Bij deze vragen moest ik meteen denken aan een topic van deze week waarin stond; de ene calorie is de andere niet
Als het er echt om gaat spannen, ga je natuurlijk zeker wel verschil merken tussen de verschillende soort macro's en micro's die je tot je neemt. Persoonlijk denk ik dat je echt iets moet kiezen dat bij je past en dat je vol kunt houden, want dat gaat je in de long run gewoon het meeste opleveren. Ease of mind is ook een onderdeel van deze sport en als je weet dat je gestrest raakt vanwege het feit dat je niet clean eet, dan kan dat ook gains kosten op de lange termijn. Dus ergens is het een afweging die je moet maken en uitzoeken waar jij je het lekkerst bij voelt, wat je tegelijkertijd vol kunt houden en wat je doelen niet in de weg zit.
Natuurlijk ben ik er van overtuigd dat als ik die 2% wel zou kunnen volhouden, ik wellicht wel 10-20% meer effectiviteit kan creëren. Maar dat weegt voor mij niet op tegen het feit dat het voor mij vooral een hobby is, die makkelijk en leuk te sturen moet zijn. De een vaart wel bij een zeer strict en strak dieet, voelt zich hier goed bij en kan dit volhouden. Ik weet van mezelf dat ik na een aantal dagen in de McDonalds zit om mezelf vol te proppen. Dat werkt imo dan contraproductief.
Ik ben nu een weekje bezig met een iets cleaner dieet, dus nagenoeg geen cola meer, wat met zo'n 600-1200kcal per dag scheelt netto. Ja dat merk ik wel in de gym, je moet ervoor waken dat je kracht daardoor niet teveel terugvalt en zorgen dat je die koolhydraten (zei het in mindere mate) ergens anders vandaan gaat halen. Nu kies ik er zelf voor om die 200gr carbs uit snelle suikers niet helemaal op te vullen met 200gr carbs uit "schone producten". Puur vanwege het feit dat ik progressie wil maken in de zin van het cutten. Dus ik vul dat aan met 100gr carbs uit andere bronnen zoals brood, aardappels en soms ook rijst en pasta. Maar per saldo krijg ik minder carbs binnen, dus zal ik dat ook merken in mijn energieniveau. Of je echt merkbaar sterker kunt worden op bijvoorbeeld 200gr carbs uit rijst/aardappelen versus cola en chocolade dat heb ik zelf nog nooit geconstateerd, want er zijn zeker periodes geweest waarin ik wel dedicated met een bro-food schema door het leven ging.
Het zijn wel leuke dingen om zelf mee te experimenteren natuurlijk, meten is weten en dat geldt ook voor je voeding!
Verder hanteer ik zelf meestal wel een IIFYM en kijk ik in grote lijnen naar de macro's en micro's om in elk geval de basis binnen te krijgen van mijn behoeften. Daar bovenop een kcal tekort of overschot en de rest gaat vanzelf, zolang je het maar volhoudt.