- Waardering
- 46.980
- Lengte
- 1m89
- Massa
- 117kg
- Vetpercentage
- 12%
Mooie uitleg. Cardio zou niet te intensief doen. Is het niet zo dat cardio op ca. 70% goed is voor je vetverbranding en dat op hogere intensiteit je lichaam carbs wil aanspreken?Ben geen Punjab, maar dit is volgens mij waar het op neerkomt.
Als je op een laag vet% zit, kun je moeilijker vetzuren mobiliseren (Wat noodzakelijk is om ze vervolgens te verbranden). Als je langere tijd niet gegeten hebt en je lichaam geen energie meer uit voeding kan halen, gaat je lichaam vanzelf energie uit vetten mobiliseren en aanspreken. Door in deze staat cardio te doen, zal je lichaam makkelijker verdere vetzuren mobiliseren waarna je ze kunt gaan verbranden. Voor iemand met een gemiddeld tot hoog vet% boeit het niet. Deze zal altijd vrij makkelijk vetzuren mobiliseren en bij een netto tekort aan kcal deze vetzuren aanspreken. Dus in dit geval zal cardio (fasted of niet) gewoon bijdragen aan een netto kcal tekort. Omdat vrijwel het gehele netto tekort uit vetmassa gehaald kan/zal worden resulteert dit in vrijwel puur vetverlies.
Fasted cardio is een middel voor verder gevorderden (Veel spiermassa, laag vet%) om meer rendement (netto vetverlies) middels hun cardio te bereiken. Waar de wat minder gevorderden vrijwel altijd volledig rendement uit hun cardio kunnen halen, moeten mensen op een (heel) laag vet% een wat agressievere aanpak hanteren voor hetzelfde resultaat.
Hoog intensieve cardio is ook heel effectief voor mobiliseren van vetzuren. Door de cardio sessie op nuchtere maag (op lage intensiteit) te beginnen met 5 minuten heel intensieve cardio, kun je nog meer vetzuren gemobiliseerd krijgen, Door daarna 30-40 minuten lage intensiteit cardio te doen verbrand je deze ook.
Ik vind tijdens de diepe cut het bovendien fijn om in het weekend fasted cardio te doen zodat mijn eetwindow pas later begint en het daardoor gemakkelijker is binnen je kcal te blijven.