XXL Nutrition

Range of motion: to full ROM or not to full ROM.

Bezoekers in dit topic

Noem me eigenwijs, maar tot nu toe heeft niemand me met argumenten weten te overtuigen dat mijn uitvoering van de dumbbell press een recipe for disaster is.
Eigenwijs is ook wijs. Wat je volgens mij doet is je front delts op spanning zetten, én je rotator cuff en rear delts tegelijkertijd belasten. Lijkt me niets mis mee zo lang je de oefening verantwoord uitvoert en je schouder stabiel en gezond is. Misschien is het zelfs wel beter.
 
Ik denk dat het afhangt van je doelen en wat je lichaam aankan. En die verschillen per persoon. Niet iedereen heeft hetzelfde lichaam, lengte van benen, armen, rug.... mobiliteit..... dat verschilt per persoon en ik geloof niet in één uniek perfecte manier van trainen. Ik denk wel dat je moet mikken op zo groot mogelijk ROM en technisch netjes uitvoeren, maar dat is het dan ook wel. MOET je ATG squatten? Ik vind van niet, tenzij je powerlifter bent.

Niet iedereen kan volledige dips of squatten atg. En dat hoeft ook niet. Als je geen powerlifter bent is er geen ROM-politie, trouwens, die benchen ook zo kort mogelijke rom... Als je consistent bent, hard traint maakt het volgens mij voor de meeste amateurs weinig uit. Je kunt beter zorgen dat je niet geblesseerd raakt dan alles full ROM doen, die twee maanden die je geblesseerd aan de kant zit zijn veel slechter voor je progressie dan iets minder diep squatten.

Daarnaast is het afhankelijk van je doelen. Basketballers trainen op sprongkracht, die doen ondiepe squats omdat ze zo zwaarder en effectiever kunnen trainen, boeit hun de hypertrofie of de ROM helemaal niets....

Zelf merk ik dat als je zwaar traint volledige ROM technisch goed doen lastig en niet altijd mogelijk is. Nou, dan verhoog ik de gewichten niet totdat ik dat wel kan. En ik zal altijd kiezen voor niet geblesseerd raken boven full ROM. Ik doe al geen dips meer, maar ook doe ik rackpulls ipv deadlifts, gewoonweg omdat dat onderste stukje voor mij met lange rug te veel pijntjes gaf. Schijt aan de deadliftpolitie.... ;)
 
Denk echt dat je naar het resultaat moet kijken zie bijv Phil Heath met zijn zeer ondiepe squats.
Vind de reacties op zijn filmpje ook grappig terwijl hij meervoudig Mr. Olympia is het zal voor hem werken:

Idem met William Bonac en het bankdrukken die gebruikt ook een kortere rom maar het heeft wel resultaat.

Ze zullen het niet voor de lol zo doen voor hun zal het werken.
 
Schwarzeneggertje hoe denk jij hierover met al jouw kennis en ervaring?
Zelf denk ik dat de profs af en toe een lange neus naar ons trekken. Zag een tijd geleden Dexter uitleggen dat hij na liggende triceps extensies die hij met een flutgewichtje deed, meteen doorging met cgbp met datzelfde flutgewicht; als illustratie van zijn intense manier van trainen. Zelfde met de quarter reps van Phil.
 
Back
Naar boven