Ik heb me speciaal geregistreerd om mijn ervaring met Roaccutane (generische isotretinïone in mijn geval) te delen.
Deze zomer kreeg ik van mijn dermatoloog een 2 maanden durende kuur van slechts 40mg voorgeschreven. Vanaf de 4e week merkte ik dat mijn libido op een heel laag pijl stond, om het zacht uit te drukken. Ik had net een nieuwe vriendin en needless to say kwamen er een hoop genante momenten uit die situatie voort. Ik ben gaan zoeken op internet en kwam al snel uit op een hele hoop ervaringen van mensen die hetzelfde aan de hand hadden. Meestal verdween het probleem bij hen na stopzetting maar hier en daar meldde er iemand permanente schade, al was dat na meerdere zware cyclussen. Ik zit zelf, maanden later, nog altijd met een verzwakt libido en erectieproblemen (krijgen is geen probleem, aanhouden is lastiger) maar gelukkig wordt het steeds beter.
Ik heb uiteindelijk mijn kuur wel nog uitgenomen omdat m'n acne volledig verdwenen was en m'n dermatoloog vertelde dat isotretionoine m'n enige optie was. Pikant detail: toen ik hem belde en mijn probleem uitlegde verzekerde hij me dat dit volstrekt onmogelijk was maar toen ik na de kuur terug op consultatie ging had hij er wel al van gehoord. In Amerika had een patiënt namelijk zijn dermatoloog vermoord omdat hij impotent was geworden na een Roaccutane kuur.
Mijn advies ivm dit middel is dan ook als volgt: zodra je libido-issues opmerkt... kappen met die handel, en als het kan er zelfs helemaal niet aan beginnen. Het feit dat men niet eens kan verklaren waarom en hoe Isotretinoine werkt zou al waarschuwing genoeg moeten zijn.
Voor mijn acne, want die kwam natuurlijk terug, gebruik nu een (heel specifieke) combinatie van zeep, 2,5% peroxide en op water gebaseerde moisturizer (googlen naar 'the regimen'). Het is een beetje een hassle qua gebruik maar de resultaten zijn fantastisch.