Hoi Victor, interessant artikel weer. Wat is volgens jou nou de beste manier om zelf je vet percentage te bepalen? Met een tang kom ik op 10% uit, wat mij altijd veel te laag leek. Met jouw fotoreeks kom ik op 15% uit...
Thanks! Het vetpercentage inschatten is helaas wat abstract, aangezien de vetverdeling per persoon wel aardig kan verschillen. Ik heb een cliënt die 8-9% lijkt als je zijn rug ziet, maar totaal geen zichtbare buikspieren heeft.
Om het vetpercentage 'nauwkeurig' op te meten zou je een professionele huidplooimeter moeten hebben en iemand die veel ervaring heeft met het meten van de huidplooien. De bekende formules/methodes die je op internet vindt kloppen vaak niet als je de plooien invoert. Dit kan zo zijn doordat de huidplooien niet goed gepakt worden waardoor je millimeters misloopt. Of door de vetverdeling, waarbij je geen plooien registreert waar je het meeste vet hebt.
Iemand die zelf zijn plooien registreert met een goedkope caliper kan al gauw 3-5% toevoegen aan de meeste formules.
De realiteit is dat de meeste personen hun vetpercentage onderschatten. Het is altijd een stuk meer dan er wordt ingeschat.
Goed artikel, Victor!
Kan je eigenlijk je biologisch set point omlaag halen (vb. door een lange tijd op een laag BF te zitten)?
En ligt het aan mijn iPhone of werken de links in je artikel nog niet?
Thanks! Dat is helaas niet mogelijk nee. Je hebt wel iets als een settling point, dat je lichaam zich kan aanpassen aan externe factoren. In Amerika leven met overgewicht of in Afrika leven met ondergewicht, terwijl je biologische set-point daar tussenin zit. Als je dan op een locatie bent met een 'normaal' voedingspatroon, zal je na een periode weer op 'normaal' gewicht zitten. Je biologische set-point bepaalt welk lichaamsgewicht je lichaam het fijnst vindt.
Het is volgens mij wel mogelijk dat het set-point omhoog kan gaan. Hier zou ik zelf nog wat meer onderzoek naar moeten doen om er echt iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Qua wetenschap zijn er onderzoeken gedaan waarbij personen met een vetverlies dieet zeg maar 10-15% van hun lichaamsgewicht hadden verloren. Daarna gingen ze voor 6-12 maanden op onderhoud zitten en waren de hormoon niveaus ongeveer hetzelfde gebleven. Het metabolisme was iets hoger als toen aan het einde van het vetverlies dieet. Met een nieuwe set-point zouden de hormoon niveaus hetzelfde moeten zijn als voor de vetverliesfase, dit was niet het geval.
De links werken trouwens gewoon hoor. Wel via mijn browser.
25-11-2013
box squat
3x60kg
2x100kg
1x140kg
1x170kg
1x190kg @ 8,5-9
2x5x160kg @ 8-8,5
paused bench press
3x60kg
2x85kg
1x100kg
1x110kg
1x115kg @ 8,5-9
3x5x95kg @ 8,5
deficit deadlift
3x60kg
2x100kg
1x140kg
3x5x170kg @ 6,5-7
supported kb row (supinated)
3x28kg
6x36kg
3x6x44kg (met dead stop)
ring dips
2x10x30kg @ 8,5-9
18xbw (paused) @ 8
Comment:
Aan het begin van de training had ik last van een hypo, vandaar dat ik 1 squat set gedropt had. Tijdens het benchen ging het alweer beter. Vanaf volgende week ga ik wat volume reduceren met de bij-oefeningen.