Fitness Seller

Ramadan....last van?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik sprak daar van t weekend nog over met een Moslim, die zei dat er waarschijnlijk aanpassingen gaan komen maar daar beslissen de geleerden over, een soort Hoge raad van de Islam die ook het einde bepalen van de Ramadan.

Aanpassingen? Alsof er vroeger nooit een ramadan in de zomer is geweest. Er moet helemaal geen aanpassing komen.
De Ramadan kan lastig zijn, maar zodra je merkt dat je zwakker wordt, of ziek, dan MOET je eten. Er is helemaal geen aanpassing nodig. Zwakke mensen, zieken, kinderen , menstruerende vrouwen, ouderen,... moeten en mogen niet vasten.

PS En wanneer neem je de uitdaging aan om elders een kerkje te bouwen, want dat zou volgens meer mensen probleemloos kunnen in het midden-oosten.

Hangt van het land af natuurlijk, dacht dat we daar wel uit waren. In de Verenigde Arabische Emiraten is het mogelijk als buitenstaander een kerk te stichten, Jordanie eveneens, Irak eveneens (Tariq Aziz is een Christen en was minister), Oman eveneens, Syrie eveneens,Bahrein eveneens. Libanon is een puinhoop, maar Christenen maken een zeer groot gedeelte van de bevolking uit, +40%.

Qatar staat er niet echt open voor, maar er zijn kerken gesticht.

Enige land in het Midden Oosten waar de islam echt de enige religie mogelijk is, is Saudi Arabie. Waarmee je ook gelijk het meest debiele regime te pakken hebt qua fundamentalisme.

Dus tja, het kan gewoon en er vind geen vervolging plaats van andersdenkenden in die landen waar je kerken mag stichten. In ieder geval niet vanuit de staat,.

Bron voor een gedeelte :

Religious freedom in islamic countries. 1998 Report

Maak daar eens een topic over, met wat meer tekst erover, dat zou verdomde interessant worden.
Ik dacht dat het wel voor zichzelf sprak eigenlijk. Afijn, een kleine moeite: op het moment dat wij in onze Grondwet hebben opgenomen dat een ieder het recht heeft om zijn geloofsovertuiging naar buiten te dragen, dienen we consequent te zijn en erkennen dat buiten het christelijke gros, er ook nog een kleine miljoen moslims in ons land zijn die hier rechtmatig gebruik van willen maken. Dit dient overigens meer in een algemene context opgevat te worden, ik richt me nu niet zozeer op het asociale gedrag van enkelen die hun Ramadan zo vervelend vierden.
Op het moment dat wij dus in een cultureel-religieuze context gaan beweren dat zij hun tradities maar moeten inperken omdat het niet de onze zijn, zijn we hypocriet bezig, en onze Grondwet getuigt daarvan.

En wie hier wil wonen dient onderdeel van de samenleving te zijn met z'n plcihten dus waarom wordt die verdomde taal dan niet geaccepteerd???
Je begrijpt dat je nu zaken erbij haalt waar we het nu niet over hebben. ;)

• Topic Starter Topic Starter
Aanpassingen? Alsof er vroeger nooit een ramadan in de zomer is geweest. Er moet helemaal geen aanpassing komen.
De Ramadan kan lastig zijn, maar zodra je merkt dat je zwakker wordt, of ziek, dan MOET je eten. Er is helemaal geen aanpassing nodig. Zwakke mensen, zieken, kinderen , menstruerende vrouwen, ouderen,... moeten en mogen niet vasten.

Eeeh, daar bemoei ik me niet mee. Dat begrijp je wel denk ik.
En of het gerechtvaardigd is of niet, die beslissing laat ik over aan die hoge raad.

Andere discussie ook, ander onderwerp.
Je kunt een andere topic openen met de vraag 'Ramadan in de zomer, kan dat of niet?' maar da's meer een topic voor maroc.nl denk ik.

Het taalprobleem lost zich natuurlijk vanzelf op. Huwelijksmigratie neemt af en de tweede en derde generatie spreken allemaal Nederlands. De enige die gebrekkig of geen Nederlands spreken zijn overwegend de migranten van de eerste generatie. Migranten die hier als gast-arbeider kwamen en zelf waarschijnlijk ook nooit dachten dat ze hier jaren lang konden blijven. Maar ja die vuile baantjes moesten toch gedaan blijven worden.

Het taalprobleem lost zich natuurlijk vanzelf op. Huwelijksmigratie neemt af en de tweede en derde generatie spreken allemaal Nederlands. De enige die gebrekkig of geen Nederlands spreken zijn overwegend de migranten van de eerste generatie. Migranten die hier als gast-arbeider kwamen en zelf waarschijnlijk ook nooit dachten dat ze hier jaren lang konden blijven. Maar ja die vuile baantjes moesten toch gedaan blijven worden.

De jongeren van nu, zijn dat ook nog eerste generatie migranten?
Dacht het niet.
En de kleuters van nu? Ook niet.

Weet je hoeveel taalachterstand er is bij jonge Nederlanders van buitenlandse komaf? Dat zijn geen eerste generatie meern hoor. En daar wordt heel veel aandacht aan geschonken op scholen aangezien die kinderen tussen wal en schip vallen. Dat is pas echt treurig.

Taalachterstand is iets anders dan de taal niet machtig zijn. Op mijn lagere school zaten ook kinderen die een leerachterstand hadden. Over het algemeen kinderen uit verpauperde buurten.

Ik ken in ieder geval geen jongeren (12-24) die als allochtoon kunnen worden aangemerkt en ook echt de taal niet machtig zijn. Ik heb het dan wel over derde generatie hier geboren natuurlijk en niet kinderen die door gezinshereniging hier kort geleden naar toe zijn gehaald.

ps: het woord is "racist" en niet "rascist"; het is misschien een goed idee een topic te starten over het vaakst fout geschreven woorden door autochtonen.

:thumbs:

Er zijn maar weinig woorden die zo goed worden geschreven door bepaalde mensen:

Racist
Discriminatie
Sociale Dienst
Verblijfsvergunning
Klachtenformulier
Advocatenkantoor....

Zeg heb je al een antwoord p m'n vraag of jij een onderwerp weet waarvan jijzelf kunt zeggen: Dát is nou iets dat allochtonen of Moslims in bijzonder wél kunnen verbeteren? (3e keer dat ik het vraag)

Taalachterstand is iets anders dan de taal niet machtig zijn. Op mijn lagere school zaten ook kinderen die een leerachterstand hadden. Over het algemeen kinderen uit verpauperde buurten.

Ik ken in ieder geval geen jongeren (12-24) die als allochtoon kunnen worden aangemerkt en ook echt de taal niet machtig zijn. Ik heb het dan wel over derde generatie hier geboren natuurlijk en niet kinderen die door gezinshereniging hier kort geleden naar toe zijn gehaald.

Ga es de straat op, de scholen in, het is echt triest gesteld.
Jonge, hele jonge mensen die niet kunnen spellen en nauwelijks kunnen lezen, dit is wel degelijk een probleem beste Eric. En een héél groot probleem ook nogeens. Of is het best als over 10 jaar de helft van Nederland (ook autochtone achterstandkinderen) een brabbeltaaltje schrijft en spreekt wat op Nederlands zou moeten lijken?

Allochtone ouders weigeren om naar ouderavonden te komen, om de toestand van hun kind te bespreken, en dit is geen geintje.
Ouders zien de educatie van een kind het probleem van de school en daar moet het blijven en opgelost worden.
Het kost scholen de grootste moeite om die ouders naar ouderavonden te halen.

Leve de cijfertjes :

Achterstand van allochtonen in basisonderwijs neemt af, taalachterstand nog hardnekkig (SCP/CBS)
Op de basisschool hebben Turkse en Antilliaanse leerlingen in groep 8 nog een taalachterstand van bijna tweeëneenhalf jaar op autochtone niet-achterstandsleerlingen. Marokkaanse leerlingen lopen twee jaar achter en Surinaamse – net als autochtone achterstandsleerlingen – nog ongeveer één jaar op autochtone niet-achterstandsleerlingen. Bij het rekenen liggen Turkse, Marokkaanse en Surinaamse leerlingen in groep 8 ongeveer een half jaar en Antilliaanse leerlingen driekwart jaar achter op de autochtone niet-achterstandsleerlingen. De leerachterstand van alle allochtone groepen ten opzichte van de autochtone niet-achterstandsleerlingen is nog beduidend groter dan die van autochtone achterstandsleerlingen.
De afgelopen 15 jaar hebben Turkse en Marokkaanse leerlingen circa een derde van hun taalachterstand ingelopen. Bij het rekenen werd bijna de helft van de achterstand ingelopen. Antilliaanse leerlingen maakten ruim 10% van hun taalachterstand goed, maar maakten weinig vorderingen bij het rekenen.
In vijftien jaar tijd hebben de zwarte scholen de taalachterstanden ten opzichte van witte scholen met de helft teruggedrongen en de rekenafstanden met driekwart.

Dat is dus een jaar achterstand op autochtone achterstandsleerlingen. Problematisch, maar wel oplosbaar.

Onderwijsachterstanden-Zoek 't op

Een verbeterende situatie is wat anders dan de Armageddon situatie die werd geschetst dat er een hele generatie van taalonmachtigen aan komt.

Haha welke uni heb jij gestudeerd :D

Maar ff terug op mijn vraag, antwoord je daar nog op plz?

En ook graag antwoord op de vraag of je iets kunt bedenken waar je wél van vindt dat allochtonen of Moslims in het bijzonder wel wat aan kunnen verbeteren Thinkmans, (4e keer dat ik dit vraag en tevens dat 11 september krabbeltje op je foto, ook niet onbelangrijk...)

De taal wordt ook niet geaccpteerd als het Nederlands nog steeds niet als 1ste taal wordt gezien, zoals we overal kunnen merken.

In het openbare leven (straat, trein, tram, bus, bios, pretpark) wordt de eigen taal gebruikt om te communiceren, het Nederlands alleen als men iets moet bestellen in een winkel of een omstander iets willen vragen.
Dat is een duidelijk signaal dat het Nederlands nog niet geaccepteerd is.

Of er wordt schaamteloos overgestapt op de eigen taal als men honderduit wil roddelen over de persoon die naast ze staat.

Ook bij telefoongesprekken op straat kun je duidelijk horen dat de Nederlandse taal niet wordt geaccepteerd.
Elke zin die je hoort is bijv half Berbers/Turks en half Nederlands. Dat is geen aanval maar wel een duidelijk gegeven dat er iets nog lang niet in orde is. Ook heb ik het idee dat het de laatste jaren erg modieus is om het te doen.

Haha welke uni heb jij gestudeerd :D

Maar ff terug op mijn vraag, antwoord je daar nog op plz?

Het doet er niet toe uit welk land ik kom. Maar om je te plezieren: ik ben in België geboren, heb een Belgische moeder en een Franse vader die stierf toen ik 16 maand oud was!
Ik studeerde aan de " Universiteit Gent".

Het doet er niet toe uit welk land ik kom. Maar om je te plezieren: ik ben in België geboren, heb een Belgische moeder en een Franse vader die stierf toen ik 16 maand oud was!
Ik studeerde aan de " Universiteit Gent".

Geef je ook gelijk even antwoord op de vraag die DBC al 4 keer heeft gesteld?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Naar boven