:

22.Walberg JL, Leidy MK, Sturgill DJ, Hinkle DE, Ritchey SJ, Sebolt DR. Macronutrient content of a hypoenergy diet affects nitrogen retention and muscle function in weight lifters. Int J Sports Med. 1988;9(4):261–6. [Medline]

23.Mourier A, et al. Combined effects of caloric restriction and branched-chain amino acid supplementation on body composition and exercise performance in elite wrestlers.Int J Sports Med. 1997 Jan;18(1):47-55. [Medline]

24.Mettler S, et al. Increased protein intake reduces lean body mass loss during weight loss in athletes. Med Sci Sports Exerc. 2010 Feb;42(2):326-37. [Medline]

Volgens mij beschermt zelfs 400 gram eiwit je lean mass niet als je maar op 60% van je onderhoud zit. Dat komt dus neer op ongeveer 1500 kcal voor iemand die een onderhoud heeft van 2500. Maar dat geeft het stukje zelf ook aan als mogelijke reden voor spier verlies.

• Topic Starter Topic Starter
Spierverlies wordt zelfs gevonden in die oude studies waar ze veel hogere doseringen innemen, dus dat bewijst niet dat proteïne-inname inadequaat was. Je kan normaliter netzomin verwachten vet zonder spieren te verliezen als spieren zonder vet aan te komen, vooral niet in populaties die niet specifiek trainen om spiermassa te behouden.

menselijke spier bestaat voor 70% uit water, 20% eiwit en +\- 1300 calorieën en een beetje collageen .
water drinken en gezond, gevarieerd eten op tijd naar bed daar groei je van.
bij een teveel aan eiwitten gaat het lichaam die toch omzetten in calorieën, en is een belasting voor de lever en nieren . (bron; mijn studie boekjes)

erg boeiend te lezen dat er zo veel mezen wat over kunnen zeggen

menselijke spier bestaat voor 70% uit water, 20% eiwit en +\- 1300 calorieën en een beetje collageen .
bij een teveel aan eiwitten gaat het lichaam die toch omzetten in calorieën, en is een belasting voor de lever en nieren . (bron; mijn studie boekjes)

erg boeiend te lezen dat er zo veel mezen wat over kunnen zeggen
Je lichaam zet dingen niet om in calorieen, zou nog eens opnieuw je studie boekjes lezen.

PS. wat zijn 'mezen'? Nieuw vogelsoort?

Laatst bewerkt:
Mezen zijn een al bestaande vogelsoort :)

een gram eiwitten komt overeen met 17 kilojoule 4 kilocalorieën.
als het lichaam energie nodig heeft en er zijn onvoldoende vetten en koolhydraten aanwezig
dan worden eiwitten verbrand (elementaire voedingsleer LOI)

vergeef me: mensen

een gram eiwitten komt overeen met 17 kilojoule 4 kilocalorieën.
als het lichaam energie nodig heeft en er zijn onvoldoende vetten en koolhydraten aanwezig
dan worden eiwitten verbrand (elementaire voedingsleer LOI)

vergeef me: mensen

Een gram eiwit komt overeen met een gram eiwit. De energetische waarde van een gram eiwit is ongeveer 4 kcal. (hogere BB wetenschappen)

Bedenk nu nog eens waarom je lichaam geen dingen 'omzet in' calorieen.

Mezen zijn een al bestaande vogelsoort :)
Vlora en vauna is niet zo mijn ding. :roflol:

Procenten en absolute getallen niet door elkaar halen. 70% water en 20% eiwit ok, wat betreft de 1300 kcal zul je waarschijnlijk een kg spiermassa bedoelen?

Nope, van krachttraining en boven je onderhoud eten zet je spiermassa aan. Je kunt zoveel water drinken als je wil en zo veel variëren dat je er scheel van ziet maar als je niet boven je onderhoud eet zul je niet aankomen (met uitzondering van beginners).

Zie opmerking XXL. Eiwitten bevatten al energie dus wordt niet 'omgezet in kcal'. Daarbij is een 'teveel aan eiwitten' niet te definiëren want het gaat om het totaal aan voeding en onderhoud, zonder die gegevens kun je niks zinnigs zeggen.

jullie moeten wel begrijpen dat eiwitten veel meer voordelen heeft naast max eiwitsynthese en spiergroei.

- verhonging thermisch effect,
- verhoogde Glucagon
- verhoogde igf-1
- verlaging hdl cholesterol
- verhoogde eiwit omzet
- verhoging stikstof

en dan kan ik nog wel even doorgaan als ik er nog meer in verdiep.
Dus ik heb zeker me twijfels of dat 1gr/lb genoeg zou zijn.
Je zou het meer kunnen zien als minimum dan max

jullie moeten wel begrijpen dat eiwitten veel meer voordelen heeft naast max eiwitsynthese en spiergroei.

- verhonging thermisch effect,
- verhoogde Glucagon
- verhoogde igf-1
- verlaging hdl cholesterol
- verhoogde eiwit omzet
- verhoging stikstof

en dan kan ik nog wel even doorgaan als ik er nog meer in verdiep.
Dus ik heb zeker me twijfels of dat 1gr/lb genoeg zou zijn.
Je zou het meer kunnen zien als minimum dan max

In de betreffende onderzoeken is al het uiteindelijke effect bekeken: de groei van vetvrije massa (lean mass). Alle voordelen die je beschrijft zitten dus al in het resultaat, het is niet zo dat deze lijst nog extra bijdraagt aan het bijkomen van vetvrije massa.

Terug
Naar boven